DROPS / 194 / 33

Cathy by DROPS Design

Gehaakt vest in DROPS Big Merino. Het werk wordt gehaakt met waaiers en kantpatroon. Maten S - XXXL.

DROPS Design: Patroon nr. mb-051
Garengroep C of A + A
-------------------------------------------------------

Maten: S/M – L/XL – XXL/XXXL
Materiaal:
DROPS BIG MERINO van garnstudio (behoort tot garengroep C)
1000-1150-1400 g kleur 08, marmer

-------------------------------------------------------
BENODIGDHEDEN VOOR HET WERK:

STEKENVERHOUDING:
14 stokjes in de breedte en 8.5 toeren in de hoogte = 10 x 10 cm.

HAAKNAALD:
DROPS HAAKNAALD 5 MM.

DROPS Big Merino mix DROPS Big Merino mix 3.33 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Big Merino uni colour DROPS Big Merino uni colour 3.33 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 66.60€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------

PATROON:
Zie telpatronen A.1 tot A.7.

INFORMATIE VOOR HET HAKEN (sjaalkraag):
Op het begin van elke toer van stokjes, vervangt u het eerste stokje met 3 lossen, dus sla 1 steek over van de vorige toer.
Op het begin van elke toer van vasten, vervangt u de eerste vaste met 1 losse, dus sla 1 steek over van de vorige toer.

TIP VOOR HET MINDEREN (voor de mouwen):
Minder afwisselend op het begin en einde van de toer als volgt:
Minder zoals te zien is in A.6 als u mindert op het begin van de toer.
Minder zoals te zien is in A.7 als u mindert op het einde van de toer.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

VEST - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
De voor- en achterpanden worden apart heen en weer gehaakt en op het einde samengenaaid. De mouwen worden in de rondte gehaakt vanaf het armsgat.

ACHTERPAND:
Haak 104-118-133 lossen met haaknaald 5 mm en Big Merino. Keer het werk en haak 1 stokje in de 4e losse vanaf de haaknaald (= staat gelijk aan 2 stokjes), haak 1 stokje in elk van de volgende 4-6-3 lossen, * sla 1 losse over, haak 1 stokje in elk van de volgende 5 lossen *, haak van *-* in totaal 16-18-21 keer = 86-98-110 stokjes.
Haak dan volgens de telpatronen als volgt – aan de goede kant: Haak A.1 over het eerste stokje, A.2 over de volgende 84-96-108 stokjes (= 14-16-18 herhalingen), A.3 over het laatste stokje. Ga verder met dit patroon tot de gewenste lengte. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Als het werk ongeveer 68-74-79 cm meet – pas aan tot na een hele herhaling in de hoogte, knip en hecht de draad af.

RECHTER VOORPAND:
Haak 61-68-75 lossen met haaknaald 5 mm en Big Merino. Keer het werk en haak 1 stokje in de 4e losse vanaf de haaknaald (= staat gelijk aan 2 stokjes), haak 1 stokje in elk van de volgende 3-4-5 lossen, * sla 1 losse over, haak 1 stokje in elk van de volgende 5 lossen *, haak van *-* in totaal 9-10-11 keer = 50-56-62 stokjes.
Haak dan volgens de telpatronen als volgt – aan de goede kant: Haak A.1 over het eerste stokje, A.2 over de volgende 48-54-60 stokjes (= 8-9-10 herhalingen), A.3 over het laatste stokje. Ga verder met dit patroon tot het werk ongeveer 68-74-79 cm meet – pas aan zodat het overeenkomt met het achterpand. Haak nu de sjaalkraag.

SJAALKRAAG:
Haak de sjaalkraag heen en weer, beginnend aan de goede kant - lees INFORMATIE VOOR HET HAKEN, als volgt - * Haak 1 stokje in elk van de eerste 18 stokjes, keer het werk en haak 1 vaste in elk van de eerste 2 stokjes, 1 half stokje in elk van de volgende 2 stokjes, 1 stokje in elk van de volgende 14 stokjes, keer het werk *, herhaal van *-* tot de kraag ongeveer 8 cm meet op zijn nauwst. Knip en hecht de draad af.

LINKER VOORPAND:
Haak op dezelfde manier als het rechter voorpand tot de kraag. Knip en hecht de draad af voordat u begint met de kraag. De sjaalkraag wordt op dezelfde manier gehaakt als op het rechter voorpand, maar begin aan de verkeerde kant (hecht de draad af met 1 halve vaste in het eerste stokje).

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen rand tot rand – naai in de buitenste lus van de buitenste steek zodat de naad plat is. Begin 20-22-24 cm naar beneden vanaf de schouder (= armsgat) en naai de zijkanten samen. Naai de sjaalkraag midden achter samen en naai de halslijn op het achterpand, aan de achterkant van de hals – zorg ervoor dat de naad richting de verkeerde kant draait als de kraag naar beneden gedraaid is.

MOUW:
Haak om het armsgat als volgt – begin midden onder de mouw: Hecht de draad aan met 1 halve vaste midden onder de mouw, haak 3 lossen (= staat gelijk aan 1 stokje), haak 57-60-66 stokjes verdeeld over de steken op het armsgat en eindig de toer met 1 halve vaste in de 3e losse op het begin van de toer = 58-61-67 stokjes.
Haak dan als volgt: A.4 (laat zien hoe de toeren beginnen en eindigen) over het eerste stokje en A.5 over de overgebleven 57-60-66 stokjes (= 19-20-22 herhalingen). Ga verder met dit patroon tot de gewenste lengte – minder tegelijkertijd 1 herhaling midden onder de mouw op de toer gemarkeerd met de pijl in de telpatronen – lees TIP VOOR HET MINDEREN. Minder zo op elke toer gemarkeerd met een pijl in totaal 4-5-8 keer, dan iedere 2e toer gemarkeerd met een pijl in totaal 3-2-0 keer = 37-40-43 stokjes op de laatste toer in de telpatronen. Haak verder tot de mouw ongeveer 46-44-41 cm meet (kortere afmetingen in de grotere maten vanwege bredere schouders) - pas aan na een hele herhaling in de hoogte. Knip en hecht de draad af. Haak de andere mouw op dezelfde manier.

ZAK:
Haak 39-39-46 lossen met haaknaald 5 mm en Big Merino. Keer het werk en haak 1 stokje in de 4e losse vanaf de haaknaald (= staat gelijk aan 2 stokjes), haak 1 stokje in elk van de volgende 5-5-6 lossen, * sla 1 losse over, haak 1 stokje in elk van de volgende 5 lossen *, haak van *-* in totaal 5-5-6 keer = 32-32-38 stokjes.
Haak dan volgens de telpatronen als volgt – aan de goede kant: Haak A.1 over het eerste stokje, A.2 over de volgende 30-30-36 stokjes (= 5-5-6 herhalingen), A.3 over het laatste stokje. Ga verder met dit patroon tot A.1/A.2/A.3 in totaal 3 keer in de hoogte zijn gehaakt, haak dan 1 toer van 1 vaste in elk stokje. Knip en hecht de draad af. Het werk meet ongeveer 18 cm. Haak nog 1 zak op dezelfde manier.

AFWERKING:
Plaats de zakken zodat het patroon op de zakken overeenkomt met het patroon op het vest - plaats ze gelijk in de zijnaden op elk voorpand en 1 herhaling naar boven vanaf de onderkant van het vest. Naai ze vast met kleine steken.

Telpatroon

= toer is reeds gehaakt - Begin op de volgende toer!
= losse
= vaste in de steek
= vaste om de lossenlus
= stokje in de steek
= HAAK 2 DUBBELE STOKJES SAMEN: * Maak 2 omslagen, voeg de haaknaald in onder de lossenlus, neem de draad op, maak 1 omslag en haal de draad door de eerste 2 lussen op de haaknaald, maak 1 omslag en haal het door de volgende 2 lussen op de haaknaald *, haak van *-* 1 keer, maak 1 omslag en haal het door alle 3 lussen op de haaknaald
= 1 stokje om de ruimte tussen 2 steken
= 1 stokje om losse/lossenlus
= dubbel stokje in de steek
= driedubbel stokje in de steek
= toer begint met 1 losse en eindigt met 1 halve vaste in de eerste losse op het begin van de toer
= toer begint met 3 lossen en eindigt met 1 halve vaste in de 3e losse op het begin van de toer
= mindertoer
= HAAK 2 VASTEN SAMEN: * Voeg de haaknaald in onder de eerste lossenlus, neem de draad op, voeg de haaknaald in onder de volgende lossenlus, neem de draad op, maak een omslag en haal het door alle 3 lussen op de haaknaald (= 1 vaste geminderd)

Opmerkingen (6)

Plaats uw opmerking!

Margret 26.01.2019 - 22:19:

Hoi Marianne Abels, nee. Er moeten geen lossen tussen de stokjes gehaakt worden. Die spaties zijn alleen maar om de toeren er boven duidelijker te maken

Marianne Abels 25.01.2019 - 10:04:

Ik snap het telpatroon A2 niet goed,de eerste toer van het telpatroon worden stokjes gehaakt,moet er tussen de stokjes met een spatie een losse gehaakt worden?anders snap ik de tussenruimte niet.

DROPS Design 27.01.2019 kl. 14:06:

Dag Marianne,

De eerste toer (de toer met de ster) hoef je niet te haken, deze toer is al gehaakt en is er alleen in getekend om te laten zien hoe je de steken van de eerstvolgende toer en deze steken haakt.

Margret 19.01.2019 - 21:15:

Dank je, Mirjam. De voorpanden vallen over elkaar heen, ook bij de schoudernaden dan? Ik begrijp die sjaalkraag niet, maar misschien als ik het aan elkaar zet, dat ik het snap

Miriam 17.01.2019 - 20:09:

Margret weet niet of je dit leest ik heb nu voor en achterpanden af maar dat heb je echt wel nodig anders valt ie wel heel ver open nu . Ben nu met mouwen bezig maar zie de minderingen nog niet zo hoe je dat moet doen. Kwartje moet nog even vallen

Margret Buijsman 14.01.2019 - 20:36:

Ik heb nu de voorpanden af en met het rugpand begonnen, maar vindt het zo vreemd, dat bij dit patroon het rugpand minder steken worden gehaakt als de twee voorpanden. Moeten de linker- en rechtervoorpanden over elkaar heen vallen?

Brigitte 06.06.2018 - 10:30:

Superbe sur une robe

Laat een opmerking achter voor DROPS 194-33