DROPS / 194 / 33

Cathy by DROPS Design

Virkattu jakku DROPS Big Merino -langasta. Työssä on viuhkakuvioita ja pitsikuvioita. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli mb-051
Lankaryhmä C tai A + A
-------------------------------------------------------

Koko: S/M - L/XL - XXL/XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS BIG MERINO (kuuluu lankaryhmään C):
1000-1150-1400 g väriä 08, marmori

-------------------------------------------------------
TARVIKKEET:

VIRKKUUTIHEYS:
14 pylvästä leveyssuunnassa ja 8,5 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

VIRKKUUKOUKKU:
DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 5 tai käsialan mukaan.

DROPS Big Merino mix DROPS Big Merino mix 3.80 € /50g
Tilaa
DROPS Big Merino uni colour DROPS Big Merino uni colour 3.80 € /50g
Tilaa
Puikot & Virkkuukoukut
Saat tämän mallin langat alkaen 76.00€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

MALLIVIRKKAUS:
Katso piirrokset A.1-A.7.

VIRKKAUSINFO (huivikaulus):
Jokaisen pylväskerroksen ensimmäinen pylväs korvataan 3 ketjusilmukalla, eli jätä edellisen kerroksen 1.silmukka väliin.
Jokaisen kiinteä silmukka -kerroksen ensimmäinen kiinteä silmukka korvataan 1 ketjusilmukalla, eli jätä edellisen kerroksen 1.silmukka väliin.

KAVENNUSVINKKI (hihat):
Kavenna vuorotellen kerroksen alussa ja lopussa seuraavasti:
Tee kerroksen alussa kavennukset piirroksen A.6 mukaisesti.
Tee kerroksen lopussa kavennukset piirroksen A.7 mukaisesti.
-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Etukappaleet ja takakappale virkataan tasona erikseen ja ommellaan lopuksi yhteen. Hihat virkataan suljettuna virkkauksena kädentieltä alkaen.

TAKAKAPPALE:
Virkkaa 104-118-133 ketjusilmukkaa koukulla nro 5 ja Big Merino -langalla. Käännä työ ja virkkaa 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien (= 2 pylvästä), virkkaa 1 pylväs jokaiseen 4-6-3 seuraavaan ketjusilmukkaan, *jätä 1 ketjusilmukka väliin, virkkaa 1 pylväs jokaiseen 5 seuraavaan ketjusilmukkaan*, toista *-* yhteensä 16-18-21 kertaa = 86-98-110 pylvästä.
Virkkaa sitten mallivirkkausta piirrosten mukaisesti näin (1.kerros = oikea puoli): Virkkaa ensimmäiseen pylvääseen mallivirkkausta piirroksen A.1 mukaisesti, virkkaa seuraavien 84-96-108 pylvään kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.2 mukaisesti (= 14-16-18 mallikertaa), virkkaa viimeiseen pylvääseen mallivirkkausta piirroksen A.3 mukaisesti. Jatka mallivirkkausta tähän tapaan. TARKISTA VIRKKUUTIHEYS! Kun työn pituus on n. 68-74-79 cm ja olet virkannut kokonaisen mallikerran loppuun, katkaise lanka ja päättele langanpäät.

OIKEA ETUKAPPALE:
Virkkaa 61-68-75 ketjusilmukkaa koukulla nro 5 ja Big Merino -langalla. Käännä työ ja virkkaa 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien (= 2 pylvästä), virkkaa 1 pylväs jokaiseen 3-4-5 seuraavaan ketjusilmukkaan, *jätä 1 ketjusilmukka väliin, virkkaa 1 pylväs jokaiseen 5 seuraavaan ketjusilmukkaan*, toista *-* yhteensä 9-10-11 kertaa = 50-56-62 pylvästä.
Virkkaa sitten mallivirkkausta piirrosten mukaisesti näin (1.kerros = oikea puoli): Virkkaa ensimmäiseen pylvääseen mallivirkkausta piirroksen A.1 mukaisesti, virkkaa seuraavien 48-54-60 pylvään kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.2 mukaisesti (= 8-9-10 mallikertaa), virkkaa viimeiseen pylvääseen mallivirkkausta piirroksen A.3 mukaisesti. Jatka mallivirkkausta tähän tapaan, kunnes työn pituus on n. 68-74-79 cm ja olet virkannut yhtä monta kerrosta kuin takana. Virkkaa nyt huivikaulus.

HUIVIKAULUS:
Virkkaa tasona huivikaulus seuraavasti (1.kerros = oikea puoli, lue VIRKKAUSINFO): *Virkkaa 1 pylväs jokaiseen 18 ensimmäiseen pylvääseen, käännä työ ja virkkaa 1 kiinteä silmukka kumpaankin 2 ensimmäiseen pylvääseen, 1 puolipylväs kumpaankin 2 seuraavaan pylvääseen, 1 pylväs jokaiseen 14 seuraavaan pylvääseen, käännä työ*, toista *-* kunnes kauluksen lyhyimmän reunan (eli sisäreunan) pituus on n. 8 cm. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

VASEN ETUKAPPALE:
Virkkaa oikean etukappaleen peilikuvaksi, eli katkaise lanka ennen kuin virkkaat huivikauluksen. Virkkaa huivikaulus kuten oikeassa etukappaleessa, mutta aloita virkkaaminen työn nurjalta puolelta (virkkaa aluksi 1 piilosilmukka ensimmäiseen pylvääseen).

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat reunat vastakkain (ompele uloimmista silmukanreunoista, jottei saumasta tulisi paksu). Aloita sauma 20-22-24 cm:n päästä olkasaumasta (= kädentie) ja ompele sivut yhteen. Ompele huivikaulus yhteen keskeltä takaa ja kiinnitä sitten kaulus takakappaleen pääntien reunaan (sauma työn nurjalle puolelle, kun kaulus taitetaan alas).

HIHA:
Virkkaa kädentien reunaan seuraavasti (aloita keskeltä hihan alta): Virkkaa aluksi 1 piilosilmukka keskelle hihan alle, virkkaa 3 ketjusilmukkaa (= 1 pylväs), virkkaa tasavälein kädentien silmukoihin 57-60-66 pylvästä, virkkaa lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen 3.ketjusilmukkaan = 58-61-67 pylvästä.
Jatka virkkaamalla seuraavasti: Virkkaa ensimmäiseen pylvääseen mallivirkkausta piirroksen A.4 mukaisesti (näyttää miten kerrokset alkavat ja loppuvat), virkkaa jäljellä oleviin 57-60-66 pylvääseen mallivirkkausta piirroksen A.5 mukaisesti (= 19-20-22 mallikertaa). Jatka mallivirkkausta tähän tapaan ja kavenna samalla piirroksiin nuolella merkityllä kerroksella keskellä hihan alla 1 mallikerta (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset jokaisella piirroksiin nuolella merkityllä kerroksella yhteensä 4-5-8 kertaa, sitten joka toisella piirroksiin nuolella merkityllä kerroksella yhteensä 3-2-0 kertaa = 37-40-43 pylvästä piirrosten viimeisellä kerroksella. Jatka virkkaamista, kunnes hihan pituus on n. 46-44-41 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät olat) ja olet virkannut kokonaisen mallikerran loppuun. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Virkkaa toinen hiha samoin.

TASKU:
Virkkaa 39-39-46 ketjusilmukkaa koukulla nro 5 ja Big Merino -langalla. Käännä työ ja virkkaa 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien (= 2 pylvästä), virkkaa 1 pylväs jokaiseen 5-5-6 seuraavaan ketjusilmukkaan, *jätä 1 ketjusilmukka väliin, virkkaa 1 pylväs jokaiseen 5 seuraavaan ketjusilmukkaan*, toista *-* yhteensä 5-5-6 kertaa = 32-32-38 pylvästä.
Virkkaa sitten mallivirkkausta piirrosten mukaisesti näin (1.kerros = oikea puoli): Virkkaa ensimmäiseen pylvääseen mallivirkkausta piirroksen A.1 mukaisesti, virkkaa seuraavien 30-30-36 pylvään kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.2 mukaisesti (= 5-5-6 mallikertaa), virkkaa viimeiseen pylvääseen mallivirkkausta piirroksen A.3 mukaisesti. Jatka mallivirkkausta tähän tapaan, kunnes työssä on 3 piirrosten A.1/A.2/A.3 mallikertaa. Virkkaa sitten vielä 1 kiinteä silmukka jokaiseen pylvääseen. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Työn pituus on n. 18 cm. Virkkaa toinen tasku samoin.

VIIMEISTELY:
Aseta taskut siten, että taskun kuviot kohtaavat jakun kuvioita (aseta taskut etukappaleen sivusauman viereen ja 1 mallikerran päähän jakun alareunasta). Kiinnitä taskut pienin pistoin.

Piirros

= kerros on jo virkattu, aloita seuraavalta kerrokselta!
= ketjusilmukka
= kiinteä silmukka silmukkaan
= kiinteä silmukka ketjusilmukkakaaren ympäri
= pylväs silmukkaan
= VIRKKAA 2 KAKSOISPYLVÄSTÄ YHTEEN: *Tee 2 langankiertoa, vie koukku ketjusilmukkakaaren alle, ota lanka koukulle, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 ensimmäisen koukulla olevan silmukan läpi, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 seuraavan koukulla olevan silmukan läpi*, toista *-* vielä kerran, tee 1 langankierto ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 3 silmukan läpi
= 1 pylväs 2 silmukan väliin
= 1 pylväs ketjusilmukan/ketjusilmukkakaaren ympäri
= kaksoispylväs silmukkaan
= kolmoispylväs silmukkaan
= Kerroksen aluksi virkataan 1 ketjusilmukka ja kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 1.ketjusilmukkaan
= Kerroksen aluksi virkataan 3 ketjusilmukkaa ja kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 3.ketjusilmukkaan
= kavennuskerros
= VIRKKAA 2 KIINTEÄÄ SILMUKKAA YHTEEN: *Vie koukku ensimmäisen ketjusilmukkakaaren alle, ota lanka koukulle, vie koukku seuraavan ketjusilmukkakaaren alle, ota lanka koukulle, tee 1 langankierto ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 3 silmukan läpi (= työstä kapeni 1 kiinteä silmukka)

Kommentit (1)

Brigitte 06.06.2018 - 10:30:

Superbe sur une robe

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 194-33