DROPS / 194 / 33

Cathy by DROPS Design

Virkattu jakku DROPS Big Merino -langasta. Työssä on viuhkakuvioita ja pitsikuvioita. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli mb-051
Lankaryhmä C tai A + A
-------------------------------------------------------

Koko: S/M - L/XL - XXL/XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS BIG MERINO (kuuluu lankaryhmään C):
1000-1150-1400 g väriä 08, marmori

-------------------------------------------------------
TARVIKKEET:

VIRKKUUTIHEYS:
14 pylvästä leveyssuunnassa ja 8,5 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

VIRKKUUKOUKKU:
DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 5 tai käsialan mukaan.

DROPS Big Merino mix DROPS Big Merino mix 3.80 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Big Merino uni colour DROPS Big Merino uni colour 3.80 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 76.00€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

MALLIVIRKKAUS:
Katso piirrokset A.1-A.7.

VIRKKAUSINFO (huivikaulus):
Jokaisen pylväskerroksen ensimmäinen pylväs korvataan 3 ketjusilmukalla, eli jätä edellisen kerroksen 1.silmukka väliin.
Jokaisen kiinteä silmukka -kerroksen ensimmäinen kiinteä silmukka korvataan 1 ketjusilmukalla, eli jätä edellisen kerroksen 1.silmukka väliin.

KAVENNUSVINKKI (hihat):
Kavenna vuorotellen kerroksen alussa ja lopussa seuraavasti:
Tee kerroksen alussa kavennukset piirroksen A.6 mukaisesti.
Tee kerroksen lopussa kavennukset piirroksen A.7 mukaisesti.
-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Etukappaleet ja takakappale virkataan tasona erikseen ja ommellaan lopuksi yhteen. Hihat virkataan suljettuna virkkauksena kädentieltä alkaen.

TAKAKAPPALE:
Virkkaa 104-118-133 ketjusilmukkaa koukulla nro 5 ja Big Merino -langalla. Käännä työ ja virkkaa 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien (= 2 pylvästä), virkkaa 1 pylväs jokaiseen 4-6-3 seuraavaan ketjusilmukkaan, *jätä 1 ketjusilmukka väliin, virkkaa 1 pylväs jokaiseen 5 seuraavaan ketjusilmukkaan*, toista *-* yhteensä 16-18-21 kertaa = 86-98-110 pylvästä.
Virkkaa sitten mallivirkkausta piirrosten mukaisesti näin (1.kerros = oikea puoli): Virkkaa ensimmäiseen pylvääseen mallivirkkausta piirroksen A.1 mukaisesti, virkkaa seuraavien 84-96-108 pylvään kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.2 mukaisesti (= 14-16-18 mallikertaa), virkkaa viimeiseen pylvääseen mallivirkkausta piirroksen A.3 mukaisesti. Jatka mallivirkkausta tähän tapaan. TARKISTA VIRKKUUTIHEYS! Kun työn pituus on n. 68-74-79 cm ja olet virkannut kokonaisen mallikerran loppuun, katkaise lanka ja päättele langanpäät.

OIKEA ETUKAPPALE:
Virkkaa 61-68-75 ketjusilmukkaa koukulla nro 5 ja Big Merino -langalla. Käännä työ ja virkkaa 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien (= 2 pylvästä), virkkaa 1 pylväs jokaiseen 3-4-5 seuraavaan ketjusilmukkaan, *jätä 1 ketjusilmukka väliin, virkkaa 1 pylväs jokaiseen 5 seuraavaan ketjusilmukkaan*, toista *-* yhteensä 9-10-11 kertaa = 50-56-62 pylvästä.
Virkkaa sitten mallivirkkausta piirrosten mukaisesti näin (1.kerros = oikea puoli): Virkkaa ensimmäiseen pylvääseen mallivirkkausta piirroksen A.1 mukaisesti, virkkaa seuraavien 48-54-60 pylvään kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.2 mukaisesti (= 8-9-10 mallikertaa), virkkaa viimeiseen pylvääseen mallivirkkausta piirroksen A.3 mukaisesti. Jatka mallivirkkausta tähän tapaan, kunnes työn pituus on n. 68-74-79 cm ja olet virkannut yhtä monta kerrosta kuin takana. Virkkaa nyt huivikaulus.

HUIVIKAULUS:
Virkkaa tasona huivikaulus seuraavasti (1.kerros = oikea puoli, lue VIRKKAUSINFO): *Virkkaa 1 pylväs jokaiseen 18 ensimmäiseen pylvääseen, käännä työ ja virkkaa 1 kiinteä silmukka kumpaankin 2 ensimmäiseen pylvääseen, 1 puolipylväs kumpaankin 2 seuraavaan pylvääseen, 1 pylväs jokaiseen 14 seuraavaan pylvääseen, käännä työ*, toista *-* kunnes kauluksen lyhyimmän reunan (eli sisäreunan) pituus on n. 8 cm. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

VASEN ETUKAPPALE:
Virkkaa oikean etukappaleen peilikuvaksi, eli katkaise lanka ennen kuin virkkaat huivikauluksen. Virkkaa huivikaulus kuten oikeassa etukappaleessa, mutta aloita virkkaaminen työn nurjalta puolelta (virkkaa aluksi 1 piilosilmukka ensimmäiseen pylvääseen).

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat reunat vastakkain (ompele uloimmista silmukanreunoista, jottei saumasta tulisi paksu). Aloita sauma 20-22-24 cm:n päästä olkasaumasta (= kädentie) ja ompele sivut yhteen. Ompele huivikaulus yhteen keskeltä takaa ja kiinnitä sitten kaulus takakappaleen pääntien reunaan (sauma työn nurjalle puolelle, kun kaulus taitetaan alas).

HIHA:
Virkkaa kädentien reunaan seuraavasti (aloita keskeltä hihan alta): Virkkaa aluksi 1 piilosilmukka keskelle hihan alle, virkkaa 3 ketjusilmukkaa (= 1 pylväs), virkkaa tasavälein kädentien silmukoihin 57-60-66 pylvästä, virkkaa lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen 3.ketjusilmukkaan = 58-61-67 pylvästä.
Jatka virkkaamalla seuraavasti: Virkkaa ensimmäiseen pylvääseen mallivirkkausta piirroksen A.4 mukaisesti (näyttää miten kerrokset alkavat ja loppuvat), virkkaa jäljellä oleviin 57-60-66 pylvääseen mallivirkkausta piirroksen A.5 mukaisesti (= 19-20-22 mallikertaa). Jatka mallivirkkausta tähän tapaan ja kavenna samalla piirroksiin nuolella merkityllä kerroksella keskellä hihan alla 1 mallikerta (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset jokaisella piirroksiin nuolella merkityllä kerroksella yhteensä 4-5-8 kertaa, sitten joka toisella piirroksiin nuolella merkityllä kerroksella yhteensä 3-2-0 kertaa = 37-40-43 pylvästä piirrosten viimeisellä kerroksella. Jatka virkkaamista, kunnes hihan pituus on n. 46-44-41 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät olat) ja olet virkannut kokonaisen mallikerran loppuun. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Virkkaa toinen hiha samoin.

TASKU:
Virkkaa 39-39-46 ketjusilmukkaa koukulla nro 5 ja Big Merino -langalla. Käännä työ ja virkkaa 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien (= 2 pylvästä), virkkaa 1 pylväs jokaiseen 5-5-6 seuraavaan ketjusilmukkaan, *jätä 1 ketjusilmukka väliin, virkkaa 1 pylväs jokaiseen 5 seuraavaan ketjusilmukkaan*, toista *-* yhteensä 5-5-6 kertaa = 32-32-38 pylvästä.
Virkkaa sitten mallivirkkausta piirrosten mukaisesti näin (1.kerros = oikea puoli): Virkkaa ensimmäiseen pylvääseen mallivirkkausta piirroksen A.1 mukaisesti, virkkaa seuraavien 30-30-36 pylvään kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.2 mukaisesti (= 5-5-6 mallikertaa), virkkaa viimeiseen pylvääseen mallivirkkausta piirroksen A.3 mukaisesti. Jatka mallivirkkausta tähän tapaan, kunnes työssä on 3 piirrosten A.1/A.2/A.3 mallikertaa. Virkkaa sitten vielä 1 kiinteä silmukka jokaiseen pylvääseen. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Työn pituus on n. 18 cm. Virkkaa toinen tasku samoin.

VIIMEISTELY:
Aseta taskut siten, että taskun kuviot kohtaavat jakun kuvioita (aseta taskut etukappaleen sivusauman viereen ja 1 mallikerran päähän jakun alareunasta). Kiinnitä taskut pienin pistoin.

Piirros

= kerros on jo virkattu, aloita seuraavalta kerrokselta!
= ketjusilmukka
= kiinteä silmukka silmukkaan
= kiinteä silmukka ketjusilmukkakaaren ympäri
= pylväs silmukkaan
= VIRKKAA 2 KAKSOISPYLVÄSTÄ YHTEEN: *Tee 2 langankiertoa, vie koukku ketjusilmukkakaaren alle, ota lanka koukulle, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 ensimmäisen koukulla olevan silmukan läpi, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 seuraavan koukulla olevan silmukan läpi*, toista *-* vielä kerran, tee 1 langankierto ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 3 silmukan läpi
= 1 pylväs 2 silmukan väliin
= 1 pylväs ketjusilmukan/ketjusilmukkakaaren ympäri
= kaksoispylväs silmukkaan
= kolmoispylväs silmukkaan
= Kerroksen aluksi virkataan 1 ketjusilmukka ja kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 1.ketjusilmukkaan
= Kerroksen aluksi virkataan 3 ketjusilmukkaa ja kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 3.ketjusilmukkaan
= kavennuskerros
= VIRKKAA 2 KIINTEÄÄ SILMUKKAA YHTEEN: *Vie koukku ensimmäisen ketjusilmukkakaaren alle, ota lanka koukulle, vie koukku seuraavan ketjusilmukkakaaren alle, ota lanka koukulle, tee 1 langankierto ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 3 silmukan läpi (= työstä kapeni 1 kiinteä silmukka)

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 194-33) .

Kommentit / Kysymykset (13)

Corine Nellestijn 30.10.2019 - 17:30:

Beste Drops, Bedankt voor je reply, ik snap alleen niet wat je bedoelt met die 6 stokjes in de breedte van A2...ik heb nu weer opnieuw gehaakt en na de eerste x patroon A1-A2-A3 zit ik op max 95 stokjes....ik haak toch geen lossen voordat ik de dubbele stokjes samen haak? Die toer begint toch met een losse en dan de dubbele samen? Ik heb gedaan wat er op t patroon staat...kom er niet uit 😕🤨 Zou leuk zijn als ik een foto kon sturen....

Corine Nellestijn 29.10.2019 - 21:59:

Ik ben dit patroon aan het haken, ik ben met het achterpand begonnen en ik zie dat als ik gewoon netjes haak, ik steeds minder steken overhoud...ik weet niet wat ik verkeerd doe, hou mij netjes ah tekpatroon, maar ik minder zonder dat bewust te doen. Wie kan mij helpen? Ik snap niet hoe dit gaat, ik die ih patroon “denk aan de stekenverhouding” staan maar geen idee wat daarmee bedoeld wordt....ik hoop dat iemand mij kan helpen, ben al 6x overnieuw begonnen...

DROPS Design 30.10.2019 kl. 10:04:

Dag Corine,

Het is jammer dat ik niet mee kan kijken. Misschien kun je controleren of je steeds na 1 herhaling van A.2 in de hoogte, nog 6 stokjes per herhaling in de breedte van A.2 hebt. Je moet dus steeds 86-98-110 stokjes op de toer hebben na elke herhaling in de hoogte.

Met de stekenverhouding in de gaten houden wordt bedoelt dat je regelmatig controleert of 14 stokjes in de breedte en 8.5 toeren in de hoogte 10 x 10 cm zijn.

Maribel 04.05.2019 - 18:39:

Como se si la lana o hilo es de 1 o 2 hilos

DROPS Design 07.05.2019 kl. 10:54:

Hola Maribel. ¿Podrías especificar tu pregunta?

Rose-Marie Magnusson 26.04.2019 - 08:57:

Hej mönster A6 och A7 var ska man virka det .mvh Rose-Marie

DROPS Design 26.04.2019 kl. 13:21:

Hei Rose-Marie. Du hekler A.6 og A.7 når det felles på begynnelsen og slutten av omgangen på ermen, som forklart under Felletips (øverst i oppsrkiften). God fornøyelse

Rose-Marie Magnusson 24.04.2019 - 18:23:

Hej. Undrar om sjalkragen bara ska vara 8 cm ?

DROPS Design 25.04.2019 kl. 10:56:

Hej. Ja sjalkragen ska vara ca 8 cm mätt på det smalaste stället. Mvh DROPS Design

Magali 09.03.2019 - 16:46:

Telpatroon dropshot 194-33 Ik begrijp niet A1, A2, A3, enz Is de bedoeling van de cijfers ieder andere toer? Dus als ik den 2de toer gedaan heb ,wat gebeurd er dan met toer drie, sorry maar ik begrijp het niet Wil u me helpen aub Groetjes

DROPS Design 13.03.2019 kl. 08:49:

Dag Magali,

Bij vraag 11 in het tabje 'FAQ' hierboven wordt uitgelegd hoe je verschillende telpatronen tegelijkertijd op dezelfde toer haakt. Hopelijk helpt deze uitleg je verder.

Nathalie Groot-hulze 28.02.2019 - 13:33:

Hallo, ik maak nu voor het eerst een patroon van drops. nu loop ik in het begin al vast. er staan termen van A1 A2 A3. kan ik dat ergens vinden ? of wat betekend het ?

DROPS Design 07.03.2019 kl. 22:08:

Dag Nathalie,

A.1, A.2 etc slaan op de telpatronen. Deze kun je aan de onderkant van het patroon vinden. Bij het telpatroon staat ook een lijst met symbolen waarin is uitgelegd hoe ieder symbool gehaakt wordt.

Margret 26.01.2019 - 22:19:

Hoi Marianne Abels, nee. Er moeten geen lossen tussen de stokjes gehaakt worden. Die spaties zijn alleen maar om de toeren er boven duidelijker te maken

Marianne Abels 25.01.2019 - 10:04:

Ik snap het telpatroon A2 niet goed,de eerste toer van het telpatroon worden stokjes gehaakt,moet er tussen de stokjes met een spatie een losse gehaakt worden?anders snap ik de tussenruimte niet.

DROPS Design 27.01.2019 kl. 14:06:

Dag Marianne,

De eerste toer (de toer met de ster) hoef je niet te haken, deze toer is al gehaakt en is er alleen in getekend om te laten zien hoe je de steken van de eerstvolgende toer en deze steken haakt.

Margret 19.01.2019 - 21:15:

Dank je, Mirjam. De voorpanden vallen over elkaar heen, ook bij de schoudernaden dan? Ik begrijp die sjaalkraag niet, maar misschien als ik het aan elkaar zet, dat ik het snap

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 194-33