DROPS / 170 / 15

Tahiti by DROPS Design

Gehaakte DROPS bikini met kantpatroon en strikbanden van ”Safran”. Maat S-XXXL.

Trefwoorden: bikinis, kantpatroon,
DROPS design: Model nr. e-237
Garengroep A
----------------------------------------------------------
BIKINITOPJE:
100-100-100-100-100-150 gr. kleur nr. 11, zonnebloem

BIKINIBROEKJE:
100-150-150-150-150 gr. kleur nr. 11, zonnebloem

LET OP: de hoeveelheid garen is als u elk deel apart gaat haken. Wilt u het bikinitopje en bikinibroekje samen in één kleur haken, hebt u 200-200-200-250-250-250 gr Safran nodig.

DROPS HAAKNLD 2,5 mm – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 28 stk x 16 toeren en 28 v x 35 toeren = 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

vanaf 1.65 € /50g
DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 1.65 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 6.60€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

INFORMATIE VOOR HET HAKEN:
Haak op de eerste toer in het werk het eerste stk in de 5e l vanaf de haak (= 2 stk).
Vervang het eerste stk aan het begin van elke stk-toer door 3 l.
Vervang de eerste v aan het begin van elke v-toer door 1 l.
----------------------------------------------------------

BIKINITOPJE:
Haak eerst 2 losse BH-cups. De haak de 2 BH-cups dan samen.

BH-CUP:
Haak 21-24-27-27-32-38 l met Safran en haaknld 2,5 mm. Haak heen en weer als volgt (1e toer = aan de goede kant): haak 1 stk in 5e l vanaf haak (= 2 stk) - LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN, haak dan 1 stk in elke van de volgende 15-18-21-21-26-32 l, haak (2 stk, 1 l, 2 stk) in de laatste l op de toer, draai het werk, sla de laatste l over (dus l waar net in gehaakt is) en ga verder met 1 stk in elke van de overgebleven 17-20-23-23-28-34 l op de andere kant van de l-ketting = 38-44-50-50-60-72 stk en 1 l. Keer het werk en ga verder heen en weer met 1 stk in elk stk aan elke kant van de l-ketting en haak (2 stk, 1 l, 2 stk) om de l aan de bovenkant elke toer. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Ga zo verder tot er 11-12-13-14-14-15 toeren in totaal zijn gehaakt met stk, maar pas op de laatste toer het aantal st aan zodat er 40-44-48-52-56-64 stk zijn aan elke kant van de l aan de bovenkant (= 80-88-96-104-112-128 stk in totaal). Het werk meet ongeveer 7-7½-8-9-9-9½ cm vanaf de l-ketting naar buiten toe. LET OP: De volgende toer wordt aan de goede kant gehaakt. Dus knip de draad af voor maat S, L en XXXL voor u verder gaat.
Haak nu een rand als volgt:
TOER 1 (= goede kant): haak * 1 stk, 1 l, sla volgend stk over*, herhaal van *-* tot er 2 stk over zijn voor de l aan de bovenkant van de BH-cup, haak 1 stk in volgend stk, 1 l, 1 stk in volgend stk (= laatste stk voor l aan de bovenkant), haak (1 l, 1 stk, 1 l, 1 stk, 1 l) om l, haak dan op dezelfde manier maar in spiegelbeeld naar beneden langs de andere kant van de BH-cup als volgt: haak 1 stk in eerste stk na l aan de bovenkant, 1 l, 1 stk in volgend stk, ga verder met * 1 l, sla volgend stk over, 1 stk *, herhaal van *-* de rest van de toer.
TOER 2: keer en haak 1 v in eerste stk, * haak 3 l, sla (1 l, 1 stk, 1 l) over, 1 v in volgend stk *, herhaal van *-* omhoog tot l aan de bovenkant van BH-cup maar haak laatste v om de middelste l aan de bovenkant van de BH-cup. Haak dan l voor de strikband: haak een ketting van lossen van 85-90-90-95-100-100 cm (gemeten vanaf de bovenkant van de BH-cup). Keer en haak 1 hv in elke l. LET OP: zorg dat de hv de ketting niet te strak maken. Haak dan aan de andere kant van de BH-cup als volgt: 1 v om l-lus aan de bovenkant van BH-cup (dus er zijn 2 v om dezelfde l-lus), * haak 3 l, sla (1 l, 1 stk, 1 l) over, 1 v in volgend stk *, herhaal van *-* naar beneden langs de hele zijkant. Knip de draad af.
Haak nog een BH-cup op dezelfde manier.

Haak nu de 2 BH-cups samen tot een topje. LET OP: haak over beide BH-cups vanaf de goede kant.
TOER 1 (= goede kant): haak 47-56-65-75-84-98 losse l en plaats een markeerder in de eerst gehaakte l (u haakt later een rand te beginnen bij deze markeerder). Haak dan 48-50-53-56-59-62 v gelijkmatig verdeeld langs de buitenste stk/v (dus langs de rand aan de onderkant van een BH-cup), haak 1 l (= tussen de 2 BH-cups), haak 48-50-53-56-59-62 v gelijkmatig verdeeld langs de buitenste stk/v (dus langs de rand aan de onderkant op de andere BH-cup) en haak dan 47-56-65-75-84-98 losse l (incl. 1 l om mee te keren) aan het einde van de toer = 191-213-237-263-287-321 st.
TOER 2: haak 1 v in 2e l vanaf haak (= 2 v), haak 1 v in elke van de volgende 3-5-7-3-5-5 l, * sla 1 l over, haak 1 v in elke van de volgende 6 l *, herhaal van *-* nog 5-6-7-9-10-12 keer (= 41-49-57-65-73-85 v), haak nu 1 v in elke van de volgende 97-101-107-113-119-125 v/l, * haak 1 v in elke van de volgende 6 l, sla 1 l over*, herhaal van *-* nog 5-6-7-9-10-12 keer, haak 1 v in elke van de laatste 5-7-9-5-7-7 l (= 41-49-57-65-73-85 v) = 179-199-221-243-265-295 v op de toer.
TOER 3: haak 1 stk in elke van de eerste 5 v, * haak 1 l, sla 1 v over, 1 stk in volgende v *, herhaal van *-* tot er 4 v over zijn, haak 1 stk in elke van de laatste 4 v.
TOER 4: haak 1 v in elk stk en om elke l.
Herhaal 3e en 4e toer nog 2-2-2-3-3-3 keer.

Haak dan als volgt:
Haak 1 v in elke van de eerste 5-8-5-6-6-6 v, * haak 1 v in elke van de volgende 2 v, haak 3 l, haak 1 hv in laatst gehaakte v (= picot), 1 v in volgende v *, herhaal van *-* tot er 6-8-6-6-7-7 v over zijn, haak 1 v in elke van de laatste 6-8-6-6-7-7 v. Hecht af.

RAND:
Haak nu een rand, begin vanaf de markeerder. LET OP: sla de l waarin niet gehaakt is over.
Haak als volgt aan de goede kant:
Haak 1 v in elke van de eerste 5 l, * haak 1 v in volgende l, 3 l, 1 hv in laatst gehaakte v (= picot), haak 1 v in elke van de volgende 4 l *, herhaal van *-* tot er 1-4-2-0-3-0 l over zijn voor de BH-cup, haak 1 v in elke van de volgende 1-4-2-0-3-0 l en 1 v in hoek in overgang voor BH-cup. Haak dan * 1 v om eerste l-lus op BH-cup, 3 l, 1 v om dezelfde l-lus, haak 1 v in volgende v *, herhaal van *-* omhoog tot strikband op BH-cup. Haak nu in de hv toer:* 1 v in elke van de eerste 3 hv, 3 l, 1 hv in laatst gehaakte v *, herhaal van *-* nog 3-3-4-4-5-5 keer, haak 1 v in elke van de volgende 2 v, 1 hv in volgende hv. Haak nu niet meer omhoog langs de strikband maar keer en haak weer richting de BH-cup: haak 1 hv door 1 l aan de achterkant van de strikband en ga verder met de rand op dezelfde manier maar in spiegelbeeld in de l-ketting van de strikband, dan langs de andere kant van de BH-cup, haak 1 v in de l tussen de 2 BH-cups. Ga verder met de rand op dezelfde manier als op de eerste BH-cup en strikband en dan langs de overgebleven l. Hecht af.

AFWERKING:
Naai een tunnel voor de strikbanden aan elke kant van het topje als volgt: vouw het 1e stk/v naar de verkeerde kant zodat de rand tegen het 5e stk/v aanligt en naai vast, door beide lagen heen. Kruis de strikbanden op de rug en rijg de uiteinden door de tunnels - zie tekening A.1.
----------------------------------------------------------

BIKINIBROEKJE:

INFORMATIE VOOR HET HAKEN:
Vervang eerste stk aan begin van elke stk toer met 3 l.
Vervang eerste v aan begin van elke v toer met 1 l.

MINDER OP V-TOER:
Minder 1 v in elke kant op een toer als volgt:
Haak 1 v, * steek haak in volgende st, get draad *, herhaal van *-*, maak een omsl en haal draad door alle 3 st op haak. Haak dan 1 v in elke st tot 3 st over op toer, Herhaal dit minderen in de volgende 2 st, 1 v in laatste st.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Meerder 1 v in elke kant op een toer als volgt:
Haak 2 v in eerste v, haak 1 st in elke v tot 1 v overblijft, haak 2 v in laatste v.
----------------------------------------------------------

BIKINIBROEKJE:
Haak het bikinibroekje in v met een rand op het voorpand en achterpand en strikbanden aan de zijkanten. Begin aan de bovenkant van het voorpand en haak tot het achterpand.

Haak 80-90-95-105-110-120 l met haaknld 2,5 mm en Safran. Keer en haak 1 v in 2e l vanaf haak (= 2 v) - LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN, haak dan 1 v in elke van de volgende 3 l, * sla 1 l over, 1 v in elke van de volgende 4 l *, herhaal van *-* nog 14-17-18-20-21-23 keer = 65-73-77-85-89-97 v. Haak dan 1 v in elke v, en minder in de volgende toer 1 v aan elke kant als volgt - LEES TIP VOOR HET MINDEREN: minder elke 3e toer 13-13-14-14-16-16 keer, om de toer 6-9-9-10-10-13 keer, elke toer 2-2-2-4-3-3 keer en om de toer 2 keer voor alle maten = 19-21-23-25-27-29 v. Het werk meet 16-18-19-20-21-23 cm. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Ga verder met 1 v in elke v tot het werk 21-23-25-26-28-30 cm meet. Meerder in de volgende toer 1 st aan elke kant als volgt: meerder om de toer 2 keer voor alle maten, elke toer 0-2-3-5-8-13 keer en om de toer 31-32-32-31-31-29 keer = 85-93-97-101-109-117 v. Ga verder met 1 v in elke v tot het werk 44-46-48-50-52-55 cm meet. Knip de draad af. Haak nu een rand en strikbanden als volgt:

RAND EN STRIKBANDEN:
Haak een rand op het achterpand als volgt:
TOER 1 (= goede kant): haak 1 stk in eerste v, * haak 1 l, sla 1 v over, 1 stk in volgende v *, herhaal van *-* de rest van de toer. Knip de draad af.
TOER 2: haak een ketting van l van ongeveer 29-30-31-32-33-34 cm lang, ga dan verder over de rand op het achterpand als volgt: * 1 v in eerste/volgend stk, 3 l, sla 1 stk over, haak 1 v in volgend stk *, herhaal van *-* de rest van toer, haak dan een ketting van l van 29-30-31-32-33-34 cm.
TOER 3: keer het werk en haak 1 hv in elke l op de strikband (zorg dat de hv de ketting van lossen niet te vast maken) en ga dan verder langs de rand op het achterpand als volgt: haak 1 v in eerste v, * 2 v om l-lus, 3 l, 1 hv in laatst gehaakte v, 1 v om dezelfde l-lus, 1 v in volgende v *, herhaal van *-* de hele toer en ga verder met 1 hv in elke l van de strikband aan de zijkant. Hecht af.

Haak een rand langs het voorpand als volgt:
Haak 1 v in elke v. LET OP: sla de lossen waarin niet gehaakt is over = 65-73-77-85-89-97 v. Haak dan een rand en strikbanden als op het achterpand.

Telpatroon

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 170-15) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (46)

Eivor Alvim 06.07.2020 - 10:16:

Går det an å bade med denne uten at den mister passformen?

DROPS Design 06.07.2020 kl. 14:44:

Hei Eivor. Om du får tatt den av deg rett etter du har badet, klemt ut mestparten av vannet og legger den flatt til tørk, skal den beholde passformen. Men den egner seg best til en solbikini. mvh DROPS design

Nina Smedegaad Christensen 21.06.2020 - 16:28:

Har jeg misforstået opskriften eller er der en fejl?? Jeg synes det ser ud som om at hver anden række skal være fastmasker.... men det står da ikke i opskriften... Eller skal det forstås sådan at man hækler en række fastmasker efter hver række stangmasker... Vh Nina

DROPS Design 22.06.2020 kl. 13:45:

Hei Nina. Nei, det er bare rekker med staver. Når det hekles staver frem og tilbake slik det gjøres i denne oppskriften, kan det kanskje se ut for noen at det er en fastmaske rekke mellom stavene. mvh DROPS design

Franca Bruno 25.05.2020 - 16:04:

NEL BORDO PEZZO SUPERIORE QUANDO DICE "INSERIRE UN SEGNAPUNTI" NELL 1A CATENELLA LAVORATA, INTENDE LA PRIMA CATENELLA DELLA COPPA?QUINDI LA PARTE ANTERIORE E' PIù ALTA RISPETTO AL PRIMO BORDO CHE ARRIVA SUL DIETRO?. dAL DISEGNO NON CAPISCO. GRAZIE FRANCA

DROPS Design 26.05.2020 kl. 12:20:

Buongiorno Franca. Deve inserire il segnapunti nella prima catenella delle 47-56-65-75-84-98 catenelle che avvia quando unisce le due coppe. Più avanti, inizierà a lavorare il bordo da questo segnapunti. Buon lavoro!

Lucila 01.04.2020 - 16:23:

Me encantó ,por la forma bien esplicado de sus patrones y el paso a paso que dan a seguir. , Felicitaciones,que tengan un buen día.

Lucy 01.04.2020 - 16:14:

Me encantó esta página ,muy bien esplicado ,, gracias y muchas bendiciones.

Romy De Waal 24.02.2020 - 08:18:

Is deze bikini ook geschikt voor in het water?

DROPS Design 24.02.2020 kl. 08:39:

Dag Romy,

Je kan er natuurlijk wel mee in het water, maar het is van katoen en neemt nogal vocht op, waardoor het zwaarder wordt. Dus niet echt een sportbikini ;)

Lene 01.08.2019 - 14:34:

Jeg har heklet toppen, og den ble utrolig fin! Nå hekler jeg trusa, og jeg synes at det blir litt lite fellinger på fremsiden? Jeg hekler i str M, og med 73 masker øverst, og kun felling av 2 masker hver 3. rad er den altfor vid foran til å bli truse. Har jeg lest feil i oppskriften når jeg feller en maske på hver side hver 3. rad 13 ganger?

DROPS Design 02.08.2019 kl. 10:11:

Hej Lene, jo og efter fellingerne på hver 3.rad, feller du på hver 2.rad 9 gange og sidst på hver rad 2 gange i begge sider. God fornøjelse!

Helena Kastbjerg 11.07.2019 - 21:03:

Hej. Jeg er meget ny i hele hækle verdenen, og har lidt svært ved at få startet på overdelen. Når der i hækleinfoen står "1 st i d. 5. lm (=2 st)", hvad betyder det der står i parentesen så? Jeg skal lave en i small og starter derfor med 21 lm, men efter den første st, har jeg 16 masker tilbage og ikke 15, som der står i opskriften. Ved ikke hvad det er jeg gør forkert.

DROPS Design 26.08.2019 kl. 10:48:

Hei Helena. Den 1. stav som telles er de 4 siste luftmaskene (på "oppleggsraden") og den 2. staven er den du hekler i 5. maske fra nålen, deretter hekler du 1 stav i hver av de 15 neste stavene = 17 staver. Du har nå 1 maske igjen på raden. I denne masken hekler du 2 staver, 1 luftmaske og 2 staver. Roter arbeidet og følg oppskriften. Se gjerne på videoene som ligger under oppskriften, de kan være til god hjelp. God Førnøyelse!

Emelie 22.06.2019 - 20:27:

Jag förstår ingenting. Är första drops-instruktionen jag följer och är helrörigt. Detta går inte.

Solange 11.06.2019 - 13:48:

J'ai fait le haut du bikini en L (pour un 90/D voire E), les bonnets sont un peu trop grands. par contre la bordure du bas était vraiment trop grande ! il fallait 65 mailles de chaque côté, j'ai dû en faire 45 pour que ce soit bien. Maintenant je vais voir si je rectifie ou si j'en tricote un autre. Merci pour ce site formidable ! Bon courage à toutes.

Laat een opmerking achter voor DROPS 170-15