DROPS / 147 / 11

Springfield by DROPS Design

Gehaakt DROPS vest van ”Muskat”. Maat: S - XXXL

Trefwoorden: kantpatroon, vesten,

DROPS design: Model nr. R-624
Garengroep B
--------------------------------------------------------
Maat: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal: DROPS MUSKAT van Garnstudio
600-650-700-750-850-900 gr. kleur nr. 77, kaki

DROPS HAAKNLD 4 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 17 stk x 10 toeren = 10 x 10 cm.
DROPS PARELMOER KNOPEN NR. 522: 6 stuks.
--------------------------------------------------------

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 24.36€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

INFORMATIE VOOR HET HAKEN:
Vervang eerste stk elke toer door 3 l en eindig elke toer met 1 stk in 3e l van begin van vorige toer.

VOORBIES PATROON:
Zie telpatronen A.1 en A.2.
--------------------------------------------------------

ACHTERPAND:
Haak 89-96-106-116-126-139 l met haaknld 4 mm en Muskat. Keer en haak als volgt: 1 v in 2e l vanaf haak, haak dan 1 v in elke van volgende 2-4-4-4-4-2 l, * sla 1 l over, haak 1 v in elke van de volgende 4 l *, herhaal van *-* de hele toer = 72-78-86-94-102-112 v (deze eerste toer is aan de verkeerde kant, eerste l op toer = 1 v). Ga verder met 1 stk in elke v - LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN. Ga dan verder met 1 stk in elk stk. Minder bij een hoogte van 36-37-38-39-40-41 cm voor armsgaten door hv te haken over eerste 2-3-6-8-10-13 stk op toer, haak dan 1 hv en 3 l in volgende stk, haak dan stk tot er 2-3-6-8-10-13 stk over zijn, keer het werk. Er zijn nu 68-72-74-78-82-86 stk over op toer. Ga verder en haak heen en weer over deze stk tot werk 52-54-56-58-60-62 cm meet, haak nu 2 toeren alleen over eerste 19-21-22-24-26-28 stk aan een kant voor schouder. Knip de draad af. Haak dan 2 toeren met stk over 19-21-22-24-26-28 stk op andere schouder (middelste 30 stk = hals).

RECHTER VOORPAND:
Haak 49-52-57-62-67-74 l met haaknld 4 mm en Muskat. Keer en haak 1 v in 2e l vanaf haak, haak dan 1 v in elke van volgende 2-5-5-5-5-2 l, * sla 1 l over, haak 1 v in elke van de volgende 4 l *, herhaal van *-* de hele toer = 40-43-47-51-55-60 v (deze eerste toer is aan verkeerde kant, eerste l = 1 v). Keer en ga verder als volgt: telpatroon A.1 over eerste 19 v – begin met toer gemarkeerd met een pijl – en ga verder met 1 stk in elke van laatste 21-24-28-32-36-41 v. Ga zo verder in de hoogte - dus herhaal bovenste 4 toeren in telpatroon over buitenste 19 st middenvoor en haak stk over andere st. Haak vanaf een hoogte van 36-37-38-39-40-41 cm niet meer over de buitenste 2-3-6-8-10-13 stk aan zijkant voor armsgat. Ga verder in patroon als hiervoor (er zijn nu 19-21-22-24-26-28 stk na telpatroon A.1). Haak vanaf een hoogte van 44-46-47-49-50-51 cm niet meer over de buitenste 19 st middenvoor (dus telpatroon A.1) = 19-21-22-24-26-28 stk over op toer. Ga verder heen en weer in stk over deze stk tot werk 54-56-58-60-62-64 cm meet, knip de draad af.

LINKER VOORPAND:
Haak als rechter voorpand maar in spiegelbeeld, dus haak na 1 toer met v als volgt: haak 21-24-28-32-36-41 stk, haak dan A.2 over de laatste 19 st middenvoor.

MOUW:
Om hetzelfde structuurpatroon te krijgen als op het lijf, haakt u de mouw heen en weer en naait u hem dan samen.
Haak 45-47-50-52-55-57 l met haaknld 4 mm en Muskat. Keer en haak 1 v in 2e l vanaf haak. Haak dan 1 v in elke van volgende 3-5-3-5-3-5 l, * sla 1 l over, haak 1 v in elke van de volgende 4 l *, herhaal van *-* de hele toer = 37-39-41-43-45-47 v (deze eerste toer is aan verkeerde kant, eerste l = 1 v). Keer en ga verder met 1 stk in elke st. Meerder bij een hoogte van 12 cm 1 stk aan elke kant door 2 stk te haken in eerste en laatste stk. Herhaal dit meerderen nog 11-12-12-13-14-14 keer:
MAAT S: afwisselend elke 3e en 4e toer.
Maat M en L: elke 3e toer.
MAAT XL: afwisselend elke 2e en 3e toer.
Maat XXL en XXXL: om de toer.
Na alle meerderen zijn er 61-65-67-71-75-77 stk op toer. Plaats bij een hoogte van 54-53-50-49-47-45 cm (minder cm voor de grootste maten voor een grotere mouwkop en bredere schouders) 1 markeerder aan zijkant (dit geeft aan tot waar de mouw samen wordt genaaid). Ga verder met stk tot werk 55-55-54-54-53-52 cm meet, knip de draad af.

ZAKRANDEN (voor decoratie):
Haak 20-20-22-22-24-24 LOSSE l met haaknld 4 mm en Muskat. Keer, sla 1 l over en haak 1 v in elke van de overgebleven 19-19-21-21-23-23 l. Ga verder heen en weer met v tot de rand 3 cm meet, knip de draad af. Haak nog een zakrand.

AFWERKING:
Naai alle naden met de zijkanten tegen elkaar om een dikke naad te voorkomen.
Naai de schoudernaden samen en naai de zijnaden samen. Naai dan de mouwnaden samen tot de markeerder en naai de mouwen in het vest.
Naai 1 zakrand op elk voorpand (naai aan de onderkant bij de opzetrand en langs de zijkanten) – plaats ze ongeveer 10-10-11-11-12-12 cm vanaf onderkant en direct naast het kantpatroon op de voorbiezen.
Naai 6 knopen op de linker voorbies. Naai de eerste 1 cm vanaf de hals en ongeveer 0,5 cm vanaf middenvoor, verdeel de andere 5 knopen gelijkmatig naar beneden over de voorbies. Knoop de door de st op het rechter voorpand.

Clair 28.08.2018 - 05:05:

I left a comment about making this and finding the fronts shorter than the back... I just lengthened them, assuming I had made a mistake... checking the pattern again, I found I had. thank you. would love to show you the garment I made... its almost done, just weaving away ends and deciding on how I want to trim it... it looks very pretty.

Clair 26.08.2018 - 20:54:

I just finished all parts, now want to sew up. finding the two fronts are shorter, from the armhole dec to the shoulder? both are exactly the same... is this meant to be like this, or did I make a miscalculation somewhere? I used measurements for Medium, am not using same stitch style, I am using one sc row, one dc row, but followed the measurement lengths and adjusted my pattern stitch to follow exactly.

DROPS Design 30.08.2018 kl. 13:18:

Dear Clair, It is most likely that by not using the same stich style, the gauge became slightly different even if you used the measurements. We hope you will be able to find a way to finish your project.

Ruth Belchamber 12.12.2017 - 09:57:

Hi, Can you tell me if the swatch size and stitch is in English or American English?

DROPS Design 12.12.2017 kl. 10:28:

Dear Mrs Belchamber, you will find informations about gauge under tab "Materials" - choose the appropriate crochet terminology by selecting correct language: English (UK/cm) or English (US/inch) below the picture. Happy crocheting!

Teri Hale 04.12.2017 - 03:49:

I am confused with the wording in the first line and throughout pattern. "skip ch 1, work 1 sc in each of the next 4 ch" ....... Does that mean skip the next ch then work 4 single crochets or does it mean skip 1 chain, chain 1, 4 single crochets. Hope that makes sense. It is in the pattern a lot so I don't dare start until I understand what it means. Thank you so much!

DROPS Design 04.12.2017 kl. 10:32:

Dear Mrs Hale, you skip next chain, then work a total of 4 single crochets = you will have worked 4 sc over 5 ch (first of these 5 ch has been skipped). Happy crocheting!

Anita 25.08.2017 - 18:51:

Grazie mille per la risposta. Mi scuso, non mi è possibile eliminare il nome del filato. Approfitto per un altro Vostro consiglio, pensavo di fare la catenella di avvio con un uncinetto di mezzo numero più grande per dare morbidezza al bordo, è conveniente o meglio usare lo stesso uncinetto per tutto il lavoro?

DROPS Design 25.08.2017 kl. 20:13:

Buonasera Anita, se ha la mano un po' stretta, può avviare con un uncinetto più grande, altrimenti usi quello indicato. Buon lavoro!

Anita 25.08.2017 - 16:29:

Salve, per la giacchina stousando il filato Lana lanedi Bertagna Filati che consiglia ferri n 3,5 o 4. A me piace usare un uncinetto un po' più grande, con il 4 e mezzo 10cm corrispondono a 15 m e il lavoro risulta abbastanza morbido. Vorrei provare con uncinetto 5 e diviene ancora più morbido (adattando n di maglie e righe), ma credo che una giacca debba essere un pochino rigida. Prima di procedere chiedo consiglio a Voi esperti (ho una mano abbastanza regolare). Grazie

DROPS Design 25.08.2017 kl. 17:07:

Buongiorno Anita. Generalmente è meglio lavorare in modo che il capo sia un po' sostenuto. Le chiediamo cortesemente di chiedere in questa sede, consigli solo su filati Drops. Grazie e buon lavoro!

Sandy 05.04.2014 - 22:14:

Where can I find the size chart?

DROPS Design 07.04.2014 kl. 09:53:

Dear Sandy, you will find at the bottom of the pattern a measurement chart, all measures are in cm and taken flat from side to side. Compare these to one of a similar garment you like the shape and size to find the matching size. Happy crocheting!

Monica 04.04.2014 - 21:16:

Me gustan mucho sus patrones, pero no se que significa LD - LR. Por favor aclarenme esto ya que me gustaria hacer este cardigan pero no entiendo ese vocablo. Muchas gracias

DROPS Design 07.04.2014 kl. 09:42:

Hola Monica. LD - lado derecho de la labor, LR - lado revés de la labor., también tienes un glosario (en el apartado "Tips y Ayuda") . Allí te viene esta información.

Gabi 25.01.2013 - 10:49:

Bonjour la photo du modèle représente une bande de boutonnage simple le dessin du modèle est représenté avec une bande de boutonnage croisée merci pour tous vos modèles gabi

DROPS Design 28.01.2013 kl. 10:07:

Bonjour Gabi, un nouveau schéma a été publié. Les bandes de boutonnage sont droites. Bon crochet !

Tastenlady 03.01.2013 - 14:27:

Wunderschöne Häkeljacke! Ich würde die Frontbordüre auch an den Ärmeln oder als Manschette einsetzen. Namensvorschlag: Sommergrün, grüne Wiese, Reseda,

Laat een opmerking achter voor DROPS 147-11