DROPS / 145 / 6

Edelweiss by DROPS Design

Gehaakte DROPS omslagdoek met zigzag patroon van 2 draden ”BabyAlpaca Silk”.

DROPS design: Model nr. bs-039
Garengroep A en A
-----------------------------------------------------------
Maten:
Breedte aan de bovenkant: ongeveer 134 cm
Hoogte middenachter: ongeveer 67 cm
Materiaal: DROPS BABYALPACA SILK van Garnstudio
150 gr. kleur nr. 0100, naturel
200 gr. kleur nr. 8112, ijsblauw
250 gr. kleur nr. 6235, grijsblauw

DROPS HAAKNLD 5 mm – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 15 stk x 9 toeren met 2 draden = 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

pattern type: omslagdoek, shape: van boven naar beneden, technique: kantpatroon, strepen, zigzag,
5.45 EUR
3.55 EUR

Als het werk in de rondte wordt gehaakt, begin dan met deze techniek om een gat in het midden te voorkomen (in plaats van een l-ring): houd het uiteinde van het garen vast en wind het garen een keer rond de wijsvinger en maak zo een lus. Hou de lus vast met de linker duim en middelvinger, sla de draad over de linker wijsvinger. Steek de haak door de lus, maak een omsl en haal de draad door lus, haak 3 l, haak dan 11 stk om de lus. Trek het draadeinde aan om de lus te sluiten. Zet het draadeinde vast aan de achterkant van het werk.

TIP VOOR HET HAKEN:
Vervang 1e hstk aan het begin van de toer door 2 l.

STREPEN:
Haak strepen als volgt:
0-27 cm: 2 draden naturel
27-37 cm: 1 draad naturel en 1 draad ijsblauw
37-47 cm: 2 draden ijsblauw
47-57 cm: 1 draad ijsblauw en 1 draad grijsblauw
57-67 cm: 2 draden grijsblauw
----------------------------------------------------------

OMSLAGDOEK:
Wordt in strepen gehaakt - zie uitleg boven.
Haak een magische cirkel met 12 stk met haaknld 5 mm – zie uitleg boven. Keer het werk.

TOER 1: LEES TIP VOOR HET HAKEN! 2 hstk in eerste stk, * 1 hstk in elk van volgende 2 stk, 2 hstk in volgende stk *, herhaal van *-* tot er 2 stk over zijn en eindig met 1 hstk in elk van laatste 2 stk = 16 hstk. Keer.

TOER 2: 2 hstk in eerste hstk, * 1 hstk in elk van volgende 3 hstk, 2 hstk in volgende hstk *, herhaal van *-* tot er 3 hstk over zijn en eindig met 1 hstk in elk van laatste 3 hstk = 20 hstk. Keer.

TOER 3: 2 hstk in eerste hstk, * 1 hstk in elk van volgende 4 hstk, 2 hstk in volgende hstk *, herhaal van *-* tot er 4 hstk over zijn en eindig met 1 hstk in elk van laatste 4 hstk = 24 hstk. Keer.

TOER 4: 2 hstk in eerste hstk, * 1 hstk in elk van volgende 5 hstk, 2 hstk in volgende hstk *, herhaal van *-* tot er 5 hstk over zijn en eindig met 1 hstk in elk van laatste 5 hstk = 28 hstk. Keer.

TOER 5: 2 hstk in eerste hstk, * 1 hstk in elk van volgende 6 hstk, 2 hstk in volgende hstk *, herhaal van *-* tot er 6 hstk over zijn en eindig met 1 hstk in elk van laatste 6 hstk = 32 hstk. Keer.

TOER 6: 4 l, haak 3 stk in volgende hstk, * sla 3 hstk over, haak 3 stk en 1 l en 3 stk in volgende hstk *, herhaal van *-* 6 keer in totaal, sla 3 hstk over, haak 3 stk en 1 l in volgende
hstk, sla 1 hstk over, haak 1 stk in laatste hstk. Keer.

TOER 7: 4 l, haak 3 stk om eerste l, * sla 6 stk over, haak 3 stk en 3 l en 3 stk om volgende l-lus *, herhaal van *-* 6 keer in totaal, sla 6 stk over, haak 3 stk en 1 l om volgende l, 1 stk in laatste stk. Keer.

TOER 8: 4 l, haak 3 stk en 1 l en 3 stk om eerste l, * sla 6 stk over, haak 3 stk en 1 l en 3 stk en 3 l en 3 stk en 1 l en 3 stk om volgende l-lus *, herhaal van *-* 6 keer in totaal, sla 6 stk over, haak 3 stk en 1 l en 3 stk en 1 l om laatste l en 1 stk in laatste stk. Keer.

TOER 9: 4 l, haak 3 stk en 1 l om eerste l, sla 3 stk over, haak 3 stk en 1 l om volgende l, * sla 6 stk over, haak 3 stk en 1 l om volgende l, sla 3 stk over, haak 3 stk en 3 l en 3 stk en 1 l om volgende l-lus, sla 3 stk over, haak 3 stk en 1 l om volgende l *, herhaal van *-* 6 keer in totaal, sla 6 stk over, haak 3 stk en 1 l in volgende l, sla 3 stk over, haak 3 stk en 1 l om volgende l en 1 stk in laatste stk. Keer.

TOER 10-11: haak als 9e toer.

TOER 12: 4 l, haak 3 stk en 1 l en 3 stk en 1 l om eerste l, sla 3 stk over, haak 3 stk om volgende l,* sla 6 stk over, haak 3 stk en 1 l om volgende l, sla 3 stk over, haak 3 stk en 1 l en 3 stk en 3 l en 3 stk en 1 l en 3 stk en 1 l om volgende l-lus, sla 3 stk over, haak 3 stk om volgende l *, herhaal van *-* 6 keer in totaal, sla 6 stk over, haak 3 stk en 1 l om volgende l, sla 3 stk over, haak 3 stk en 1 l en 3 stk en 1 l om laatste l en 1 stk in laatste stk. Keer.

TOER 13: 4 l, haak 3 stk en 1 l om eerste l, sla 3 stk over, haak 3 stk en 1 l om volgende l, sla 3 stk over, haak 3 stk en 1 l om volgende l,* sla 6 stk over, haak 3 stk en 1 l om volgende l, sla 3 stk over, haak 3 stk en 1 l om volgende l, sla 3 stk over, haak 3 stk en 3 l en 3 stk en 1 l om volgende l-lus, sla 3 stk over, haak 3 stk en 1 l om volgende l, sla 3 stk over, haak 3 stk om volgende l *, herhaal van *-* 6 keer in totaal, sla 6 stk over, haak 3 stk en 1 l om volgende l, sla 3 stk over, haak 3 stk en 1 l om volgende l, sla 3 stk over, haak 3 stk en 1 l om volgende l en 1 stk in laatste stk. Keer.

TOER 14-15: haak als 13e toer.

Als 3 toeren zijn gehaakt zoals toer 13, meerdert u op dezelfde manier als op toer 12 (haak om l-lus: 3 stk en 1 l en 3 stk en 3 l en 3 stk en 1 l en 3 stk en 1 l, en haak 3 stk en 1 l en 3 stk en 1 l om eerste en laatste l).

Haak volgende toer als 13e toer maar haak 3 stk en 1 l meer tussen elke punt/onderkant in patroon. Haak zo 3 toeren in totaal en meerder dan weer. Ga zo verder en meerder elke 4e toer in elke punt en aan elke zijkant. Ga verder tot omslagdoek 67 cm meet in midden van omslagdoek gemeten. Knip de draden af en zet vast.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 145-6.