DROPS / 139 / 1

Summer of 69 by DROPS Design

Gehaakte DROPS poncho met oma vierkantjes en dstk-groepen van ”Paris”.

DROPS design: Model nr. W-438

Garengroep C
--------------------------------------------------------
Maat: XS/S - M/L - XL/XXL
Materiaal:
DROPS PARIS van Garnstudio
150-150-150 gr. kleur nr. 17, naturel
100-100-100 gr. kleur nr. 27, perzik
100-100-100 gr. kleur nr. 29, licht ijsblauw
100-100-100 gr. kleur nr. 30, denimblauw
100-100-100 gr. kleur nr. 38, koraal
100-100-100 gr. kleur nr. 58, pastelroze
100-100-100 gr. kleur nr. 60, donker oudroze
50-100-100 gr. kleur nr. 21, mintgroen

DROPS HAAKNLD 5 mm - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 1 oma vierkant = 8 x 8 cm en 4 dstk-groepen in de breedte en 5½ dstk-groepen in de hoogte = 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Opmerkingen (128)

100% katoen
vanaf 0.79 € /50g
DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 0.94 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 0.79 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 20.80€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

KLEUREN OP DE OMA VIERKANTJES:
VIERKANT 1: Begin en 1e toer = donker oudroze, 2e toer = perzik, 3e toer = naturel.
VIERKANT 2: Begin en 1e toer = perzik, 2e toer = mintgroen, 3e toer = naturel.
VIERKANT 3: Begin en 1e toer = pastelroze, 2e toer = donker oudroze, 3e toer = naturel.
VIERKANT 4: Begin en 1e toer = licht ijsblauw, 2e toer = koraal, 3e toer = naturel.
VIERKANT 5: Begin en 1e toer = mintgroen, 2e toer = denimblauw, 3e toer = naturel.
VIERKANT 6: Begin en 1e toer = koraal, 2e toer = licht ijsblauw, 3e toer = naturel.
VIERKANT 7: Begin en 1e toer = denimblauw, 2e toer = pastelroze, 3e toer = naturel.

TIP VOOR HET HAKEN:
Haak als de draad afgeknipt wordt en u met een nieuwe kleur begint het eerste stk elke toer als volgt: Maak 2 omsl op de haak, steek de haak in de laatste st van de vorige toer, maak 1 omsl en haal 1 st door, maak 1 omsl en haal 2 st door, maak nog 1 omsl en haal de laatste 2 st door.

STREEPPATROON:
Haak 1 toer met iedere kleur in de volgende kleurenvolgorde tot het werk klaar is: * pastelroze, donker oudroze, denimblauw, mintgroen, perzik, koraal, naturel en licht ijsblauw *. Herhaal van *-* in totaal 2 keer en eindig met 1 toer pastelroze, 1 toer donker oudroze en 1 toer denimblauw = 19 toeren.

DSTK-GROEP = 3 dstk en 1 l in dezelfde l-lus.

MEERDEREN: Voor de punt middenvoor en middenachter op de poncho. Een meerdering = 3 dstk, 1 l, 3 dstk en 1 l in dezelfde l-lus/hoek.

--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

PONCHO:
Wordt in de rondte gehaakt van boven naar beneden. Lees TIP VOOR HET HAKEN.

MAAT XS/S: Vierkantjes 1, 2, 4, en 7 worden 1 keer gehaakt, vierkantjes 3, 5 en 6 worden 2 keer gehaakt = 10 vierkantjes.
MAAT M/L: Vierkantjes 1 en 2 worden 1 keer gehaakt, vierkantjes 3, 4, 5, 6 en 7 worden 2 keer gehaakt = 12 vierkantjes.
MAAT XL/XXL: Vierkantjes 1, 2, 3, 4 en 6 worden 2 keer gehaakt, vierkantjes 5 en 7 worden 3 keer gehaakt = 16 vierkantjes.

VIERKANT:
BEGIN: Haak 6 l met haaknld 5 mm en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.
TOER 1: 3 l, 2 stk in de l-ring, * 3 l, 3 stk *, herhaal van *-* in totaal 3 keer en eindig met 3 l en 1 hv in de 3e l van het begin van de toer. Knip de draad af en wissel van kleur.
TOER 2: 3 stk in de eerste l-lus, 3 l, 3 stk in dezelfde l-lus, * 1 l, 3 stk in de volgende l-lus, 3 l, 3 stk in dezelfde l-lus *, herhaal van *-* in totaal 3 keer en eindig met 1 l en 1 hv in de 3e l van het begin van de toer. Knip de draad af en wissel van kleur.
TOER 3: 3 stk in de eerste l-lus, 1 l, * 3 stk in de volgende l-lus, 3 l, 3 stk in dezelfde l-lus, 1 l, 3 stk in de volgende l-lus, 1 l *, herhaal van *-* in totaal 3 keer, 3 stk in de volgende l-lus, 3 l, 3 stk in dezelfde l-lus, 1 l en eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer. Knip de draad af.

Naai de vierkantjes samen met de zijkanten tegen elkaar, zie telpatroon X.1 voor de volgorde en plaatsing voor uw maat. Deze vierkantjes vormen zo de bovenkant/hals van de poncho. Haak nu in de rondte vanaf de onderrand van de oma vierkantjes als volgt - lees
STREEPPATROON:

TOER 1: Begin aan de zijkant van vierkant 7 (zie pijl in telpatroon X.1). * Haak 1 dstk-groep – zie uitleg boven – in iedere van de eerste 2 l-lussen. De volgende l-lus komt in de hoek van twee oma vierkantjes, haak hier 1 dstk in het eerste vierkant, 1 dstk in de naad en 1 dstk in de hoek van het volgende oma vierkant *, herhaal van *-* in totaal 2-3-4 keer. Haak dan 1 dstk-groep in iedere van de volgende 2 l-lussen. Haak in de hoek van het vierkant middenvoor een meerdering - lees MEERDEREN boven. Herhaal van *-* in totaal 5-6-8 keer. Haak dan 1 dstk-groep in iedere van de volgende 2 l-lussen. Haak in de hoek van het vierkant middenachter een meerdering. Herhaal van *-* in totaal 3-3-4 keer, haak dan 1 dstk-groep in iedere van de volgende 2 l-lussen, haak 1 dstk-groep in de hoek en eindig met 1 hv aan de bovenkant van het eerste stk op de toer = 38-44-56 dstk-groepen. Knip de draad af.

TOER 2: Wissel van kleur en haak vanaf de middelste l-lus aan vierkant 7 (rechterkant): Haak 1 dstk-groep in alle l-lussen maar haak in de punt middenvoor en middenachter een meerdering. Eindig met 1 hv aan de bovenkant van het eerste dstk op de toer = 40-46-58 dstk-groepen.

Vanaf TOER 3 tot het werk klaar is: Haak als de 2e toer. Zo worden iedere toer 2 dstk-groepen gemeerderd. Als alle toeren zijn gehaakt, zijn er 74-80-96 dstk-groepen op de toer. Knip de draad af en zet vast.

HALSRAND:
Haak 1 toer met naturel langs de bovenste rand van de oma vierkantjes als volgt: * Haak 1 dstk-groep in iedere van de eerste 2 l-lussen. De volgende l-lus komt in de hoek van twee oma vierkantjes, haak hier 1 dstk in het eerste vierkant, 1 dstk in de naad en 1 dstk in de hoek van het volgende oma vierkant *, herhaal van *-* de hele toer, knip de draad af en zet vast.

KOORDJE:
Haak een koord van l met een lengte van ongeveer 1.5 meter met naturel. Haak in totaal 3 koorden zo. Vlecht de drie l-koorden samen en leg een knoop in ieder uiteinde. Rijg het koord door de halsrand en leg een strik middenvoor.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

TOER 2 STREEPPATROON: ...= 40-46-58 dstk-groepen.
Gewijzigd online: 23.05.2012

Telpatroon

= begin hier (rechter schouder)
= middenvoor
= middenachter

Opmerkingen (128)

Plaats uw opmerking!

Susana 13.06.2016 - 01:30:

Hola yo necesito hacer uno igual pero no comprendo como hago para hacerlo desde el cuello yo pensaba hacer cuadrados y unirlos para lograr esas flores como hago no encuentro el video

DROPS Design 15.06.2016 kl. 19:54:

Hola Susana, primero se trabajan varias aplicaciones de Granny y se forma un anillo que conformará la parte superior del poncho. Después se trabaja la parte inferior en redondo. Todos los videos explicativos están en la parte superior del Patrón junto a "materiales".

Yvonne Ann 18.02.2016 - 19:11:

Just a question on the sizes for the ' Summer of 69 ' poncho , wondering what the XS/S and the M/L measure up as ? I would be very grateful for any help . Thank you x

DROPS Design 19.02.2016 kl. 10:08:

Dear Mrs Ann, you will find at the end of the pattern a measurement chart with all measurements for each size in cm taken flat from side to side. Happy crocheting!

Henriette Mortensen 10.01.2016 - 19:32:

Hejsa ... Jeg kan simpelthen ikke,få formen frem,i Ponchoen,er sikker på at jeg har hæklet forkert😢Jeg bruger stangmasker i stedet for dobbeltstangmasker,men tænker ikke,at det gør noget? Jeg synes ikke den ligner Summer of 69,overhovedet😉😊😘 Mkh Henriette

DROPS Design 26.01.2016 kl. 14:47:

Hej Henriette, stangmasker vil ikke blive lige så store som dobbeltstangmasker. Men tager du ude midt bagpå og midt foran ifølge opskriften, så skal du få en spids foran og bagpå. Du kan jo prøve en med en lille prøve først. Spørg gerne i butikken hvor du har købt garnet.

Silvia 02.09.2015 - 22:01:

Hoe kan ik de vierkantjes het beste aan elkaar maken? Naaien of haken met (halve) vaste?

DROPS Design 03.09.2015 kl. 11:37:

Hoi Silvia. Wij geven hier aan om de vierkantjes samen te naaien, maar je mag ook samenhaken als je het zelf mooier vindt. Veel werkplezier verder

Sari 19.07.2015 - 18:30:

Tarviinko yhtä paljon lankaa, jos teen s kokoon vain kolmella värillä?

DROPS Design 28.08.2015 kl. 15:52:

Valitettavasti emme voida arvoida kuinka paljon lankaa ponchoon tällöin tarvitaan. Voit kuitenkin kysyä lankoja myyvässä liikkeessä, jos voit palauttaa mahdolliset ylimääräiset langat.

Nadia 01.07.2015 - 21:34:

Hello I would appreciate any tips how to change the size of this beautiful poncho for kids (4+) apart using smaller hook...:-) Thanks in advance for your help Regards Nadia

DROPS Design 02.07.2015 kl. 10:02:

Dear Nadia, you can take inspiration from DROPS 89-6 and adjust to your own gauge. Please contact your DROPS store for any individual assistance. Happy crocheting!

Inger Neye 27.06.2015 - 15:51:

Tænker at der er en fejl i opskriften. For man skal vel ikke begynde stribemønster med 1 dblst- gruppe.. Skal man ikke begynde med 3 luftmasker og 2 dblst. ?

DROPS Design 31.07.2015 kl. 12:35:

Hej Inge, Hvis du skriver opskriften ud fra hjemmesiden, så får du rettelsen med og så stemmer opskriften. God fornøjelse!

Nik 26.04.2015 - 14:27:

Love this. Would the XS be ok for a petite 12 year old in your opinion.

DROPS Design 27.04.2015 kl. 11:15:

Dear Nik, you will find at the bottom of the pattern a measurement chart with all measurement for each size, taken flat from side to side. Compare these to a similar garment she has and like the shapes to find out the matching size - you can take inspiration too with this poncho for kids. Happy crocheting!

Karine 23.04.2015 - 20:19:

Bonjour.je suis entrain de commencer ce modele.ilest ecrit que le carre doit faire 8cm.il s agit bien du carre pr le haut du poncho? Le mien une fois les 3 tours realises mesure 9cm crochet 4,5. Merci pr votre aide. Karine

DROPS Design 24.04.2015 kl. 10:22:

Bonjour Karine, le carré de la bordure autour d'encolure (= 3 tours) doit effectivement mesurer 8 x 8 cm, essayez éventuellement avec un crochet plus petit, ou essayez de moins "tirer" les brides en hauteur. Bon crochet!

JMM Kempen-Berends 21.04.2015 - 10:04:

Zijn alle vierkantjes even groot opvoorbeeld lijkt er verschil vr.gr.JMM

DROPS Design 21.04.2015 kl. 13:03:

Hoi. De vierkantjes zijn gelijk - zie patroon.

Laat een opmerking achter voor DROPS 139-1