DROPS / 139 / 1

Summer of 69 by DROPS Design

Virkad DROPS poncho i “Paris” med mormorsrutor och dubbelstolpgrupper

DROPS design: Modell nr w-438
Garngrupp C
--------------------------------------------------------
Storlek: XS/S – M/L - XL/XXL
Garnåtgång:
DROPS PARIS från Garnstudio
150-150-150 g nr 17 naturvit
100-100-100 g nr 27 persika
100-100-100 g nr 29 ljus isblå
100-100-100 g nr 30 jeansblå
100-100-100 g nr 38 korall
100-100-100 g nr 58 puder rosa
100-100-100 g nr 60 mörk gammelrosa
50-100-100 g nr 21 ljus mintgrön

DROPS VIRKNÅL NR 5 - eller den nål du måste använda för att 1 mormorsruta ska mäta 8 x 8 cm och för att få 4 dstgrupper på bredden x 5½ dstgrupper på höjden på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 224kr. Läs mer.

Instruktioner

FÄRGER PÅ MORMORSRUTORNA:
RUTA 1: Uppläggning + varv 1 = mörk gammelrosa, varv 2 = persika, varv 3 = naturvit.
RUTA 2: Uppläggning + varv 1 = persika, varv 2 = ljus mintgrön, varv 3 = naturvit.
RUTA 3: Uppläggning + varv 1 = puder rosa, varv 2 = mörk gammelrosa, varv 3 = naturvit.
RUTA 4: Uppläggning + varv 1 = ljus isblå, varv 2 = korall, varv 3 = naturvit.
RUTA 5: Uppläggning + varv 1 = ljus mintgrön, varv 2 = jeansblå, varv 3 = naturvit.
RUTA 6: Uppläggning + varv 1 = korall, varv 2 = ljus isblå, varv 3 = naturvit.
RUTA 7: Uppläggning + varv 1 = jeansblå, varv 2 = puder rosa, varv 3 = naturvit.

VIRKTIPS:
Eftersom tråden klipps av virkas första st på varje v så här: Gör 2 omslag på nålen, stick in nålen i sista m på föregående v, gör 1 omslag på nålen och drag genom, 1 omslag och drag genom 2 m, 1 nytt omslag och drag genom de 2 sista maskorna.

RANDMÖNSTER:
Det virkas 1 v av varje färg i följande färger till färdigt mått: * puder rosa, mörk gammelrosa, jeansblå, ljus mintgrön, persika, korall, naturvit och ljus isblå *. Upprepa *-* totalt 2 ggr och avsluta med 1 v puder rosa,1 v mörk gammelrosa och 1 v jeansblå = 19 v.

DUBBELSTOLPGRUPP = 3 dst och 1 lm i samma lm-båge.

ÖKNING: Gäller spets mitt fram och mitt bak på plagget. Ökning = 3 dst, 1 lm, 3 dst och 1 lm i samma lm-båge/hörn.

--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

PONCHO:
Ponchon virkas runt från halsen och ned. Läs VIRKTIPS.

Stl XS/S: Ruta 1, 2, 4 och 7 virkas 1 gång, ruta 3, 5 och 6 virkas 2 ggr = 10 rutor.
STL M/L: Ruta 1 och 2 virkas 1 gång, ruta 3, 4, 5, 6 och 7 virkas 2 ggr = 12 rutor.
STL XL/XXL: Ruta 1, 2, 3, 4, och 6 virkas 2 ggr, ruta 5 och 7 virkas 3 ggr = 16 rutor.

MORMORSRUTA:
UPPLÄGGNING: Virka 6 lm med nål 5 och sätt ihop dem till 1 ring med 1 sm i första lm.
VARV 1: 3 lm, 2 st om ringen, * 3 lm, 3 st *, upprepa *-* totalt 3 ggr och avsluta med 3 lm och 1 sm i 3:e lm från början av v. Klipp av tråden och byt färg.
VARV 2: 3 st om första lm-bågen, 3 lm, 3 st om samma lm-båge, * 1 lm, 3 st om nästa lm-båge, 3 lm, 3 st om samma lm-båge *, upprepa *-* totalt 3 ggr, avsluta med 1 lm och 1 sm i 3:e lm från början av v. Klipp av tråden och byt färg.
VARV 3: 3 st om första lm-bågen, 1 lm, * 3 st om nästa lm-båge, 3 lm, 3 st om samma lm-båge, 1 lm, 3 st om nästa lm-båge, 1 lm *, upprepa *-* totalt 3 ggr, 3 st om nästa lm-båge, 3 lm, 3 st om samma lm-båge, 1 lm, avsluta med 1 sm i 3:e lm från början av v. Klipp av tråden.

Sy ihop rutorna kant i kant, se X.1 för ordningsföljd för din stl. Dessa bildar nu den översta delen/halsen av ponchon. Nu virkas det vidare runt från nederkanten av mormorsrutorna så här- läs
RANDMÖNSTER:

VARV 1: Börja i sidan av ruta 7 (se pil i X.1). * Virka 1 dst-grupp – se förkl ovan - i var och en av de 2 första lm-bågarna. Nästa lm-båge ligger i hörnet av två mormorsrutor, här ska det virkas 1 dst i den första rutan, 1 dst i sömmen och 1 dst i nästa mormorsrutas hörn *, upprepa *-* totalt 2-3-4 ggr. Sedan virkas det 1 dst-grupp i var och en av de 2 nästa lm-bågarna. I hörnet av rutan mitt fram virkas det ökning - läs ÖKNING. Upprepa *-* totalt 5-6-8 ggr. Sedan virkas det 1 dst-grupp i var och en av de 2 nästa lm-bågarna. I hörnet av rutan mitt bak virkas det ökning. Upprepa *-* totalt 3-3-4 ggr, sedan virkas det 1 dst-grupp i var och en av de 2 nästa lm-bågarna, virka 1 dst-grupp i hörnet och avsluta med 1 sm överst på första st på v = 38-44-56 dst grupper. Klipp av tråden.

VARV 2: Byt färg och virka så här från mittersta lm-bågen vid ruta 7 (höger sida): Virka 1 dst-grupp i alla lm-bågar, men i spetsen mitt fram och mitt bak virkas ökning. Avsluta med 1 sm överst på första dst på v = 40-46-58 dst-grupper.

Från VARV 3 till färdigt mått: Virka som v 2. Varje v ökar då med två dst-grupper. Efter alla v är det 74-80-96 dst-grupper på v. Klipp av och fäst tråden.

HALSKANT:
Virka 1 v med naturvit på översidan av mormorsrutorna med naturvit så här: * Virka 1 dst-grupp i var och en av de 2 första lm-bågarna. Nästa lm-båge ligger i hörnet av två mormorsutor, här ska det virkas 1 dst i den första rutan, 1 dst i sömmen och 1 dst i nästa mormorsrutas hörn *, upprepa *-* v runt, klipp av och fäst tråden.

KNYTBAND:
Virka ett varv med lm som mäter ca 1,5 meter med naturvit. Virka totalt 3 sådana v. Fläta lm-varven tills, och knyt en knut i varje ände. Drag bandet upp och ned i halskanten och gör en knut mitt fram.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 23.05.2012
RANDMÖNSTER VARV 2:...dst på v = 40-46-58 dst-grupper.

Diagram

= börja her (höger axel)
= mitt fram
= mitt bak

Nora 24.07.2019 - 08:54:

Ik ben de poncho in maat XS/S aan het maken. Nu heb ik de 10 granny's gehaakt en wil deze aan elkaar naaien. Klopt het dan dat de granny's geen vierkant vormen als je ze aan elkaar naait, maar een rechthoek? Bij de andere maten vormen de granny's volgens mij wel een vierkant. En in maat XS/S krijg je dan geen gelijke punten?

DROPS Design 24.07.2019 kl. 10:01:

Dag Nora,

Je naait de granny's aan elkaar zoals aangegeven op het schema, waardoor je een soort amandelvorm krijgt, waarvan de punten op de voor- en achterkant van de poncho komen. Deze vorm is bij alle maten zo.

Jelena Helena Bajovic 08.06.2019 - 20:45:

Vilken fin virkad poncho.

Paqui Maench 20.02.2019 - 12:24:

Donde puedo comprar este poncho?

DROPS Design 22.02.2019 kl. 08:16:

Hola Paqui Maench! No puede comprarlo, pero puede hacerlo:) Buen trabajo!

Mary 29.01.2019 - 22:04:

Como se la cantidad de hilo que necesito para hacer un poncho de tamaño mediano gracias

DROPS Design 29.01.2019 kl. 22:31:

Hola Mary. Si te refieres a este modelo, necesitas 850 g de hilo Paris para la talla M. En cada patrón está incluida la cantidad de lana/hilo necesario para cada talla.

Susana 13.06.2016 - 01:30:

Hola yo necesito hacer uno igual pero no comprendo como hago para hacerlo desde el cuello yo pensaba hacer cuadrados y unirlos para lograr esas flores como hago no encuentro el video

DROPS Design 15.06.2016 kl. 19:54:

Hola Susana, primero se trabajan varias aplicaciones de Granny y se forma un anillo que conformará la parte superior del poncho. Después se trabaja la parte inferior en redondo. Todos los videos explicativos están en la parte superior del Patrón junto a "materiales".

Yvonne Ann 18.02.2016 - 19:11:

Just a question on the sizes for the ' Summer of 69 ' poncho , wondering what the XS/S and the M/L measure up as ? I would be very grateful for any help . Thank you x

DROPS Design 19.02.2016 kl. 10:08:

Dear Mrs Ann, you will find at the end of the pattern a measurement chart with all measurements for each size in cm taken flat from side to side. Happy crocheting!

Henriette Mortensen 10.01.2016 - 19:32:

Hejsa ... Jeg kan simpelthen ikke,få formen frem,i Ponchoen,er sikker på at jeg har hæklet forkert😢Jeg bruger stangmasker i stedet for dobbeltstangmasker,men tænker ikke,at det gør noget? Jeg synes ikke den ligner Summer of 69,overhovedet😉😊😘 Mkh Henriette

DROPS Design 26.01.2016 kl. 14:47:

Hej Henriette, stangmasker vil ikke blive lige så store som dobbeltstangmasker. Men tager du ude midt bagpå og midt foran ifølge opskriften, så skal du få en spids foran og bagpå. Du kan jo prøve en med en lille prøve først. Spørg gerne i butikken hvor du har købt garnet.

Silvia 02.09.2015 - 22:01:

Hoe kan ik de vierkantjes het beste aan elkaar maken? Naaien of haken met (halve) vaste?

DROPS Design 03.09.2015 kl. 11:37:

Hoi Silvia. Wij geven hier aan om de vierkantjes samen te naaien, maar je mag ook samenhaken als je het zelf mooier vindt. Veel werkplezier verder

Sari 19.07.2015 - 18:30:

Tarviinko yhtä paljon lankaa, jos teen s kokoon vain kolmella värillä?

DROPS Design 28.08.2015 kl. 15:52:

Valitettavasti emme voida arvoida kuinka paljon lankaa ponchoon tällöin tarvitaan. Voit kuitenkin kysyä lankoja myyvässä liikkeessä, jos voit palauttaa mahdolliset ylimääräiset langat.

Nadia 01.07.2015 - 21:34:

Hello I would appreciate any tips how to change the size of this beautiful poncho for kids (4+) apart using smaller hook...:-) Thanks in advance for your help Regards Nadia

DROPS Design 02.07.2015 kl. 10:02:

Dear Nadia, you can take inspiration from DROPS 89-6 and adjust to your own gauge. Please contact your DROPS store for any individual assistance. Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 139-1