DROPS Baby / 13 / 29

Mama Duck by DROPS Design

DROPS Eend van Safran/Muskat

Materialen: Safran/Muskat
Gebruik restjes en kies zelf de kleuren die u leuk vindt (zie de foto voor een voorbeeld). U heeft minder dan 50 gr nodig.

DROPS Haaknld nr. 3 voor ”Safran” of 3 ½ voor ”Muskat”
Extra: watten om de knuffel mee te vullen.

1.05 EUR
1.00 EUR

Haak v samen op deze manier: 2 v naar 1 v samen haken als volgt: steek de haaknld in de eerste v, haal de draad door en steek de haaknld door de volgende st, haal de draad door en maak 1 omsl. Haal de draad door alle 3 lussen op de haaknld.

EEND:

De eend wordt van Safran gehaakt, met een lijf van een kleur, een gestreepte jurk, snavel en een kuifje van oranje.

Lijf:
1e tr: haak 3 l, en sluit deze tot een ring met 1 hv in de eerste l.
2e tr: haak 6 v in de ring. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l.
3e tr: 2 v in elke v = 12 v. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l.
4e tr: * 1 v, 2 v in de volgende st *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 18 v.
5e tr: * 2 v, 2 v in de volgende v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 24 v.
6e tr: * 3 v, 2 v in de volgende v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 30 v
7e tr: * 4 v, 2 v in de volgende v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 36 v.
8e tr: * 5 v, 2 v in de volgende v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 42 v.
9e tr: * 6 v, 2 v in de volgende v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 48 v.
10e -13e tr: 1 v in elke v. Sluit de tr af met 1 hv in de eerste v, 1 l.
Haak vervolgens nog 8 tr met 1 v in elke v = 48 v. Leg het werk terzijde.

Jurk: Haak 68 l en sluit deze tot een ring met 1 hv. Haak 4 tr met 1 v in elke st. Haak vervolgens nog 1 tr en minder tegelijkertijd gelijkmatig 6 st (dwz haak ca de 10e en 11e v samen – zie beschrijving boven het patroon). * Haak 1 tr met 1 v in elke st, haak vervolgens 1 tr en minder gelijkmatig 5 v * herhaal steeds *-* totaal 4 keer. Er zijn nu 13 tr gehaakt en er zijn 42 st op de tr.
Doe het lijf in de jurk en haak nu de 2 delen samen met v met de kleur van de jurk. Haak 1 tr v in elke st.
1e tr: * 5 v, haak de 6e en 7e v samen tot 1 v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 36 v
2e tr: * 4 v, haak de 5e en 6e v samen tot 1 v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 30 v.
3e tr: * 3 v, haak de 4e en 5e v samen tot 1 v, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 24 v.
4e tr: * 2 v, haak de 3e en 4e v samen tot 1 v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l =18 v.
Vul de bal met watten
5e tr: * 1 v, haak de 2e en 3e v samen tot 1 v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 12 v
6e tr: * haak alle v 2 aan 2 samen.

PICOTRAND:
Haak langs de onderrand van het jurkje een picotrand als volgt: 1 v, * 3 l, 1 stk in de 1e l, ca 1 cm overslaan, 1 v in de volgende st *, herhaal steeds *-* en eindig met 1 hv in de eerste v van de toer.

Hoofd:
1e tr: haak 3 l, en sluit deze tot een ring met 1 hv in de eerste l.
2e tr: haak 6 v in de ring. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l.
3e tr: 2 v in elke v = 12 v. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l.
4e tr: * 1 v, 2 v in de volgende st *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 18 v.
5e tr: * 2 v, 2 v in de volgende v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 24 v.
6e tr: * 3 v, 2 v in de volgende v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 30 v.
7e - 14e tr: 1 v in elke v. Sluit de tr af met 1 hv in de eerste v, 1 l.
15e tr: * 3 v, haak de 4e en 5e v samen tot 1 v, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 24 v.
16e tr: * 2 v, haak de 3e en 4e v samen tot 1 v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 18 v.
Vul de bal met watten.
17e tr: * 1 v, haak de 2e en 3e v samen tot 1 v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 12 v.
Wissel naar oranje en haak nu 7 tr voor de snavel. Vul de snavel en de kop met watten. Sluit de snavel aan de voorkant.
Haak alle v 2 aan 2 samen.

Naai de kop vast aan het lijf.

Kuifje en pootjes: Haak 2 pootjes en 1 kuifje naai 2 vast onder het lijf en naai het laatste pootje boven op de kop als kuifje.
1e tr: haak 5 l, keer het werk, de eerste l overslaan en 4 v terug, 2 l, keer het werk.
2e tr: 2 v in elke v, 2 l. Keer het werk.
3e tr: haak 1 tr met v = 8 v, 2 l. Keer het werk.
4e tr: 1 v, 4 l, 3 stk in de eerste van deze l, 1 v overslaan, 1 v in de volgende v, 4 l, 3 stk in de eerste van deze l, 2 v overslaan, 1 v in de volgende v, 4 l, 3 stk in de eerste van deze l, 1 v overslaan en 1 v in de laatste.

Ogen: Haak 2 ogen.
1e tr: haak 3 l en sluit deze tot een ring met 1 hv in de eerste l.
2e tr: 6 v in de ring en eindig met 1 hv in de eerste v.
3e tr: 1 v in elke v en eindig met 1 hv in de eerste v. Hecht de draad af.

Pupillen: Haak 2 pupillen en naai deze op de ogen. Naai de ogen op het hoofd van de eend.
1e tr: haak 3 l en sluit deze tot een ring met 1 hv in de eerste l.
2e tr: 6 v in de ring en eindig met 1 hv in de eerste v. Hecht de draad af.

Voeten:
1e tr: Haak 5 l, keer het werk, sla de eerste l over en haak 4 v terug, 2 l, keer het werk.
2e tr: 2 v in elke v, 2 l, keer het werk.
3e tr: Haak 1 v in elke v = 8 v, 2 l, keer het werk.
4e tr: 1 v, 4 l, 3 stk in de eerste l, sla 1 v over, 1 v in de volgende v, 4 l, 3 stk in de eerste l, sla 2 v over, 1 v in de volgende v, 4 l, 3 stk in de eerste l, sla 1 v over en 1 v in de laatste v.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS Baby 13-29.