DROPS Baby / 13 / 29

Mama Duck by DROPS Design

DROPS Kosedyr : And i ”Muskat” eller ”Safran”

Stikkord: dyr, leker,

Materialer: DROPS Safran/Muskat fra Garnstudio
Alle kosedyr veier under 50 gr. Bruk restegarn og velg selv de fargene/fargekombinasjonene du måtte ønske (se bilde for forslag).

DROPS Heklenål nr 3 til ”Safran” eller 3 ½ til ”Muskat”

DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 16.00 kr /50g
AND:

Anden hekles i DROPS Safran, med ensfarget kropp, stripete kjole og føtter, nebb og hanekam i orange.
Kroppen: Hekles som mellom stor ball fra 1.omg til 13. omg, deretter hekles 1 fm i hver m i 8 omg til = 42 fm. Legg arb til side.
Kjole: Hekle 68 lm og sett dem i en ring med 1 kjm. Hekle 4 omg med 1 fm i hver m, deretter hekles 1 omg, samtidig som det felles 6 m jevnt fordelt (dvs hekle ca hver 10. og 11.fm sm – se forkl øverst i oppskriften). * Hekle 1 omg med 1 fm i hver m, deretter 1 omg hvor det felles 5 fm jevnt fordelt * gjenta fra *-* totalt 4 ganger. Det er nå heklet 13 omg og det er 42 m på omg.
Legg kroppen inn i kjolen og hekle de 2 delene sammen med fm i kjolefargen. Hekle 1 omg fm i hver m. Deretter hekles de 6 siste omg på mellomstor ball.
Hodet: Hekles som liten ball til det er 12 fm igjen på omg. Videre hekles det 7 omg fm til nebb, fyll nebbet og hodet med vatt og hekle nebbet sammen foran. Sy hodet fast på kroppen.
Hanekam og føtter: Hekle 3 føtter og sy 2 fast som føtter under den største ballen og 1 syes fast oppe på hodet som hanekam.
Øyer: Hekle som dutt men i tillegg hekles det 1 omg med 1 fm i hver m slik at det totalt er heklet 3 omg.

Sammenhekling av fm: Hekle 2 fm sammen til 1 fm slik: Stikk nåla inn i første m, hent tråden, stikk nåla inn i neste m, hent tråden, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nåla.

STOR BALL:
1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: Hekle 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
3.omg: 2 fm i hver fm = 12 fm, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
4.omg: * 1 fm, 2 fm i neste m *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 18 fm.
5.omg: * 2 fm, 2 fm i neste fm * , gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 24 fm.
6.omg: * 3 fm, 2 fm i neste fm *. gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 30 fm
7.omg: * 4 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 36 fm.
8.omg: * 5 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 42 fm.
9.omg: * 6 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 48 fm.
10.-24.omg: 1 fm i hver fm avslutt omg med 1 kjm i første fm, 1 lm.
25.omg: * 6 fm, deretter hekles 7. og 8. fm sammen til 1 fm *- se forkl over gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 42 fm.
26.omg: * 5 fm, deretter hekles 6. og 7. fm sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 36 fm
27.omg: * 4 fm, deretter hekles 5. og 6. fm sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 30 fm.
28.omg: * 3 fm, deretter hekles 4. og 5. fm sammen til 1 fm , gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 24 fm.
29.omg: * 2 fm, deretter hekles 3. og 4. fm sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm =18 fm.
Fyll ballen med vatt.
30.omg: * 1 fm, 2. og 3. fm hekles sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 12 fm
31.omg: * Hekle alle fm sammen to og to.
Klipp tråden og sy sammen hullet.

MELLOMSTOR BALL:
1.-8. omg hekles som stor ball,
deretter 10.-14. omg og videre 26.-31. omg.

LITEN BALL:
1.-6. omg hekles som stor ball.
10.-18. omg og videre 28-31. omg.

FØTTER:
1.rad: Hekle 5 lm, snu, hopp over første lm og hekle 4 fm tilbake, 2 lm, snu.
2.rad: 2 fm i hver fm, 2 lm, snu.
3.rad: Hekle 1 rad fm = 8 fm, 2 lm, snu. 4.rad: 1 fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 1 fm, 1 fm neste fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 2 fm, 1 fm i neste fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 1 fm, 1 fm i siste fm.

ØYNE / ARMER:
1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
3.omg: 2 fm i hver m = 12 fm, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
4.-7.omg: Hekle fm rundt, avslutt med 1 kjm i første fm, fest tråden.

DUTT:
1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm.

SPIRAL:
1.rad: Hekle 12 lm, snu.
2.rad: Hekle 3 fm i hver lm, klipp tråden.

PICOTKANT: Nederst på kjolen hekles det en picotkant: 1 fm, * 3 lm, 1 st i den 1.lm, hopp over ca 1 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i fm på beg av omg.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

PICOTKANT: Nederst på kjolen hekles det en picotkant: 1 fm, * 3 lm, 1 st i den 1.lm, hopp over ca 1 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i fm på beg av omg.
Oppdatert online: 25.02.2009

Kommentarer (15)

Legg inn en kommentar!

Kaarina 10.11.2017 - 12:06:

Hej.Jag undrar var dutt och spiral ska sitta?:Mvh.Kaarina

DROPS Design 13.11.2017 kl. 14:42:

Hej Kaarina, det ser ut som att det hör till några av de andra leksakerna :) Se de andra leksakerna här

Kaarina 08.11.2017 - 10:30:

Längst ner på klänningens kant hur göra den kanten.

DROPS Design 08.11.2017 kl. 11:23:

Hei Kaarina. Her ser det ut som om den svenske oversettelsen på PICOT kanten er utblitt. Den skal vi få oversatt så fort som mulig. Takk for at du gjorde oss oppmerksom på dette. I mellomtiden kan du evnt lese den norske: PICOTKANT: Nederst på kjolen hekles det en picotkant: 1 fm, * 3 lm, 1 st i den 1.lm, hopp over ca 1 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i fm på beg av omg. God Fornøyelse.

Motillon 01.12.2013 - 17:29:

Pouvez-vous me transmettre les explications du bec. Merci

DROPS Design 01.12.2013 kl. 21:05:

Bonjour Mme Motillon, les explications du bec se trouvent sous la tête, au début du modèle : on crochète comme pour la petite balle mais jusqu'à ce qu'il reste 12 ms, on continue ensuite en jaune pour le bec et on fait 7 tours de ms. Après rembourrage, on ferme le bec par une couture. Bon crochet!

Ducastel 06.05.2013 - 16:57:

De beschrijving van de onderkant jurk staat er 2x in, maar de beschrijving van de poten niet! kunt ge mij de beschrijving van de poten bezorgen aub?

DROPS Design 07.05.2013 kl. 09:04:

Ja, dat is fout. Ik heb de beschrijving van de poten nu toegevoegd in het patroon.

Rina 22.04.2013 - 04:28:

Je crois qu'il y a une petite erreur dans la petite balle...car au rang 6 je finis avec 30 ms et au rang 16 on commence les diminutions avec 42 ms pour nous donner un total de 36 ms....merci de m'aider et me dire si la tête est aussi grosse que le corps...

DROPS Design 22.04.2013 kl. 09:55:

Bonjour Rina, les explications du canard ont été retranscrites car elles contenaient quelques erreurs. La petite balle (la tête) est plus petite que le corps. Bon crochet !

Drops Design NL 24.08.2011 - 20:06:

U haakt voor de snavel verder in de rondte met oranje en zo 7 toeren haken. Nu via de snavel de kop en snavel opvullen met wat vulling. Dan de steken 2 aan 2 samen haken en dichtnaaien. gr. Angelique

Ineke 23.08.2011 - 14:03:

Ik snap de beschrijving van de snavel niet

DROPS Design NL 27.02.2009 - 15:03:

Stk = stokje. Je kan eigenlijk een picot maken met zowel een vaste als een stokje. Ik had een vaste voorgesteld, maar volgens Design moet het een stokje zijn. Gr. Tine

Jacqueline Kattenberg-Gronloh 27.02.2009 - 13:27:

Ik ben pas begonnen met haken en begrijp het nog niet helemaal, sorry. Moet ik voor dat picotrandje nu een stokje of een vaste in de 1e losse haken? Ofwel: staat de afkorting stk voor stokje of steek? Verder natuurlijk mijn dank voor de hulp en de aanpassing. De (proef-)kip is erg leuk geworden!

DROPS Design NL 25.02.2009 - 12:53:

Hoi Jacqueline. De picotrand is nu ook toegevoegd op het patroon! Gr. Tine

Kommentér oppskrift DROPS Baby 13-29