DROPS Baby / 13 / 29

Mama Duck by DROPS Design

DROPS Kosedyr : And i ”Muskat” eller ”Safran”

Materialer: DROPS Safran/Muskat fra Garnstudio
Alle kosedyr veier under 50 gr. Bruk restegarn og velg selv de fargene/fargekombinasjonene du måtte ønske (se bilde for forslag).

DROPS Heklenål nr 3 til ”Safran” eller 3 ½ til ”Muskat”

8.00 NOK

AND:

Anden hekles i DROPS Safran, med ensfarget kropp, stripete kjole og føtter, nebb og hanekam i orange.
Kroppen: Hekles som mellom stor ball fra 1.omg til 13. omg, deretter hekles 1 fm i hver m i 8 omg til = 42 fm. Legg arb til side.
Kjole: Hekle 68 lm og sett dem i en ring med 1 kjm. Hekle 4 omg med 1 fm i hver m, deretter hekles 1 omg, samtidig som det felles 6 m jevnt fordelt (dvs hekle ca hver 10. og 11.fm sm – se forkl øverst i oppskriften). * Hekle 1 omg med 1 fm i hver m, deretter 1 omg hvor det felles 5 fm jevnt fordelt * gjenta fra *-* totalt 4 ganger. Det er nå heklet 13 omg og det er 42 m på omg.
Legg kroppen inn i kjolen og hekle de 2 delene sammen med fm i kjolefargen. Hekle 1 omg fm i hver m. Deretter hekles de 6 siste omg på mellomstor ball.
Hodet: Hekles som liten ball til det er 12 fm igjen på omg. Videre hekles det 7 omg fm til nebb, fyll nebbet og hodet med vatt og hekle nebbet sammen foran. Sy hodet fast på kroppen.
Hanekam og føtter: Hekle 3 føtter og sy 2 fast som føtter under den største ballen og 1 syes fast oppe på hodet som hanekam.
Øyer: Hekle som dutt men i tillegg hekles det 1 omg med 1 fm i hver m slik at det totalt er heklet 3 omg.

Sammenhekling av fm: Hekle 2 fm sammen til 1 fm slik: Stikk nåla inn i første m, hent tråden, stikk nåla inn i neste m, hent tråden, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nåla.

STOR BALL:
1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: Hekle 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
3.omg: 2 fm i hver fm = 12 fm, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
4.omg: * 1 fm, 2 fm i neste m *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 18 fm.
5.omg: * 2 fm, 2 fm i neste fm * , gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 24 fm.
6.omg: * 3 fm, 2 fm i neste fm *. gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 30 fm
7.omg: * 4 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 36 fm.
8.omg: * 5 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 42 fm.
9.omg: * 6 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 48 fm.
10.-24.omg: 1 fm i hver fm avslutt omg med 1 kjm i første fm, 1 lm.
25.omg: * 6 fm, deretter hekles 7. og 8. fm sammen til 1 fm *- se forkl over gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 42 fm.
26.omg: * 5 fm, deretter hekles 6. og 7. fm sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 36 fm
27.omg: * 4 fm, deretter hekles 5. og 6. fm sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 30 fm.
28.omg: * 3 fm, deretter hekles 4. og 5. fm sammen til 1 fm , gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 24 fm.
29.omg: * 2 fm, deretter hekles 3. og 4. fm sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm =18 fm.
Fyll ballen med vatt.
30.omg: * 1 fm, 2. og 3. fm hekles sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 12 fm
31.omg: * Hekle alle fm sammen to og to.
Klipp tråden og sy sammen hullet.

MELLOMSTOR BALL:
1.-8. omg hekles som stor ball,
deretter 10.-14. omg og videre 26.-31. omg.

LITEN BALL:
1.-6. omg hekles som stor ball.
10.-18. omg og videre 28-31. omg.

FØTTER:
1.rad: Hekle 5 lm, snu, hopp over første lm og hekle 4 fm tilbake, 2 lm, snu.
2.rad: 2 fm i hver fm, 2 lm, snu.
3.rad: Hekle 1 rad fm = 8 fm, 2 lm, snu. 4.rad: 1 fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 1 fm, 1 fm neste fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 2 fm, 1 fm i neste fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 1 fm, 1 fm i siste fm.

ØYNE / ARMER:
1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
3.omg: 2 fm i hver m = 12 fm, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
4.-7.omg: Hekle fm rundt, avslutt med 1 kjm i første fm, fest tråden.

DUTT:
1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm.

SPIRAL:
1.rad: Hekle 12 lm, snu.
2.rad: Hekle 3 fm i hver lm, klipp tråden.

PICOTKANT: Nederst på kjolen hekles det en picotkant: 1 fm, * 3 lm, 1 st i den 1.lm, hopp over ca 1 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i fm på beg av omg.