DROPS / 136 / 12

Firenza by DROPS Design

Gehaakte DROPS omslagdoek met oma vierkantjes van ”Muskat”.

DROPS design: Model nr. R-617
Garengroep B
---------------------------------------------------------
Maten:
Breedte: ongeveer 150 cm
Hoogte middenachter: ongeveer 80 cm
Materiaal: DROPS MUSKAT van Garnstudio
100 gr. kleur nr. 12, rood
100 gr. kleur nr. 21, roestrood
100 gr. kleur nr. 34, pink
100 gr. kleur nr. 39, heidekruid
100 gr. kleur nr. 40, koraal
100 gr. kleur nr. 41, wijnrood
100 gr. kleur nr. 49, donkeroranje
100 gr. kleur nr. 51, warm geel
100 gr. kleur nr. 79, mauve

DROPS HAAKNLD 4 mm - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 1 vierkant meet 9.5 x 9.5 cm.
---------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden: omslagdoek, vierkant,

Zet de draden vast na iedere kleurwisseling. Verwerk de draadeinden van de vorige toer in het werk voor u de uiteinden afknipt (haak een paar cm om de draadeindes heen.)

KLEURENCOMBINATIES:

VIERKANT A - haak 7 stuks:
TOER 1: warm geel
TOER 2: wijnrood
TOER 3: roestrood
TOER 4: donkeroranje
TOER 5: koraal

VIERKANT B - haak 3 stuks:
TOER 1: roestrood
TOER 2: koraal
TOER 3: donkeroranje
TOER 4: roestrood
TOER 5: heidekruid

VIERKANT C - haak 8 stuks:
TOER 1: koraal
TOER 2: rood
TOER 3: wijnrood
TOER 4: mauve
TOER 5: heidekruid

VIERKANT D - haak 3 stuks:
TOER 1: wijnrood
TOER 2: rood
TOER 3: koraal
TOER 4: warm geel
TOER 5: donkeroranje

VIERKANT E - haak 7 stuks:
TOER 1: wijnrood
TOER 2: rood
TOER 3: pink
TOER 4: heidekruid
TOER 5: mauve

VIERKANT F - haak 8 stuks:
TOER 1: mauve
TOER 2: pink
TOER 3: koraal
TOER 4: heidekruid
TOER 5: rood

VIERKANT G - haak 8 stuks:
TOER 1: warm geel
TOER 2: donkeroranje
TOER 3: roestrood
TOER 4: heidekruid
TOER 5: pink

VIERKANT H - haak 8 stuks:
TOER 1: wijnrood
TOER 2: rood
TOER 3: donkeroranje
TOER 4: mauve
TOER 5: roestrood

VIERKANT I - haak 3 stuks:
TOER 1: roestrood
TOER 2: koraal
TOER 3: donkeroranje
TOER 4: roestrood
TOER 5: wijnrood

---------------------------------------------------------

OMSLAGDOEK:
Bestaat uit 55 oma vierkantjes die samen worden gehaakt. Er zijn 9 verschillende kleurencombinaties - zie uitleg boven.

OMA VIERKANT:
Haak 3 l met haaknld 4 mm en Muskat (haak met de kleur van toer 1) en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.

TOER 1: 3 l (= 1 stk), haak 7 stk in de l-ring en eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer = 8 stk. Keer het werk.
TOER 2: Wissel van kleur en LEES TIP VOOR HET HAKEN. Haak 3 l (= 1 stk) en 1 stk in het eerste stk van de vorige toer, haak dan 2 stk in ieder stk de hele toer, eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer = 16 stk. Keer het werk.
TOER 3: Wissel van kleur. Haak 3 l en 1 stk in het eerste stk van de vorige toer, * 1 stk in het volgende stk, 2 stk in het volgende stk *, herhaal van *-* in totaal 7 keer en eindig met 1 stk in het laatste stk en 1 hv in de 3e l van het begin van de toer = 24 stk. Keer het werk.
TOER 4: Wissel van kleur. Haak 7 l (= 1 stk en 4 l), 1 stk in hetzelfde stk, * 1 stk in iedere van de volgende 5 stk, 1 stk en 4 l en 1 stk in het volgende stk *, herhaal van *-* in totaal 3 keer en eindig met 1 stk in iedere van de laatste 5 stk op de toer en 1 hv in de 3e l van het begin van de toer. Keer het werk.
TOER 5: Wissel van kleur. Haak 3 l (= 1 stk), 1 stk in iedere van de volgende 6 stk, * 3 stk en 3 l en 3 stk in de l-lus, 1 stk in iedere van de volgende 7 stk *, herhaal van *-* in totaal 3 keer en eindig met 3 stk en 3 l en 3 stk in de laatste l-lus en 1 hv in de 3e l van het begin van de toer.

AFWERKING:
Zie telpatroon X.1 voor de plaatsing van de vierkantjes. De schuine verbindingsbanen naar links (gezien als de omslagdoek plat voor u ligt) worden gehaakt met koraal en de schuine banen naar rechts met rood. Leg steeds 2 vierkantjes op elkaar met de verkeerde kant tegen de verkeerde kant en haak ze samen als volgt (zie ook telpatroon X.2): Haak 1 v in de l-lus in de hoek op het 1e vierkant, 2 l, 1 v in de l-lus in de hoek op het 2e vierkant, 4 l, sla 3 stk op het 1e vierkant over, 1 v voor het volgende stk op het 1e vierkant, 2 l, sla 3 stk over op het 2e vierkant, 1 v voor het volgende stk op het 2e vierkant, 4 l, sla 3 stk over op het 1e vierkant, 1 v in het volgende stk op het 1e vierkant, 2 l, sla 3 stk over op het 2e vierkant, 1 v in het volgende stk op het 2e vierkant, 4 l, sla 3 stk over op het 1e vierkant, 1 v voor het volgende stk op het 1e vierkant, 2 l, sla 3 stk over op het 2e vierkant, 1 v voor het volgende stk op het 2e vierkant, 4 l, 1 v in de l-lus op het 1e vierkant, 2 l, 1 v in de l-lus op het 2e vierkant.
Ga verder en haak de vierkantjes zo samen. LET OP: Zorg dat de overgangen in de kruispunten mooi worden als u de vierkantjes de andere schuine kant op samen haakt.

GEHAAKTE RAND:
Begin aan de goede kant aan de bovenkant van de linker hoek (gezien als de omslagdoek plat voor u ligt) en haak met haaknld 4 mm en roestrood als volgt: 1 v in de eerste st, * 4 l, sla ongeveer 2 cm over, 1 v in de volgende st *, herhaal van *-* langs de hele omslagdoek en eindig met 4 l en 1 hv in de v van het begin van de toer. Als 1 toer rondom de hele omslagdoek is gehaakt, haak dan langs de 2 schuine zijden op de omslagdoek als volgt: * 4 l, 1 v in de v van de vorige toer *, herhaal van *-* en eindig met 1 v in de rechter bovenhoek op de omslagdoek.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 136-12.