DROPS / 139 / 35

Kitchen Wiz by DROPS Design

De set bevat: gehaakte DROPS pannenlap met bloem van “Paris” en pannenlap met strepen van “Paris”.

DROPS design: Model nr. W-443
Garengroep C
--------------------------------------------------------
PANNENLAP MET BLOEM:
Maten: Ongeveer 22 keer 22 cm
Materiaal: DROPS PARIS van Garnstudio
100 gr. kleur nr. 11, opaalgroen
50 gr. kleur nr. 39, pistache
50 gr. kleur nr. 14, geel
50 gr. kleur nr. 33, roze
50 gr. kleur nr. 06, pink

PANNENLAP MET STREPEN:
Maten: Ongeveer 22 keer 22 cm
Materiaal: DROPS PARIS van Garnstudio
50 gr. kleur nr. 45, warm oranje
50 gr. kleur nr. 14, geel
50 gr. kleur nr. 39, pistache
50 gr. kleur nr. 02, licht turkoois
50 gr. kleur nr. 30, denimblauw
50 gr. kleur nr. 05, lichtpaars
50 gr. kleur nr. 33, roze
50 gr. kleur nr. 06, pink

DROPS HAAKNLD 5 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 14 stk x 8 toer = 10 x 10 cm. Ieder vierkant meet ongeveer 22 x 22 cm.
--------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

patroontype: pannenlap, thema: bloem, keuken, vorm: ruit/vierkant,

Zet de draden vast na iedere kleurwisseling. Verwerk de draadeinden van de vorige toer in het werk voor u de uiteinden afknipt (haak een paar cm om de draadeindes heen.)
--------------------------------------------------------

PANNENLAP MET BLOEM:
De pannenlap bestaat uit 2 verschillende vierkantjes die op elkaar worden geplaatst en die vervolgens samen gehaakt worden rondom.

BLOEM VIERKANT:
Haak 4 l met haaknld 5 mm met geel en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.
TOER 1: 1 l, 8 v in de l-ring, eindig met 1 hv in de eerste v. LEES TIP VOOR HET HAKEN!
TOER 2: Ga verder met roze. Haak 6 l (= 1 stk en 3 l), * 1 stk in de volgende v, 3 l *, herhaal van *-* in totaal 7 keer en eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer = 8 stk met 3 l tussen iedere.
TOER 3: 1 l, haak dan als volgt in iedere l-lus: 1 v, 1 hstk, 3 stk, 1 hstk en 1 v, eindig de toer met 1 hv in de l van het begin van de toer = 8 blaadjes.
TOER 4: Ga verder met pink. Haak 7 l, * 1 v tussen de volgende 2 blaadjes, 6 l *, herhaal van *-* in totaal 7 keer, eindig de toer met 1 hv in 1e l van het begin van de toer = 8 l-lussen.
TOER 5: 1 l, haak dan als volgt in iedere l-lus: 1 v, 1 hstk, 5 stk, 1 hstk en 1 v, eindig de toer met 1 hv in de l van het begin van de toer = 8 blaadjes.
TOER 6: Haak 10 l, * 1 v tussen de volgende 2 blaadjes, 9 l *, herhaal van *-* in totaal 7 keer, eindig de toer met 1 hv in de 1e l van het begin van de toer = 8 l-lussen.
TOER 7: 1 l, haak dan als volgt in iedere l-lus: 1 v, 1 hstk, 1 stk, 5 dstk, 1 stk, 1 hstk en 1 v, eindig de toer met 1 hv in de l van het begin van de toer = 8 blaadjes. Knip de draad af en haal deze door de st op de haak.
TOER 8: Ga verder met pistache en start met 1 v in het eerste dstk op het eerste blaadje, 3 l, * 8 l (= hoek), sla 3 dstk over, 1 stk in het laatste dstk op hetzelfde blaadje, 5 l, 1 v in het eerste dstk op het volgende blaadje, 5 l, sla 3 dstk over, 1 v in het laatste dstk op hetzelfde blaadje, 5 l, 1 stk in het eerste dstk op het volgende blaadje *, herhaal van *-* in totaal 4 keer maar eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer (in plaats van 1 stk in het 1e dstk op het volgende blaadje).
TOER 9: 1 hv in de 8-l-lus, * 4 stk en 4 l en 4 stk in de l-lus in de hoek, (4 l, 1 stk in de volgende l-lus), herhaal van (-) in totaal 3 keer, 4 l *, herhaal van *-* in totaal 4 keer, eindig met 1 hv in het eerste stk van het begin van de toer.
TOER 10: Ga verder met opaalgroen. * 1 stk in iedere van de eerste 4 stk, haak in de l-lus in de hoek 3 stk en 2 l en 3 stk, 1 stk in iedere van de volgende 4 stk, 4 stk in de volgende l lus, 3 stk in de volgende l-lus, 1 stk in dezelfde l-lus maar wacht met de laatste doorhaling, haak 1 stk in de volgende l-lus maar wacht met de laatste doorhaling, haal de draad door beide st. Haak 3 stk in dezelfde l-lus, 4 stk in de volgende l-lus *, herhaal van *-* in totaal 4 keer, eindig de toer met 1 hv in het eerste stk van het begin van de toer. Er zijn nu 29 stk langs iedere kant en 2 l in iedere hoek. Knip de draad af.

VIERKANT 2:
EFFEN VIERKANT:
Haak 4 l met haaknld 5 mm en opaalgroen en vorm een ring met 1 hv in de eerste l. Ga verder en haak als volgt:

TOER 1: 3 l (= 1 stk), 2 stk in de l-ring, 3 l, * 3 stk in de l-ring, 3 l *, herhaal van *-* in totaal 3 keer en eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer.
TOER 2: Haak 3 l in het 1e stk, 1 stk in ieder stk tot de volgende l-lus, * haak in de l-lus 3 stk, 2 l en 3 stk, haak 1 stk in ieder stk tot de volgende l-lus *, herhaal van *-* en eindig met 1 hv in het eerste stk = 4 l-lussen en 9 stk tussen iedere.
TOER 3: Haak 3 l in het 1e stk, 1 stk in ieder stk tot de volgende l-lus, * haak in de l-lus 1 stk, 2 l en 1 stk, haak 1 stk in ieder stk tot de volgende l-lus *, herhaal van *-*, haak 1 stk in ieder stk en eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer = 4 l-lussen en 11 stk tussen iedere.
TOER 4: Als de 3e TOER = 4 l-lussen en 13 stk tussen ieder.
TOER 5: Haak 3 l in het 1e stk, 1 stk in ieder stk tot de volgende l-lus, * haak in de l-lus 2 stk, 2 l en 2 stk, haak 1 stk in ieder stk tot de volgende l-lus *, herhaal van *-*, haak 1 stk in ieder stk en eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer. = 4 l-lussen en 17 stk tussen iedere.
TOER 6-7: Herhaal de 5e TOER. Meerder elke toer de zijkanten van het vierkant met 4 stk tussen iedere l-lus = 4 l-lussen en 25 stk tussen iedere.
TOER 8: Haak 3 l in het 1e stk, 1 stk in ieder stk tot de volgende l-lus, * haak in de l-lus 2 stk, 2 l en 2 stk, haak 1 stk in ieder stk tot de volgende l-lus *, herhaal van *-*, haak 1 stk in ieder stk en eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer. = 4 l-lussen en 29 stk tussen iedere. LET OP! Vervang op een van de vierkantjes een van de l-lussen door een ophanglus in een van de hoeken. Haak die als volgt: 2 stk, 12 l, 2 stk. Zet vast en knip de draad af.

GEHAAKTE RAND:
Plaats de vierkantjes op elkaar en zorg dat de mooiste kant van de bloem buiten ligt. Haak langs beide pannenlappen met geel en haaknld 5 mm. Haak in alle stk als volgt: Steek de haak door beide lussen van beide st in beide vierkantjes, haak 1 v in ieder stk rondom het vierkant, haak in iedere hoek in beide l-lussen: 2 v, 2 l, 2 v. haak in de hoek waar de ophanglus is gemaakt 1 v in beide l-lussen, haak dan 16 v om de ophanglus (= de 12 l van de vorige toer), 1 v in beide l-lussen. Ga verder met v rondom het vierkant als hiervoor en eindig met 1 hv in de eerste v op de toer.
--------------------------------------------------------

PANNENLAP MET STREPEN:

STREPEN:
Haak 1 toer in iedere van de volgende kleuren:
Begin en 1 toer: pink
Toer 2: roze
Toer 3: lichtpaars
Toer 4: denimblauw
Toer 5: licht turkoois
Toer 6: pistache
Toer 7: geel
Toer 8: warm oranje

--------------------------------------------------------

Haak het vierkant in de rondte en wissel elke toer van kleur. Begin om de kleurovergangen mooi te maken iedere nieuwe toer in een hoek, zorg dat u altijd aan dezelfde kant van het vierkant haakt. De pannenlap bestaat uit twee delen die later samen gehaakt worden rondom.

VIERKANT MET STREPEN:
Haak 4 l met haaknld 5 mm en pink en vorm een ring met 1 hv in de eerste l. Ga verder en haak als volgt:

TOER 1: 3 l (= 1 stk), 4 stk in de l-ring, 3 l, * 5 stk in de l-ring, 3 l *, herhaal van *-* in totaal 3 keer en eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer. LEES STREPEN en TIP VOOR HET HAKEN BOVEN.
TOER 2: Wissel van kleur en begin in een hoek. Haak * 3 l (= 1 stk), 2 l en 1 stk. Haak 1 stk in ieder stk tot de volgende l-lus *. Herhaal van *-* de hele toer. Eindig met 1 hv in het 1e stk van het begin van de toer = 4 l-lussen met 7 stk tussen iedere.
TOER 3: Als de 2e TOER = 4 l-lussen en 9 stk tussen iedere.
TOER 4: Wissel van kleur en begin in een hoek. Haak * 3 l (= 1 stk), 1 stk, 2 l en 2 stk. Haak 1 stk in ieder stk tot de volgende l-lus *. Herhaal van *-* de hele toer. Eindig met 1 hv in het 1e stk van het begin van de toer = 4 l-lussen met 13 stk tussen iedere.
TOER 5-7: Herhaal de 4e TOER. Meerder elke toer aan de zijkanten van het vierkant 4 stk tussen iedere l-lus = 4 l-lussen en 25 stk tussen iedere.
TOER 8: Wissel van kleur en begin in een hoek. * 3 l (= 1 stk), 1 stk, 2 l en 2 stk. Haak 1 stk in ieder stk tot de volgende l-lus *. Herhaal van *-* de hele toer en eindig met 1 hv in de eerste st op de toer. LET OP! Vervang op een van de vierkantjes een van de l-lussen door een ophanglus in een van de hoeken. Haak die als volgt: 2 stk, 12 l, 2 stk. Zet vast en knip de draad af.

GEHAAKTE RAND:
Plaats de vierkantjes op elkaar. Haak langs beide pannenlappen met pink en haaknld 5 mm. Haak in alle stk als volgt: Steek de haak door beide lussen van beide st in beide vierkantjes, haak 1 v in ieder stk rondom het vierkant, haak in iedere hoek in beide l-lussen: 2 v, 2 l, 2 v. haak in de hoek waar de ophanglus is gemaakt 1 v in beide l-lussen, haak dan 16 v om de ophanglus (= de 12 l van de vorige toer), 1 v in beide l-lussen. Ga verder met v rondom het vierkant als hiervoor en eindig met 1 hv in de eerste v op de toer.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 139-35.