DROPS / 129 / 6

Lazy Daisies by DROPS Design

Gehaakte DROPS tas van "Lin" met bloem van "Lin" en "Muskat".

Trefwoorden: bloem, tassen,

DROPS design: Model nr. LN-017
--------------------------------------------------------
Maten:
Breedte: ongeveer 25 cm
Hoogte: ongeveer 30 cm
Schouderband: ongeveer 115 cm.
Materiaal: DROPS LIN
150 gr. kleur nr. 103, naturel mix
en gebruik: DROPS MUSKAT
50 gr. kleur nr. 08, naturel (voor de bloem)

DROPS HAAKNLD 3 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 22 stk/v x 8 toeren in structuurpatroon = 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

100% linnen

--------------------------------------------------------
INFORMATIE VOOR HET HAKEN:
Vervang de eerste v van elke v toer door 1 l en vervang het eerste stk van elke stk toer door 3 l.
Eindig iedere v toer met 1 v in de 3e l van het begin van de vorige toer en eindig iedere stk toer met 1 stk in de 1e l van het begin van de vorige toer.
STRUCTUURPATROON:
* 1 toer v, 1 toer stk *, herhaal van *-* tot het werk klaar is - LET OP: Haak IN iedere v/stk van de vorige toer en niet ertussen.
WAAIERPATROON:
TOER 1: 1 hv in de eerste st, * 2 l, sla 2 st over, 1 v in de volgende st *, herhaal van *-* over de hele toer en eindig met 2 l en 1 hv in de hv aan het begin van de toer zodat er 36 l-lussen zijn.
TOER 2: Haak hv in het midden van de eerste l-lus, 3 l, * 3 stk en 2 l en 3 stk in de volgende l-lus, 1 stk in de volgende l-lus *, herhaal van *-* over de hele toer en eindig met 1 hv in de 3e l aan het begin van de toer = 18 waaiers.
--------------------------------------------------------

TAS:
Haak 73 l met haaknld 3 mm en Lin. Haak de eerste toer als volgt: 1 stk in de 4e l van de haak, 1 stk in de volgende l, * sla 1 l over, 1 stk in iedere van de volgende 3 l *, herhaal van *-* over de rest van de toer = 54 stk op de toer, keer het werk. LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN! Ga verder en haak heen en weer in het STRUCTUURPATROON - zie uitleg boven. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Knip bij een hoogte van ongeveer 57 cm – pas zo aan dat het na een toer met stk is - de draad af en zet vast.

AFWERKING:
Vouw de tas dubbel (vouwrand = bodem) en naai de zijnaden dicht met kleine, nette st.
Haak aan de bovenkant een rand in het WAAIERPATROON - zie uitleg boven - langs de opening van de tas.

GROTE GEHAAKTE BLOEM VOOR DECORATIE:
Haak 7 l met haaknld 3 mm en Lin en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.
TOER 1: 3 l (= 1 stk), 2 stk in de l-ring, * 6 l, 1 v in het laatst gehaakte stk, 3 stk in de l-ring *, herhaal van *-* in totaal 6 keer en eindig met 6 l en 1 hv in de 3e l van het begin van de toer = 7 l-lussen met 3 stk tussen iedere lus. Knip de draad af en zet vast.
TOER 2: Ga verder met Muskat. Haak 1 v in het midden van de eerste 3 stk op de toer, * 12 stk in de l-lus, sla 1 stk over, 1 v in het volgende stk, sla 1 stk over*, herhaal van *-* over de hele toer en eindig met 1 hv in de eerste v van het begin van de toer. Knip de draad af en zet vast.

KLEINE GEHAAKTE BLOEM VOOR DECORATIE:
Haak 6 l met haaknld 3 mm en Lin en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.
TOER 1: 2 l (= 1 hstk), 2 hstk in de l-ring, * 5 l, 1 v in het laatst gehaakte hstk, 3 hstk in de l-ring *, herhaal van *-* in totaal 5 keer en eindig met 5 l en 1 hv in de 2e l van het begin van de toer = 6 l-lussen met 3 hstk tussen iedere lus. Knip de draad af en zet vast.
TOER 2: Ga verder met Muskat. Haak 1 v in het midden van de eerste 3 hstk op de toer, * 10 stk in de l-lus, sla 1 hstk over, 1 v in het volgende hstk, sla 1 hstk over *, herhaal van *-* over de hele toer en eindig met 1 hv in de eerste v van het begin van de toer. Knip de draad af en zet vast.

Naai de bloemen op de voorkant van de tas (zie foto voor de plek).

SCHOUDERBAND:
Haak 8 l met haaknld 3 mm en Lin. Haak de eerste toer als volgt: 1 stk in de 4e l van de haak, 1 stk in iedere van de laatste 4 l = 6 stk op de toer. Ga verder en haak het structuurpatroon heen en weer tot de schouderband ongeveer 115 cm meet (of tot de gewenste lengte), knip de draad af en zet vast. Naai de schouderband aan iedere kant van de tas (naai de uiteinden van de schouderband aan de binnenkant van de tas in het midden van de zijnaden en 2-3 cm naar beneden zodat de band niet tegen de bovenrand van de tas vast zit).

Lena 31.05.2019 - 16:30:

Can I use Muskat for the entire bag? Or will it be much bigger/ smaller? Thanks!

DROPS Design 03.06.2019 kl. 08:15:

Dear Lena, you can use DROPS Muskat for the entire bag - try our yarn converter to get the new amount of yarn; To get the same measurements, make sure your tension is right, ie you should have 22 tr/dc (UK-English) / dc/sc (US-English) = 10 x 10 cm. Happy crocheting!

Ulla Jørgensen 06.06.2017 - 17:08:

Opskrift DROPS 129-6 Super sød taske som jeg vil lave til min datter , hun mangler en lille taske til hendes banko brikker og hvad hun nu ellers har med onsdag aften. Så navnet kunne være Bingo banko taske .Mvh Ulla

Linnea 05.03.2017 - 11:30:

Vilket garn kan jag använda istället för DROPS Lin eftersom det utgått? Kan jag avända "bomull-lin"?

DROPS Design 06.03.2017 kl. 13:43:

Hej Linnea. Du kan bruge DROPS Belle - det er et rigtig fint alternativ til Lin. God fornöjelse.

Louise 03.02.2017 - 18:22:

Pourquoi ne pas tout simplement coudre la bandouillère sur les côtés repliés du sac? Il me semble que la couture des côtés les rapprochera et le sac n'aura pas l'extension nécessaire pour contenir des objets un peu plus volumineux. Merci de m'expliquer votre façon de faire.

DROPS Design 06.02.2017 kl. 09:02:

Bonjour Louise, on coud la bandoulière de chaque côté du sac, au niveau des coutures des côtés, à l'intérieur pour que la couture soit invisible et sur 2-3 cm pour plus de solidité. Bon crochet!

Michelle 28.07.2014 - 21:19:

Thank you for your replay. I still don't understand how to do the shell stich around that. Could you explain?

DROPS Design 29.07.2014 kl. 10:00:

Dear Michelle, the fan pattern is worked over the last row (dc) in textured pattern, when bag has been sewn on the side and bottom. Start with sl st in 1st dc, *ch2, skip 2 dc, 1 sc in next dc*, repeat around from *-* to get a total of 36 ch-spaces and then work round 2 of Fan pattern in each ch-space. Happy crocheting!

Michelle 27.07.2014 - 19:27:

What is the purpose of Row 1 (dc in 3 stiches, skip 1)? Doesn't that part end up on top where I do the shell stitching?

DROPS Design 28.07.2014 kl. 09:40:

Dear Michelle, since the foundation chain is generally tighter than the rows worked afterwards, you cast on more ch and skip ch evenly on 1st row (= leaving some ch unworked) to get a flat edge (=1st row). Happy crocheting!

Jolanda Vd Meer 30.05.2013 - 08:21:

Ik moet 73 lossen opzetten. In de 4 losse een stokje, volgende losse een stokje is 3 stokjes en losse overslaan en verder herhalen. Is 54 stokjes. Als ik de tas dan dubbelvouw heb ik aan de ene bovenkant 54 stokjes en aan de andere bovenkant 70 lossen! Hoe kom ik dan aan 108 steken in totaal?

DROPS Design 30.05.2013 kl. 11:43:

Hoi Jolanda. Je hebt een ketting van 73 lossen en je haakt dan 54 stk aan beide kanten van deze ketting. Dus als je eerst de 54 stk volgens de beschrijving hebt gehaakt aan de ene kant van de ketting - ga je door aan de andere kant op precies dezelfde manier. 2 x 54 stk = 108. Zie ook deze video:

Claudia 27.04.2013 - 08:14:

Hallo, ich möchte die Tasche gern für meine Freundin machen aber welche Wolle nehme ich, wenn es diese nicht mehr gibt?

DROPS Design 29.04.2013 kl. 07:50:

Liebe Claudia, unter „Garnalternativen“ finden Sie Vorschläge. Ich würde Ihnen eine Baumwoll -(Muskat)- oder Baumwollmischqualität (Cotton light) empfehlen.

Elisabeth Idem 20.04.2012 - 17:39:

Z. B. bei der großen Blume habe ich den Ring mit 7 Lufmaschen gehäkelt. Dann habe ich in jede Luftmasche 3 Stäbchen gehäkelt. Ist das soweit richtig? Danke für Ihre Hilfe. Mit freundlichen Grüßen Elisabeth Idem

DROPS Design 23.04.2012 kl. 09:26:

Nein, die Stäbchen werden nicht in die Luftmaschen sondern um den Luftmaschenring gehäkelt.

Elisabeth Idem 18.04.2012 - 20:50:

Ich bin jetzt soweit, dass ich mit dem Fächermuster beginne. Wie komme ich denn auf 36 Lufmaschenbögen? In der ersten Reihe sind 70 Maschen und nicht 54.Erst in der 2. Reihe sind es dann 54. Bei den Blumen fehlen mir einmal 3 (große Blume) und einmal 2(kleine Blume) Maschenplätze. Ich danke Ihnen für eine Antwort. Mit freundlichen Grüßen Elisabeth Idem

DROPS Design 19.04.2012 kl. 09:27:

Eine Reihe an der Tasche hat 54 Stb. Nachdem man die Tasche zusammennäht hat man also 108 Stb. Ein Rapport im Fäschermuster hat 3 Stb = 36 Lm-Bogen. Bei den Blumen verstehe ich nicht ganz was sie meinen.

Laat een opmerking achter voor DROPS 129-6