Hoe u de Aviator muts breit

Trefwoorden: breisteken,
Hoe u de Aviator muts breit

Ken je een kleintje die wel een nieuwe muts kan gebruiken? Hier vindt u een stap voor stap instructie met afbeeldingen hoe u de populairste babymuts op onze website maakt, de Baby Aviator Hat (DROPS Baby 14-16).

Aan het eind van deze les vindt u tevens een video om u te helpen. Mocht u nog steeds vragen hebben, dan kunt u altijd uw vragen stellen aan onze experts, door het formulier onderaan de pagina te gebruiken

Maat: 1/3 - (6/9 - 12/18 maand- 2 - 3/4 jaar)
Maat in cm: 50/56 - (62/68- 74/80 - 86/92-98/104)

Materialen: DROPS Alpaca van Garnstudio (Garengroep A)
100-100-100 (150-150) g kleur nr 6205, lichtblauw

DROPS naalden met en zonder knop maat 2.5 mm of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 26 steken en 52 naalden in ribbelsteek op 10 cm in de breedte en 10 cm in de hoogte.

De naalddikte is slechts een richtlijn. Als u te veel steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een grotere naald. Als u te weinig steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een kleinere naald.

Laten we beginnen!

We breien de kleinste maat, 1/3 maand (de andere maten staan tussen haakjes).

Het hele werk wordt in ribbelsteek gebreid (alle naalden recht).

1) Zet 33 (38-42-46-50) steken op met naald 2.5 mm.

2) Brei 1 naald recht (= goede kant) als volgt: 2 recht, 1 omslag (= 1 steek gemeerderd). Brei tot er 4 steken over zijn op de naald.

3) De laatste 4 steken worden als volgt gebreid: 2 steken recht samen, 2 recht.

4) Brei alle steken recht (aan de verkeerde kant), maar als er 3 steken over zijn (omslag + 2 steken), brei de omslag gedraaid om een gaatje te voorkomen (dus: brei in de achterste lus in plaats van in de voorste lus), brei de laatste 2 steken recht.

5) Herhaal deze 2 naalden tot het werk  (6-6½-7-8) cm meet. De foto hieronder laat de vorm van het werkstuk zien, gezien vanaf de goede kant.

6) Minder dan 1 steek aan de rechter kant en meerder 1 steek aan de linker kant als volgt: Minderen: aan de rechter kant, 1 recht, 1 steek recht afhalen en op de rechter naald zetten, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek (= 1 steek geminderd). Brei tot er 2 steken over zijn op de naald.

7) Meerderen: aan de goede kant heeft u nog 2 steken op de naald, maak 1 omslag, 2 recht, keer het werk.

8) Aan de verkeerde kant: brei alle steken recht (brei de omslagen gedraaid recht).

9) Heerhaal deze 2 naalden voor in totaal  (6-6½ -7-8) cm.

10) Ga nu weer over tot meerderen aan de rechter kant (gezien aan de goede kant), maar deze keer meerdert u op elke 4e naald, terwijl u tegelijkertijd verder gaat met minderen aan de linker kant, op elke 2e naald tot het werk 15½ (16½-17½ -18-19) cm meet vanaf de opzetrand. Plaats een markeerdraad aan elke kant van het werk.

11) De helft van het werk is nu klaar en de tweede helft wordt op de tegenovergestelde manier gebreid als de eerste helft, dus ga verder als volgt: minder 1 steek aan de rechter kant (gezien vanaf de goede kant) op elke 4e naald, en meerder 1 steek aan de linker kant op iedere 2e naald tot het werk 20 (21-22-22-22) cm meet.

12) Meerder aan de rechter kant (gezien aan de goede kant) op elke 2e naald, en minder 1 steek aan de linker kant op elke 2e naald tot het werk 25½ (27-28½-29-30) cm meet.

13) Minder 1 steek aan de rechter kant op iedere 2e naald en meerder 1 steek aan de linker kant op iedere 2e naald tot het werk = 31 (33-35-36-38) cm meet.

14) Kant af.

Achterkant van de muts = de kant van het werk met 2 volledige punten en 2 halve punten. Het midden van de 3 volledige punten aan de tegenovergestelde kant van het werk = midden van het voorhoofd aan de voorkant van het werk.

15) Naai de punten aan de achterkant van het werk samen.
Naai het werk samen met kleine, nette steken, als volgt: naai de eerste halve punt aan de eerste helft van de volledige punt.

16) Ga verder door de tweede helft van de eerste volledige punt aan de eerste helft van de volgende volledige punt te naaien.

17) Naai dan de tweede helft van de tweede volledige punt aan de laatste halve punt.

18) Naai tot slot de muts midden achter samen.

De afwerking is klaar.

19) Brei nu 2 punnikkoorden (voor het vastmaken). Zet 4 steken op met naald 2.5 mm.

20) Brei een koord als volgt: 1 recht, plaats de draad voor het werk (naar u toe).

21) Haal 1 steek averecht af.

22) Plaats de draad weer achter het werk (van u vandaan).

23) Herhaal punt 20-22 over de overgebleven steken.

Keer het werk en herhaal punt 20-23.
Dit wordt een gebreide punnikkoord. Kant af als het koord 16 (18-20-22-24) cm meet. Brei nog 1 punnikrand op dezelfde manier.

24) Naai 1 punnikkoord aan elke zijde aan de onderkant van de muts.

Klaar!

Hier vindt u het patroon!

Instructie Video

Bekijkt u liever een instructie video? Hier hebben we eentje voor u!

Opmerkingen (13)

Sarah Staalhøj 22.02.2021 - 11:20:

Tak for guiden! Jeg har på fornemmelsen at jeg strikker for stramt... hvor bredt skal det nederste stykke være i cm?

DROPS Design 03.03.2021 - 09:04:

Hei Sarah. Det kommer an på hvilken størrelse du strikker / hvor mange masker du har lagt opp. Du kan også sjekke strikkefastheten, 26 masker ska være 10 cm. mvh DROPS design

Camilla 19.02.2021 - 11:05:

Måske er jeg lidt til den tunge side, men hvorfor står der at man skal bruge strømpepinde? Hvor skal de benyttes??

DROPS Design 03.03.2021 - 08:07:

Hei Camilla. Under denne oppskriften er det både lue, skjerf og votter. På luen er det enklere å bruke strømpep. når det skal strikkes en snor / tubestrikk og når det skal strikkes votter må man bruke strømpep. mvh DROPS design

Sara 25.01.2021 - 00:36:

Vad menas med vart fjärde varv? Räknas räta som ett varv och aviga som ett varv eller är det vart fjärde räta?

DROPS Design 25.01.2021 - 08:58:

Hei Sara. Ja, fra retten = 1 pinne/varv, fra vrangen = 1 pinne/varv. Så når du har strikket 1 pinne fra retten og 1 pinne fra vrange har du strikket 2 pinner /varv. mvh DROPS design

Maria Bergmann 18.01.2021 - 18:39:

Thank you so much for this beautiful and well explained pattern. I\\\'ve chosen the smallest one for a newborn baby.

Sandra 07.01.2021 - 15:29:

Er der en fejl i den største størrelse? I trin 10 skal man kun strikke 3 cm i den største størrelse, hvorimod man skal strikke 4 cm i den mindste? Jeg kan ikke få det til at gå op at den første hele spids i venstre side (på retsiden) måler ca. 9 cm når første halvdel af den er strikket, men at man kun skal strikke den anden halvdel på 3 cm. Spidsen skulle jo gerne gå lige langt ned i hver side så man kan sy det ordentligt sammen til sidst?

DROPS Design 28.01.2021 - 07:44:

Hej Sandra, i trin 10 er du kommet til midten af huen, husk at spidsen i højre side på billedet = midt i panden :)

Teresa 01.09.2020 - 15:38:

Potrei vedere il passaggio della sciarpa aviatore con i disegni grazie

DROPS Design 02.09.2020 - 10:07:

Buongiorno Teresa, al momento non è previsto un tutorial sulla sciarpa, ma se ha bisogno di aiuto può chiederlo nella pagina del modello e le risponderemo al più presto. Buon lavoro!

Grethe 20.07.2020 - 15:40:

Når der står hver 4 pind og hveranden pind e det er ved panden skal der så tages ud på en vrang side

Marisa Rego 15.07.2020 - 23:24:

Adorei as explicações! Obrigada!

Krista 16.10.2019 - 02:52:

Ved panden står der hv 4 pind og hv 2 pind?? Skal vrang side også tælles med?

Marie-christine 21.08.2019 - 09:48:

Coincidence.. j'ai retrouvé une photo de moi datant de mes 3 ans en ..(l'autre siècle..) et je portais le même bonnet !! et ma mère avait ajouté un chauffe épaule en laine angora pour ma tenue de petite fille ; on peut dire que si la mode se démode, la mode redevient aussi à la mode, plus que jamais car elle est ? indémodable pas vrai ?

Odile 21.08.2019 - 08:56:

Merci pour les explications, ça va bien me servir car je tricote bénévolement pour des nouveaux nés.

Marie Jean-marie 20.08.2019 - 12:01:

Merci pour ce joie bonnet que e vais faire surement avec vos explication claire et net !!!

Durand 20.08.2019 - 11:20:

Modèle tout à fait charmant couvrant bien les oreilles