Hoe u een hondentrui breit.

Trefwoorden: breisteken, kabel, teltekening,

Met fris weer kunnen honden het ook koud krijgen, dus waarom geen knusse trui met kabels breien voor je beste vriend? In deze stap voor stap les laten we zien hoe u de Lookout doggy trui breit, patroon DROPS 102-43, met DROPS Karisma.

Volg de instructie en als u vragen heeft op het einde, laat dan een bericht achter zodat onze experts u kunnen helpen!

Wat heeft u nodig om te kunnen beginnen?

Maat: In deze les maken we maat XS, en u ziet dat deze maat vet gemarkeerd is door de hele instructie heen. Hier kunt u het volledige patroon vinden.

Maat:
XS- S - M
Afmetingen van de hond:
Borstomvang: ca 28/32 – 40/44 – 48/52 cm
Ruglengte: ca 24 – 32 - 40 cm

Voorbeelden van hondenrassen:
XS = Chihuahua, S = Bichon Frisé, M = Cocker Spaniël

Materialen:
DROPS Karisma vav Garnstudio
100-150-200 gr nr. 21, grijs

DROPS Rondbreinaald (40 cm) (of sokkenbreinaald) 4 mm – of de breinaald, die u nodig heeft voor een steekverhouding van 21 st x 28 nld tricotst = 10 x 10 cm.

DROPS Rondbreinaald (40 cm) en sokkenbreinaald 3 mm.

Een paar kanttekeningen voordat we beginnen...

Boordst: * 2 r, 2 av *, herhaal steeds *-*.
Wanneer we *-* in de tekst gebruiken, breit u wat aangegeven staat tussen de sterretjes, en herhaalt u dit zo vaak als aangegeven staat in het patroon.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Meerder door omslagen te maken. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid om gaatjes te voorkomen.

PATROON: Zie teltekening M.1 t/m M.3. De teltekening geeft het motief weer op de goede kant.

Telpatroon

Hier is het complete telpatroon dat u nodig heeft voor het patroon. U heeft deze nodig wanneer u het patroon hieronder stap voor stap volgt

= recht op de goede kant, averecht op de verkeerde kant
= averecht op de goede kant, recht op de verkeerde kant
= Kabel: Zet 1 st op de kabelnld achter het werk, 3 r, 1 av van de kabelnld
= Kabel: Zet 3 st op de kabelnld voor het werk, 1 av, 3 r van de kabelnld
= Kabel: Zet 2 st op de kabelnld achter het werk, 2 r, 2 r van de kabelnld
= Kabel: Zet 3 st op de kabelnld achter het werk, 3 r, 3 r van de kabelnld

Laten we beginnen met breien!

Maar eerst nog wat opmerkingen: Het kledingstuk wordt in de rondte gebreid vanaf de hals naar beneden, dan wordt het verdeeld voor de poten en u breit dan heen en weer over het deel van de rug. Dan breit u het deel onder de buik, voeg de delen opnieuw samen en brei in de rondte. Er worden steken afkekant onder de buik gevolgd door minderingen aan elke zijkant voor een aantal centimeters. Tot slot worden er randen in boordsteek gebreid rondom de trui en er worden steken opgenomen rondom de gaten voor de poten welke ook in boordsteek worden gebreid.

1)
Zet 60-80-100 st op met sokkenbreinld 3 mm en lichtgrijs.

2)
Brei 8-10-12 cm boordsteek (= Kraag welke dubbelgevouwen wordt)

3)
Ga verder met een kleine rondbreinaald 4mm. Brei 1 naald recht en meerder tegelijkertijd 16-32-54 steken verdeeld over de naald - lees TIP VOOR HET MEERDEREN = 76-112-154 steken.

4)
Ga verder met het patroon als volgt:

Maat XS: M.2 (4 steken), P2 , M.2 (4 steken), (= de eerste 10 steken onder de buik), P3, M.3 (14 steken), M.2 (4 steken), M.1 (24 steken) (= midden achter), M.2 (4 steken), M.3 (14 steken) en P3.

Maat S: * M.2, 2 averecht *, herhaal van *-* 2 keer, M.2, * M.3, M.2 *, herhaal van *-* 2 keer, M.1 (= midden achter), * M.2, M.3 *, herhaal van *-* 2 keer

Maat M: * M.2, P2 *, herhaal van *-* 3 keer, M.2, * M.3, M.2 *, herhaal van *-* 3 keer, M.1 (= midden achter), * M.2, M.3 *, herhaal van *-* 3 keer

5)
Tegelijkertijd als het werk 12 -16-20 cm meet (vanaf de opzetrand) verdeeld u het werk voor de poten als volgt (zorg ervoor dat u het werk zo splitst dat de kabels aan de goede kant worden gebreid): Zet de eerste 10-16-22 steken op een hulpdraad of een stekenhouder (= onder de buik), keer het werk en ga verder met het patroon heen en weer gebreid, kant 1 steek af aan elke kant, aan het begin van de volgende 2 naalden = 64 -94-130 steken (= achterpand).

6)
Brei heen en weer over deze steken voor 6 -8-10 cm (het werk meet 18 -24-30 cm in totaal). Zorg ervoor dat u de volgende naald aan de goede kant breit, knip het garen af.

7)
Zet steken op een hulpdraad of een stekenhouder, en zet de steken van de hulpdraad onder de buik terug op de naald.

8)
Zet 1 nieuwe steek op aan elke kant van deze steken = 12-18-24 steken. Ga verder met het patroon heen en weer gebreid met 1 steek averecht aan elke kant.

9)
Wanneer u 6-8-10 cm heeft gebreid, zet dan alle steken op de naald = 76-112-154 sts, zorg ervoor dat u de volgende naald aan de goede kant breit.

10)
Als het werk 24-31-38 cm meet, kant dan 12-20-28 steken af midden onder de buik.

11)
Brei nu het werk heen en weer op de naald – kant tegelijkertijd af aan elke kant om de naald: 1 -1-1 keer 3 steken, 2-3-4 keer 2 steken, 2-3-4 keer 1 steek, 2-3-4 keer 2 steken en 1-1-1 keer 3 steken = 32-50-74 steken over op de naald.
Het werk meet ongeveer. 30-39-48 cm.

12)
Afwerking: Zet de overgebleven steken op een kleine rondbreinaald maat 3mm en neem steken op langs de afkantrand, in totaal ongeveer 84-108-140 steken. Brei 2-3-4 cm boordsteek, kant losjes af met recht over recht en averecht over averecht.

13)
Poot: Neem ongeveer 36-44-52 steken op met sokkenbreinaalden maat 3 mm rondom de opening voor een poot.

14)
Brei 2-3-4 cm boordstek, kant losjes af met recht over recht en averecht over averecht. Herhaal voor de andere opening.

Klaar!

En nu is de trui klaar. Bedankt voor het volgen van onze instructie, we hopen dat u plezier heeft gehad om het te maken en dat we uw afbeeldingen van de trui kunnen bewonderen. Plaats ze op social media met de hashtags #dropsalong en #thelookoutdogsweater of stuur ze naar onze galerij zodat we ze kunnen laten zien!

Hulp nodig?

Wilt u graag wat meer informatie over de verschillende steken of technieken? Hier vindt u een lijst met lessen en videoinstructies, die u verder kunnen helpen:

Opmerkingen (26)

Rune Tonstad 15.04.2021 - 12:06:

Hei. Hva mener dere med Størrelse S: * M.2, 2 vrang *, gjenta fra *-* 2 ganger, M.2, * M.3, M.2 *, gjenta fra *-* 2 ganger, M.1 (= midt oppå ryggen), * M.2, M.3 *, gjenta fra *-* 2 ganger.? Hva betyr * ..hva betyr *-*. Kan dere skrive helt ut så man forstår hvordan man skal strikke? Jeg er ferdig med trinn 1-3 og skal begynne på trinn 4 men den forklaringen er vanskelig å forstå. Kan dere forklare f.eks første runden maske for maske uten forkortelser, som ikke er selvforklarende.?

DROPS Design 19.04.2021 - 08:21:

Hei Rune. I begynnelsen av leksjonene står det: Forklaringer til oppskriften før vi starter (fet/stor skrift)... og under her står det: Når vi skriver *-* i teksten, så skal man strikke det som står mellom stjernene og det skal gjentas det antall ganger som står i oppskriften. Da skal det i f.eks str S strikkes slik: Strikk diagram M.2, strikk 2 vrang , strikk diagram M.2, strikk 2 vrang, strikk diagram M.2, strikk diagram M.3, strikk diagram M.2, strikk diagram M.3, strikk diagram M.2 , strikk diagram M.1 (= midt oppå ryggen), strikk diagram M.2, strikk diagram M.3 , strikk diagram M.2, strikk diagram M.3 . God Fornøyelse!

Erin Hamalainen 11.03.2021 - 03:05:

Hello! I am really struggling!! I am knitting the XS. When I get to step 12, I have 32 stitches on the needle and 44 bound off stitches (that have been bound off over the last 16 or so rows in step 11). So I have a total of 32 + 44 = 76 stitches. How do I pick up 84 stitches from 76 stitches?????? As far as I know, I can't pick up more than 1 stitch per stitch - but I'd have to do that somehow in order to get 84 out of 76 stitches. I am puzzled!!!

DROPS Design 11.03.2021 - 08:46:

Dear Mrs Hamalainen, you can increase the number of stitches by picking up 1 stitch between 2 stitches evenly distributed so that you will get the correct number of sts - you need here 84 sts for the rib since the rib will tighten piece. You can also increase on first round after picking up, adjusting the number of sts evenly to 84 sts if it looks easier for you. Happy knitting!

Judith Lord 08.03.2021 - 13:53:

On pattern #DROPS102-43 there are 76 stitches. In knitting the design it only comes out to 66 stitches. Am I suppose to repeat something??

DROPS Design 09.03.2021 - 08:13:

Dear Mrs Lord, see previous answer below where we explained how to work these 76 stitches, this should help you to work the desired size. Happy knitting!

Judith Lord 08.03.2021 - 01:48:

The stitch count does not come out right to add up to 76 (xtra small size). Please help. Thank you.

DROPS Design 08.03.2021 - 10:54:

Dear Mrs Lord, work as follows in XS: M.2 (4 sts), P2 , M.2 (4 sts), P3, M.3 (14 sts), M.2 (4 sts), M.1 (24 sts), M.2 (4 sts), M.3 (14 sts) and P3 = 4+2+4+3+14+4+24+4+14+3= 76 sts. Happy knitting!

Maggie 07.03.2021 - 16:25:

I am knitting size S. 112 stitches. First row of pattern I am 42 stitches short! The pattern as written takes 154 stitches to complete. Please advice.

DROPS Design 08.03.2021 - 10:53:

Dear Maggie, work the 112 sts as follows: * M.2 (= 4 sts), P2 *, repeat from *-* 2 times (=6 sts x 2 = 12 sts) , M.2 (= 4 sts), * M.3 (= 14 sts), M.2 (= 4 sts) *, repeat from *-* (= 14+4=18 sts) 2 times (= 18 sts x 2 = 36 sts), M.1 (= mid back = 24 sts ), * M.2, M.3 *, repeat from *-* (= 4+14= 18 sts) 2 times (= 36 sts) = 12+4+36+24+36=112 sts. Happy knitting!

Ane Skrede 12.02.2021 - 13:28:

Hei dere ... nå fortjener min hund en genser :) Hvordan kan jeg endre oppskriften til en større rase? Jeg har lett etter opplysning på tipps-siden deres tidligere. Finnes det en formell eller råd ang. å øke størrelsene ? Takk for alle de fine oppskriftene.

DROPS Design 15.02.2021 - 08:55:

Hei Ane. Ja, alle fortjener en deilg varm genser i kulden. Vi har dessverre ikke oppskrifter til store hunder. Men om du ser på en hundeoppskrift vi har, så sjekk strikkefastheten (hvor mange masker på 10 cm) og ta mål på din egen hund, så kan du prøve å tegne/skrive en genser som vil passe din hund perfekt. mvh DROPS design

Nicole Veilleux 09.02.2021 - 14:08:

Continuer maintenant en allers et retours – en même temps, rabattre de chaque côté tous les 2 rangs: 1 -1-1 fois 3 m, 2-3-4 fois 2 m, 2-3-4 fois 1 m, 2-3-4 fois 2 m et 1-1-1 fois 3 m = il reste 32-50-74 m. \r\nL\'ouvrage mesure environ 30-39-48 cm. Bonjour je ne comprends pas le 11 , je ne suis pas capable de lire le design \r\nJe ne sais pas se que veut dire2 rangs :1-1 1 fois 3m, 2-3 4 fois etc...je sais qu’il faut rabattre ...pas ca pable de détailler le patron...merci

DROPS Design 10.02.2021 - 07:40:

Bonjour Mme Veilleux, si vous tricotez la 1ère taille, vous allez rabattre 3 mailles au début des 2 rangs suivants (= 1 x 3 m de chaque côté), puis 2 mailles au début des 4 rangs suivants (= 2 m de chaque côté), puis 1 m au début des 4 rangs suivants, puis 2 m au début des 4 rangs suivants et 3 m au début des 2 rangs suivants = il vous restera 32 mailles. Bon tricot!

Nicole Veilleux 08.02.2021 - 22:53:

Bonjour Madame, je ne comprends pas l’étape 11...du tout..peut-être l’expliquer plus en détails...merci

DROPS Design 09.02.2021 - 09:45:

Bonjour Mme Veilleux, maintenant que vous avez rabattu les mailles du ventre, vous tricotez en rangs (cf réponse précédente et vidéo si besoin) en rabattant au début de chaque rang de chaque côté pour former l'arrondi du manteau. En fonction de votre modèle et des explications, rabattez les mailles de chaque côté (sur l'endroit et sur l'envers) puis, dans ce modèle, nous relevons les mailles tout autour de cet arrondi + les mailles rabattues pour tricoter une bordure en côtes. Bon tricot!

Nicole Veilleux 08.02.2021 - 15:49:

Moi c’est tourner l’ouvrage avec aiguilles circulaires que je ne comprends pas

DROPS Design 09.02.2021 - 09:43:

Bonjour Mme Veilleux, pour tricoter en rangs avec une aiguille circulaire, tournez simplement votre ouvrage (comme pour des aiguilles droites) pour tricoter alternativement sur l'endroit et sur l'envers - cette vidéo montre comment tricoter du jersey en allers et retours sur aiguille circulaire. Bon tricot!

Nicole Veilleux 08.02.2021 - 04:39:

Bonjour, moi je tricote le petit gilet sans torsade , je fais ordinaire mais je suis la description de votre gilet, je suis rendue ...j’ai mis mes 10 mailles sur un fil ...après vous dites tourner l’ouvrage et continuer à tricoter là je ne comprends pas , je ne sais quoi faire , car si je tourne mon travail le côté que je tricote fait à l’envers sur l’endroit de mon travail. ....merci de me répondre

DROPS Design 08.02.2021 - 12:04:

Bonjour Mme Veilleux, Quand on met les mailles du ventre en attente, on continue d'abord le dos en allers et retours (à partir de l'image 6 ci-dessus) - puis, à la hauteur indiquée, on met en attente et on tricote alors les mailles du ventre (image 7) -puis on va reprendre toutes les mailles (image 9). N'hésitez pas à poser votre question sur le modèle concerné pour une aide plus précise. Bon tricot!

Maggoo 04.02.2021 - 23:46:

Ich möchte gerne den Zopfhundepulli in M stricken - komme leider mit der Beschreibung für die Strickschrift nicht klar - bin eine erfahrene Strickerin - aber hierbei stehe ich auf dem Schlauch - es steht z.B. Größe M: * M.2, 2 Maschen links*, von ** 3 x arbeiten, M2, * M.3,M2* , von * * 3x arbeiten, M. 1 (= obere Rückenteil) etc. ich verstehe es einfach nicht - bitte schreibe es für mich verständlich auf - der Pullover ist soooo schön und ich möchte ihn gerne stricken.

DROPS Design 05.02.2021 - 09:35:

Liebe Maggoo, in M haben Sie 154 M. und so stricken Sie: *M.2 (= 4 M), 2 M li*, stricken Sie diese M noch 2 Mal (= 3 Mal insgesamt= über die ersten 18 Maschen), dann stricken Sie die 4 M von M.2, dann stricken Sie 3 Mal (M.3 (= 14 M), M.2 (= 4 M) 18 Maschen x 3 = 54 M ), M.1 (= 24 M ), (M.2 (= 4 Maschen), M3 (= 14 M)) x 3 (= diese 18 Maschen stricken Sie 3 Mal = 54 M), so haben Sie: 18+4+54+24+54=154 M. Hier lesen Sie mehr über Diagramme. Viel Spaß beim stricken!

Susan Ann Aston 30.01.2021 - 16:45:

Hi there, I am struggling to find a dog jumper in crochet using just UK terminology. Can you please help?

DROPS Design 01.02.2021 - 11:24:

Dear Mrs Aston, we have currently no crochet patterns for dog jumper sorry. We do have some to knit but not to crochet.

Suong 17.01.2021 - 00:27:

Guten Abend ich habe eine frage,da ich anfängerin bin wie stricke ich dann ohne Muster?meine Mäuschen brustumpfang 48cm!FG

DROPS Design 19.01.2021 - 07:45:

Liebe Frau Suong, hier finden Sie alle unsere Anleitungen für Hundepullover, sicher finden Sie ein Modell ohne Muster. Viel Spaß beim stricken!

Katia 15.01.2021 - 08:09:

Salve io sarei interessata a questo modello di cappottino per cani...ma se volessi aggiungergli le zampe posteriori come devo fare... o se ci fosse un altro modello o una spiegazione di tutina a quattro zampe ai ferri per la mia cagnolina...grazie

DROPS Design 15.01.2021 - 09:54:

Buongiorno Katia, purtroppo al momento non abbiamo modelli che comprendano anche le zampe posteriori, ma tenga d'occhio il sito: nelle prossime settimane ne verranno pubblicati altri! Buon lavoro!

Margareta Wålinder 06.01.2021 - 18:59:

Jag har problem med dropp 102-43. Stickar Small.efter att ha stickat mönster enl instruktion hur går jag vidare? Har ju utökat till 112 maskor men det mönstret blir det 136. Förstår inte hur jag ska komma vidare

DROPS Design 11.01.2021 - 10:02:

Hei Margareta. Du har 112 masker og skal nå strikke M.2 (= 4 masker) + 2 vrang masker, dette skal strikkes 2 ganger = 12 masker. Deretter M.2 (= 4 masker). Så strikkes M.3 (= 14 masker) + M.2 (= 4 masker) = 18 masker, dette skal også strikkes 2 ganger, 18 x 2 = 36 masker. Deretter M.1 (= 24 masker) og så M.2 (= 4 masker) + M.3 (= 14 masker) = 18 masker x 2 ganger = 36 masker. Da blir det: 4+2+4+2+4+14+4+14+4+24+4+14+4+14 = 112 masker. God Fornøyelse!

Bettina 29.12.2020 - 15:42:

Welche Größe wähle ich für einen Zwergdackel? Ich möchte den Pullover verschenken und kann daher den Hund nicht ausmessen.

DROPS Design 05.01.2021 - 14:19:

Liebe Bettina, ich kenne also die Maße vom Zwergdackel nicht, und je nach dem Hund kann es auch unterschiedlich sein, veilleicht können Sie vom Internett mal schauen? Ihr DROPS Laden hat sicher mehr Erfahrung damit und kann vielleicht Ihnen auch mal weiterhelfen - Viel Spaß beim stricken!

COUSIN Chantal 15.12.2020 - 16:00:

Bonjour, je souhaite tricoter ce modèle, toutefois, il y a une chose que je ne comprends pas. Lorsqu'on tricote avec l'aiguille circulaire, on fait un rang endroit selon le diagramme, mais ensuite doit-on tricoter un rang "envers" c'est à dire un rang comme quand on tricote sur des aiguilles droites ?Je ne suis pas sûre d'être très claire ? Merci. Chantal de Normandie

DROPS Design 15.12.2020 - 16:21:

Bonjour Mme Cousin, quand on tricote en rond, on tricote tous les tours sur l'endroit et on va donc lire les diagrammes de droite à gauche à chaque rang. Quand vous diviserez l'ouvrage, faites bien attention à ce que les torsades soient toujours sur l'endroit. Retrouvez ici plus d'infos sur les diagrammes. Bon tricot!

Martine 01.11.2020 - 13:50:

Bonjour, Que voulez-vous dire par tricoter allers et retours ? Merci

DROPS Design 02.11.2020 - 10:04:

Bonjour Martine, tricoter en allers et retours signifie tricoter en rangs (= on tourne à la fin de chaque rang, sur l'endroit et sur l'envers, autrement dit, on tricote alternativement sur l'endroit et sur l'envers), alors qu'au début, et à la fin, on va tricoter en rond = toujours sur l'endroit. Bon tricot!

Linda Olsen 27.10.2020 - 17:39:

Kan den strikkes på kun 2 pinde mon , hvis ja findes der et mønster på det ?

DROPS Design 02.11.2020 - 08:07:

Hei Linda. Det finnes ikke noen mønster å strikke denne med 2 pinner / frem og tilbake. Men du kan jo prøve å skrive den om til å strikker frem og tilbake ut fra den detaljerte Leksjonene som er laget og deretter sy den sammen. Evnt se oppskrift 102-40, hundedekke som er strikket frem og tilbake i perlestrikk. God Fornøyelse!

Linda Olsen 24.10.2020 - 15:05:

Jeg skal til at strikke hundeblusen til en hanhund. For han ikke skal komme til at tisse på trøjen skal den være lidt kortere under maven. Hvordan gør jeg det. Det er den mindste str jeg skal strikke. Vh Linda

DROPS Design 26.10.2020 - 06:55:

Hei Linda. Du kan da begynne å felle tidligere og evnt felle de maskene som skal felles over flere pinner til du har 32 masker på pinnen og arbeidet måler ca 30 cm. God Fornøyelse!