Hur man läser virkdiagram

Ett virkdiagram består av symboler, 1 symbol = 1 maska (eller en grupp maskor) - symbolförklaringen beskriver hur maskan ska virkas. Diagrammet visar alla maskor sett från rätsidan (om inte något annat specificerats).

Ett typiskt virkdiagram ser ofta ut såhär:

1: A.1 är namnet på diagrammet, och gäller hela diagrammet - innanför klamrarna. Det som står innanför klamrarna är 1 rapport av diagrammet.
2: Detta är symbolförklaringen, som beskriver hur varje symbol virkas.
Blå pilar: Symbolerna virkas i eller om den symbolen som är precis under. Några gånger ska fler maskor virkas i samma symbol.
Lila ovaler och pil: det är inte alltid alla maskor virkas i: några gånger virkas en luftmaska, och stolpen precis under hoppas över.

Man läser ett virkdiagram tvärtom mot hur man normalt läser: Från högre till vänster, nerifrån och upp. Du börjar alltså nederst i det högra hörnet, och jobbar dig mot vänster, symbol för symbol, varv för varv uppåt (se RÖD cirkel och pilar).

Ska det virkas fler rapporter av ett diagram (alltså, om det ska upprepas på bredden), virkar man till slutet av varvet i diagrammet, och börjar på nytt med den första symbolen igen.

Fram och tillbaka:

När det virkas fram och tillbaka kommer vartannat varv att virkas från rätsidan och vartannat från avigsidan. När det virkas från avigsidan måste diagrammet läsas från motsatt håll, dvs från vänster till höger (se röd pil för rätsidan och blå pil för avigsidan i diagrammet under).

Varven börjar som regel med x antal luftmaskor – dessa motsvarar höjden på näsa maska, och är inlagda för att du ska komma upp på riktig höjd innan den första maskan virkas (se gröne ovaler i diagrammet under). Om luftmaskorna är inlagda i diagrammet (som i detta exempel) virkas alla symboler vidare som visat. Några gånger är det inlagt VIRKINFORMATION överst i mönstret som säger hur många luftmaskor som virkas i början av varet, och om dessa ersätter första maskan eller om de kommer i tillägg. Om INTE luftmaskorna är inritade i diagrammet: följ denna informationen.

Runt:

När det virkas runt, virkas alla varv från rätsidan: från höger till vänster (se röda pilar i diagrammet under). Hur varvet börjar och slutar är ofta inritat i ett eget diagram (se A.2 i exemplet under – grön fyrkant). I likhet med när det virkas fram och tillbaka virkas det x antal luftmaskor i början av varvet, motsvarande höjden på nästa maska. På slutet av varvet fästs varvet i sig själv med en smygmaska i den sista av de luftmaskor som virkades i början. Dvs: luftmaskorna i A.2 = början på varvet, men smygmaskan i A.2 (blå fyrkant) = slutet på varvet.

Diagrammet (A.1) ska ofta upprepas flera gånger efter varandra = det virkas flera rapporter på bredden. När du kommer till sista symbolen på varv 1 i A.1, börja igen med första symbolen. OBS: A.2 ska INTE upprepas, detta visar ENDAST början och slutet på hela varvet.

Flera olika diagram efter varandra:

Om du ska virka flera olika diagram efter varandra på bredden/på varvet virkar du såhär: virka rad 1 i det första diagrammet, virka sedan rad 1 i det andra diagrammet och sedan rad 1 i det tredje diagrammet osv KOM IHÅG: Om du virkar fram och tillbaka måste diagrammen virkas i motsatt ordning på avigsidan – alltså börja med diagram 3, sedan diagram 2 och till slut diagram 1. De virkas dessutom åt motsatt håll, som vanligt.

Cirkeldiagram:

När det ska virkas i cirkel, alltså man börjar i mitten och jobbar sig utåt är detta ofta inritat i ett cirkeldiagram. Diagrammet kan antingen visa hela cirkeln – då virkas varje symbol som det står, eller så kan diagrammet visa en del av cirkeln, som upprepas runt ett givet antal gånger tills det bildar en hel cirkel.

Hel cirkel:

I ett cirkeldiagram börjar man med symbolen i mitten av diagrammet: ofta en cirkel som motsvarar x antal luftmaskor som fästs med en smygmaska så det bildas en ring (se röd cirkel i diagrammet under). På samma sätt som när man virkar runt börjar varvet med luftmaskor som motsvarar höjden på nästa symbol (se blå fyrkant i diagrammet under) – OBS när luftmaskorna är inritade i diagrammet ersätter INTE detta den första symbolen, så nästa symbol virkas som visat.

Om luftmaskorna ersätter en symbol så är denna symbol borttagen från diagrammet. Det virkas motsols: från höger mot vänster, symbol för symbol bortåt (se röd pil i diagrammet). Som regel ska maskorna på varv 1 virkas OM luftmaskeringen, det betyder att du sticker in nålen i mitten av ringen, hämtar tråden och virkar maskan på vanligt sätt – den fästs alltså inte I luftmaskan, men RUNT hela luftmaskan. När du kommer till slutet av varvet fästs det som vanligt med en smygmaska, och du fortsätter med nästa varv i diagrammet: det näst innersta varvet (Se grön pil i diagrammet under).

Del av en cirkel:

Om det endast visas en del av en cirkel är detta för att denna del upprepas runt x antal gånger. Du börjar med cirkeln nederst (se röd cirkel i diagrammet), och virkar som det är förklarat under HEL CIRKEL. På samma sätt som när det virkas runt är det som regel ett eget diagram som visa hur varvet börjar och slutar = här är detta A.1 (Se blå fyrkant i diagrammet under). Du börjar alltså med varvet närmast ringen, virkar A.1, så virkas A.2, när du kommer till sista symbolen på kakbiten (det er endast 1 symbol på 1 varv), börjar du på nytt igen med 1 symbol och virkar kakbiten 1 gång till.

Så fortsätter du tills du har upprepat rapporten så många gånger som det står, och avslutar med smygmaskan i A.1. När 1 varvet är virkat fortsätter du med nästa varv: det näst nedersta varvet i diagrammet (se grön pil i diagrammet under).

Rutdiagram / Färgdiagram:

Några virkdiagram är i rutnät, och här är 1 ruta = 1 maska. Vilka maskor som virkas förklaras ofta i texten, medan rutdiagrammet visar vilka färger maskorna virkas i (se röd ram = symbolförklaringen).

Det virkas på samma sätt som förklarat över, oavsett om det virkas runt, fram och tillbaka eller i cirkel.

Kommentarer (64)

Paola 17.10.2021 - 14:36:

Gracias por estas explicaciones tan utiles y claras Saludos desde Santiago, Chile

Ileana Wursten 15.10.2021 - 13:35:

Quiero agradecer porque me sirvio para comprender mejor el esquema. Saludos desde Paraná Entre Ríos Argentina.

Margo Hulst 30.08.2021 - 21:40:

Begrijp niet hoe je 2 voor panden voor vest in de zelfde richting (beneden naar boven) kan haken.

DROPS Design 23.10.2021 - 18:15:

Dag Margo,

Je begint onderaan met opzetten, dan haak je heen en weer volgens het telpatroon, gaandeweg haak je dus naar boven. Bij het linker pand zit de bies (als er een bies aan zit) aan de rechter kant, bij het rechter pand zit de bies aan de linker kant. In principe zou in de beschrijving van het patroon duidelijk moeten zijn aangegeven hoe je de panden breit.

Je kan trouwens ook een vraag posten bij het betreffende patroon.

Annette Sørensen 07.08.2021 - 02:51:

Jeg hækler 152-20 boleo Jeg har problemer med række 9 og 10 kan ikke se hvad jeg skal mellem vifterne

DROPS Design 16.08.2021 - 08:13:

Hei Annette. Du hekler som tidligere etter diagrammene ( A.1 + A.2 + A.3 (1-2 eller 3 ganger i bredden) og avslutt med A.4. I rekke 9 hekles det 2 luftmasker og 1 stav i slutten av diagram A.2 og du starter med 1 stav og 2 luftmasker av diagram A.3. Du avslutter A.3 med 2 luftmasker og 1 stav (om du hekler str. L/XL – XXL/XXXL skal A.3 gjenta 1 eller 2 ganger). I rad 10 avslutter du med A.2 med 2 luftmasker og 1 stav og begynner A.3 med 2 luftmasker og avslutter A.3 med 1 stav (om du hekler str. L/XL – XXL/XXXL skal A.3 gjenta 1 eller 2 ganger). mvh DROPS design

Petra 27.07.2021 - 13:42:

Mijn vraag: Ik ben zojuist gestart met het vierkanten vest in Drops cotton Merino maat S/M Ik moest 163 lossen opzetten, maar de eerste toer heeft 138 steken. Wat doe ik met de overige lossen? Bovendien staat bij de beschrijving A.4a 'over de volgende 19 lossen', terwijl er in het telpatroon slechts 16 stokjes staan vermeld. Dit laatste klopt dan weer wel met de = 138 steken in de beschrijving. Kunt u mij uitleg geven over beide issues?

Annika Linde 10.07.2021 - 15:11:

Hej ! Jag är nybörjare och skulle väldigt gärna virka denna hatt men förstår verkligen inte den😥. Är det möjligt att få någon hjälp personligen ? Har virkat 2 andra hattar solhattar som blev väldigt bra . Men denna med öglor och diagram . Förstår inte alls tyvärr . Men vill virka denne till min man . Tacksam för hjälp . Med vänlig hälsning, Annika Linde

DROPS Design 14.07.2021 - 11:24:

Hej Annika, skriv hvad du vil have hjælp med inde under kommentarer inde på selve mönsteret, så ved vi hvilket mönster og hvad vi skal skrive tydeligere til dig :)

MILL LØKKE 04.07.2021 - 15:46:

SKAL ALLE DROPSMØNSTER HA DISSE DIAGRAMMENE? JEG ER EN ERFAREN HEKLER,MEN DETTE BLIR FOR DUMT. FORSTÅR DET,MEN DET ER VELDIG TIDKREVENDE. HVORDAN KAN VI VITE HVILKET DIAGRAM VI FÅR FØR VI HAR KJØPT DET? KJØRTE FRA SUNNDALSØRA TIL TRONDHEIM TIL EN BUTIKK MED ERFARNE FOLK,MEN DE VI FORSTOD DET HELLER IKKE. HAR ALLE MØNSTRENE DISSE DIAGRAMMENE?

DROPS Design 05.07.2021 - 08:02:

Hei Mill. Dette er en generell forklaring på hvordan hekle etter diagram. Hver enkel oppskrift har forskjellige diagrammer. Alle våre oppskrifter er GRATIS og du ser diagrammene under den aktuelle oppskriften du skal hekle, om det er diagram. Om du finner en oppskrift du ønsker å hekle, men har problemer med å skjønne diagrammet (ene), kan du fint legge et spørsmål under selve oppskriften, så skal vi hjelpe deg så godt vi kan. mvh DROPS design

MILL LØKKE 18.06.2021 - 15:10:

Skal begynne på SLICE OF SUMMER, men jeg forstår ikke det partiet på sidene av sjalet. Skal det hekles til slutt?

DROPS Design 21.06.2021 - 09:15:

Hei Mill. Du starter med å hekle A.1. Om du ser på diagram A.1, A.3, A.5, A.7, A.9, A.11 og A.13 har alle 3 eller 5 luftmasker midt i diagrammet, dette er midten av sjalet. På hver side av disse diagrammene hekles A.2, A.4, A.6, A.8, A.10 eller A.12. Når du er ferdig med A.1 (22 masker + midtbuen) hekler du slik fra vrangen: Hekle A.2a over første stav, A.2b over de neste 10 maskene, hekle A.2c, hekle A.3 over midtbuen, hekle A.2c, hekle A.2b over de neste 10 maskene og avslutt med A.2a over siste stav. Da har du heklet A.2 på hver side av midten (A.1), så fortsetter du med diagrammene i høyden på hver side av midt diagrammene. mvh DROPS design

Marian 17.05.2021 - 21:04:

Hallo, de mouwen worden van bovenaf(pols?) gehaakt. Er wordt met 21 st opgezet. Dat is in de stekenverhouding ca. 10 cm. Volgens mij moet je dat wel erg dunne polsjes hebben. Klopt het aantal steken wel? Of lees ik het verkeerd?

DROPS Design 26.05.2021 - 15:16:

Dag Marian,

Vanaf hier kan ik niet zien met welk patroon je bezig bent, maar als de mouw vanaf boven naar beneden gebreid wordt, worden er wellicht nog steken opgezet aan beide zijkanen om de mouwkop te creëren.

Cindy P 10.05.2021 - 20:25:

When there is a space without a symbol what transpires? For instance pattern Belladonna Drops/187/5 Chart lines 10, 11 and 12 all have empty spaces between symbols.

DROPS Design 11.05.2021 - 10:14:

Dear Cindy P, there are spaces for technical reasons, but you just have to work the symbols as they are drawn, Happy crocheting!

BOUDAILLE Annie 08.05.2021 - 15:57:

Modèle sac 211-25 A.w montre le début de rang et A.x la fin, mais si je travaille un rang de droite à gauche, je termine donc par A.x. Pourquoi y-a-t-il un début sur chaque rang A.w ... Pouvez-vous m'aider s'il vous plait. Merci

DROPS Design 10.05.2021 - 11:35:

Bonjour Mme Boudaille, A.w montre le début de rangs sur l'endroit et la fin des rangs sur l'envers; A.x montre la fin des rangs sur l'endroit et le début des rangs sur l'envers, ainsi, vous savez comment commencer/terminer chaque rang en fonction du rang sur l'endroit ou sur l'envers. Bon crochet!

Hilde 02.05.2021 - 09:02:

Hei, hva gjør jeg feil når lappen jeg hekler blir mer og mer «krøllete» etter 4. omgang og utover (som om kantene utover på lappen blir for store i forhold til midten)?

DROPS Design 03.05.2021 - 08:40:

Hei Hilde. Har du like mange masker som det skal være iflg oppskriften? Arbeidet kan krølle seg litt i begynnelsen, men det er litt avhengig av hvilket diagram/oppskrift du hekler etter. mvh DROPS design

Eleanor A Miller 31.03.2021 - 20:32:

I DON'T UNDERSTAND HOW TO READ THE DIAGRAM FOR DROPS 165-33

DROPS Design 08.04.2021 - 08:26:

Dear Mrs Miller, in this pattern, diagrams are worked in the round. Start from the bottom on the right corner and read towards the left. Start round with A.1, repeat A.2 and finish round with A.3.( Adding markers between diagrams can help). Then work A.4 and repeat A.5 all the round. Happy knitting!

Linnea 23.03.2021 - 15:39:

Hej! Fråga angående när det står A.1 i mönster. Virkar "waterfall" och står tex " virka A.1 över bakstycke...". A.1 finns ju i tre olika sektioner a, b, c. Men när ddt vara står att man ska virka A.1 hur ska man tänka då?

DROPS Design 07.04.2021 - 08:09:

Hei Linnea. Når det bare står hekle A.1, er forklaringen på hvordan rekkefølge til A.1a, A.1b og A.1c forklart tidligere i oppskriften. F.eks A.1a og A.1c hekles gjerne i hver side av et plagg, mens A.1b hekles mellom A.1a og A.1c og gjentas flere ganger. Når det bare står hekle A.1, står det gjerne "hekle A.1 som før". Da blir det å hekle alle 3 som tidligere. mvh DROPS design

Jane 07.03.2021 - 18:36:

Hallo, ik moet het lijf haken. Ik moet uitkomen op 16 steken. Hoe kan dat? Als ik A3 bekijk lees ik ook niet wanneer ik moet meerderen en als ik de bobbels tel op de foto kom ik op veel meer uit dan 16. Kunt u mij helpen? Alvast bedankt.

Irene 01.02.2021 - 16:58:

Bij de toeren 5-10 loop ik vast. Ik begrijp niet hoe je op deze toeren moet meerderen en tegelijkertijd het patroon vasthouden. Want als je op deze toeren gaat meerderen krijg je een scheve verhouding van de kleuren. Ik heb nu alleen in toer 10 gemeerderd tot 120 stokjes, en toer 5 tot en met negen niet gemeerderd.(ziet er wel goed uit) Kunt u mij helpen want ik wil graag begrijpen met wat jullie bedoelen met 1 stokje tussen de meerderingen ? Alvast bedankt

Louline 26.01.2021 - 14:22:

Bonjour, Merci pour cet article, pour reprendre les questionnements de Babelle, je suis aussi gauchère, et j'ai trouvé une solution qui me parait intéressante à partager. Comme on crochète dans l'autre sens, en rond, il suffit de faire une symétrie horizontale des diagramme sur Paint. On obtient alors le diagramme adéquat. Si çà vous intéresse, je peux rédiger une petit exemple... Mon contact c'est loulinelacroute sur insta ou louline chez gmail

Marie Emond 25.01.2021 - 19:46:

Je suis tellement désolé du derangement .Mais je comprend pas ou va etre le dimunition pour arriver a 126 mailles car j'ai 139 mailles pourtant c pas d'aujourd'hu que je lis des patrons .Quand je commence le deuxieme rang je fais 6 brides qui es A1 apres je fait 1 bride au dessusde la bride suivante qui es A2 .apres sa dit répeter je repete quoi .Car je compte et sa me donne 139 mailles pareil.Merci beaucoup

DROPS Design 26.01.2021 - 09:45:

Bonjour Mme Emond, vous ne diminuez pas, vous devez crocheter ainsi: les 6 premières brides en suivant A.1, puis la maille suivante comme le montre A.2, vous crochetez ensuite 21 fois les 6 mailles de A.3 (= 6 mailles x 21 = 126 mailles) et vous terminez par les 6 dernières mailles comme le montre A.4, vous avez ainsi bien 139 mailles: 6+1+126+6=139 mailles. Bon crochet!

Birgitta 25.01.2021 - 14:43:

Hej, jag ska försöka virka en sjalen Wave Whisperer i Drops Sky. Min fråga är om jag ska virka A1 i diagrammet flera gånger så hög som jag vill ha den. Eller ska jag virka alla diagram från A1 till A4 efter varandra? Jag kan het enkelt inte förstå mönstret. Tack för hjälp på förhand.

DROPS Design 27.01.2021 - 07:28:

Hei Birgitta. Først hekler du bare diagram A.1. Når du har heklet A.1 1 gang i høyden har du 33 masker på siste rad. Nå starter du å hekle A.2 (der pilen viser = 4 luftmasker), deretter hekler du A.3 og så A.4 (også der pilen viser). Når diagrammene (A.2, A.3 og A.4) er heklet ferdig i høyden, fortsettes det med mønster og økning i sidene. Dvs, det hekles A.2 og A.4 mot sidene som før og A.3 mellom diagrammene (du får plass til flere A.3 for hver gang A.2 til A.4 er heklet ferdig i høyden. Fortsett slik til arbeidet måler ca 69 cm fra spissen og opp – eller til ønsket lengde – avpass at det avsluttes etter en hel rapport i høyden. God Fornøyelse!

Marie Emond 24.01.2021 - 21:40:

Bonjour j'ai acheter Drops Baby 29-15 et la laine de vous mais je ne comprend pas le diagramme .J'ai fait le premier rang 139 brides apres vous dite A2 au dessus de la bride suivante,rététer es-ce que je continu 1 bride au dessus de chaque bride jusqu'a la fin A1 veu tu dire le premier rang.ainsi que A2 le deuxiemen rang (ext)et A3 vous dite au dessus des 126 brides et j'ai 139 avez-vous une video Merci a bientot

DROPS Design 25.01.2021 - 13:50:

Bonjour Mme Emond, crochetez vos 139 brides ainsi, sur l'endroit: A.1 (= 6 brides), A.2 (= 1 bride = 1 seule fois le diagramme) répétez A.3 au-dessus des 126 brides suivantes (= 21 fois le diagramme en largeur) et terminez par A.4 (= 6 brides). Sur l'envers, crochetez: A.4, répétez A.3, A.2 et A.1 en lisant les diagrammes de gauche à droite. Bon crochet!