Hur man läser virkdiagram

Ett virkdiagram består av symboler, 1 symbol = 1 maska (eller en grupp maskor) - symbolförklaringen beskriver hur maskan ska virkas. Diagrammet visar alla maskor sett från rätsidan (om inte något annat specificerats).

Ett typiskt virkdiagram ser ofta ut såhär:

1: A.1 är namnet på diagrammet, och gäller hela diagrammet - innanför klamrarna. Det som står innanför klamrarna är 1 rapport av diagrammet.
2: Detta är symbolförklaringen, som beskriver hur varje symbol virkas.
Blå pilar: Symbolerna virkas i eller om den symbolen som är precis under. Några gånger ska fler maskor virkas i samma symbol.
Lila ovaler och pil: det är inte alltid alla maskor virkas i: några gånger virkas en luftmaska, och stolpen precis under hoppas över.

Man läser ett virkdiagram tvärtom mot hur man normalt läser: Från högre till vänster, nerifrån och upp. Du börjar alltså nederst i det högra hörnet, och jobbar dig mot vänster, symbol för symbol, varv för varv uppåt (se RÖD cirkel och pilar).

Ska det virkas fler rapporter av ett diagram (alltså, om det ska upprepas på bredden), virkar man till slutet av varvet i diagrammet, och börjar på nytt med den första symbolen igen.

Fram och tillbaka:

När det virkas fram och tillbaka kommer vartannat varv att virkas från rätsidan och vartannat från avigsidan. När det virkas från avigsidan måste diagrammet läsas från motsatt håll, dvs från vänster till höger (se röd pil för rätsidan och blå pil för avigsidan i diagrammet under).

Varven börjar som regel med x antal luftmaskor – dessa motsvarar höjden på näsa maska, och är inlagda för att du ska komma upp på riktig höjd innan den första maskan virkas (se gröne ovaler i diagrammet under). Om luftmaskorna är inlagda i diagrammet (som i detta exempel) virkas alla symboler vidare som visat. Några gånger är det inlagt VIRKINFORMATION överst i mönstret som säger hur många luftmaskor som virkas i början av varet, och om dessa ersätter första maskan eller om de kommer i tillägg. Om INTE luftmaskorna är inritade i diagrammet: följ denna informationen.

Runt:

När det virkas runt, virkas alla varv från rätsidan: från höger till vänster (se röda pilar i diagrammet under). Hur varvet börjar och slutar är ofta inritat i ett eget diagram (se A.2 i exemplet under – grön fyrkant). I likhet med när det virkas fram och tillbaka virkas det x antal luftmaskor i början av varvet, motsvarande höjden på nästa maska. På slutet av varvet fästs varvet i sig själv med en smygmaska i den sista av de luftmaskor som virkades i början. Dvs: luftmaskorna i A.2 = början på varvet, men smygmaskan i A.2 (blå fyrkant) = slutet på varvet.

Diagrammet (A.1) ska ofta upprepas flera gånger efter varandra = det virkas flera rapporter på bredden. När du kommer till sista symbolen på varv 1 i A.1, börja igen med första symbolen. OBS: A.2 ska INTE upprepas, detta visar ENDAST början och slutet på hela varvet.

Flera olika diagram efter varandra:

Om du ska virka flera olika diagram efter varandra på bredden/på varvet virkar du såhär: virka rad 1 i det första diagrammet, virka sedan rad 1 i det andra diagrammet och sedan rad 1 i det tredje diagrammet osv KOM IHÅG: Om du virkar fram och tillbaka måste diagrammen virkas i motsatt ordning på avigsidan – alltså börja med diagram 3, sedan diagram 2 och till slut diagram 1. De virkas dessutom åt motsatt håll, som vanligt.

Cirkeldiagram:

När det ska virkas i cirkel, alltså man börjar i mitten och jobbar sig utåt är detta ofta inritat i ett cirkeldiagram. Diagrammet kan antingen visa hela cirkeln – då virkas varje symbol som det står, eller så kan diagrammet visa en del av cirkeln, som upprepas runt ett givet antal gånger tills det bildar en hel cirkel.

Hel cirkel:

I ett cirkeldiagram börjar man med symbolen i mitten av diagrammet: ofta en cirkel som motsvarar x antal luftmaskor som fästs med en smygmaska så det bildas en ring (se röd cirkel i diagrammet under). På samma sätt som när man virkar runt börjar varvet med luftmaskor som motsvarar höjden på nästa symbol (se blå fyrkant i diagrammet under) – OBS när luftmaskorna är inritade i diagrammet ersätter INTE detta den första symbolen, så nästa symbol virkas som visat.

Om luftmaskorna ersätter en symbol så är denna symbol borttagen från diagrammet. Det virkas motsols: från höger mot vänster, symbol för symbol bortåt (se röd pil i diagrammet). Som regel ska maskorna på varv 1 virkas OM luftmaskeringen, det betyder att du sticker in nålen i mitten av ringen, hämtar tråden och virkar maskan på vanligt sätt – den fästs alltså inte I luftmaskan, men RUNT hela luftmaskan. När du kommer till slutet av varvet fästs det som vanligt med en smygmaska, och du fortsätter med nästa varv i diagrammet: det näst innersta varvet (Se grön pil i diagrammet under).

Del av en cirkel:

Om det endast visas en del av en cirkel är detta för att denna del upprepas runt x antal gånger. Du börjar med cirkeln nederst (se röd cirkel i diagrammet), och virkar som det är förklarat under HEL CIRKEL. På samma sätt som när det virkas runt är det som regel ett eget diagram som visa hur varvet börjar och slutar = här är detta A.1 (Se blå fyrkant i diagrammet under). Du börjar alltså med varvet närmast ringen, virkar A.1, så virkas A.2, när du kommer till sista symbolen på kakbiten (det er endast 1 symbol på 1 varv), börjar du på nytt igen med 1 symbol och virkar kakbiten 1 gång till.

Så fortsätter du tills du har upprepat rapporten så många gånger som det står, och avslutar med smygmaskan i A.1. När 1 varvet är virkat fortsätter du med nästa varv: det näst nedersta varvet i diagrammet (se grön pil i diagrammet under).

Rutdiagram / Färgdiagram:

Några virkdiagram är i rutnät, och här är 1 ruta = 1 maska. Vilka maskor som virkas förklaras ofta i texten, medan rutdiagrammet visar vilka färger maskorna virkas i (se röd ram = symbolförklaringen).

Det virkas på samma sätt som förklarat över, oavsett om det virkas runt, fram och tillbaka eller i cirkel.

Kommentarer (93)

Connie Pilgaard wrote:

Jeg antager at jeres beskrivelse af diagrammer er gældende for højrehånd? Derfor fra højre mod venstre fra start. Er det ikke muligt at kunne udskrive diagrammer til venstre hånd?

24.08.2022 - 17:03:

DROPS Design answered:

Hei Connie. Man leser et strikkediagram motsatt av slik man normalt leser: Fra høyre mot venstre, nedenfra og opp. Du begynner altså nederst i det høyre hjørnet, og jobber deg mot venstre og oppover. Vi har dessverre ingen mulighet på nåværende tidspunkt å lage diagram for venstre hånd. mvh DROPS Design

29.08.2022 - 07:43:

Volbabe wrote:

It\'s so confusing, have read about the diagrams a lot of times, but it really give sense and my brain don\'t get it. Now it's impossible for me to make what i like because those diagrams are everywhere. So sad.

28.07.2022 - 12:22:

Lori wrote:

I cannot find how to start the row after I did the c5 and join together. I read the entire pattern from beginning to end. please help

26.07.2022 - 02:55:

DROPS Design answered:

Dear Lori, could you specify which pattern you are referring to? This is a lesson for all crochet patterns with diagrams.

31.07.2022 - 22:59:

Lori wrote:

I cannot find how to start the row after I c5 and join together. I read the entire pattern from beginning to end. please help

25.07.2022 - 18:46:

DROPS Design answered:

Dear Lori, could you specify which pattern you are referring to?

31.07.2022 - 23:02:

Annette Mccollough wrote:

HELL0, for the chains I am doing for small 304, but how do i decrease the chains as I go

09.07.2022 - 15:23:

May wrote:

Hvordan leser man heklediagrammet til en genser når det står A1 i klamme på den ene siden av diagrammet og A1a på den andre? Hvilke deler skal man da hekle når det står A1? Hvor går grensen mellom A1 og A1a?

06.07.2022 - 20:13:

DROPS Design answered:

Hej May. Vilken opskrift gäller det? Mvh DROPS Design

13.07.2022 - 14:54:

Ida Van Der Poel wrote:

Ik snap niet hoe 1stok om l-lus moet gehakt worden aub

23.06.2022 - 10:41:

DROPS Design answered:

Dag Ida,

Als je om een steek moet haken, dan steek je de haaknaald niet in de steek, maar er omheen.

24.09.2022 - 12:41:

Valérie PASCAL wrote:

Bonjour, pour le modèle de gilet 170-31 j'ai du mal à suivre votre diagramme pour le début du dos. Pouvez-vous m'aider s'il vous plait?

14.06.2022 - 17:05:

DROPS Design answered:

Bonjour Mme Pascal, lisez les diagrammes A.4-A.6 à partir du rang avec la flèche (endroit) ainsi: 1 bride (= 3 ml), sautez 1 b, 1b+1ml+1 B dans la m suivante, sautez 1 b (A.4a), *sautez 1 b (soit 2 au total), 1 b+1 ml+1b dans l b suivante, sautez 1 b*, répétez de *-* 5 à 9 fois selon la taille et terminez par 1 b dans chacune des 2 dernières b. Au rang suivant = sur l'envers, lisez de gauche à droite: A.6, répétez A.5 at terminez par A.4. Bon crochet!

15.06.2022 - 09:34:

Margot wrote:

Hi, mir ist nicht klar wie man von der Jacke in den Ärmel kommt. Bei mir sieht es so aus, als ob ich das Armloch zugespielt habe.

22.04.2022 - 13:40:

DROPS Design answered:

Liebe Margot, könnten Sie uns bitte sagen, welches Modell Sie gerade häkeln? So kann mann Ihnen am besten helfen - Gerne können Sie Ihre Frage direkt an dieses Modell schreiben. Danke im voraus für Ihr Verständnis!

22.04.2022 - 14:06:

Lise- Lotte Lindgren wrote:

Varför står det på engelska i de små rutorna bredvid symbolerna. Vet ni var jag kan få ett helt mönster översatt från engelska till svenska. Har hittat och köpt ett mönster från usa på en poncho. Skall göra den till min sonhustru. Men jag går bet på att läsa mönstret. Hoppas på svar. Jag har använt mej av era mönster flera gånger. Nu hittar jag inget mönster på en poncho hos er som passar riktigt. Mvh Lise-Lotte Lindgren

12.04.2022 - 20:25:

DROPS Design answered:

Hei Lise-Lotte. Dette er et bilde som er det samme bilde på alle våre sider (og da bruker vi engelsk). Du finner også en ordliste på vår side, gå til "TIPS & HJÂLP", deretter til "Ordlista" under "Andra Resurser". Den kan hjelpe deg til å oversette ord fra engelsk til svensk, har ikke en side som oversetter en hel oppskrift fra et språk til et annet. mvh DROPS Design

19.04.2022 - 07:42:

Jaye Hubarth wrote:

I'm working on the hat of Baby29-3 and am having trouble with reading the diagram for rows 5 and 6. The picture show 3 rows with double crochet groups and I only have 2.

10.04.2022 - 23:08:

DROPS Design answered:

Dear Mrs Hubarth, make sure you have the correct number of stitches in A.3 from the beginning: 12 dc after round 1; (sc,hdc,dc,ch, dc,hdc, sc)x6 on 2nd round, (3dc,ch,3dc)x6 on 3rd round and (3 dc, ch, 4 dc)x 6 on 5th round; so that there will be a total of 12 ch-spaces on 6th round. Hope it will help. Happy crocheting!

19.04.2022 - 13:27:

Lisen Hillestad wrote:

Hei Monica! Ad ditt spm fra februar i år: De 10 luftmaskene blir "fanget opp" og holdt på plass av dobbeltstavene som hekles i buen og faktisk også ser ut til å skulle hekles sammen med dobbeltstaven i omgangen foran. 😊Hilsen Lisen

07.04.2022 - 14:39:

Roberta wrote:

One my prior question you said just what I did and it was still very twisted. I then did a single crochet in each stitch, The next row I did the double crochet chain 3 and skipped one stitch and it worked out great. I got 32 spaces to finish the shawl.

28.02.2022 - 20:06:

PAUWELS RITA wrote:

Telpatroon Dropshot 175-24. Moet ik bij dit patroon altijd van rechts naar links lezen of moet ik heen en weer lezen? Bij voorbaat dank!

28.02.2022 - 11:57:

Roberta wrote:

The beginning row it says to do 1 dc ch2 all around for 31 more times ( but not into a chain stitch), When I get to the end of the row, the chain is so twisted, I can't do the slip stitch in the first Ch 3. Is there a way to do the stitches in the chain row? This is on pattern 147-1.

26.02.2022 - 23:03:

DROPS Design answered:

Dear Roberta, you start with a founding chain stitch row, which is joined with a slip stitch. It's important that this row is not twisted so that you can continue working correctly. When working the first ch5 (which replaces 1dc, ch2), place a marker in the 3rd ch, to make it easier to join. Happy crocheting!

27.02.2022 - 16:15:

Roberta wrote:

The beginning row it says to do 1 dc ch2 all around for 31 more times ( but not into a chain stitch), When I get to the end of the row, the chain is so twisted, I can't do the slip stitch in the first Ch 3. Is there a way to do the stitches in the chain row?

26.02.2022 - 23:01:

DROPS Design answered:

Dear Roberta, please see answer above.

27.02.2022 - 16:16:

Chantal Garcès wrote:

Bonjour, Pouvez vous m'écrire le schéma A.1 et A.2 du modèle DROPS Baby 29-3 car je ne les comprends pas. Mer i beaucoup.

21.02.2022 - 15:57:

DROPS Design answered:

Bonjour Mme Garcès, vous trouverez la légende de chaque symbole juste au-dessus des diagrammes, commencez par le rang numéroté 1. (celui avec l'étoile montre juste les mailles du rang précédent) et crochetez tous les tours de droite à gauche; commencez le tour par A.1A et répétez A.1B (le trait vertical délimite 1 motif à répéter, le diagramme montre 2 fois A.1B en largeur). De même pour A.2, commencez le tour par A.2A et répétez A.2B (la partie encadrée par les traits de chaque côté). Bon crochet!

22.02.2022 - 10:14:

Cécile Rousseau wrote:

Dans DROPS 211-28 Eco Tote by DROPS Design\r\nSac crocheté en point ajouré et groupes de brides en DROPS Bomull-Lin ou DROPS Paris.\r\nJe ne comprends pas le diagramme A.2\r\nSerait-il possible de me l\'écrire en texte.\r\nJe vous remercie pour votre aide.

13.02.2022 - 23:14:

DROPS Design answered:

Le diagramme A.2 se crochète sur 4 brides: au 1er tour (et tous les tours impairs), crochetez: *4 mailles en l'air (=2ème symbole), puis sautez 3 brides et crochetez 1 bride dans la bride suivante/autour de la maille en l'air suivante (à partir du tour 3)*, répétez de *-* tout le tour. Au 2ème tour (et tous les tours pairs), crochetez *3 brides dans l'arceau, 1 maille en l'air*, répétez de *-* tout le tour - commencez et terminez les tours comme indiqué dans A.1 = 5ème symbole. Bon crochet!

14.02.2022 - 11:29:

Lauren wrote:

Hello! I was wondering if the "how to read crochet diagrams" is written in British English or American English? I just want to make sure since I'm following your "Evening in Paris" pattern in American English and I want to make sure I'm following the diagram key correctly.

12.02.2022 - 03:00:

DROPS Design answered:

Dear Lauren, the lesson is written for both languages. In any case, if you are following a pattern, you have the key for the symbols in the diagram in whichever language you have chosen, so you will be able to follow the pattern correctly. Happy crochetting!

13.02.2022 - 18:13:

Monica Hedén wrote:

Hej! Ska virka sjalen Lampone modell fl-004. På första varvet i A2 ser det ut som att 10 luftmaskor hänger i luften. ska de inte bindas ihop med varvet före? mvh Monica

08.02.2022 - 09:45:

DROPS Design answered:

Hej Monica, skica gärna frågan inne på mönstret, så ser vi hur det ser ut och det blir lättare att hjälpa dig :)

09.02.2022 - 13:30: