DROPS / 200 / 1

Back to the Beach by DROPS Design

Virkad kasse med ränder i DROPS Paris. Arbetet virkas runt nerifrån och upp.

DROPS Design: Modell w-767
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

STORLEK:
One-size.
Mått: Omkrets: 86 cm. Längd (utan axelband): 36 cm.

GARNÅTGÅNG (till 1 kasse i varje färg):
DROPS PARIS från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
250 g färg 17, naturvit
150 g färg 41, senap
100 g färg 59, gammalrosa
100 g färg 101, ljus blå
100 g färg 35, vaniljgul
Till 1 kasse behöver du 100 g färge17 naturvit, 50 g färg 41 senap och 100 g av färgen längst ner på kassen.

Om man vill ha arbetet enfärgat går det åt:
250 g Paris till 1 kasse.

VIRKFASTHET:
16 stolpar på bredden och 9 varv på höjden = 10 x 10 cm.

VIRKNÅL:
DROPS VIRKNÅL NR 4,5.

Garnet till detta mönstret kostar 126kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

I början av varje varv med fastmaskor ersätts första fastmaskan med 1 luftmaska. Varvet avslutas med 1 smygmaska i första luftmaskan i början av varvet.
I början av varje varv med stolpar ersätts första stolpen med 3 luftmaskor. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet.

VIRKTIPS (gäller luftmaskor):
1 luftmaska ska motsvara 1 stolpe på bredden. Se till att öglan som görs i luftmaskan dras upp ett stycke på virknålen så att den inte blir för stram. Om luftmaskorna virkas för strama kommer mönstret att strama i de partierna där det är många luftmaskor.

ÖKNINGSTIPS-1:
Det ökas 1 stolpe genom att virka 2 stolpar i 1 stolpe. Öka 1 stolpe i maskan före och efter båda markörerna (= 4 stolpar ökade på varvet).

ÖKNINGSTIPS-2 (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 130 maskor) och delar maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 8) = 16,25.
I detta exempel ökas det genom att virka 2 stolpar i ca var 16:e maska.

3 STOLPAR TILL 1 STOLPE:
Virka 1 stolpe i första maskan, men vänta med sista omslaget om genomdragningen (= 2 öglor på nålen), virka 1 stolpe till på samma sätt i var och en av de nästa 2 maskorna, men drag sista omslaget genom alla de 4 öglorna på nålen (= 1 maska)

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

KASSE - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet virkas runt nerifrån och upp. Till slut virkas botten ihop.

KASSE:
Virka 142 luftmaskor med nål 4,5 med gammalrosa och fäst dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan på varvet.
VARV 1: Virka 1 luftmaska (= 1 fastmaska) – läs VIRKINFORMATION, virka 1 fastmaska i nästa luftmaska, * hoppa över nästa luftmaska, virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 4 luftmaskorna *, virka från *-* totalt 28 ggr = 114 fmaskor. Sätt en markör i början av varvet och en markör efter 57 fastmaskor (= 57 fastmaskor kvar på varvet).
VARV 2-5: Virka 1 stolpe i varje fastmaska, SAMTIDIGT på varje varv ökas det 1 maska på varje sida av båda markörerna så här – läs ÖKNINGSTIPS-1 = 130 maskor. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
VARV 6: Virka 1 stolpe i varje stolpe och öka 8 stolpar jämnt fördelat på varvet – läs ÖKNINGSTIPS-2 = 138 stolpar.
Nu virkas det vidare så här – läs VIRKTIPS: Virka A.1 totalt 46 ggr på varvet. När hela diagrammet är färdigvirkat på höjden repeteras sista varvet i diagrammet. När arbetet mäter 18 cm från uppläggningskanten byts det till naturvit. Virka vidare med sista varvet i A.1 till arbetet mäter 31 cm från uppläggningskanten.

Virka A.2 över varje rapport A.1 – kom ihåg VIRKINFORMATION.
Byt till senap och virka kanten och axelbanden så här:
VARV 1: Virka * 1 stolpe i var och en av de första 23 stolparna, virka 72 luftmaskor – se till att luftmaskorna inte virkas för strama (luftmasksvarvet ska mäta 45 cm), hoppa över 23 stolpar, virka 1 stolpe i var och en av de nästa 23 stolparna *, virka från *-* 1 gång till på varvet = 2 axelband.
VARV 2: Virka * 1 stolpe i var och en av de första 21 stolparna, virka 3 STOLPAR TILL 1 STOLPE – läs förklaring ovan, virka 1 stolpe i var och en av de nästa 70 luftmaskorna (det återstår 1 lmaska före nästa stolpe på varvet), virka 3 STOLPAR TILL 1 STOLPE, virka 1 stolpe i var och en av de nästa 21 stolparna *, virka från *-* 1 gång till på varvet = 228 stolpar.
VARV 3: Virka 1 fastmaska i varje stolpe.
Klipp av och fäst trådarna. Vänd arbetet så att rätsida ligger mot rätsida och virka ihop botten längst ner längs det första luftmasksvarvet som virkades. Virka med den färgen som det virkades med längst ner på kassen och virka genom båda lagren med början från markören i början av varvet så här: Virka 1 fastmaska i varje luftmaska, men hoppa över samma luftmaskor som hoppades över i början av arbetet. Klipp av tråden och fäst den.
Virka 2 kassar till på samma sätt, men börja med ljus blå eller vaniljgul istället för gammalrosa.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 02.05.2019
Rättelse - VARV 2: Virka * 1 stolpe i var och en av de första 21 stolparna, virka 3 STOLPAR TILL 1 STOLPE – läs förklaring ovan, virka 1 stolpe i var och en av de nästa 70 luftmaskorna (det återstår 1 lmaska före nästa stolpe på varvet), virka 3 STOLPAR TILL 1 STOLPE, virka 1 stolpe i var och en av de nästa 21 stolparna *, virka från *-* 1 gång till på varvet = 228 stolpar.

= 1 stolpe om luftmaskbågen
= börja på detta varv - föregående varv är redan virkat

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 200-1) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (63)

Le Diagramme A1 Et A2 On Des Fautes? 14.06.2020 - 22:12:

Bonjour le diagramme A1 a une faute le dernier rang je crois

DROPS Design 15.06.2020 kl. 10:05:

Bonjour, les diagrammes A.1 et A.2 sont justes - on lit les diagramme à partir du rang 2 (celui avec la flèche) et on répète le 2ème rang. Bon crochet!

Rhona Liddle 07.06.2020 - 16:18:

I dont understand it at all. i've done the first 6 rows/rounds and am now onto doing the A1 diagram but i just dont understand. there's well over a hundred stitches in the row/round so how can i merely do three trebbles? or does it mean i do 3 trebbles all the way round as in one trebble in every stitch all the way round? OR... does it mean i do, 3 trebbles, 1 trebble & 2 chain, 1 trebble and 2 chain, repeated all the way round? + when i do the ch's do i skip 2 sts? else it changes shape

DROPS Design 08.06.2020 kl. 09:14:

Dear Mrs Liddle, find here how to read crochet diagrams - you will repeat A.1 a total of 46 times in the round starting with the row with an arrow (= 1 double crochet (US-English), 2 chains, skip 2 sts), repeat from *-*. Then work 2nd row: (1 dc in the dc, 2 ch). Happy crocheting!

Sandra 28.05.2020 - 18:19:

Hallo... auf den Fotos sieht es aus, als wären die Träger in der 3. R. mit festen M gehäkelt... in der Anleitung steht jedoch eine Reihe feste M häkeln... Was ist nun richtig? LG

DROPS Design 29.05.2020 kl. 07:46:

Liebe Sandra, je nach Wunsch können Sie ene zusätzliche Reihe mit feste Maschen häkeln oder nicht. Viel Spaß beim häkeln!

Birgitta Rödjer 24.05.2020 - 21:41:

Tack det blev lite klarare! Dock undrar jag om det 3:e varvet. På diagrammet ser det ut som man ska virka stolpar utan luftmaskor mellan. Kan det bli rätt?

DROPS Design 25.05.2020 kl. 09:02:

Hej. Varv 3 i diagram A.1 virkar du *1 stolpe i stolpen under, 2 luftmaskor*. Detta upprepas varvet ut. Varv 3 i diagram A.2 är 1 stolpe i stolpen under och det upprepas hela varvet. Diagram A.2 virkar du då alltså endast precis innan du byter till färg senap (du virkar diagram A.1 tills arbetet mäter 31 cm). Mvh DROPS Design

Birgitta Rödjer 18.05.2020 - 16:00:

Tyvärr blev jag inte klokare av svaret!\\r\\nJag vill ha diagrammet beskrivet varv för varv! Tack

DROPS Design 19.05.2020 kl. 07:52:

Hej Birgitta På varvet med pilen i A.1 virkar du: *1 stolpe i stolpen under, 2 luftmaskor, hoppa över 2 stolpar*. Detta upprepas varvet ut. På nästa varv i diagram A.1 virkar du: *1 stolpe i stolpen under, 2 luftmaskor*. Detta upprepas varvet ut. Mvh DROPS Design

Valérie Ciaccafava 16.05.2020 - 16:10:

Même soucis que Gauthier (commentaire posé en juillet 2019) Avec 100gr de gris, je suis arrivée à ne faire que 4 rangs de grille. Sur la photo, il y en a 9... Pourtant, les dimensions semblent bonnes....

Birgitta 15.05.2020 - 14:09:

Hur löser jag diagram A1 och A2 på kassen 200-1? Första varvet är väl 1 stolpe och 2 luftmassor i vart stolp-mellanrum från föregående varv? På mönstret ser det ut som att varv 2 är likadant, blir bara större då? Blev inte klokare av uppdateringen från 2 maj 2020! Tacksam för hjälp!

DROPS Design 18.05.2020 kl. 13:22:

Hej. Du virkar först diagram A.1 tills arbetet mäter 31 cm (med färgbytet efter 18 cm). Sedan virkar du A.2 över varje rapport av A.1. När du ska virka första varvet i A.2 virkar du 1 stolpe i maskan under och sedan 2 luftmaskor på samma sätt som du gjorde på varv 2 och 3 i A.1. Mvh DROPS Design

Elina 12.05.2020 - 23:33:

Hei. I 2.omgang på kant og stropper, så skal man hekle staver i de 21 første stavene, og så 3 staver til en stav. Men når jeg har heklet de første 21, så er det bare 2 staver igjen før luftmaskeraden til stroppen begynner. Hva har jeg gjort feil? Eller har jeg bare misforstått noe? Mvh Elina

DROPS Design 18.05.2020 kl. 12:55:

Hei Elina. Ja, du skal ha 2 staver igjen og når du skal hekle 3 staver til 1 stav, hekler du i de 2 stavene + i 1.luftmasken i luftmaskeraden. Nå har du 71 luftmasker igjen på luftmaskeraden/stroppen, hekle 1 stave i hver av de neste 70 luftmaskene, deretter hekles det 3 staver til 1 stav. Det hekle 3 staver til 1 stav i hver overgang, 4 steder på omgangen. God Fornøyelse!

Adriana 04.05.2020 - 13:57:

In portuguese there is a mistake: it was that is made up to botton instead of botton up

DROPS Design 04.05.2020 kl. 16:53:

Obrigado pelo seu interesse nos nossos modelos. Efectivamente, havia uma falha que já foi corrigida, Bom croché!

Beate 02.05.2020 - 14:19:

Hallo liebes Drops-Team, ich verstehe leider die Anleitung ab Beginn von A1 nicht. Was ist gemeint mit: „ Wenn das ganze Diagramm in der Höhe zu Ende gehäkelt wurde, die letzte Runde des Diagramms häkeln“? 1. was ist mit „in der Höhe“ gemeint? 2. die „letzte“ Runde des Diagramms stimmt doch mit der vorherigen genau überein? Es wäre super, wenn Ihr mir behilflich sein könntet! LG Beate

DROPS Design 04.05.2020 kl. 11:54:

Liebe Beate, wenn die 2 Runden in A.1 einmal gestrickt werden, wiederholen Sie die letzte Runde bis geschriebene Höhe/Länge. Viel Spaß beim häkeln!

Kommentér oppskrift DROPS 200-1