DROPS / 200 / 1

Back to the Beach by DROPS Design

Virkad kasse med ränder i DROPS Paris. Arbetet virkas runt nerifrån och upp.

DROPS Design: Modell w-767
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

STORLEK:
One-size.
Mått: Omkrets: 86 cm. Längd (utan axelband): 36 cm.

GARNÅTGÅNG (till 1 kasse i varje färg):
DROPS PARIS från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
250 g färg 17, naturvit
150 g färg 41, senap
100 g färg 59, gammalrosa
100 g färg 101, ljus blå
100 g färg 35, vaniljgul
Till 1 kasse behöver du 100 g färge17 naturvit, 50 g färg 41 senap och 100 g av färgen längst ner på kassen.

Om man vill ha arbetet enfärgat går det åt:
250 g Paris till 1 kasse.

VIRKFASTHET:
16 stolpar på bredden och 9 varv på höjden = 10 x 10 cm.

VIRKNÅL:
DROPS VIRKNÅL NR 4,5.

Garnet till detta mönstret kostar 196kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

I början av varje varv med fastmaskor ersätts första fastmaskan med 1 luftmaska. Varvet avslutas med 1 smygmaska i första luftmaskan i början av varvet.
I början av varje varv med stolpar ersätts första stolpen med 3 luftmaskor. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet.

VIRKTIPS (gäller luftmaskor):
1 luftmaska ska motsvara 1 stolpe på bredden. Se till att öglan som görs i luftmaskan dras upp ett stycke på virknålen så att den inte blir för stram. Om luftmaskorna virkas för strama kommer mönstret att strama i de partierna där det är många luftmaskor.

ÖKNINGSTIPS-1:
Det ökas 1 stolpe genom att virka 2 stolpar i 1 stolpe. Öka 1 stolpe i maskan före och efter båda markörerna (= 4 stolpar ökade på varvet).

ÖKNINGSTIPS-2 (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 130 maskor) och delar maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 8) = 16,25.
I detta exempel ökas det genom att virka 2 stolpar i ca var 16:e maska.

3 STOLPAR TILL 1 STOLPE:
Virka 1 stolpe i första maskan, men vänta med sista omslaget om genomdragningen (= 2 öglor på nålen), virka 1 stolpe till på samma sätt i var och en av de nästa 2 maskorna, men drag sista omslaget genom alla de 4 öglorna på nålen (= 1 maska)

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

KASSE - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet virkas runt nerifrån och upp. Till slut virkas botten ihop.

KASSE:
Virka 142 luftmaskor med nål 4,5 med gammalrosa och fäst dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan på varvet.
VARV 1: Virka 1 luftmaska (= 1 fastmaska) – läs VIRKINFORMATION, virka 1 fastmaska i nästa luftmaska, * hoppa över nästa luftmaska, virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 4 luftmaskorna *, virka från *-* totalt 28 ggr = 114 fmaskor. Sätt en markör i början av varvet och en markör efter 57 fastmaskor (= 57 fastmaskor kvar på varvet).
VARV 2-5: Virka 1 stolpe i varje fastmaska, SAMTIDIGT på varje varv ökas det 1 maska på varje sida av båda markörerna så här – läs ÖKNINGSTIPS-1 = 130 maskor. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
VARV 6: Virka 1 stolpe i varje stolpe och öka 8 stolpar jämnt fördelat på varvet – läs ÖKNINGSTIPS-2 = 138 stolpar.
Nu virkas det vidare så här – läs VIRKTIPS: Virka A.1 totalt 46 ggr på varvet. När hela diagrammet är färdigvirkat på höjden repeteras sista varvet i diagrammet. När arbetet mäter 18 cm från uppläggningskanten byts det till naturvit. Virka vidare med sista varvet i A.1 till arbetet mäter 31 cm från uppläggningskanten.

Virka A.2 över varje rapport A.1 – kom ihåg VIRKINFORMATION.
Byt till senap och virka kanten och axelbanden så här:
VARV 1: Virka * 1 stolpe i var och en av de första 23 stolparna, virka 72 luftmaskor – se till att luftmaskorna inte virkas för strama (luftmasksvarvet ska mäta 45 cm), hoppa över 23 stolpar, virka 1 stolpe i var och en av de nästa 23 stolparna *, virka från *-* 1 gång till på varvet = 2 axelband.
VARV 2: Virka * 1 stolpe i var och en av de första 21 stolparna, virka 3 STOLPAR TILL 1 STOLPE – läs förklaring ovan, virka 1 stolpe i var och en av de nästa 70 luftmaskorna (det återstår 1 lmaska före nästa stolpe på varvet), virka 3 STOLPAR TILL 1 STOLPE, virka 1 stolpe i var och en av de nästa 21 stolparna *, virka från *-* 1 gång till på varvet = 130 stolpar.
VARV 3: Virka 1 fastmaska i varje stolpe.
Klipp av och fäst trådarna. Vänd arbetet så att rätsida ligger mot rätsida och virka ihop botten längst ner längs det första luftmasksvarvet som virkades. Virka med den färgen som det virkades med längst ner på kassen och virka genom båda lagren med början från markören i början av varvet så här: Virka 1 fastmaska i varje luftmaska, men hoppa över samma luftmaskor som hoppades över i början av arbetet. Klipp av tråden och fäst den.
Virka 2 kassar till på samma sätt, men börja med ljus blå eller vaniljgul istället för gammalrosa.

= 1 stolpe om luftmaskbågen
= börja på detta varv - föregående varv är redan virkat

Sandra McCarthy 16.04.2019 - 20:32:

Pattern # w-767. I did not have a crochet hook US 7 (4.5 mm). I used a G hook US 6 (4.25 mm), to work my gauge sample. The 16 double crochet in the width came out exactly at 4" however, the 9 rows of double crochet in height was 5", 7 rows were exactly 4". Since the patter is saying how tall to work the rounds, is this measurement (height) as important as the width? Should I go ahead and make the bag with the G/6 hook or try to find a 7US hook? Thank you for any help and information.

DROPS Design 16.04.2019 kl. 23:20:

Dear Sandra, since the piece is not a garment someobody would wear, keeping gage is somewhat less important. When you use a different needle, the resulting fabric might be somewhat denser or looser, you probably will need to crochet more or less rows, and you might need more or less yarn. In this case, you can just change the number of rows to do, and the bag should be fine. Happy Crafting!

Mila 15.04.2019 - 18:03:

I don't understand why we have to decrease first round from 142 chain stitches to 114 and after that increase again in each next round. Would appreciate the answer

DROPS Design 15.04.2019 kl. 18:14:

Hi Mila! Chain stitches are slightly narrower than other stitches and to avoid working the cast-on edge too tight, we simply chain more stitches to begin with. The stitch count will be adjusted on the following row to fit the pattern and measurement sketch. Happy crocheting!

Manila 12.04.2019 - 16:49:

Buongiorno volevo chiedere quanto peso può portare questa borsa senza che le maglie tendano ad allungarsi eccessivamente ? grazie dell'attenzione

DROPS Design 12.04.2019 kl. 22:25:

Buongiorno Manila, non abbiamo il peso preciso che può sopportare la borsa, in ogni caso è lavorata in cotone, che non cede come la lana. Noi le consigliamo comunque di non caricarla troppo. Buon lavoro!

Vida Sue Lindner 02.04.2019 - 03:24:

How can I download these patterns to my dropbox files or folders.

DROPS Design 02.04.2019 kl. 15:33:

Dear Mrs Lindner, you can only print our patterns, but choosing a virtual printer may let you save it as a .PDF. Happy crocheting!

Gabriella Fiameni 27.03.2019 - 14:09:

Sul vostro catalogo che ho ricevuto insieme al cotone che ho ordinato c'è una borsa azzurra molto carina DROPS 202-39 - DROPS Muskat. Ho provato a cercare il modello nel sito ma non c'è. E' possibile averlo. Grazie.

DROPS Design 27.03.2019 kl. 14:46:

Buongiorno Gabriella, il catalogo 202 è uno dei cataloghi della nuova collezione, i modelli verranno pubblicati sul sito fino all'estate: continui a monitorare le nuove uscite!

Bjørgeren 19.03.2019 - 07:11:

Takk🌹 Skal lage noen mindre, som handleposer til frukt av bomullgarn, restegarnet mitt. Unngå plast bruk!🙏

Bjørgeren 19.03.2019 - 07:09:

Takk🌹 Skal lage handleposer til frukt av bomullgarn, restegarnet mitt. Unngå plast bruk!🙏

VIVONA 06.03.2019 - 16:52:

J ai réalisé le sac en coloris rose sans problème. Lorsque je l ai fait en bleu je n ai pas pu realiser le motif bleu en entier (4 rangs de moins )car je n avais plus assez de fil alors que j ai commandé exactement la même quantité que le rose. Avez vous une explication ? Merci

DROPS Design 08.03.2019 kl. 14:52:

Bonjour Vivona, c'est effectivement étrange, nous avons eu besoin de 2 pelotes pour chacune des couleurs. Avez-vous exactement la même tension dans les deux couleurs? Bon crochet!

Pietro 26.02.2019 - 09:49:

Buongiorno, Quali sono le dimensioni del modello finito? Grazie

DROPS Design 26.02.2019 kl. 10:14:

Buongiorno Pietro. Le misure sono le seguenti: Circonferenza =86 cm. Lunghezza (senza le tracolle) = 36 cm Buon lavoro!

Pietro 17.02.2019 - 14:31:

Buongiorno, Dalle foto sembrerebbe che dopo A.2 ci sia un giro di maglie alte con il panna prima di passare al senape. È un'impressione sbagliata o è presente un errore nella spiegazione del modello? Grazie

DROPS Design 17.02.2019 kl. 15:46:

Buongiorno Pietro. Le righe che vede prima del colore senape, sono le due righe del diagramma A2. Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS 200-1