Hur man mäter stickfastheten och hur man räknar ut ett mönster

Hur man mäter stickfastheten och hur man räknar ut ett mönster

Förklaringen gäller både om det stickas eller virkas.

På följande sätt räknar vi ut ett mönster från stickfastheten:

Se alltid på måttskissen och vilken storlek som passar dig.
Här hittar du en lektion om hur man läser våra måttskisser.

Uträkning:
Mönstret är beräknat så att plagget varken blir större eller mindre än måttskissen.
Till uträkningen behöver vi stickfastheten, och vi räknar oss fram såhär:

Om 10 cm på bredden = 20 maskor på bredden
Så är 1 cm på bredden (20 maskor delat på 10 cm) = 2 maskor
Om bålen ska vara 48 cm bred, så räknar vi såhär:
48 cm x 2 maskor = 96 maskor

Konsekvenser:
Om du på 10 cm har 22 maskor i stället för 20 maskor, så betyder det att plagget blir ca 5 cm för smalt i förhållande till måttskissen och det måste räknas om.

Alla maskantal i mönstret är beräknade utifrån angett stickfasthet, det påverkar t.ex. halsringningen – ökningen på ärmar - uppläggningskanten - raglan m.m.

Så du måste byta till en annan storlek på stickorna :)

Stickfasthet och stickprov:

Provlapp:
För att vara säker på att måtten på ditt plagg motsvarar måtten i mönstret, så ska du alltid börja med att göra ett stickprov - på det sättet kan du sticka plagget med rätt stickfasthet.

Lägg upp fler maskor än det stickfastheten säger att du ska ha på bredden, och sticka ett prov som är lite större än 10 cm på höjden, börja med den rekommenderade stickan.

Om stickfastheten ska vara:
20 maskor på bredden och 27 varv i höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.
Lägg ett måttband på arbetet och räkna maskorna:
20 maskor = 10 cm på bredden och 27 varv på höjden = 10 cm.

Resultat / konsekvens:
Fler än 20 maskor på 10 cm - byt till tjockare stickor.
Färre än 20 maskor på 10 cm - byt till tunnare stickor.

När du har kommit fram till vilket nummer på stickan du ska använda, så är du redo att börja. Kom också ihåg att kontrollera stickfastheten löpande, då den kan ändra sig under tiden som du stickar.

Stick-nummer - rätt och fel:

Stick-nummer:
Det finns inte något riktigt stick-nummer, det är väldigt individuellt hur man stickar.

Uppgett stick-nummer är endast vägledande.

Hitta det stick-nummer som ger dig den riktiga stickfastheten, och om du måste använda sticka nr. 6 när det i mönstret står sticka nr. 4 så är det det du måste använda.

Många här på DROPS kontoret använder olika stick-nummer när de stickar med samma garn - det är väldigt vanligt.

Typ av sticka:
Detta är också väldigt individuellt.

Det finns stickor gjorda i trä, bambu, metall, plast och mycket mer.
Man hittar sin favorit, och det är vanligt att man stickar med olik stickfasthet på olika sorters stickor.

Ett bra tips är: Får du inte rätt stickfasthet på stickor av metall - prova t.ex. trästickor istället.

Kommentarer (132)

Fabienne wrote:

Est-ce qu’il faut tricoter un échantillon jersey en aller/retour ou en circulaire ? Est-ce précisé au besoin du patron? Merci

19.05.2022 - 16:31:

DROPS Design answered:

Bonjour Fabienne, tout dépend de votre façon de tricoter, si votre tension est la même que vous tricotiez en rond ou en rangs, alors un échantillon "plat" suffira, mais si vous avez une tension différente quand vous tricotez en rond par exemple, il vous faudra alors tricoter un échantillon en rond (et à plat si besoin). Bon tricot!

19.05.2022 - 16:43:

Rene Gould wrote:

Here is pattern

13.05.2022 - 16:54:

DROPS Design answered:

Dear Rene, we don't understand which pattern you are working on. Could you specify which pattern number of our DROPS catalog you are working on (for example, 220-1), so that we may check it and answer you? Happy knitting!

15.05.2022 - 22:14:

Rene Gould wrote:

Hi I'm doing a pattern for sweater An it says 3m3 I don't no if it's an increase or decrease but I've never heard of 3m3 it's like knit 3 then make 3 something like that I'm baffled thank you for getting back to me usually you see m3 but never seen 3m3

13.05.2022 - 14:31:

DROPS Design answered:

Dear Mrs Gould, would it be possible to ask your question under the pattern you are working on? It would be then easier for us to check with you and answer you. thanks for your comprehension. Happy knitting!

13.05.2022 - 16:32:

Rene Gould wrote:

How do you do a 3m3 please

12.05.2022 - 21:30:

DROPS Design answered:

Dear Mrs Gould, sorry, I don't understand whata you mean here, could you give us more details? Thanks for your comprehension.

13.05.2022 - 08:50:

Jaklyne wrote:

Hello j'ai vu pour l'échantillon plus haut mon modèle j'ai fait échantillon avec aig 4 me dit pour 10 cm =24 m et 30 rgs moi cela me donne 144m modèle que je dois faire échantillon donne aig 4 20m 28 rgs mon modèle doit faire 59 cm de large en bas ils disent 118 m et moi je dois faire 144m de large pour le dos + 144m devant ? est ce bon

06.05.2022 - 19:10:

DROPS Design answered:

Bonjour Jaklyne, les modèles sont calculés sur la base de la tension indiquée; si votre tension est différente, vous devrez soit adapter la taille des aiguilles soit recalculer le modèle en fonction de votre tension. Bon tricot!

09.05.2022 - 09:12:

Emma wrote:

Necesito ver más claro un patrón para chaleco gris 21 ,tejido dd lateral ,para 3a 6 meses. Gracias

03.05.2022 - 23:08:

DROPS Design answered:

Hola Emma, te refieres al patrón Baby 21-39? No disponemos de más fotos que las disponibles en la web. Puedes concretar cuál es tu duda respecto al patrón? También por favor menciona el número de patrón cuando hagas una pregunta o pregunta directamente en el mismo patrón, para que podamos ayudarte mejor.

05.05.2022 - 21:31:

Céline wrote:

Bonjour, est-ce qu'il faut faire un échantillon avec les differentes torsades lorsqu'il y en a ? Merci 😁

01.05.2022 - 21:03:

DROPS Design answered:

Bonjour Céline, la plupart du temps, l'échantillon est indiqué en jersey, pas avec les torsades, toutefois, il peut être sage et intéressant de tricoter les torsades sur un échantillon au préalable pour s'entrainer au point fantaisie. Bon tricot!

02.05.2022 - 10:44:

Grete Rasmussen wrote:

Pinde , strikke fasthed Hvis jeg skal have f.eks 28 m -10cn . Men har 30 m , For at komme ned på 28 m Kan jeg ikke se at man skal bruge større pind . Men tværtimod mindre pind Mvh Grete

28.04.2022 - 09:27:

Marianne Vestlund wrote:

Hej. Jag stickar enligt stickfastheten "rätt" stickfasthet på bredden men på längden/höjden stickar jag fastare. Men det är väl bara att sticka fler varv?

27.04.2022 - 08:41:

DROPS Design answered:

Hej Marianne. Ja på höjden uppger vi oftast mått i cm så det ska inte vara något problem. Tänk bara på att om det anges antal varv som ska stickas (tex ökning vartannat varv, raglan och liknande) så kan du behöva lägga in extra varv för att få riktigt mått. Mvh DROPS Design

27.04.2022 - 09:53:

Marianne Vestlund wrote:

Hej. Jag stickar enligt "rätt" stickfasthet på bredden men på längden/höjden stickar jag fastare. Men det är väl bara att sticka fler varv?

26.04.2022 - 14:19:

Eliana Salamanca wrote:

Si tengo que tejer un poncho para 6 meses , cuantos puntos necesito, y que número de agujas circular para obtener para de 6 meses El vídeo presentado es para que edad? Poncho azul

26.04.2022 - 05:29:

DROPS Design answered:

Hola Eliana, no hay ningún vídeo en esta lección. En todos casos, te recomendamos que mires nuestra sección de ponchos para bebés para ver el número de puntos que te piden y el número de aguja necesario; recuerda que esto puede variar según el hilo usado y tu tensión del tejido: https://www.garnstudio.com/search.php?action=browse&c=children-ponchos&lang=es Tenemos un poncho azul, pero es para niños a partir de 3 años.

27.04.2022 - 21:35:

Carla Jongste wrote:

Ik heb een brother breimachine en daar wil ik de patronen voor gebruiken is dat mogelijkheid?

23.04.2022 - 09:14:

DROPS Design answered:

Dag Carla,

De patronen op onze website zijn geschreven om met de hand te breien. Helaas niet voor breimachines.

10.05.2022 - 09:57:

Antonia Milano wrote:

Bonjour, L'échantillon est-il "mesuré" après blocage ? Merci pour votre aide. Bonne continuation

07.04.2022 - 14:08:

DROPS Design answered:

Bonjour Mme Milano, l'échantillon n'est pas bloqué, mais si vous pensez que vous êtes susceptibles d'avoir une différence avant/après blocage, n'hésitez pas à le faire, et adaptez ensuite la taille des aiguilles si besoin. Bon tricot!

07.04.2022 - 16:42:

Nicole Vandenberghe wrote:

What if you just change the size of the sweater instead of changing needles ? If I like my gauge with a certain needle number, but my gauge is smaller than in the pattern, can I knit a larger size?

07.04.2022 - 11:32:

DROPS Design answered:

Dear Mrs Vandenberghe, the pattern has been calculated with a gauge so that the number of stitches given will let you get the measurements in the chart; if you work with another gauge, you will have different measurements, you will then have to count again to get the pattern working. Read more here. Happy knitting!

07.04.2022 - 16:44:

ROSA PASCUAL wrote:

Buenos días, En el párrafo " Si 10 cm de ancho = 20 puntos de ancho, Entonces 1 cm de ancho es (20/10) = 2 puntos. Si la medida de ancho del cuerpo es de 48 cm, entonces necesitamos 48 cm x 2 puntos = 96 stitches." La palabra "stitches" son puntos,no? Gracias,

29.03.2022 - 13:32:

DROPS Design answered:

Hola Rosa, sí, stitches son puntos. Es una errata en la lección.

10.04.2022 - 19:23:

ROSA PASCUAL wrote:

Buenos días, En el párrafo "Consecuencias: Si obtienes 22 puntos en 10 cm en vez de 20 puntos, tu prenda será 5 cm más angosta que las medidas en el diagrama. " Creo que es mejor utilizar la palabra "estrecha" en vez de "angosta", es más clara la interpretación. Saludos y gracias,

29.03.2022 - 13:09:

Edith PEDERSEN wrote:

JEG HAR SKREVET TIL JER MEN GLEMTE NUMMER PÅ OPSKRIFTEN OG DET ER 183--22 HÅBE JEG KAN FÅ HJÆLP

20.03.2022 - 10:56:

DROPS Design answered:

Hei Edit. Se vårt forrige svar til deg eller svaret under selve oppskriften. mvh DROPS Design

21.03.2022 - 08:56:

Edith PEDERSEN wrote:

Hvor skal man begynde henne på denne mønster jeg kan ikke få den til at passe begynde jeg hvor der stå 34 eller hvor der står 14 maske TAK

20.03.2022 - 10:51:

DROPS Design answered:

Hei Edit. Se vårt forrige svar. mvh DROPS Design

21.03.2022 - 08:55:

Edith PEDERSEN wrote:

Skal man begynde oppe fra med34 ma på mønsteret eller nede fra med 14 ma jeg kan ikke få mønster til at passe

20.03.2022 - 10:46:

DROPS Design answered:

Hei Edit. Du starter digrammet nederst til høyre (14 masker). Usikker på hvordan man leser et strikkediagram se her: Hvordan læses strikkediagrammer mvh DROPS Design

21.03.2022 - 08:54:

Lene Pedersen wrote:

Kan jeg regne med at garnmængde er den samme, hvis jeg må skifte pind fra 3 til 4 for at overholde strikkefastheden? Det handler om DROPS Baby Merino.

17.03.2022 - 10:47:

DROPS Design answered:

Hei Lena. Ja, om strikkefastheten stemmer. Bare husk at Baby Merion er spunnet av flere tynne tråder som gir garnet ekstra elastisitet og et jevnt maskebilde. Denne spesielle konstruksjonen gjør det ekstra viktig å ha riktig strikkefasthet i prosjektet, så ha heller en litt for fast strikkefasthet enn for løs. mvh DROPS Design

21.03.2022 - 08:44: