Hur man börjar att virka

Tags: nybörjare,
Hur man börjar att virka

Har du inte virkat tidigare? Inga problem, följ bara denna enkla förklaring och se på bilderna nedanför – så är du en god bit på väg!

Figure 1: Lägg den korta garnänden under den långa garnänden så att det bildas en ögla.

Figure 2:Stick igenom virknålen ovanifrån och ner genom öglan, hämta tråden från den långa änden med virknålen och dra tråden genom öglan.

Figure 3: Du justerar öglans/maskans storlek genom att dra i den långa änden. Du har nu första maskan på virknålen.

Figure 4: Lägg tråden från den långa änden (som du ska virka med) över vänster pekfinger och håll tråden lite stramt mellan fingrarna. Stick in nålen under tråden som ligger över pekfingret.

Figure 5: Hämta tråden med virknålen och dra tråden genom maskan på virknålen. Nu är det en maska kvar på virknålen.

Se också denna video

Kommentarer (2)

Coby 27.12.2016 - 13:26:

De steken verhouding voor een proeflapje. Ik kan het wel terugvinden voor breien, maar welke steek gebruik ik voor een proeflapje haken met jullie garen?

DROPS Design 30.12.2016 - 12:06:

Hoi Coby. Het staat in het patroon welke steekverhouding je moet aanhouden - ook de type steek gebruikt voor het proeflapje.

Yvonne Hordijk 07.04.2016 - 18:46:

Hallo! Ik ben een breister, die met de CAL-deken mee wil doen. Daarom heb ik de haakcursus opgezocht, omdat ik daar een hele serie instructievideo\\\'s dacht te vinden met allerlei technieken, om mijn haak-kennis op te halen. Ik meen dat jullie eerder op de site talloze instructievideo\\\'s hadden staan (ook voor breien, die heb ik nl. vaak geraadpleegd om nieuwe technieken te leren). Maar ik vind slechts deze drie \\\'lessen\\\'. Waar staat de rest?