Little Red Nose by DROPS Design

Strikket bluse til baby og børn med rundt bærestykke i DROPS Merino Extra Fine. Arbejdet er strikket ovenfra og ned med nordisk mønster. Størrelse 12 mdr – 12 år.

DROPS Design: Model me-040-bn
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------

Størrelse: 12/18 mdr (2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12) år
Størrelsen modsvarer ca barnets højde i cm:
80/86 (92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152)
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
200 (200-250-250-250-300-300) g farve 11, rød
50 (50-50-50-50-50-50) g farve 07, lys brun
50 (50-50-100-100-100-100) g farve 01, natur

-------------------------------------------------------

DROPS STRØMPEPINDE NR 4 – til glatstrik.
DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 40 cm og 60 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3 – til rib på ærmerne.
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 40 cm og 60 cm til rib.

HÆKLENÅL:
DROPS HÆKLENÅL NR 3: til næserne.

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1. Vælg diagram for din størrelse. Hele mønsteret strikkes i
glatstrik.

IND-/UDTAGNINGSTIPS:
For at beregne hvor ofte der skal tages ind/ud på pinden, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 72 masker) og deler maskerne med antal ind-/udtagninger som skal gøres (f.eks 6) = 12. Dvs i dette eksempel tages der ind ved at strikke hver 11. og 12.maske sammen, eller der tages ud efter hver 12.maske ved at slå om (omslaget strikkes drejet på næste omgang så der ikke bliver hul).

UDTAGNINGSTIPS (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Der tages 1 maske ud på hver side af mærketråden således: Start 2 masker før mærketråden, slå om, strik 4 masker (mærketråden sidder midt mellem disse masker), slå om (= 2 masker taget ud). Tag ud således ved begge mærketråde (= 4 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagene drejet så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmet):
Der tages 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Start 3 masker før mærketråden, strik 2 ret sammen, 2 ret (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

FORHØJNING (bag i nakken):
Hop over dette afsnit hvis der ikke ønskes forhøjning.
STØRRELSE 12/18 MDR (2 - 5/6 - 7/8) ÅR: Sæt 1 mærke midt foran mellem 2 masker (dvs efter 33 (36-42-42) masker).
STØRRELSE (3/4 - 9/10 - 11/12) ÅR: Sæt 1 mærke midt foran i midterste maske (dvs i 39.-46.-46.maske).
Strik ret til der er 8 (8-8-10-10-12-12) masker tilbage før mærket, vend, stram tråden og strik vrang til der er 8 (8-8-10-10-12-12) masker tilbage i den anden side. Vend, stram tråden og strik ret til der er 16 (16-16-18-18-20-20) masker tilbage, vend, stram tråden og strik vrang til der er 16 (16-16-18-18-20-20) masker tilbage i den anden side. Fortsæt med at strikke over 8 masker mindre for hver gang der vendes 2 gange til i hver side, vend, stram tråden og strik ret til midt bagpå.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt, ovenfra og ned. Der strikkes først et bærestykke som deles til ærmer og ryg & forstykke. Omgangen starter ca midt bagpå. Ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpind. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde.

HALSKANT:
Slå 72 (76-80-84-88-96-100) masker op på strømpepinde/rundpind 3 med rød (i de 2 mindste størrelser skal der slåes op og strikkes på strømpepinde før der tages masker ud, de resterende størrelser kan slåes op og strikkes med lille rundpind).
Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (= 2 ret/ 2 vrang). Fortsæt ribben således i 3 cm.

BÆRESTYKKE:
Skift til strømpepinde/rundpind 4.
Strik 1 omgang ret og tag 6 (4-3-0-4-5-9) masker ind jævnt fordelt – læs IND-/UDTAGNINGSTIPS = 66 (72-77-84-84-91-91) masker.
Der kan nu strikkes en forhøjning bag i nakken så bærestykket bliver lidt højere på bagstykket. Denne forhøjning kan undlades, da bliver halsen ens foran og bagpå – strik FORHØJNING – læs forklaring over, eller gå direkte videre.
Strik mønster efter A.1 - OBS: Vælg diagram for rigtig størrelse (= 11 (12-11-12-12-13-13) rapporter à 6 (6-7-7-7-7-7) masker). Fortsæt mønsteret således og tag ud som vist i diagrammet.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.1 er strikket færdig, er der 176 (192-209-228-240-260-260) masker på pinden.
Strik videre i glatstrik med rød.
På næste omgang tages der 7 (7-10-7-3-0-11) masker ud jævnt fordelt = 183 (199-219-235-243-260-271) masker.
Når arbejdet måler 13 (14-15-16-17-18-19) cm midt foran (målt uden halskanten), deles arbejdet således: Strik 25 (27-30-32-34-36-38) masker, sæt de næste 42 (46-50-54-54-58-60) masker på 1 tråd til ærme (uden at strikke dem først), slå 8 nye masker op på pinden, strik 49 (53-59-63-67-72-75) masker, sæt de næste 42 (46-50-54-54-58-60) masker på 1 tråd til ærme (uden at strikke dem først), slå 8 nye masker op på pinden og strik de resterende 25 (27-30-32-34-36-38) masker som før = 115 (123-135-143-151-160-167) masker.

RYG & FORSTYKKE:
Sæt 1 mærketråd midt mellem de 8 masker som blev slået op under hvert ærme (= 57 (61-67-71-75-80-83) masker mellem mærketrådene på forstykket). HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE! Når arbejdet måler 3 cm fra der hvor arbejdet blev delt, tages der ud på hver side af begge mærketråde – læs UDTAGNINGSTIPS. Gentag udtagningen når arbejdet måler 6 og 9 cm fra der hvor arbejdet blev delt = 127 (135-147-155-163-172-179) masker. Når arbejdet måler 11 (13-16-19-22-25-28) cm fra der hvor arbejdet blev delt, tages der 9 (9-9-9-9-8-9) masker ud på næste omgang = 136 (144-156-164-172-180-188) masker.
Strik rib (= 2 ret/ 2 vrang) i 4 cm. Luk derefter af med ret over ret og vrang over vrang. Hele blusen måler ca 34 (37-41-45-49-53-57) cm, målt fra skulderen.

ÆRME:
Sæt maskerne fra den ene tråd på strømpepinde 4 og strik 1 maske i hver af de 8 masker som blev slået op under ærmet = 50 (54-58-62-62-66-68) masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 8 masker (= midt under ærmet). HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE! Fortsæt rundt i glatstrik med rød. Når ærmet måler 1 cm fra der hvor arbejdet blev delt, tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS.
Tag ind således på hver 1½. (2.-2.-2½.-3.-3½.-3½.) cm totalt 6 (6-8-8-8-8-9) gange = 38 (42-42-46-46-50-50) masker. Når ærmet måler 10 (12-17-20-24-27-31) cm fra der hvor arbejdet blev delt, tages der 2 masker ind jævnt fordelt = 36 (40-40-44-44-48-48) masker. Skift til strømpepinde 3 og strik rib (= 2 ret / 2 vrang) i 8 cm eller til ønsket længde.
På næste omgang tages alle 2 vrang ud til 3 vrang = 45 (50-50-55-55-60-60) masker. Derefter lukkes der af med ret over ret og vrang over vrang. Ærmet måler totalt ca 18 (20-25-28-32-35-39) cm fra der hvor arbejdet blev delt.
Strik det andet ærme på samme måde.

NÆSER:
Hækl med rød på nål 3 således: Hækl 4 luftmasker og 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen, klip og hæft tråden. Hækl 1 næse til hvert rensdyr (= 11 (12-11-12-12-13-13) næser). Bind næserne fast på hvert rensdyr og hæft trådene.

Diagram

= lys brun
= ræd
= natur
= lav 1 omslag mellem 2 masker med bundfarven i mønsterstriben, på næste omgang strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul

Kommentarer (10)

Skriv din kommentar her!

Jannicke 23.01.2019 - 00:11:

Hei. I mønsteret er det lagt inn økninger med et kast. På noen linjer er det lagt inn et kast på starten av omgangen. Er dette rett?

Jitka Tesarova 22.01.2019 - 23:14:

Geniální webpage! Super popis! Děkuji, jsem nadšená, výsledek pochválila rodina i kamarádky.

Nati 18.12.2018 - 00:41:

Hola, os hice una pregunta y no he tenido respuesta, sigo a la espera, gracias

DROPS Design 19.12.2018 kl. 22:39:

Hola Nati, Sin ver la labor no podemos ver donde está el fallo. Seguramente es la tensión del tejido, que no era igual a la recomendada en el patrón. ¿Has hecho una muestra? ¿Has estado tomando medidas durante el trabajo? Al ser así y trabajando de arriba abajo, es bastante más fácil ajustar para la talla deseada.

Nati 11.12.2018 - 23:46:

Hola, qué hice mal que me salió pequeño a pesar de seguir al pie de la letra el patrón, gracias anticipadas

DROPS Design 19.12.2018 kl. 22:39:

Ver la respuesta arriba

Nati 11.12.2018 - 23:01:

Hola, hice el jersey siguiendo al pie de la letra el patrón y me ha quedado pequeño, una pena, lo quería para Navidad

Retkesné Edit 22.11.2018 - 09:09:

Jó napot kívánok! Segítséget szeretnék kérni! A vállrész leírása szerint a diagram szerinti minta lekötése után lustakötésre és piros fonalra váltunk. Ugyanakkor a képen nekem úgy tűnik, hogy a pulóver teste harisnyakötéssel készült. Tudnának nekem ebben felvilágosítást adni? Hálásan köszönöm, további szép napot kívánok! Edit.

DROPS Design 25.11.2018 kl. 10:55:

Kedves Edit! Köszönjük levelét. Igaza van, a pulóver teste piros színnel és harisnyakötéssel folytatódik. Javítottuk a hibát a fordításban, és a kellemetlenségért elnézést kérünk. Sikeres kézimunkázást!

Nathalie 04.11.2018 - 19:27:

J'ai fait l'empiecement, pour un pull en 7/8ans. Je me retrouve avec beaucoup plus de mailles qu'indiquées. 240au lieu de 228. J'ai vérifié si je ne m'étais pas trompée, mais il semble que non... Pourriez vous éclairer ma lanterne...?

DROPS Design 05.11.2018 kl. 09:54:

Bonjour Nathalie, en taille 7/8 ans, vous devez bien avoir 240 m - c'est en taille 5/6 ans que vous auriez eu 228 m. Bon tricot!

Anja 22.10.2018 - 23:13:

Der Pulli ist zuckersüß - Tausend Dank für diese Anleitung ;)

Marina Grigoryeva 20.09.2018 - 13:29:

Eine Frage zu Erhöhung. Das „noch weitere 2 x an beiden Seiten stricken,“ lese ich als insgesamt 4 weitere Reihen, 2 Reihen mit 24 Maschen bis Markierer und dann noch 2 mit 32 Maschen bis Markierer. Allerdings bedeutet das bei der vierte Reihe nur 1 Masche stricken und es wird wieder gewendet. Habe ich den Satz richtig verstanden, oder waren insgesamt nur 2 Reihen damit gemeint? Viele Grüße Marina

DROPS Design 20.09.2018 kl. 13:34:

Liebe Frau Grigoryeva, ja genau, es werden noch 4 Reihen mehr gestrickt: 1 Hinreihe bis 24 M (in der 1. - 3. Größe) bleiben, wenden und die Rückreihe bis 24 M bleiben, dann noch 1 Hinreihe bis 32 M bleiben, wenden, 1 Rückreihe bis 32 M bleiben, wenden und die nächste Reihe bis zur hinteren Mitte rechts (= Hinreihe) stricken. Jetzt stricken Sie die Passe in der Runde. Viel Spaß beim stricken!

Mariarosaria 20.09.2018 - 10:32:

Buongiorno volevo chiedervi se tutto il maglione bisogna farlo con i ferri circolari corti O ad un certo punto bisogna usare i ferri circolari normali. Complimenti e grazie.

DROPS Design 20.09.2018 kl. 10:46:

Buongiorno Mariarosaria. Può passare ai ferri circolari lunghi quando ci sono troppe maglie per quelli corti. Buon lavoro!

Kommentere opskrift DROPS Children 32-10