Little Red Nose by DROPS Design

Strikket bluse til baby og børn med rundt bærestykke i DROPS Merino Extra Fine. Arbejdet er strikket ovenfra og ned med nordisk mønster. Størrelse 12 mdr – 12 år.

DROPS Design: Model me-040-bn
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------

Størrelse: 12/18 mdr (2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12) år
Størrelsen modsvarer ca barnets højde i cm:
80/86 (92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152)
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
200 (200-250-250-250-300-300) g farve 11, rød
50 (50-50-50-50-50-50) g farve 07, lys brun
50 (50-50-100-100-100-100) g farve 01, natur

-------------------------------------------------------

DROPS STRØMPEPINDE NR 4 – til glatstrik.
DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 40 cm og 60 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3 – til rib på ærmerne.
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 40 cm og 60 cm til rib.

HÆKLENÅL:
DROPS HÆKLENÅL NR 3: til næserne.

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1. Vælg diagram for din størrelse. Hele mønsteret strikkes i
glatstrik.

IND-/UDTAGNINGSTIPS:
For at beregne hvor ofte der skal tages ind/ud på pinden, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 72 masker) og deler maskerne med antal ind-/udtagninger som skal gøres (f.eks 6) = 12. Dvs i dette eksempel tages der ind ved at strikke hver 11. og 12.maske sammen, eller der tages ud efter hver 12.maske ved at slå om (omslaget strikkes drejet på næste omgang så der ikke bliver hul).

UDTAGNINGSTIPS (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Der tages 1 maske ud på hver side af mærketråden således: Start 2 masker før mærketråden, slå om, strik 4 masker (mærketråden sidder midt mellem disse masker), slå om (= 2 masker taget ud). Tag ud således ved begge mærketråde (= 4 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagene drejet så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmet):
Der tages 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Start 3 masker før mærketråden, strik 2 ret sammen, 2 ret (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

FORHØJNING (bag i nakken):
Hop over dette afsnit hvis der ikke ønskes forhøjning.
STØRRELSE 12/18 MDR (2 - 5/6 - 7/8) ÅR: Sæt 1 mærke midt foran mellem 2 masker (dvs efter 33 (36-42-42) masker).
STØRRELSE (3/4 - 9/10 - 11/12) ÅR: Sæt 1 mærke midt foran i midterste maske (dvs i 39.-46.-46.maske).
Strik ret til der er 8 (8-8-10-10-12-12) masker tilbage før mærket, vend, stram tråden og strik vrang til der er 8 (8-8-10-10-12-12) masker tilbage i den anden side. Vend, stram tråden og strik ret til der er 16 (16-16-18-18-20-20) masker tilbage, vend, stram tråden og strik vrang til der er 16 (16-16-18-18-20-20) masker tilbage i den anden side. Fortsæt med at strikke over 8 masker mindre for hver gang der vendes 2 gange til i hver side, vend, stram tråden og strik ret til midt bagpå.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt, ovenfra og ned. Der strikkes først et bærestykke som deles til ærmer og ryg & forstykke. Omgangen starter ca midt bagpå. Ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpind. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde.

HALSKANT:
Slå 72 (76-80-84-88-96-100) masker op på strømpepinde/rundpind 3 med rød (i de 2 mindste størrelser skal der slåes op og strikkes på strømpepinde før der tages masker ud, de resterende størrelser kan slåes op og strikkes med lille rundpind).
Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (= 2 ret/ 2 vrang). Fortsæt ribben således i 3 cm.

BÆRESTYKKE:
Skift til strømpepinde/rundpind 4.
Strik 1 omgang ret og tag 6 (4-3-0-4-5-9) masker ind jævnt fordelt – læs IND-/UDTAGNINGSTIPS = 66 (72-77-84-84-91-91) masker.
Der kan nu strikkes en forhøjning bag i nakken så bærestykket bliver lidt højere på bagstykket. Denne forhøjning kan undlades, da bliver halsen ens foran og bagpå – strik FORHØJNING – læs forklaring over, eller gå direkte videre.
Strik mønster efter A.1 - OBS: Vælg diagram for rigtig størrelse (= 11 (12-11-12-12-13-13) rapporter à 6 (6-7-7-7-7-7) masker). Fortsæt mønsteret således og tag ud som vist i diagrammet.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.1 er strikket færdig, er der 176 (192-209-228-240-260-260) masker på pinden.
Strik videre i glatstrik med rød.
På næste omgang tages der 7 (7-10-7-3-0-11) masker ud jævnt fordelt = 183 (199-219-235-243-260-271) masker.
Når arbejdet måler 13 (14-15-16-17-18-19) cm midt foran (målt uden halskanten), deles arbejdet således: Strik 25 (27-30-32-34-36-38) masker, sæt de næste 42 (46-50-54-54-58-60) masker på 1 tråd til ærme (uden at strikke dem først), slå 8 nye masker op på pinden, strik 49 (53-59-63-67-72-75) masker, sæt de næste 42 (46-50-54-54-58-60) masker på 1 tråd til ærme (uden at strikke dem først), slå 8 nye masker op på pinden og strik de resterende 25 (27-30-32-34-36-38) masker som før = 115 (123-135-143-151-160-167) masker.

RYG & FORSTYKKE:
Sæt 1 mærketråd midt mellem de 8 masker som blev slået op under hvert ærme (= 57 (61-67-71-75-80-83) masker mellem mærketrådene på forstykket). HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE! Når arbejdet måler 3 cm fra der hvor arbejdet blev delt, tages der ud på hver side af begge mærketråde – læs UDTAGNINGSTIPS. Gentag udtagningen når arbejdet måler 6 og 9 cm fra der hvor arbejdet blev delt = 127 (135-147-155-163-172-179) masker. Når arbejdet måler 11 (13-16-19-22-25-28) cm fra der hvor arbejdet blev delt, tages der 9 (9-9-9-9-8-9) masker ud på næste omgang = 136 (144-156-164-172-180-188) masker.
Strik rib (= 2 ret/ 2 vrang) i 4 cm. Luk derefter af med ret over ret og vrang over vrang. Hele blusen måler ca 34 (37-41-45-49-53-57) cm, målt fra skulderen.

ÆRME:
Sæt maskerne fra den ene tråd på strømpepinde 4 og strik 1 maske i hver af de 8 masker som blev slået op under ærmet = 50 (54-58-62-62-66-68) masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 8 masker (= midt under ærmet). HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE! Fortsæt rundt i glatstrik med rød. Når ærmet måler 1 cm fra der hvor arbejdet blev delt, tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS.
Tag ind således på hver 1½. (2.-2.-2½.-3.-3½.-3½.) cm totalt 6 (6-8-8-8-8-9) gange = 38 (42-42-46-46-50-50) masker. Når ærmet måler 10 (12-17-20-24-27-31) cm fra der hvor arbejdet blev delt, tages der 2 masker ind jævnt fordelt = 36 (40-40-44-44-48-48) masker. Skift til strømpepinde 3 og strik rib (= 2 ret / 2 vrang) i 8 cm eller til ønsket længde.
På næste omgang tages alle 2 vrang ud til 3 vrang = 45 (50-50-55-55-60-60) masker. Derefter lukkes der af med ret over ret og vrang over vrang. Ærmet måler totalt ca 18 (20-25-28-32-35-39) cm fra der hvor arbejdet blev delt.
Strik det andet ærme på samme måde.

NÆSER:
Hækl med rød på nål 3 således: Hækl 4 luftmasker og 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen, klip og hæft tråden. Hækl 1 næse til hvert rensdyr (= 11 (12-11-12-12-13-13) næser). Bind næserne fast på hvert rensdyr og hæft trådene.

Diagram

= lys brun
= ræd
= natur
= lav 1 omslag mellem 2 masker med bundfarven i mønsterstriben, på næste omgang strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Children 32-10) for mål og udregninger.

Margit Viola 16.11.2019 - 06:08:

Liebes Drops-Team, darf das Motiv "HIrsch" kleingewerblich benutzt werden? (z.B. in einem anderen Kleidungsstück) Grüße Margit viola

DROPS Design 18.11.2019 kl. 08:50:

Liebe Frau Viola, gerne können Sie das Diagram (Hirsch) in anderen Kleidungen getrickt - mehr über Copyright lesen Sie ganz am Ende der Seite. Viel Spaß beim stricken!

Helle Pedersen 11.11.2019 - 10:18:

Hej. Jeg er ved at prøve at lave denne trøje, men er ikke den bedste til det. Jeg forstår ikke hva man mener med at der står "strik mønster efter A. 1.-OBS: vælg diagram for rigtig størrelse (=11(12-11-12-12-13-13) rapporter a 6(6-7-7-7-7-7) masker). Forsæt mønstret således og tag ud som vist i diagrammet.". Er kørt fast der, ved ikke hvordan jeg kommer videre. Hilsen Helle

DROPS Design 11.11.2019 kl. 12:02:

Hei Helle. Når du skal strikke etter diagram A.1 velger du ett av de 3 diagrammene som ligger nederst i oppskriften. Under hver diagram står det de ulike størrelsene (du velger det diagrammet etter hvilken størrelse du strikker, enten diagram med 7/8-9/10-11/12 år eller 3/4-5/6 år eller 12/18 mnd - 2 år). Strikker du f.eks størrelse 12/18 mnd, velger du det nederst diagrammet og du må da se på det 1. tallet, altså du strikker 11 rapporter av 6 masker. Strikker du den største størrelsen, ser du på det øverste diagrammet og du strikker 13 rapporter av 7 masker. Håper dette hjelper. God Fornøyelse!

Isabel 01.11.2019 - 11:39:

Me encanta el jersey

Veronica 29.06.2019 - 15:49:

Se puede comprar directamente el artículo???

DROPS Design 03.07.2019 kl. 22:53:

Hola Veronica. En este pagina puedes descargar gratis el patrón para esta prenda. No vendemos ni las lanas ni las prendas confeccionadas. El material necesario para realizar las labores lo puedes adquirir en las tiendas especializadas Drops.

Patricia 15.02.2019 - 21:09:

Bonjour, j'ai terminé ce modèle pour mon petit-fils de 17 mois. Bien que l'échantillon réalisé soit parfait il n'en a pas été de même pour le pull. Pour le col après 3 démontages successifs il m'a fallu le réaliser en taille 7/8 ans ! Ensuite faire des diminutions pour revenir à une taille 3/4 ans pour tout le reste du pull qui lui va parfaitement !. Je pense qu'il existe des erreurs soit de traduction soit dans le nombre de mailles. Attention donc ...

Jannicke 23.01.2019 - 00:11:

Hei. I mønsteret er det lagt inn økninger med et kast. På noen linjer er det lagt inn et kast på starten av omgangen. Er dette rett?

DROPS Design 24.01.2019 kl. 14:46:

Hei Jannicke. Ja, det stemmer. Når du strikker rundt (og ikke frem og tilbake) har ikke dette noe å si. God fornøyelse

Jitka Tesarova 22.01.2019 - 23:14:

Geniální webpage! Super popis! Děkuji, jsem nadšená, výsledek pochválila rodina i kamarádky.

Nati 18.12.2018 - 00:41:

Hola, os hice una pregunta y no he tenido respuesta, sigo a la espera, gracias

DROPS Design 19.12.2018 kl. 22:39:

Hola Nati, Sin ver la labor no podemos ver donde está el fallo. Seguramente es la tensión del tejido, que no era igual a la recomendada en el patrón. ¿Has hecho una muestra? ¿Has estado tomando medidas durante el trabajo? Al ser así y trabajando de arriba abajo, es bastante más fácil ajustar para la talla deseada.

Nati 11.12.2018 - 23:46:

Hola, qué hice mal que me salió pequeño a pesar de seguir al pie de la letra el patrón, gracias anticipadas

DROPS Design 19.12.2018 kl. 22:39:

Ver la respuesta arriba

Nati 11.12.2018 - 23:01:

Hola, hice el jersey siguiendo al pie de la letra el patrón y me ha quedado pequeño, una pena, lo quería para Navidad

Kommentere opskrift DROPS Children 32-10