Vaskeanvisning

Du vil altid finde specifikke vaskeanvisninger til hver kvalitet på banderolerne og på alle farvekort på hjemmesiden (under fanen Vaskeanvisning).

Nedenfor finder du ekstra tips til de mest populære garnfibre, som vil hjælpe dig at holde tøjet fint vask efter vask.

Generelle vaske tips

  • Brug rigeligt med vand når du vasker håndstrik og vask gerne tøjet separat. Lad aldrig tøjet ligge i vaskemaskinen og læg det aldrig i blød da det vil ødelægge elasticiteten i fibrene.
  • Vask altid mørke farver separat. Mørke farver kan indeholde overskudsfarve og det er vigtigt at tøjet skylles nøje efter vask, skyl til skyllevandet er helt klart for at undgå at overskudsfarven sætter sig i evt lysere farver i tøjet.
  • Brug kun vaskemiddel som er beregnet til uld og andre fine fibre, det skal være PH-neutralt og uden blegemiddel.
  • Tøjet skal formes efter vask og ligge til tørre i de rigtige mål. Lad aldrig tøjet tørre i direkte sollys.
  • Læg aldrig dryppende vådt tøj til tørre. Undgå at tørre tøjet på et underlag som tiltrækker fugt som et feks et frottéhåndklæde. I begge tilfælde kan tøjet blive misfarvet og miste sin naturlige elasticitet.
  • Bemærk at tøj som er strikket med specielt tunge teknikker som retstrik eller patent gerne vil vokse i brug og efter vask.

Alpaca, mohair, silke og ubehandlet uld:

  • Håndvask 30ºC (koldt vand).
  • Rør vaskemidlet godt ud i vandet inden tøjet lægges i.
  • Bevæg tøjet forsigtigt, det må ikke skrubbes eller vrides!
  • Skyl tøjet godt ud.

Bomuld, hør og blandede kvaliteter:

  • Maskinvask 40ºC eller 60ºC, følg vaskeanvisningen på banderolen. Vaskes tøjet forkert/med for lav temperatur kan det blive misfarvet. Hvis uheldet er ude så vask det omgående på den rigtige temperatur ifølge banderolen. Det er altid vigtigt at følge vaskeanvisningerne.
  • Brug ikke for meget skyllemiddel.
  • Brug gerne et vaskeprogram med ekstra skyllevand og lang skylletid.
  • Bomuld krymper gerne lidt i vask, men mål tøjet inden vask og form det i de rigtige mål inden du lægger det til tørre.
  • Brug aldrig tørretumbler.

Superwash-behandlet uld:

  • Superwash-behandlet uld skal vaskes i vaskemaskine på finvask 40 grader og let centrifugering.
  • Brug aldrig skyllemiddel.

Merino uld:

3 af vore merinogarner er superwash-behandlet, det betyder at ovennævnte tips gælder. Men med det sagt, har vi lidt flere tips som er yderst relevante for Merino uld:

  • Når man skal vaske tøj som er strikket/hæklet i DROPS Baby Merino, DROPS Merino Extra Fine og DROPS Big Merino så er det yderst vigtigt at overholde vaskeanvisningerne, som står både på banderolerne og på vores farvekort på hjemmesiden.
  • Merino uld skal vaskes på finvask 40 grader og let centrifugering.
  • Brug kun lidt vaskemiddel for uld (det skal være uden enzymer og optisk blegemiddel).
  • Brug ALDRIG skyllemiddel (skyllemiddel gør at uldfibrene blive så bløde, at de glider fra hinanden og tøjet vil vokse).
  • Vask altid separat i rigeligt med vand.
  • Læg ALDRIG tøjet i blød!
  • Lad ALDRIG tøjet ligge vådt i vaskemaskinen for lang tid efter vask!
  • Hæng ALDRIG tøjet til tørre, lad det ligge fladt og lad det tørre i de rigtige mål (gerne på et varmt gulv).

Uld og Silke:

  • Generelt fraråder vi vask i vaskemaskine, med mindre garnet er Superwash behandlet. Selv uldprogram kan får tøjet til at miste facon eller i værste fald krympe. Kvaliteter som indeholder Silke vil også kunne miste farve.
  • Centrifugere gerne tøjet i et pudebetræk, eller rul det forsigtigt ind i et håndklæde (uden at trække i det) og klem fugten ud.
  • Brug aldrig tørretumbler til uld, tøjet vil krympe!
  • Eventuelle ujævnheder kan glattes ud efter vask eller ved let dampning.
  • Husk at tøjet aldrig må presses hverken i våd eller tør tilstand. Damp aldrig områder som er strikket i strukturstrik! Silke må hverken dampes eller presses.
  • Når du damper, så brug helst et dampstrygejern, eller et almindeligt strygejern sammen med en fugtig klud som lægges mellem strygejernet og tøjet. OBS! Tøjet må aldrig presses!

Gem banderolerne - de er garnets garantibevis! For at vi skal kunne vurdere en eventuel reklamation, er det en forudsætning at banderolerne følger med tøjet.

Garnoversigt med vaskeanvisninger

DROPS Air
65% Alpaca, 28% Polyamid, 7% Uld
Kan filtes

Håndvask, max 30°C / Tørres fladt

DROPS Alaska
100% Uld
Kan filtes

Kan filtes

Kan filtes

Kan filtes

Superwash

Finvask 40ºC / Brug aldrig skyllemiddel / Tørres fladt

Finvask 30ºC / Tørres fladt

DROPS Big Delight
100% Uld
Kan filtes

Superwash

Finvask 40ºC / Brug aldrig skyllemiddel / Tørres fladt

DROPS Bomull-Lin
53% Bomuld, 47% Hør

Finvask eller uldvask max 40°C / Tørres fladt

Finvask 40º / Tørres fladt

DROPS Cotton Merino
50% Uld, 50% Bomuld
Superwash

Finvask 40º / Brug aldrig skyllemiddel / Tørres fladt

DROPS Delight
75% Uld, 25% Polyamid
Superwash

Finvask eller Uldvask 40ºC / Brug aldrig skyllemiddel / Tørres fladt

DROPS Fabel
75% Uld, 25% Polyamid
Superwash

Finvask eller Uldvask 40ºC / Brug aldrig skyllemiddel / Tørres fladt

DROPS Flora
65% Uld, 35% Alpaca
Kan filtes

Håndvask, max 30°C / Tørres fladt

DROPS Glitter
60% Cupro, 40% Metal

Håndvask, max 30° C

DROPS Karisma
100% Uld
Superwash

Finvask eller Uldvask 40ºC / Brug aldrig skyllemiddel / Tørres fladt

Kan filtes

Finvask 40º / Tørres fladt

DROPS Loves You 8
100% Bomuld

Finvask 40º / Tørres fladt

DROPS Loves You 9
100% Bomuld

Maskinvask 40°C / Tørres fladt

DROPS Melody
71% Alpaca, 25% Uld, 4% Polyamid
Kan filtes

Superwash

Finvask 40º / Brug aldrig skyllemiddel / Tørres fladt

DROPS Muskat
100% Bomuld

Finvask 40º / Tørres fladt

DROPS Nepal
65% Uld, 35% Alpaca
Kan filtes

DROPS Paris
100% Bomuld

Maskinvask 60°C / Tørres fladt

DROPS Polaris
100% Uld
Kan filtes

Kan filtes

Håndvask, koldt vand max 30°C / Tørres fladt

DROPS Safran
100% Bomuld

Finvask 40º / Tørres fladt

DROPS Sky
74% Alpaca, 18% Polyamid, 8% Uld
Kan filtes

Håndvask, max 30°C / Tørres fladt

DROPS Snow
100% Uld
Kan filtes

Håndvask, max 30°C / Tørres fladt

DROPS Soft Tweed
50% Uld, 25% Alpaca, 25% Viscose
NyhedKan filtes

Håndvask, max 30°C / Tørres fladt / Kan filtes

DROPS Wish
50% Alpaca, 33% Bomuld, 17% Uld
NyhedKan filtes