Little Red Nose Jacket by DROPS Design

Strikket jakke til baby og børn med rundt bærestykke i DROPS Merino Extra Fine. Arbejdet er strikket ovenfra og ned med nordisk mønster. Størrelse 12 mdr – 12 år.

DROPS Design: Model me-041-bn
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------

Størrelse: 12/18 mdr (2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12) år
Størrelsen modsvarer ca barnets højde i cm:
80/86 (92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152)
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
200 (200-250-250-250-300-300) g farve 11, rød
50 (50-50-50-50-50-50) g farve 07, lys brun
50 (50-50-100-100-100-100) g farve 01, natur

-------------------------------------------------------

DROPS STRØMPEPINDE NR 4 – til glatstrik på ærmerne.
DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 60 cm eller 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3 – til rib på ærmerne.
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 60 cm eller 80 cm til rib.

HÆKLENÅL:
DROPS HÆKLENÅL NR 3: til næserne.

DROPS KNAP, EG NR 503: 5 (6-6-6-7-7-8) stk.

Garnet til denne opskrift koster fra 119.7kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 og A.2. Vælg diagram for din størrelse. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

STRIKKETIPS (gælder forkanterne):
Hele forkanten strikkes i rød. Dvs brug 1 nøgle rød til hver af forkanterne hvor det er nødvendigt (dvs på de pinde hvor rød ikke er en del af mønsteret).
Trådskift gøres mellem forkant og bærestykke (dette for at undgå at hæfte tråde yderste på forkanten). Når der skiftes tråd snos trådene med hinanden så maskerne hænger sammen.

IND-/UDTAGNINGSTIPS:
For at beregne hvor ofte der skal tages ind/ud på pinden, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 84 masker), minus forkanterne (= 74 masker) og deler de resterende masker med antal ind-/udtagninger som skal gøres (f.eks 7) = 10,57. Dvs i dette eksempel tages der ind ved at strikke skiftevis ca hver 9. og 10.maske og hver 10. og 11.maske sammen, eller der tages ud efter skiftevis ca hver 10. og 11.maske ved at slå om (omslaget strikkes drejet på næste pind så der ikke bliver hul – OBS: Der tages ikke ind/ud over forkanterne).

UDTAGNINGSTIPS (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Der tages 1 maske ud på hver side af mærketråden således: Start 2 masker før mærketråden, slå om, strik 4 masker (mærketråden sidder midt mellem disse masker), slå om (= 2 masker taget ud). Tag ud således ved begge mærketråde (= 4 masker taget ud). På næste pind strikkes omslagene drejet så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmet):
Der tages 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Start 3 masker før mærketråden, strik 2 ret sammen, 2 ret (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

FORHØJNING (bag i nakken):
Hop over dette afsnit hvis der ikke ønskes forhøjning.
Første pind strikkes fra retsiden. Strik ret til der er 8 (8-8-10-10-12-12) masker tilbage på pinden, vend, stram tråden og strik vrang til der er 8 (8-8-10-10-12-12) masker tilbage i den anden side. Vend, stram tråden og strik ret til der er 16 (16-16-18-18-20-20) masker tilbage, vend, stram tråden og strik vrang til der er 16 (16-16-18-18-20-20) masker tilbage i den anden side. Fortsæt med at strikke over 8 masker mindre for hver gang der vendes 2 gange til i hver side, vend, stram tråden og strik ret pinden ud, strik derefter 1 pind vrang fra vrangen (forkanterne strikkes i retstrik).

KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forkant (når tøjet er på). 1 knaphul = start fra vrangen og strik 2. og 3.maske fra kanten ret sammen, slå om. På næste pind strikkes omslaget ret så der bliver hul.
Første knaphul lukkes efter 1½-2 cm på halskanten, derefter lukkes de næste 4 (5-5-5-6-6-7) knaphuller på ca hver 6. (6.-6½.-7.-6½.-7.-7.) cm.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes ovenfra og ned. Der strikkes først et bærestykke som deles til ærmer og ryg & forstykke. Ryg- og forstykke fortsætter frem og tilbage. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde.

HALSKANT:
Slå 84 (88-92-96-100-108-112) masker op (inklusiv 5 kantmasker i hver side mod midt foran) på rundpind 3 med rød. Strik 1 pind vrang fra vrangen med 5 kantmasker RETSTRIK – læs forklaring over, i hver side af arbejdet. Næste pind strikkes således fra retsiden: 5 kantmasker retstrik, * 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* til der er 7 masker tilbage, afslut med 2 ret og 5 kantmasker retstrik. Fortsæt ribben således i 3 cm – husk KNAPHUL på højre forkant – læs forklaring over og afslut efter 1 pind fra retsiden.

BÆRESTYKKE:
Skift til rundpind 4.
Strik 1 pind vrang fra vrangen med 5 kantmasker retstrik i hver side og tag 7 (5-4-1-5-6-10) masker ind jævnt fordelt – læs IND-/UDTAGNINGSTIPS (strik 2 masker vrang sammen = 1 maske taget ind) = 77 (83-88-95-95-102-102) masker.
Der kan nu strikkes en forhøjning bag i nakken så bærestykket bliver lidt højere på bagstykket. Denne forhøjning kan undlades, da bliver halsen ens foran og bagpå – strik FORHØJNING – læs forklaring over, eller gå direkte videre.
Næste pind strikkes således fra retsiden: 5 kantmasker retstrik, strik mønster efter A.1 til der er 6 masker tilbage på pinden – OBS: Vælg diagram for rigtig størrelse (= 11 (12-11-12-12-13-13) rapporter à 6 (6-7-7-7-7-7) masker), strik A.2 over næste maske og afslut med 5 kantmasker retstrik. Fortsæt mønsteret således og tag ud som vist i diagrammet – læs STRIKKETIPS og HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.1 og A.2 er strikket færdig, er der 187 (203-220-239-251-271-271) masker på pinden. Fortsæt i glatstrik med 5 kantmasker retstrik i hver side med rød.
På næste pind fra retsiden tages der 7 (7-10-7-3-0-11) masker ud jævnt fordelt (der tages ikke ud over forkanterne) = 194 (210-230-246-254-271-282) masker.
Når arbejdet måler 13 (14-15-16-17-18-19) cm midt foran (målt uden halskant), deles arbejdet således: Strik 29 (31-34-36-38-40-42) masker som før (= forstykke), sæt de næste 42 (46-50-54-54-58-60) masker på 1 tråd til ærme (uden at strikke dem først), slå 6 nye masker op på pinden, strik 52 (56-62-66-70-75-78) masker (= bagstykke), sæt de næste 42 (46-50-54-54-58-60) masker på 1 tråd til ærme (uden at strikke dem først), slå 6 nye masker op på pinden og strik de resterende 29 (31-34-36-38-40-42) masker som før (= forstykke) = 122 (130-142-150-158-167-174) masker.

RYG & FORSTYKKE:
Sæt 1 mærketråd 32 (34-37-39-41-43-45) masker ind fra hver side (= 58 (62-68-72-76-81-84) masker mellem mærketrådene på bagstykket). HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE! Fortsæt frem og tilbage i glatstrik og 5 kantmasker retstrik i hver side mod midt foran – husk KNAPHUL på forkanten. Når arbejdet måler 3 cm fra der hvor arbejdet blev delt, tages der ud på hver side af begge mærketråde – læs UDTAGNINGSTIPS. Gentag udtagningen når arbejdet måler 8 cm fra der hvor arbejdet blev delt = 130 (138-150-158-166-175-182) masker. Når arbejdet måler 11 (13-16-19-22-25-28) cm fra der hvor arbejdet blev delt, tages der 14 (14-14-14-14-13-14) masker ud på næste pind fra retsiden (der tages ikke ud over forkanterne) = 144 (152-164-172-180-188-196) masker.
Næste pind strikkes således fra retsiden: 5 kantmasker retstrik, * 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* til der er 7 masker tilbage, afslut med 2 ret og 5 kantmasker retstrik. Fortsæt ribben således i 4 cm, luk derefter af med retstrik over retstrik, ret over ret og vrang over vrang. Hele jakken måler ca 34 (37-41-45-49-53-57) cm, målt fra skulderen.

ÆRME:
Sæt maskerne fra den ene tråd på strømpepinde 4 og strik 1 maske i hver af de 6 masker som blev slået op under ærmet = 48 (52-56-60-60-64-66) masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 6 masker (= midt under ærmet). HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE! Strik rundt i glatstrik med rød. Når ærmet måler 1 cm fra der hvor arbejdet blev delt, tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS.
Tag ind således på hver 1½. (2.-2.-2½.-3.-3½.-3½.) cm totalt 6 (6-8-8-8-8-9) gange = 36 (40-40-44-44-48-48) masker. Når ærmet måler 10 (12-17-20-24-27-31) cm fra der hvor arbejdet blev delt, skiftes der til strømpepinde 3 og strikkes rib (= 2 ret / 2 vrang) i 8 cm eller til ønsket længde.
På næste omgang tages alle 2 vrang ud til 3 vrang = 45 (50-50-55-55-60-60) masker. Derefter lukkes der af med ret over ret og vrang over vrang. Ærmet måler totalt ca 18 (20-25-28-32-35-39) cm fra der hvor arbejdet blev delt.
Strik det andet ærme på samme måde.

NÆSER:
Hækl med rød på nål 3 således: 4 luftmasker og 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen, klip og hæft tråden. Hækl 1 næse til hvert rensdyr (= 11 (12-11-12-12-13-13) næser). Bind næserne fast på rensdyrene og hæft trådene.

= lav 1 omslag mellem 2 masker med bundfarven i mønsterstriben, på næste pind strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul

Kommentarer (2)

Marilisa 26.10.2018 - 18:57:

Sto lavorando a questo bellissimo modello. Al termine dello sprone, quando si devono dividere le maglie, credo ci sia un errore. Anziché “lavorare 29-31-33-35-37-41 “per il primo davanti come indicato, direi di operare come nel secondo davanti “lavorare le 29 (31-34-36-38-40-42) maglie” . Grazie

DROPS Design 26.10.2018 kl. 19:43:

Buonasera Marilisa. Abbiamo corretto il testo. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Marilisa 26.10.2018 - 15:38:

Vorrei aggiungere un commento per un errore che ho riscontrato,ma mi compare questa scritta: “Sorry! You are either a spammer or have made too many comments in a short period of time. Please try again later! “\r\nÈ già la seconda volta e non capisco perché. Come mai?

DROPS Design 26.10.2018 kl. 16:53:

Buongiorno Marilisa, provi ad aspettare un attimo e a riprovare tra un pochino. Probabilmente ha scritto troppi commenti ravvicinati.

Kommentere opskrift DROPS Children 32-9