Hvordan strikkes en trøje ovenfra og ned

Tags: strikkemasker,

Flere af vores trøjer er strikket ovenfra og ned, det gør vi dels for at det er lettere at justere tøjet efter personlige ønsker og mål. Det er lettere at justere længde på ærmer, krop og bærestykke. Og så er det lettere at prøve en bluse undervejs, når den er strikket ovenfra og ned.

I denne lektion viser vi hvordan man strikker en bluse med en enkel raglanudtagning. Begynd med at vælge den opskrift som du vil strikke. Denne lektion vil guide dig igennem opskriften. Hvis du har valgt en opskrift med en anden slags raglanudtagning, så er det bare af følge instruktionen for udtagning i din opskrift – du vil opdage at princippet med at strikke ovenfra og ned er det samme som vores eksempel. Denne teknik kan også bruges til runde bærestykker, da er det bare at følge instruktionen i opskriften for det runde bærestykke i stedet for raglanudtagning som vi viser her.

Du kan også strikke en jakke ovenfra og ned med samme teknik, men da skal du strikke frem og tilbage på rundpinden med start midt foran (da behøver du ikke mærket midt bagpå).

Lad os komme igang

1) Vi har startet vores eksempel med at slå 48 masker op og vi har strikket rib (2ret, 2vrang) i 3 cm inden vi går i gang med raglanudtagningen.

Efter ribkanten, fortsætter vi i glatstrik og vi sætter et mærke midt bagpå. Sæt 4 mærketråde i raglanovergangene imellem ærmerne og ryg & forstykket; fra 1.mærke (midt bagpå) til 1.mærketråd = halv bagstykke. Fra 1. til 2. mærketråd = 1. ærme. Fra 2. til 3. mærketråd = forstykket. Fra 3. til 4. mærketråd = 2. ærme. De sidste masker mellem 4.mærketråd og mærket bagpå = halv bagstykke).

2) Start udtagningen til raglan på hver side af de 4 mærketråde.

3) Tag ud således: Start 1 maske før mærketråden, lav 1 omslag om højre pind.

4) Strik 2 masker (mærketråden sidder imellem disse 2 masker), lav 1 omslag om højre pind.

5) Første udtagning (omslag) før og efter 1.mærketråd er nu lavet. Gentag udtagningen ved hver af de 4 mærketråde (=8 udtagninger på omgangen).

6) På næste omgang strikkes omslagene drejet (strik i bagerste maskebue) så der ikke bliver hul.

7) Fortsæt ifølge opskriften, og tag ud til raglan som forklaret i din opskrift.

8)Når alle udtagninger til raglan er færdig, fortsættes til du når det mål, som står i din opskrift, hvor arbejdet skal deles til ærmer og ryg & forstykke.

9) Del arbejdet op til ærmer og ryg & forstykke, og strik hver del færdig for sig. Strik frem til 1. mærketråd (=halv bagstykke).

10) Sæt maskerne imellem 1. og 2. mærketråd på en tråd/maskeholder (= 1. ærme).

11) Slå nye masker op under ærmet (det antal som står i din opskrift).

12) Strik maskerne mellem 2. og 3. mærketråd (=forstykke).

13) Sæt maskerne imellem 3. og 4. mærketråd på en tråd/maskeholder (= 2. ærme).

14)Slå nye masker op under ærmet (samme antal masker som under 1.ærme).

15) Strik de sidste masker på bagstykket (frem til mærket).

16) Strik ryg & forstykke rundt på rundpinden, samtidig som der tages ind eller ud i siderne ifølge din opskrift, strik mønster, længde, ribkant ifølge din opskrift. Hvis du er usikker på længden, så kan du enkelt prøve blusen inden du bestemmer dig, om du vil gøre den kortere eller længere (TIP: Når du prøver blusen, så fordel maskerne over flere lange rundpinde (sæt evt et elastik i enden af rundpindene), så maskerne ikke falder af når du trækker i dem).

17)Strik ærmerne: Sæt maskerne fra den ene tråd/maskeholder tilbage på en kort rundpind.

18) A: Nu strikkes ærmet, enten slår man nye masker op under ærmet, se billede A) eller så strikker man op i maskerne under ærmet, se billede B) - se opskrift på hvor mange masker og sæt et mærke. Fra dette mærke måles arbejdet videre.

19) Sæt 1 nyt mærke i midten af de nye masker og strik ifølge din opskrift. Tag 1 maske ind under ærmet på hver side af det nye mærke.

20) Strik til 2 masker før masken med mærket, tag 1 maske løst af og sæt den på højre pind, strik 1, løft den løse maske over (= 1 indtagning).

21) Strik masken med mærket.

22) Strik 2 masker sammen (=1 maske taget ind).

Der er nu taget 1 maske ind før og efter mærket (= 2 masker taget ind).

23) Følg din opskrift for antal indtagninger og hvor ofte der skal tages ind på ærmet.

24) Når begge ærmer er strikket, syes hullerne under ærmerne.

Når trøjen er strikket færdig ifølge opskriften, fjernes alle mærker og mærketråde, trådene hæftes og din trøje er færdig!

Har du ikke prøvet at strikke en trøje ovenfra og ned endnu, så finder du inspiration her under!

Kommentarer (88)

Ana Graciela Perez 20.10.2021 - 17:28:

Se puede tejer de abajo hacia arriba en un patrón de saco tejido de arriba hacia abajo. Gracias

DROPS Design 20.10.2021 - 22:43:

Hola Ana, sí, se puede trabajar de abajo arriba, pero tienes que ajustar el patrón, empezando desde el final de la prenda/ las instrucciones. En el caso de un raglán o canesú redondo, vas a tener que disminuir en vez de aumentar.

Clara Nergårdh 20.10.2021 - 10:08:

Vilken storlek på stickorna använder ni i den här beskrivningen?

DROPS Design 22.10.2021 - 12:14:

Hej Clara, det kan være pind nr 7 eller 8 i den her lektion. Men sørg for at få den strikkefasthed som står i den opskrift du følger, ellers får du ikke de rigtige mål.

Madeleine 05.10.2021 - 19:32:

Om man skulle vilja sticka en polotröja med ett liknande mönster till denna, hur skulle man göra då?

DROPS Design 07.10.2021 - 13:17:

Hej Madeleine. Då får du sticka en högre halskant (ev sticka på den senare). Du hittar flera mönster på polotröjor som stickas uppifrån och ner här. Mvh DROPS Design

Elisabeth Solhaug 01.09.2021 - 19:02:

På oppskrift 221-3, når jeg øker i mønstret med kast, blir det for mange masker.. skal kastet strikkes sammen med masken i neste runde slik at ant masker blir lik? Mener ikke på økningen i raglan.

DROPS Design 06.09.2021 - 07:33:

Hei Elisabeth. Du skal ikke strikke kastene sammene med maskene . Når du strikker 1.rad av A.1 skal det økes med 4 masker og på neste omgang strikkes kastet vridd rett, det skal ikke blir hull. Når du strikker 3. rad av A.1 strikkes det 5 masker sammen 2 ganger = 8 masker felt, på samme rad øker du med 8 masker/kast, slik at maskeantallet blir det samme. Har du felt riktig maskeantall før og etter kastene? mvh DROPS design

Kiki 26.08.2021 - 08:53:

Hallo, ich stricke sei fast 40 Jahren Norweger Pullis von oben.auch mit Zopfmuster eine einfache schöne Sache.

Brenda Koopman 18.08.2021 - 07:40:

Ik heb ‘Listen to nature’ (nr 213-1) gemaakt. Goed gelukt, alleen stap 18 is niet goed gegaan. Ik heb zoals in 18B beschreven steken opgenomen voor de mouw, maar dat leverde gaten op en slordig breiwerk. Heb dit achteraf dicht moeten maken, wat niet mooi is geworden. Ik ga een volgende keer denk ik methode 18A maar volgen en hoop dat het grotere gat dat dan ontstaat mooi dicht te maken is.\\r\\nZou echter het liefst methode 18B doen. Tips ervoor?

Mimisasa 18.07.2021 - 18:04:

Modèle de pull heim Quelle est l’astuce pour éviter l’effet de spirale( lors d’un changement de rang) qd on tricote avec une aiguille circulaire / empiècement rond . J’ai peur que cela décale le motif du jacquard

DROPS Design 19.07.2021 - 09:42:

Bonjour Mimisasa, cette vidéo montre comment éviter un décalage lorsque l'on tricote des rayures en rond; lorsque l'on tricote un jacquard, cette méthode est parfois plus compliquée à adapter, vous pouvez jouer avec les couleurs au début des tours en serrant un peu plus, un peu moins pour tenter de rétablir une "ligne droite". Bon tricot!

Marlene Collette 17.07.2021 - 19:50:

J'ai commandé la laine pour modèle Tavik z - 831 , mais je ne voie pas dans les explications quand démarrer le jacquart .

DROPS Design 19.07.2021 - 09:44:

Bonjour Mme Collette, dans ce modèle, le jacquard se tricote en suivant les diagrammes A.1 et A.2 (A.3 pour le bonnet). Pour le pull, vous tricoterez A.1 lorsque vous commencerez l'empiècement. Bon tricot!

Elsa Lourdes 06.07.2021 - 01:32:

Con vueltas cortas para que la parte de la espalda sea mas alta que la delantera seria interesante un video.

Ximena 05.07.2021 - 04:19:

Hola! cual es la distribución de puntos en el ejemplo de la lección, para colocar los marcadores correspondientes entre espalda ,mangas y delantero? gracias

DROPS Design 14.07.2021 - 23:46:

Hola Ximena, este es sólo un ejemplo sobre cómo se trabaja, de forma teórica. El número de puntos a distribuir se encuentra especificado en cada patrón en el que se use esta técnica.

TORILL Waarum Johansen 04.07.2021 - 03:47:

Jeg har begynt på mønster til topp ,211/5 Cash the Wind. Jeg har 4 merketråder,rygg,arm,forstykke,arm.Da jeg skal begynne 2dre omgang å artikkel den økte maskene som skal inni A1,A2,A3,for jeg ikke maskeantalle til å stemme.Hvordan skal jeg gjøre dette,Jeg står helt fast.

DROPS Design 05.07.2021 - 08:46:

Hei Torill. Husk det skal økes før 1. og 3. merke og etter 2. og 4. merke (raglan økningene på for og bakstykket), i tillegg økes det i diagram A.1 og A.3 x 2. Hvilken str. strikker du? I f,eks str. S, har man 106 maskere, så setter man 4 merker. 1. merke i 17. maske, 2. merke i 37. maske, 3. merke i 70. maske og 4. merke i 90. maske. I 1. omgang med raglanøkning og økning i diagrammene skal du da ha + 4 masker i raglanøkning og + 4 i diagrammene (A.1 og A.3) = 8 økte masker, 106 + 8 = 114 masker. mvh DROPS design

Farida 06.06.2021 - 02:46:

Hola, soy principiante, en el punto 6, cada cuántas corridas debo aumentar puntos? Hablan de un patrón que no aparece en este artículo, ayuuuuda, muchas gracias

DROPS Design 13.06.2021 - 19:05:

Hola Farida, este es solo un ejemplo sobre cómo se trabaja este tipo de disminuciones. No es ningún patrón en concreto. En cada patrón indican cada cuántas vueltas se tiene que aumentar y el número de puntos a aumentar.

Marie 31.05.2021 - 23:12:

Ich verstehe leider nicht, wie man den Pullover zwischendurch anprobieren soll. Selbst mit einer 80 cm Rundstricknadel passt das strickteil nicht über den Kopf ....gibt es einen Trick dabei? Vielen Dank

DROPS Design 01.06.2021 - 08:43:

Liebe Marie, Sie können z.B. alle Maschen auf einen Faden stilllegen - siehe Video. Viel Spaß beim stricken!

Maria Luisa Lagos 23.05.2021 - 14:06:

Hola. Una vez hecha la muestra. Que medida debo tomar para hacer el cálculo de los puntos que tengo que montar? Contorno de cuello? Contorno de cabeza? Quiero hacer un cárdigan abierto adelante Gracias!!!!

DROPS Design 30.05.2021 - 20:17:

Hola María Luisa, el número de puntos dependerá del modelo y la talla. Para realizar nuestros modelos, necesitarías la medida del contorno del pecho y de las caderas, para elegir la talla adecuada. Puedes consultar nuestra colección de chaquetas para más información.

VIALAR 17.05.2021 - 15:19:

Bonjour, comment comptez-vous les mailles après un premier rang de l'empiècement , vous dites 94 moi je n'en compte que 90 - 86 mailles + 4 jetés

DROPS Design 18.05.2021 - 09:23:

Bonjour Mme Vialar, pourriez-vous poser votre question sur le modèle que vous tricotez? Il sera ainsi plus facile pour nous de vérifier et de vous expliquer, merci pour votre compréhension.

VIALAR 17.05.2021 - 15:16:

Comment comptez-vous les mailles 94 après le 1er rang , moi j'arrive à 90 - 86 mailles + 4 jetés

Shanthi 17.05.2021 - 12:37:

Hi. In the pattern BLUE NOVEMBER, can you give me proper instructions on how to decrease 29 stitches from 67 stitches to get 38 stitches ? I received you mail, thank you but could not get the answer I wanted. I have reached the end of the puffed sleeve but cannot go further since I am finding it hard to understand. Awaiting you reply. Thank you.

DROPS Design 18.05.2021 - 09:23:

See Answer below :)

Duret 15.05.2021 - 21:20:

Comment comptez les mailles pour mettre les marqueur

Susan Malmlöf 08.05.2021 - 14:06:

Hur gör man om man vill ha en halsringning som är något djupare fram än bak ?

DROPS Design 10.05.2021 - 07:47:

Hei Susan. For at et plagg i rundfelling /raglan som strikkes ovenfra og ned skal bli litt høyere bak i nakken, kan det strikkes en forhøyning. Da står det forklart i oppskriften hvordan forhøyningen / forkortede pinner strikkes. Om du ønker en dyp halsutringninge foran, må du neste strikke nedenifra og opp, felle av til hals og strikke skuldrenen hver for seg. mvh DROPS design

Marcia 29.04.2021 - 16:06:

Como se sabe según la lana y el palillo cua tos puntos se urden para comenzar la labor que tipo de muestra se debe hacer?

DROPS Design 30.04.2021 - 22:25:

Hola Marcia, tienes que hacer una muestra para averiguar cuál es la tensión del tejido. Esta muestra tiene que ser según el patrón que vayas a trabajar, donde normalmente te indican el número de puntos y las agujas apropiadas, o según lo que muestra la etiqueta de la lana.