Hvordan strikkes en trøje ovenfra og ned

Tags: nybegynder,

Flere af vores trøjer er strikket ovenfra og ned, det gør vi dels for at det er lettere at justere tøjet efter personlige ønsker og mål. Det er lettere at justere længde på ærmer, krop og bærestykke. Og så er det lettere at prøve en bluse undervejs, når den er strikket ovenfra og ned.

I denne lektion viser vi hvordan man strikker en bluse med en enkel raglanudtagning. Begynd med at vælge den opskrift som du vil strikke. Denne lektion vil guide dig igennem opskriften. Hvis du har valgt en opskrift med en anden slags raglanudtagning, så er det bare af følge instruktionen for udtagning i din opskrift – du vil opdage at princippet med at strikke ovenfra og ned er det samme som vores eksempel. Denne teknik kan også bruges til runde bærestykker, da er det bare at følge instruktionen i opskriften for det runde bærestykke i stedet for raglanudtagning som vi viser her.

Du kan også strikke en jakke ovenfra og ned med samme teknik, men da skal du strikke frem og tilbage på rundpinden med start midt foran (da behøver du ikke mærket midt bagpå).

Lad os komme igang

1) Vi har startet vores eksempel med at slå 48 masker op og vi har strikket rib (2ret, 2vrang) i 3 cm inden vi går i gang med raglanudtagningen.

Efter ribkanten, fortsætter vi i glatstrik og vi sætter et mærke midt bagpå. Sæt 4 mærketråde i raglanovergangene imellem ærmerne og ryg & forstykket; fra 1.mærke (midt bagpå) til 1.mærketråd = halv bagstykke. Fra 1. til 2. mærketråd = 1. ærme. Fra 2. til 3. mærketråd = forstykket. Fra 3. til 4. mærketråd = 2. ærme. De sidste masker mellem 4.mærketråd og mærket bagpå = halv bagstykke).

2) Start udtagningen til raglan på hver side af de 4 mærketråde.

3) Tag ud således: Start 1 maske før mærketråden, lav 1 omslag om højre pind.

4) Strik 2 masker (mærketråden sidder imellem disse 2 masker), lav 1 omslag om højre pind.

5) Første udtagning (omslag) før og efter 1.mærketråd er nu lavet. Gentag udtagningen ved hver af de 4 mærketråde (=8 udtagninger på omgangen).

6) På næste omgang strikkes omslagene drejet (strik i bagerste maskebue) så der ikke bliver hul.

7) Fortsæt ifølge opskriften, og tag ud til raglan som forklaret i din opskrift.

8)Når alle udtagninger til raglan er færdig, fortsættes til du når det mål, som står i din opskrift, hvor arbejdet skal deles til ærmer og ryg & forstykke.

9) Del arbejdet op til ærmer og ryg & forstykke, og strik hver del færdig for sig. Strik frem til 1. mærketråd (=halv bagstykke).

10) Sæt maskerne imellem 1. og 2. mærketråd på en tråd/maskeholder (= 1. ærme).

11) Slå nye masker op under ærmet (det antal som står i din opskrift).

12) Strik maskerne mellem 2. og 3. mærketråd (=forstykke).

13) Sæt maskerne imellem 3. og 4. mærketråd på en tråd/maskeholder (= 2. ærme).

14)Slå nye masker op under ærmet (samme antal masker som under 1.ærme).

15) Strik de sidste masker på bagstykket (frem til mærket).

16) Strik ryg & forstykke rundt på rundpinden, samtidig som der tages ind eller ud i siderne ifølge din opskrift, strik mønster, længde, ribkant ifølge din opskrift. Hvis du er usikker på længden, så kan du enkelt prøve blusen inden du bestemmer dig, om du vil gøre den kortere eller længere (TIP: Når du prøver blusen, så fordel maskerne over flere lange rundpinde (sæt evt et elastik i enden af rundpindene), så maskerne ikke falder af når du trækker i dem).

17)Strik ærmerne: Sæt maskerne fra den ene tråd/maskeholder tilbage på en kort rundpind.

18) A: Nu strikkes ærmet, enten slår man nye masker op under ærmet, se billede A) eller så strikker man op i maskerne under ærmet, se billede B) - se opskrift på hvor mange masker og sæt et mærke. Fra dette mærke måles arbejdet videre.

19) Sæt 1 nyt mærke i midten af de nye masker og strik ifølge din opskrift. Tag 1 maske ind under ærmet på hver side af det nye mærke.

20) Strik til 2 masker før masken med mærket, tag 1 maske løst af og sæt den på højre pind, strik 1, løft den løse maske over (= 1 indtagning).

21) Strik masken med mærket.

22) Strik 2 masker sammen (=1 maske taget ind).

Der er nu taget 1 maske ind før og efter mærket (= 2 masker taget ind).

23) Følg din opskrift for antal indtagninger og hvor ofte der skal tages ind på ærmet.

24) Når begge ærmer er strikket, syes hullerne under ærmerne.

Når trøjen er strikket færdig ifølge opskriften, fjernes alle mærker og mærketråde, trådene hæftes og din trøje er færdig!

Har du ikke prøvet at strikke en trøje ovenfra og ned endnu, så finder du inspiration her under!

Kommentarer (47)

Helen 18.11.2020 - 19:02:

Habe es noch nie gestrickt,wieviel Maschen benötigt man für einen Anschlag eines Kinderpulover?

DROPS Design 19.11.2020 - 10:56:

Liebe Helen, hier finden Sie eine Auswahl von Modellen für Kinder, die von oben nach unten gestrickt werden. Viel Spaß beim stricken!

Gudrun Thielen 07.11.2020 - 17:13:

Ich möchte einen Pulli mit Raglan von oben stricken und dabei den vorderen Halsausschnitt tiefer als den hinteren stricken. Vielen Dank fürdeine Hilfe. Lg Gudrun

Monic 31.10.2020 - 02:16:

Je fais le modèle 175-32 Voici ma compréhension A) Pour le raglan cela se fait sur 4 rangs et à la fin des 4 rangs on a 8 mailles de plus. On fait cela 8 fois soit 32 rangs. B) pour le devant et le dos il est écrit: “Augmenter 35 fois tous les 2 tours et 2 fois tous les 4 tours.” Je ne vois pas comment integer cette information avec les explications du raglan. Des explications seraient bienvenues.

DROPS Design 02.11.2020 - 10:07:

Bonjour Monic, on augmente à un rythme différent sur le dos/le devant et sur les manches; autrement dit, en XXXL, on augmente pour le devant et le dos: 35x tous les 2 tours + 2 x tous les 4 tours, en même temps, on va augmenter pour les manches: 25 xtous les 2 tours puis 7x tous les 4 tours. Au début, on va augmenter 8 mailles à chaque fois, puis on va augmenter soit 4 mailles (dos/devant seulement) soit 8 mailles (dos/devant/manches). Bon tricot!

Erika Crespo Latin 30.10.2020 - 17:57:

Gabriela, no respondieron tu pregunta, pero los aumentos siempre se hacen corrida por medio.

Pauline 30.10.2020 - 15:29:

J'ai fait mon premier pull top down Bee Stipes. La grandeur du pull est parfaite mais étant donné que le col est de la même hauteur au dos et au devant le col ne tombe pas bien en avant. Qu'est-ce que je peux faire pour régler le problème? Est-ce que je peux défaire seulement le col, reprendre les mailles et faire un autre col? Merci pour votre aide.

DROPS Design 30.10.2020 - 16:16:

Bonjour Pauline, vous pouvez peut être utiliser la technique pour allonger un tricot en défaisant au niveau du début des côtes et vous pouvez ensuite tricoter une réhausse - n'hésitez pas à vous faire aider par votre magasin pour toute assistance personnalisée. Bon tricot!

Tineke 16.10.2020 - 14:38:

Patroon drops157-20 55st opzetten met rondbreinaald 9 en 80cm lengte lukt me niet om de steken rond te breien.Moet ik misschien een kortere lengte gebruiken.? .

Carola 19.08.2020 - 17:38:

Hallo liebes Taem , da ich noch ein Anfänger bin und gerne dieser Strickanleitung folgen möchte hätte ich eine Frage.Wenn ich das Bünddchenmuster mit den 48 Maschen gestrickt habe,muss ich die Maschenanzahl dann durch 4 teilen??oder brauche ich für Vorderteil und Rückenteil mehr als für die Arme.Und wie ergibt sich die hintere Mitte ??Ich würde mich freuen wenn sie mir helfen können und sende Liebe Grüße

DROPS Design 20.08.2020 - 10:24:

Liebe Carola, am besten folgen Sie eine Anleitung, die Ihre Maschenprobe stimmt - siehe Beispiele in diese Seite. Gerne wird Ihnen auch Ihr DROPS Laden damit weiterhelfen. Viel Spaß beim stricken!

Patricia Voglio 16.08.2020 - 12:28:

A Gabriela, yo hago los aumentos corrida por medio (me parece que esa era tu pregunta!)

Stella 03.08.2020 - 17:46:

No esta bien explicado. Después de los 48 puntos cada cuantos hay que colocar el marcador para dividir todas las partes?

Gabriela 25.06.2020 - 02:07:

Hola, me gustaría saber si para el raglán los aumentos se hacen en todas las vueltas o vuelta por medio?

DROPS Design 26.07.2020 - 21:03:

Hola Gabriela. En cada modelo la línea del raglán se trabaja diferente. No hay un número de aumentos fijo.

Giulia 10.06.2020 - 14:53:

Buongiorno non riesco a capire come vada eseguito questo passaggio : riprendere 1 maglia in ognuna delle maglie avviate sotto la manica. Posso avere qualche spiegazione? Grazie

DROPS Design 12.06.2020 - 08:54:

Buongiorno Giulia. Le alleghiamo un video che spiega come riprendere le maglie. Buon lavoro!

Bente 01.06.2020 - 22:22:

Jeg ønsker en halsudskæring, som ikke er ens foran og bagpå, - hvor nakken går lidt højere op. Hvordan gøres det?

DROPS Design 03.06.2020 - 06:36:

Hei Bente. Da strikkes du en forhøyning bak. Ofte vil det stå en forklaring i våre oppskrifter. Gjør det ikke i den oppskriften du skal strikke, ta en titt på denne videoen: God Fornøyelse!

Anita 20.05.2020 - 17:09:

I am knitting 171-23 Misty Harbor Cardigan. Right Sleeve: cast on 12 new sts "mid under sleeve". My question is: which side of the sleeve are these stitches added, next to the right front or the back (next to A.2) I love the pattern of this cardigan, just trying to finish it for my daughter's birthday at the end of June :) Thank you.

DROPS Design 22.05.2020 - 10:48:

Dear Anita, slip the stitches back on needle and cast on the 12 sts as shown under picture 18)A then continue working the sleeve in the round with A.3 and A.2 over the middle 8 sts (the 12 sts mid under sleeve will be worked with 2 sts in A.3, 8 sts in A.2, 2 sts in A.3); You can also cast on 6 sts, work the sts from needle, cast on 6 sts and join adding a marker at the join. Happy knitting!

Soledad 18.05.2020 - 22:39:

Hola! Por qué sus modelos no tienen rebaje en el cuelo, en el delantero? Tienen modelos así? Gracias

Andrea 27.04.2020 - 18:44:

Guten Tag, noch eine Frage zu Ihrer Wolle ist diese frei von Tierleid (beispielsweise Mulesing ) ? Vielen Dank

DROPS Design 28.04.2020 - 11:03:

Dear Andra, hier lesen Sie mehr über unsere Wolle. Viel Spaß beim stricken!

Andrea 27.04.2020 - 17:45:

Die beste Strickanleitung die ich seit längerem in den Händen hatte. Habe noch nie top down gestrickt und muss erst 50 Jahre stricken um zu so einer tollen Anleitung zu kommen. Und so easy. Absolut top und nach der Maschenprobe passt alles ganz exakt, geht megaschnell und sieht super aus. Eine Frage noch zu der Wolle ist diese frei von Tierleid (beispielsweise Mulesing ) ? Vielen Dank

Rosalind 27.04.2020 - 11:57:

Hei!Takk for mange fine videoer og forklaringstekster. De har hjulpet meg mye på min strikkereise. Denne er veldig tydelig forklart og bildene er veldig bra. Jeg bare lurer på, hvilket tykkelse er det på strikkepinnene dere har brukt her og hva sånn cirka er strikkefastheten?

ROUVIER 26.04.2020 - 10:24:

Bonjour. habituée au tricot, je vous avoue que j'ai du mal à comprendre les explications du modèle autumn stroll qui me plait beaucoup. serait-il possible d'avoir de l'aide? merci d'avance.

DROPS Design 27.04.2020 - 10:27:

Bonjour Mme Rouvier, vous pouvez volontiers poser votre question dans la rubrique du même nom sur la page de ce modèle - Votre magasin DROPS saura également vous aider - même par mail ou téléphone - pour toute assistance individuelle. Bon tricot!

Elsa 01.04.2020 - 17:13:

Bonjour ! Je cherche désespérément une réponse et votre aide me serait précieuse ! Lorsque l'on a tricoté séparément le devant et le dos, il faut reprendre un tricot en rond ... mais il ne suffit pas juste de mettre toutes les mailles sur la même aiguille circulaire non ? Y a-t-il quelque chose à faire de particulier ...? Peut être que la réponse est toute simple mais vraiment je bloque ! Merci de votre réponse, bonne journée !

DROPS Design 02.04.2020 - 08:59:

Bonjour Elsa, quand vous tricotez un pull de haut en bas, vous allez tricoter 1 tour pour diviser les mailles de l'empiècement et donc mettre celles des manches en attente, monter de nouvelles mailles sous les manches et continuer en rond ( à partir de la photo-8) - et on continue sur les nouvelles mailles en rond (pull). Pour les manches (photo-13), on monte des mailles ou on en relève dans celles du côté et on tricote en rond. Cette vidéo pourrait-t'elle vous aider? Bon tricot!