Hvordan strikkes en trøje ovenfra og ned

Tags: nybegynder,

Flere af vores trøjer er strikket ovenfra og ned, det gør vi dels for at det er lettere at justere tøjet efter personlige ønsker og mål. Det er lettere at justere længde på ærmer, krop og bærestykke. Og så er det lettere at prøve en bluse undervejs, når den er strikket ovenfra og ned.

I denne lektion viser vi hvordan man strikker en bluse med en enkel raglanudtagning. Begynd med at vælge den opskrift som du vil strikke. Denne lektion vil guide dig igennem opskriften. Hvis du har valgt en opskrift med en anden slags raglanudtagning, så er det bare af følge instruktionen for udtagning i din opskrift – du vil opdage at princippet med at strikke ovenfra og ned er det samme som vores eksempel. Denne teknik kan også bruges til runde bærestykker, da er det bare at følge instruktionen i opskriften for det runde bærestykke i stedet for raglanudtagning som vi viser her.

Du kan også strikke en jakke ovenfra og ned med samme teknik, men da skal du strikke frem og tilbage på rundpinden med start midt foran (da behøver du ikke mærket midt bagpå).

Lad os komme igang

1) Vi har startet vores eksempel med at slå 48 masker op og vi har strikket rib (2ret, 2vrang) i 3 cm inden vi går i gang med raglanudtagningen.

Efter ribkanten, fortsætter vi i glatstrik og vi sætter et mærke midt bagpå. Sæt 4 mærketråde i raglanovergangene imellem ærmerne og ryg & forstykket; fra 1.mærke (midt bagpå) til 1.mærketråd = halv bagstykke. Fra 1. til 2. mærketråd = 1. ærme. Fra 2. til 3. mærketråd = forstykket. Fra 3. til 4. mærketråd = 2. ærme. De sidste masker mellem 4.mærketråd og mærket bagpå = halv bagstykke).

2) Start udtagningen til raglan på hver side af de 4 mærketråde.

3) Tag ud således: Start 1 maske før mærketråden, lav 1 omslag om højre pind.

4) Strik 2 masker (mærketråden sidder imellem disse 2 masker), lav 1 omslag om højre pind.

5) Første udtagning (omslag) før og efter 1.mærketråd er nu lavet. Gentag udtagningen ved hver af de 4 mærketråde (=8 udtagninger på omgangen).

6) På næste omgang strikkes omslagene drejet (strik i bagerste maskebue) så der ikke bliver hul.

7) Fortsæt ifølge opskriften, og tag ud til raglan som forklaret i din opskrift.

8)Når alle udtagninger til raglan er færdig, fortsættes til du når det mål, som står i din opskrift, hvor arbejdet skal deles til ærmer og ryg & forstykke.

9) Del arbejdet op til ærmer og ryg & forstykke, og strik hver del færdig for sig. Strik frem til 1. mærketråd (=halv bagstykke).

10) Sæt maskerne imellem 1. og 2. mærketråd på en tråd/maskeholder (= 1. ærme).

11) Slå nye masker op under ærmet (det antal som står i din opskrift).

12) Strik maskerne mellem 2. og 3. mærketråd (=forstykke).

13) Sæt maskerne imellem 3. og 4. mærketråd på en tråd/maskeholder (= 2. ærme).

14)Slå nye masker op under ærmet (samme antal masker som under 1.ærme).

15) Strik de sidste masker på bagstykket (frem til mærket).

16) Strik ryg & forstykke rundt på rundpinden, samtidig som der tages ind eller ud i siderne ifølge din opskrift, strik mønster, længde, ribkant ifølge din opskrift. Hvis du er usikker på længden, så kan du enkelt prøve blusen inden du bestemmer dig, om du vil gøre den kortere eller længere (TIP: Når du prøver blusen, så fordel maskerne over flere lange rundpinde (sæt evt et elastik i enden af rundpindene), så maskerne ikke falder af når du trækker i dem).

17)Strik ærmerne: Sæt maskerne fra den ene tråd/maskeholder tilbage på en kort rundpind.

18) A: Nu strikkes ærmet, enten slår man nye masker op under ærmet, se billede A) eller så strikker man op i maskerne under ærmet, se billede B) - se opskrift på hvor mange masker og sæt et mærke. Fra dette mærke måles arbejdet videre.

19) Sæt 1 nyt mærke i midten af de nye masker og strik ifølge din opskrift. Tag 1 maske ind under ærmet på hver side af det nye mærke.

20) Strik til 2 masker før masken med mærket, tag 1 maske løst af og sæt den på højre pind, strik 1, løft den løse maske over (= 1 indtagning).

21) Strik masken med mærket.

22) Strik 2 masker sammen (=1 maske taget ind).

Der er nu taget 1 maske ind før og efter mærket (= 2 masker taget ind).

23) Følg din opskrift for antal indtagninger og hvor ofte der skal tages ind på ærmet.

24) Når begge ærmer er strikket, syes hullerne under ærmerne.

Når trøjen er strikket færdig ifølge opskriften, fjernes alle mærker og mærketråde, trådene hæftes og din trøje er færdig!

Har du ikke prøvet at strikke en trøje ovenfra og ned endnu, så finder du inspiration her under!

Kommentarer (38)

Stella 03.08.2020 - 17:46:

No esta bien explicado. Después de los 48 puntos cada cuantos hay que colocar el marcador para dividir todas las partes?

Gabriela 25.06.2020 - 02:07:

Hola, me gustaría saber si para el raglán los aumentos se hacen en todas las vueltas o vuelta por medio?

DROPS Design 26.07.2020 - 21:03:

Hola Gabriela. En cada modelo la línea del raglán se trabaja diferente. No hay un número de aumentos fijo.

Giulia 10.06.2020 - 14:53:

Buongiorno non riesco a capire come vada eseguito questo passaggio : riprendere 1 maglia in ognuna delle maglie avviate sotto la manica. Posso avere qualche spiegazione? Grazie

DROPS Design 12.06.2020 - 08:54:

Buongiorno Giulia. Le alleghiamo un video che spiega come riprendere le maglie. Buon lavoro!

Bente 01.06.2020 - 22:22:

Jeg ønsker en halsudskæring, som ikke er ens foran og bagpå, - hvor nakken går lidt højere op. Hvordan gøres det?

DROPS Design 03.06.2020 - 06:36:

Hei Bente. Da strikkes du en forhøyning bak. Ofte vil det stå en forklaring i våre oppskrifter. Gjør det ikke i den oppskriften du skal strikke, ta en titt på denne videoen: God Fornøyelse!

Anita 20.05.2020 - 17:09:

I am knitting 171-23 Misty Harbor Cardigan. Right Sleeve: cast on 12 new sts "mid under sleeve". My question is: which side of the sleeve are these stitches added, next to the right front or the back (next to A.2) I love the pattern of this cardigan, just trying to finish it for my daughter's birthday at the end of June :) Thank you.

DROPS Design 22.05.2020 - 10:48:

Dear Anita, slip the stitches back on needle and cast on the 12 sts as shown under picture 18)A then continue working the sleeve in the round with A.3 and A.2 over the middle 8 sts (the 12 sts mid under sleeve will be worked with 2 sts in A.3, 8 sts in A.2, 2 sts in A.3); You can also cast on 6 sts, work the sts from needle, cast on 6 sts and join adding a marker at the join. Happy knitting!

Soledad 18.05.2020 - 22:39:

Hola! Por qué sus modelos no tienen rebaje en el cuelo, en el delantero? Tienen modelos así? Gracias

Andrea 27.04.2020 - 18:44:

Guten Tag, noch eine Frage zu Ihrer Wolle ist diese frei von Tierleid (beispielsweise Mulesing ) ? Vielen Dank

DROPS Design 28.04.2020 - 11:03:

Dear Andra, hier lesen Sie mehr über unsere Wolle. Viel Spaß beim stricken!

Andrea 27.04.2020 - 17:45:

Die beste Strickanleitung die ich seit längerem in den Händen hatte. Habe noch nie top down gestrickt und muss erst 50 Jahre stricken um zu so einer tollen Anleitung zu kommen. Und so easy. Absolut top und nach der Maschenprobe passt alles ganz exakt, geht megaschnell und sieht super aus. Eine Frage noch zu der Wolle ist diese frei von Tierleid (beispielsweise Mulesing ) ? Vielen Dank

Rosalind 27.04.2020 - 11:57:

Hei!Takk for mange fine videoer og forklaringstekster. De har hjulpet meg mye på min strikkereise. Denne er veldig tydelig forklart og bildene er veldig bra. Jeg bare lurer på, hvilket tykkelse er det på strikkepinnene dere har brukt her og hva sånn cirka er strikkefastheten?

ROUVIER 26.04.2020 - 10:24:

Bonjour. habituée au tricot, je vous avoue que j'ai du mal à comprendre les explications du modèle autumn stroll qui me plait beaucoup. serait-il possible d'avoir de l'aide? merci d'avance.

DROPS Design 27.04.2020 - 10:27:

Bonjour Mme Rouvier, vous pouvez volontiers poser votre question dans la rubrique du même nom sur la page de ce modèle - Votre magasin DROPS saura également vous aider - même par mail ou téléphone - pour toute assistance individuelle. Bon tricot!

Elsa 01.04.2020 - 17:13:

Bonjour ! Je cherche désespérément une réponse et votre aide me serait précieuse ! Lorsque l'on a tricoté séparément le devant et le dos, il faut reprendre un tricot en rond ... mais il ne suffit pas juste de mettre toutes les mailles sur la même aiguille circulaire non ? Y a-t-il quelque chose à faire de particulier ...? Peut être que la réponse est toute simple mais vraiment je bloque ! Merci de votre réponse, bonne journée !

DROPS Design 02.04.2020 - 08:59:

Bonjour Elsa, quand vous tricotez un pull de haut en bas, vous allez tricoter 1 tour pour diviser les mailles de l'empiècement et donc mettre celles des manches en attente, monter de nouvelles mailles sous les manches et continuer en rond ( à partir de la photo-8) - et on continue sur les nouvelles mailles en rond (pull). Pour les manches (photo-13), on monte des mailles ou on en relève dans celles du côté et on tricote en rond. Cette vidéo pourrait-t'elle vous aider? Bon tricot!

Barbara 26.03.2020 - 19:11:

Buongiorno, come posso cercare sul sito i modelli realizzato in top-down? C’è modo di effettuare una ricerca con questa tecnica?

DROPS Design 03.04.2020 - 09:20:

Buongiorno Barbara, può cercare "top down" nella barra "Trova modelli". Buon lavoro!

Maryse 19.03.2020 - 08:32:

Bonjour a vous , je suis tjs ennuyee avec ce calcul, comment calculer le nbres de mailles pour commencer le raglan, faut il diviser par 4 ou par 3 dont un par 2 pour les manches, je vous remercie, cordialement Maryse

DROPS Design 19.03.2020 - 10:19:

Bonjour Maryse, nous ne montrons ici qu'un exemple, tout va dépendre de votre tension, de la largeur souhaitée pour votre encolure, du nombre de mailles dédiées aux raglans etc... vous trouverez tous nos modèles tricotés en top down ici, vous pourrez ainsi vous inspirer de celui qui vous convient le mieux. N'hésitez pas à vous adresser à votre magasin pour toute assistance individuelle complémentaire. Bon tricot!

Lysiane 18.03.2020 - 10:52:

Bonjour, je suis débutante pour le tricot circulaire et je me lance pour mon premier modèle top-down (strawberry rain),et je ne sais comment faire avec la longueur du câble, pour le début : encolure, un câble de 80 c'est trop long, les mailles sont beaucoup trop distendues et avec un petit câble, ça va être difficile par la suite quand j'aurai le corps du pull à tricoter, trop de mailles sur un petit câble. Comment gérer cela ?? Merci beaucoup

DROPS Design 19.03.2020 - 10:21:

Bonjour Lysiane, quand on tricote en top down, on commence effectivement par une aiguille circulaire de 40 cm ou des aiguilles doubles pointes pour avoir suffisamment de place pour toutes les mailles, si vous avez une seule aiguille de 80 cm vous pouvez utiliser la technique dite du magic loop. Bon tricot!

Fiorina 31.01.2020 - 19:34:

Interessante tutorial. C'è una spiegazione simile per la tecnica bottom - up?

DROPS Design 04.02.2020 - 10:08:

Buongiorno Fiorina. Purtroppo un tutorial simile per la tecnica bottom up non è disponibile. I nostri modelli sono però tutti accompagnati da video che descrivono le varie tecniche usate per realizzarli (lavorazione in tondo, in piano, come cucire le singole parti e così via). Buon lavoro!

Marina 19.01.2020 - 22:09:

Salve, ho lavorato e quasi finito un maglione top down ma ho cambiato idea sullo scollo e vorrei fare un dolcevita piuttosto del semplice girocollo. Come faccio a riprendere le maglie Del collo e fare il collo alto? (la lavorazione dello scollo e’ a coste 2/2 che vorrei mantenere sul dolcevita). Ho già provato a fare il tutto ma si vede uno strano errore da dove riprendo a lavorare (le coste sembrano inclinate o comunque sbagliate). C’è un qualche trucco? Grazie mille, Marina

Laurence 15.01.2020 - 11:03:

Bonjour, Pouvez-vous me dire s'il est possible de se baser sur un modèle "bas en haut" pour tricoter de "haut en bas" ? Merci pour votre réponse

DROPS Design 16.01.2020 - 09:38:

Bonjour Laurence, probablement, il vous suffit peut être d'inverser les explications pour commencer par le nombre de mailles rabattues et augmenter au lieu de diminuer ou vice versa, mais attention au point fantaisie/motif, car tricoté de bas en haut au lieu de haut en bas peut en modifier/altérer le résultat. Votre magasin DROPS saura vous apporter toute aide personnalisée complémentaire, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Solveig Jensen 09.01.2020 - 07:09:

Jeg har lige strikket den første trøje oppefra model moonlight jakke-lign. Synes dig halsudskæringen falder lige lovlig bred - kan jeg rette op bagefter eller starte forfra?

DROPS Design 27.01.2020 - 07:47:

Hei Solveig. Du kan evnt strikke en ny vrangbord helt til slutt, der du felller en del masker slik av vrangborden blir strammere. Eller evnt hekle en rad med kjedemasker på bakstiden ved overgangen mellom vrangborden/bolen, slik at det strammer seg litt. God Fornøyelse!

Mona 06.01.2020 - 14:40:

Finnes det något mønster att sticka oppifrån och ned på alpakka på pinner 2,5 til 3,5?

Manuela Päßler 21.12.2019 - 11:09:

Welche Länge an Stricknadeln nimmt man?

DROPS Design 02.01.2020 - 16:43:

Liebe Frau Päßler, am Anfang beginnt man oft mit 40 cm Stricknadel (oder mit Nadelspiel wenn der Umfang weniger als 40 cm ist), dann können Sie mit einer längeren Nadeln (60 cm oder/und 80 cm) weiter stricken, dh wenn mann nicht genügend Platz für alle Maschen hat, dann kann man eine längere Nadeln benutzen. Viel Spaß beim stricken!