Hvordan strikkes en trøje ovenfra og ned

Tags: nybegynder,

Flere af vores trøjer er strikket ovenfra og ned, det gør vi dels for at det er lettere at justere tøjet efter personlige ønsker og mål. Det er lettere at justere længde på ærmer, krop og bærestykke. Og så er det lettere at prøve en bluse undervejs, når den er strikket ovenfra og ned.

I denne lektion viser vi hvordan man strikker en bluse med en enkel raglanudtagning. Begynd med at vælge den opskrift som du vil strikke. Denne lektion vil guide dig igennem opskriften. Hvis du har valgt en opskrift med en anden slags raglanudtagning, så er det bare af følge instruktionen for udtagning i din opskrift – du vil opdage at princippet med at strikke ovenfra og ned er det samme som vores eksempel. Denne teknik kan også bruges til runde bærestykker, da er det bare at følge instruktionen i opskriften for det runde bærestykke i stedet for raglanudtagning som vi viser her.

Du kan også strikke en jakke ovenfra og ned med samme teknik, men da skal du strikke frem og tilbage på rundpinden med start midt foran (da behøver du ikke mærket midt bagpå).

Lad os komme igang

1) Vi har startet vores eksempel med at slå 48 masker op og vi har strikket rib (2ret, 2vrang) i 3 cm inden vi går i gang med raglanudtagningen.

Efter ribkanten, fortsætter vi i glatstrik og vi sætter et mærke midt bagpå. Sæt 4 mærketråde i raglanovergangene imellem ærmerne og ryg & forstykket; fra 1.mærke (midt bagpå) til 1.mærketråd = halv bagstykke. Fra 1. til 2. mærketråd = 1. ærme. Fra 2. til 3. mærketråd = forstykket. Fra 3. til 4. mærketråd = 2. ærme. De sidste masker mellem 4.mærketråd og mærket bagpå = halv bagstykke).

2) Start udtagningen til raglan på hver side af de 4 mærketråde.

3) Tag ud således: Start 1 maske før mærketråden, lav 1 omslag om højre pind.

4) Strik 2 masker (mærketråden sidder imellem disse 2 masker), lav 1 omslag om højre pind.

5) Første udtagning (omslag) før og efter 1.mærketråd er nu lavet. Gentag udtagningen ved hver af de 4 mærketråde (=8 udtagninger på omgangen).

6) På næste omgang strikkes omslagene drejet (strik i bagerste maskebue) så der ikke bliver hul.

7) Fortsæt ifølge opskriften, og tag ud til raglan som forklaret i din opskrift.

8)Når alle udtagninger til raglan er færdig, fortsættes til du når det mål, som står i din opskrift, hvor arbejdet skal deles til ærmer og ryg & forstykke.

9) Del arbejdet op til ærmer og ryg & forstykke, og strik hver del færdig for sig. Strik frem til 1. mærketråd (=halv bagstykke).

10) Sæt maskerne imellem 1. og 2. mærketråd på en tråd/maskeholder (= 1. ærme).

11) Slå nye masker op under ærmet (det antal som står i din opskrift).

12) Strik maskerne mellem 2. og 3. mærketråd (=forstykke).

13) Sæt maskerne imellem 3. og 4. mærketråd på en tråd/maskeholder (= 2. ærme).

14)Slå nye masker op under ærmet (samme antal masker som under 1.ærme).

15) Strik de sidste masker på bagstykket (frem til mærket).

16) Strik ryg & forstykke rundt på rundpinden, samtidig som der tages ind eller ud i siderne ifølge din opskrift, strik mønster, længde, ribkant ifølge din opskrift. Hvis du er usikker på længden, så kan du enkelt prøve blusen inden du bestemmer dig, om du vil gøre den kortere eller længere (TIP: Når du prøver blusen, så fordel maskerne over flere lange rundpinde (sæt evt et elastik i enden af rundpindene), så maskerne ikke falder af når du trækker i dem).

17)Strik ærmerne: Sæt maskerne fra den ene tråd/maskeholder tilbage på en kort rundpind.

18) A: Nu strikkes ærmet, enten slår man nye masker op under ærmet, se billede A) eller så strikker man op i maskerne under ærmet, se billede B) - se opskrift på hvor mange masker og sæt et mærke. Fra dette mærke måles arbejdet videre.

19) Sæt 1 nyt mærke i midten af de nye masker og strik ifølge din opskrift. Tag 1 maske ind under ærmet på hver side af det nye mærke.

20) Strik til 2 masker før masken med mærket, tag 1 maske løst af og sæt den på højre pind, strik 1, løft den løse maske over (= 1 indtagning).

21) Strik masken med mærket.

22) Strik 2 masker sammen (=1 maske taget ind).

Der er nu taget 1 maske ind før og efter mærket (= 2 masker taget ind).

23) Følg din opskrift for antal indtagninger og hvor ofte der skal tages ind på ærmet.

24) Når begge ærmer er strikket, syes hullerne under ærmerne.

Når trøjen er strikket færdig ifølge opskriften, fjernes alle mærker og mærketråde, trådene hæftes og din trøje er færdig!

Har du ikke prøvet at strikke en trøje ovenfra og ned endnu, så finder du inspiration her under!

Kommentarer (24)

Fiorina 31.01.2020 - 19:34:

Interessante tutorial. C'è una spiegazione simile per la tecnica bottom - up?

DROPS Design 04.02.2020 - 10:08:

Buongiorno Fiorina. Purtroppo un tutorial simile per la tecnica bottom up non è disponibile. I nostri modelli sono però tutti accompagnati da video che descrivono le varie tecniche usate per realizzarli (lavorazione in tondo, in piano, come cucire le singole parti e così via). Buon lavoro!

Marina 19.01.2020 - 22:09:

Salve, ho lavorato e quasi finito un maglione top down ma ho cambiato idea sullo scollo e vorrei fare un dolcevita piuttosto del semplice girocollo. Come faccio a riprendere le maglie Del collo e fare il collo alto? (la lavorazione dello scollo e’ a coste 2/2 che vorrei mantenere sul dolcevita). Ho già provato a fare il tutto ma si vede uno strano errore da dove riprendo a lavorare (le coste sembrano inclinate o comunque sbagliate). C’è un qualche trucco? Grazie mille, Marina

Laurence 15.01.2020 - 11:03:

Bonjour, Pouvez-vous me dire s'il est possible de se baser sur un modèle "bas en haut" pour tricoter de "haut en bas" ? Merci pour votre réponse

DROPS Design 16.01.2020 - 09:38:

Bonjour Laurence, probablement, il vous suffit peut être d'inverser les explications pour commencer par le nombre de mailles rabattues et augmenter au lieu de diminuer ou vice versa, mais attention au point fantaisie/motif, car tricoté de bas en haut au lieu de haut en bas peut en modifier/altérer le résultat. Votre magasin DROPS saura vous apporter toute aide personnalisée complémentaire, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Solveig Jensen 09.01.2020 - 07:09:

Jeg har lige strikket den første trøje oppefra model moonlight jakke-lign. Synes dig halsudskæringen falder lige lovlig bred - kan jeg rette op bagefter eller starte forfra?

DROPS Design 27.01.2020 - 07:47:

Hei Solveig. Du kan evnt strikke en ny vrangbord helt til slutt, der du felller en del masker slik av vrangborden blir strammere. Eller evnt hekle en rad med kjedemasker på bakstiden ved overgangen mellom vrangborden/bolen, slik at det strammer seg litt. God Fornøyelse!

Mona 06.01.2020 - 14:40:

Finnes det något mønster att sticka oppifrån och ned på alpakka på pinner 2,5 til 3,5?

Manuela Päßler 21.12.2019 - 11:09:

Welche Länge an Stricknadeln nimmt man?

DROPS Design 02.01.2020 - 16:43:

Liebe Frau Päßler, am Anfang beginnt man oft mit 40 cm Stricknadel (oder mit Nadelspiel wenn der Umfang weniger als 40 cm ist), dann können Sie mit einer längeren Nadeln (60 cm oder/und 80 cm) weiter stricken, dh wenn mann nicht genügend Platz für alle Maschen hat, dann kann man eine längere Nadeln benutzen. Viel Spaß beim stricken!

Lucia 28.11.2019 - 08:35:

Scusate volevo scrivere se volessi uno scollo più profondo sul davanti come dovrei fare? grazie

Lucia 28.11.2019 - 08:32:

Se volessi lo scippo più profondo sul davanti come devo fare? grazie

DROPS Design 12.01.2020 - 20:26:

Buonasera Lucia, può scegliere un modello con questa caratteristica nel nostro catalogo oppure rivolgersi al suo rivenditore DROPS di fiducia. Buon lavoro!

Rosamaria Cellerino 21.11.2019 - 22:21:

Grazie per tutte le spiegazioni, le idee che mi regalate!!! Lavoro per i miei nipotini ed i cani!!!Complimenti!!!

Mari 11.11.2019 - 07:37:

Spiegazione molto chiara che mi ha ha dato lo spunto per fare un maglione senza tutorial Per me una grande soddisfazione Grazie !!!!!!

Gry Gerhardt 10.11.2019 - 22:52:

Hei! Strikker Warm Fall Drops 186-35. Lurer på hvordan jeg følger diagrammet A1 og A2 når jeg strikker ovenfra og ned? Begynner jeg på toppen av diagrammet?

DROPS Design 18.11.2019 - 09:54:

Hei Gry. Du begynner nederst på diagrammene. Uansett om det skal strikkes ovenfra og ned eller nedenifra og opp, så starter man et diagram nederst til høyre. God Fornøyelse!

Patrizia 09.11.2019 - 09:50:

Dea, osservando la foto al punto 15, si riescono a contare le maglie, 16 m per il davanti, 16 per il dietro, 8 per ciascuna manica.

Hege 23.10.2019 - 13:21:

Synes denne var veldig god. Besøk meg også gjerne på http://strikkehege.bloggnorge.com/

Anita 23.10.2019 - 09:28:

Hvorfor skal det øke 56 masker når vi kommer til vrangbord på Winter Carnival genser? Da blir jo vrangborden videre enn bolen. Strikkes ovenfra og ned Normalt er jo å øke etter vrangbord

DROPS Design 25.10.2019 - 10:35:

Hei. Det økes for å unngå at vrangborden som skal strikkes, trekker arbeidet sammen. Mvh DROPS Design

Reidun Pettersen 02.10.2019 - 07:43:

Skal strikke olafurgenser i str. M og har økt masker og skal dele inn og da jeg kommer til maskene etter 8. Merke,skal d være 19 masker. Og da vi starter skal d være 18 masker kan dette være riktig?..

DROPS Design 03.10.2019 - 14:48:

Hej Reidun, Skriv dit spørgsmål ind på selve opskriften, skriv hvor du er i opskriften, så er det letter for os at sætte os ind i dit problem :)

Isabelle 28.09.2019 - 17:18:

Bonjour, J'ai testé vos explications pour tester le pull de haut en bas avec des aiguilles circulaires... je m'en sors pas trop mal dirons nous ;) Je souhaiterais faire un pull en fausse côtes anglaises en top down mais je ne trouve pas de modèles sur votre site... Pouvez vous m'aider ? Merci beaucoup

DROPS Design 30.09.2019 - 13:05:

Bonjour Isabelle, vous trouverez ici quelques modèles tricotés en côtes anglaises et de haut en bas, y compris quelques pulls. Bon tricot!

Houdré-Soubielle 09.09.2019 - 18:21:

Comment faire quand il y a une pointe sur le devant et le dos .je ne comprends pas les explications

DROPS Design 10.09.2019 - 10:04:

Bonjour Mme Houdré-Soubielle, la technique peut être différente en fonction du modèle, pouvez-vous poser votre question sur le modèle que vous tricotez? Il sera ainsi plus facile de vous répondre. Bon tricot!

Isabel 27.08.2019 - 11:15:

¿cómo seleccionar trabajos tejidos de abajo hacia arriba? El traductor invierte el orden automáticamente y sólo selecciona labores tejidas de arriba para abajo

DROPS Design 10.11.2019 - 18:04:

Hola Isabel. De momento solo tenemos la etiqueta para seleccionar los modelos realizados de arriba abajo.

FiorellaLibra 31.07.2019 - 14:33:

Non sao

Giselle 13.05.2019 - 04:22:

Dica maravilhosa,eu já havia desistido de tentar.