Hvordan måles strikkefastheden og regnes opskriften ud?

Tags: nybegynder,
Hvordan måles strikkefastheden og regnes opskriften ud?

Forklaringen gælder både når der strikkes og hækles.

Således regnes en opskrift ud efter strikkefastheden:

Se altid på måleskitsen nederst i opskriften og vælg den størrelse som passer dig.
Her finder du en lektion om hvordan man læser vores måleskitser.

Udregning:
Opskriften er beregnet så tøjet hverken bliver større eller mindre end målskitsen.
Til udregningen skal vi bruge strikkefastheden, og vi beregner størrelsen således:

Hvis 10 cm i bredden = 20 masker i bredden
Så er 1 cm i bredden (20 masker delt med 10 cm) = 2 masker
Hvis bredden skal være 48 cm, så regner vi således:
48 cm x 2 masker = 96 masker

Konsekvenser:
Hvis du da har 22 masker på 10 cm i stedet for 20 masker, så betyder det at tøjet bliver ca 5 cm for smalt i forhold til måleskitsen og så må det regnes om.

Alle maskeantal i opskriften er beregnet ud fra angivet strikkefasthed i opskriften, det påvirker f.eks. halsindtagningen - ærmeudtagningen – antal masker at slå op - raglan m.m.

Så skift pind :)

Strikkefasthed og strikkeprøve:

Prøven:
For at være sikker på at målene på tøjet svarer til målene i opskriften, så skal du altid starte med at lave en strikkeprøve - på den måde kan du strikke tøjet med den rigtige strikkefasthed.

Slå et større antal masker op end hvad strikkefastheden siger du skal have på 10 cm i bredden. Strik en prøve som er lidt større end 10 cm i højden, start med det vejledende pindenummer.

Hvis strikkefastheden skal være:
20 masker i bredden og 27 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm.
Læg et målebånd på arbejdet og tæl maskerne:
20 masker = 10 cm i bredde og 27 pinde i højden = 10 cm.

Resultat / konsekvens:
Har du flere end 20 masker på 10 cm – skift til et tykkere pindenummer.
Har du færre end 20 masker på 10 cm - skift til et tyndere pindenummer.

Når du har fundet frem til hvilket pindenummer du skal bruge, så er du klar til at starte. Husk også at kontrollere strikkefastheden løbende, da den let kan ændre sig efterhånden som du strikker.

Rigtig eller forkert pindenummer:

Pindenummer:
Der er ikke noget som hedder rigtig eller forkert pindenummer! Det er meget individuelt hvordan man strikker.

Opgivet pindenummer er kun vejledende.

Find det pindenummer som giver dig den rigtige strikkefasthed, det vil sige at hvis du skal bruge pindenummer 6, når der står pindenummer 4 i opskriften - så skal du gøre det.

Mange af os her på DROPS kontoret bruger forskellige pindenumre for at opnå samme strikkefasthed, når vi strikke med samme garn - så det er meget almindeligt.

Pindetype:
Dette er også meget individuelt.

Der findes strikkepinde lavet i træ, bambus, metal, plast og meget mere.
Man finder sin favorit, og det er normalt at man strikker med forskellig strikkefasthed på de forskellige pindetyper.

Et godt tips er: Får du ikke strikkefastheden til at stemme med metalpinde - prøv f.eks. træpinde i stedet

Kommentarer (40)

LIDIA FRANCO ARBELAEZ 22.01.2021 - 23:27:

Talla S , las medidas que corresponde y la talla M que medidas corresponde. Gracias

Tanja Kondraschew 13.01.2021 - 09:37:

Sie haben mich leider nicht richtig verstanden! Diese zwei Farben werden abwechselnd verwendet. Muss ich jetzt bei beiden Farben die Maschenprobe machen? Man hat mir nur gesagt, ich soll eine Maschenprobe machen.

Tanja Kondraschew 13.01.2021 - 19:46:

Hat sich schon erledigt, habe eine Bekannte gefragt, die sich damit auskennt. Die Person hat mir gesagt, wenn es die selbe Partienummer ist, brauche ich nur eine Maschenprobe machen

Tanja Kondraschew 12.01.2021 - 23:46:

Ich habe mir heute meine bestellte Wolle, allerdings nicht Drops Garn abgeholt. Es sind zwei Farben, muss ich mit jeder Farbe eine Maschenprobe machen?

DROPS Design 13.01.2021 - 09:27:

Liebe Frau Kondraschew, Ihre Maschenprobe muss identisch sein, wenn das Modell 2 fädig gestrickt wird, dann müssen Sie mit 2 Fäden stricken - am besten wenden Sie sich an dem Ladenn wo Sie die Wolle gekauft haben, es wird einfacher für sie um Ihnen zuhelfen. Viel Spaß beim stricken!

Yens W 04.01.2021 - 22:53:

Jag skal sticka kofta i Plummun Mohair .Det garn finst inte här var jag bor. Jag skulle vela ändra garn .Vilket kan jag andvända I stället?

Lisbeth 29.12.2020 - 13:04:

Strikkefasthet - Er dette alltid målt på glattstrikk? Ikke den strukturen/mønsteret som brukes i oppskriften?

DROPS Design 11.01.2021 - 09:03:

Hei Lisbeth. Nei, den er ikke alltid målt i glattstrikk, men veldig ofte. Se under STRIKKEFASTHET i den aktuelle oppskriften om hva det står. Det kan f.eks stå: 13 masker i bredden og 19 pinner i høyden med struktur = 10 x 10 cm eller 16 masker i bredden og 40 pinner i høyden med helpatent = 10 x 10 cm. mvh DROPS design

Amélie 19.12.2020 - 15:06:

Je doit fait une tuques pour un enfant de 12ans est je trouve pas comment la fait de cm de haut aider moi

DROPS Design 21.12.2020 - 09:20:

Bonjour Amélie, vous trouverez ici tous nos bonnets enfants - vérifiez bien la taille, tous les modèles ne sont pas déclinés dans toutes les tailles - éventuellement, regardez dans les modèles femme/homme si besoin (adaptez votre recherche en fonction du tour de tête). Bon tricot!

Ingrid 22.11.2020 - 17:12:

Hallo, mijn steek verhouding komt overeen met het patroon maar niet het aantal naalden. Kan ik dan niet gewoon de lengte in acht nemen en niet het aantal naalden? Bedankt

DROPS Design 06.12.2020 - 14:34:

Dag Ingrid,

Het belangrijkste bij de stekenverhouding is dat de breedte overeenkomt (tenzij anders aangegeven in een patroon, bijvoorbeeld bij een overdwars of diagonaal gebreid werkstuk kan dat belangrijk zijn.), de hoogte kun je inderdaad steeds opmeten.

Claudia 30.10.2020 - 14:47:

Buongiorno, ho fatto un campione di 12 m x16 ferri a maglia rasata = 10 x 10 cm adesso ho misurato : la larghezza e' ok ma in altezza ho 11 cm . come devo procedere ?se cambio ferri modifico la larghezza che andrebbe bene cosi'. grazie

Jackie Dempsey 29.10.2020 - 11:51:

Thanks for your reply to my query. However, I have just looked at the knitting tension for size 3mm needles and it should be 28 sts and 34 rows to 10cm, rather than the 24 sts and 32 rows that you recommend in the pattern. I could only get 9cm with 28 sts, even knitting very loosely. So should I knit the pattern in one size bigger or use 4mm needles?

DROPS Design 30.10.2020 - 08:30:

Dear Mrs Dempsey, DROPS Flora should have a tension of 24 sts x 32 rows (read more on shadecard - try different needle size, wash/let your swatch dry flat (= block your swatch) and check measurements again - your DROPS store might have even more tips for you, please contact them for any assistance. Read more about tension here. Happy knitting!

Jackie Dempsey 28.10.2020 - 18:18:

I have made 2 knitting swatches for the Green Luck Cardigan (Drops 196-11), and have found I have to use size 4mm needles instead of the recommended 3mm to obtain the correct measurement, and even then I have to knit loosely. I am using Drops Flora yarn. This seems a very big jump, and I am wondering if the pattern tension may not be correct?

DROPS Design 29.10.2020 - 09:08:

Dear Mrs Dempsey, tension is right; it is the one used for all our yarn from yarn group A - but needle size can vary from one knitter to another, most important is to get the correct tension - you can also block your swatch to make sure you are using the correct needle size. Happy knitting!

Christiane 23.10.2020 - 15:09:

Hallo, ich habe generell das Problem, dass ich immer viel dünnere Nadeln für die Maschenprobe nehmen muss, als angegeben. Egal, mit welcher Drops-Wolle ich stricke. Mit dünneren Nadeln und der richtigen Maschenprobe ist das gestrickte Stück aber dann sehr fest. Woran kann das liegen? Danke und Gruß

DROPS Design 26.10.2020 - 13:36:

Liebe Christiane, wichtig ist wieviele Maschen Sie für 10 cm haben sollen, wenn Sie mehr oder weniger bekommen, dann wird die Maschenprobe und das Ergebnis nicht stimmen - hier lesen Sie mehr - Im zweifelsfallen zeigen Sie Ihrem DROPS Laden Ihr Strickstück (auch ein Foto per mail schicken), dort wird man Ihnen gerne weiterhelfen. Viel Spaß beim stricken!

Renata 19.10.2020 - 16:02:

Buongiorno, per vedere la tensione bisogna sempre lavorare a maglia rasata il campione oppure con il punto che poi si userà per il lavoro ?

DROPS Design 21.10.2020 - 13:29:

Buongiorno Renata. Nelle spiegazioni viene indicato con quale punto (maglia rasata, legaccio o seguendo il motivo lavorato) e con quali ferri preparare il campione. Le consigliamo anche di misurare il campione dopo averlo lavato e fatto asciugare. Buon lavoro!

Janny 08.08.2020 - 20:24:

Kunnen jullie geen patroon maken in rechte lap zie ze veel op priinteresr maar allemaal. Turks. Spaans enzbedankt voor al de patronen maar niks lukt helaas

Sofia 02.08.2020 - 23:44:

Hej Behöver man inte räkna varven utan bara antal maskor på bredden? Mvh Sofia

DROPS Design 06.08.2020 - 10:13:

Hej sofia, jo vi skriver for det meste også antal varv på 10 cm, men ofte står højden i cm i opskriften og da er det dem som gælder.

Irene Frydkjær 28.07.2020 - 09:44:

Anbefaler I at man vasker sin strikkeprøve inden man måler på den? Ved ikke om målene på jeres opskrifter af bluser m.m er før eller efter vask af det strikkede. Ofte forandre især uldgarn sig efter vask

DROPS Design 06.08.2020 - 10:14:

Hej Irene, det kan selvfølgelig være en god ide hvis man er usikker. Vi oplever dog ikke at vores garn forandres i vask :)

Rachel 25.05.2020 - 01:30:

In the Drops pattern 202-26 Robin Song Jacket. The cuffs use size 5mm needle and the main body 6mm. Which needle size should be used for the knitting gauge? Many thanks

DROPS Design 25.05.2020 - 13:41:

Dear Rachel, knitting tension in stocking stitch should be worked with the needle size 6 mm (used for socking stitch) in this pattern . Happy knitting!

Ana 21.05.2020 - 09:57:

Strikkefasthet er en evig hodepine for meg. Hvis jeg er heldig så får jeg antall masker per 10cm riktig, men antall pinner blir alltid feil (2-3 for lite eller for mye). Et annet problem jeg ofte møter på er at til tross for riktig strikkefasthet på en prøvelapp så blir plagget 1-2cm mindre når jeg strikker selv om antallet masker ser ut til å forbli det samme som på prøvelappen. Har dere tips til hva jeg kan gjøre i begge tilfeller?

DROPS Design 29.05.2020 - 15:39:

Hej Ana, Det er vigtigst at man holder strikkefastheden i bredden, for da vil tøjet passe rundt om. I højden kan man følge målene i måleskitsen/opskriften. Det er ret almindeligt at man enten strikker mere og mere stramt eller mere og mere løst jo større arbejde man strikker. Man kan jo altid kontrollere strikkefastheden undervejs og evt skifte til ½ nummer tykkere pinde hvis man strikker strammere end strikkeprøven. God fornøjelse!

Caro 24.02.2020 - 08:23:

Jeg opplever at jeg strikker litt stramt i forhold til strikkefasthet når jeg holder på, men når jeg vasker det ferdige plagget, øker plagget en del i størrelse. Dette skjer særlig med glattstrikk. Tar oppskriftene hensyn til dette? Skjer dette med alle eller gjør jeg noe feil? Skjer det med alle garntyper? Skal jeg endre noe på hvordan jeg strikker eller er det riktig at det blir sånn?

DROPS Design 26.02.2020 - 13:17:

Hej Caro, Nej det ferdige plagget skal ikke øke i størrelse i vask, så det tager oppskriften ikke hensyn til. Når du vasker er det vigtigt at overholde vaskeanvisningen som står både i banderolen og på farvekortet på hjemmesiden. Sørg for at du IKKE bruger skyllemiddel og at du ikke trækker for meget i tøjet - det skal ligge til tørre (ikke hænge). God fornøjelse!

Maminka 19.01.2020 - 10:18:

Quand je réalise un échantillon, j'ai souvent un problème. Si le nombre de mailles qu'il me faut pour 10 cm est compris entre 21 et 22 alors que l'échantillon indique 21 mailles, je suis perplexe, parce que, pour un tricot en grande taille, la différence est importante. Alors je commence par une manche et elle me sert d'échantillon en taille réelle. Au pire, je n'aurais pas trop de tricot à défaire. Avez-vous une meilleure méthode ?

DROPS Design 20.01.2020 - 10:48:

Bonjour Maminka, le nombre de mailles de votre échantillon est très important, c'est ce qui vous permettra d'avoir les bonnes mesures à la fin - voir aussi ici. Tricotez votre échantillon, lavez-le et faites le sécher bien à plat (= tout comme vous le ferez pour votre vêtement après) et vérifiez vos mesures, si vous n'avez toujours pas le bon nombre de mailles/rangs, essayez de nouveau avec des aiguilles plus fines/plus grosses en fonction de vos résultats; Votre magasin DROPS saura vous conseiller, même par mail ou téléphone si besoin. Bon tricot!

Lisa 03.08.2019 - 17:07:

Hi.i love to knit the pattern no e 293. I have knitting tension already.is 24stitches in width and 32rows with stocking =10x11 1/2cm Needles 4mm Should I OK to used the size needles to knit the size I want? Or ? Looking forward to hearing from you With thx Best regards Lisa x

DROPS Design 08.08.2019 - 12:08:

Dear Lisa, you can first wash and block your swatch to check finished measurements, then knit a new swatch if necessary. Happy knitting!