Hvordan man tager ind/ud jævnt fordelt!

Tags: nybegynder,
Hvordan man tager ind/ud jævnt fordelt!

Hvordan man regner ud-/indtagningerne ud, når vi skriver "tag et antal masker ud eller ind jævnt fordelt på pinden/omgangen" - Dette tips kan bruge både til strikke og hækleopskrifter:

Tag ud jævnt fordelt:
Opskriften siger at man skal tage et antal masker ud jævnt fordelt.

Eksempel 1: Du har 100 m og du skal tage 16 m ud jævnt fordelt.
Brug en miniregner og dividere 100 med 16 så får du 6,25.
Det antal du får skal afrundes nedad til hele eller halve numre.
Her afrunder du ned til 6. Det betyder at du skal tage ud efter hver 6. m således: Strik 6 m, tag 1 m ud, strik 6 m, tag 1 m ud (=2. udtagning), strik 6 m, tag 3. m ud, strik 6 m, tag 4. m ud, og fortsæt på denne måde. Når du har taget 16 m ud har du 4 m tilbage som du strikker pinden ud.

Eksempel 2: Du har 140 m og du skal tage 21 m ud jævnt fordelt.
Brug en miniregner og dividere 140 med 21 så får du 6.66.
Det antal du får skal afrundes nedad til hele eller halve numre.
I dette eksempel skal du afrunde ned til 6.5. Det betyder at du skal tage ud skiftevis efter hver 6. og hver 7. m således: Strik 6 m, tag 1 m ud, strik 7 m tag 1 m ud (=2.udtagning), strik 6 m, tag 3. m ud, strik 7 m, tag 4.m ud, fortsæt på denne måde. Efter de 21 udtagninger har du 4 m tilbage som du strikker pinden ud.

Eksempel 3: Du har 48 m og du skal tage 12 m ud jævnt fordelt.
Brug en miniregner og dividere 48 med 12 så får du 4.
Hvis du får et hel tal og du arbejder på rundpind, så er det letteste at tage ud efter hver 4. m hele vejen rundt.
Men hvis du strikker frem og tilbage og skal tage ud efter hver 4.m som i dette eksempel, så bliver du nødt til at tage ud efter sidste m på p hvilket ikke bliver pænt. For at undgå det starter du med 2 m inden du tager 1.m ud således:
Strik 2 m, tag 1 m ud, strik 4 m, tag 1 m ud (2.udtagning), strik 4 m, tag 3.m ud, strik 4 m, tag 4.m ud, fortsæt således. Efter din 12.udtagning har du 2 m tilbage på p.

Tag ind jævnt fordelt: Opskriften siger at man skal tage et antal masker ind jævnt fordelt.

Eksempel 1: Du har 100 m og du skal tage 16 m ind jævnt fordelt.
Brug en miniregner og dividere 100 med 16 så får du 6,25.
Hvis tallet er mindre end ,5 skal det altid afrundes nedad, så her afrunder vi ned til 6.
For at tage ind for hver 6. m strikker man 5. og 6.m sammen således: Strik 4 m, strik 2 m sammen (5.og 6.m), strik 4 m, strik 2 m sammen, strik 4 m strik 2 m sammen, fortsæt således. Efter din 16. indtagning har du 4 m tilbage på p at strikkes.

Eksempel 2: Du har 140 m og du skal tage 30 m ind jævnt fordelt.
Brug en miniregner og dividere 140 med 30 og du får 4.66.
Når tallet er større end ,5 skal du tage ind skiftevis på et lavere og et højere tal. Her skal du så tage ind skiftevis for hver 4. og hver 5. m således:
Strik 2 m, strik 2 m sammen (3. og 4.m), strik 3 m, strik 2 m sammen (4. og 5.m), strik 2 m, strik 2 m sm, strik 3 m, strik 2 m sm, fortsæt således. Når du har taget 30 m ind har du 5 m tilbage på p.

Eksempel 3: Du har 48 m og du skal tage 12 m ind jævnt fordelt.
Brug en miniregner og dividere 48 med 12 og du får 4.
Her skal du tage ind for hver 4.m således:
Strik 2 m, strik 2 m sm (3. og 4.m), strik 2 m, strik 2 m sammen, strik 2 m og strik 2 m sammen, fortsæt således. Når du har taget 12 m ind har du strikket pinden ud.

Kommentarer (80)

Solveig Lindland 16.12.2020 - 16:19:

Jeg har 120 masker og skal felle 30 jevnt fordelt. Deler 120 med 30 og får 4. Skal jeg da strikke sammen 3 og 4 eller 4 og 5?

DROPS Design 11.01.2021 - 07:26:

Hei Solveig. Du strikker 3. og 4. maske sammen. Da får du felt 30 masker jevnt fordelt. God Fornøyelse!

Åse Rørmark 18.11.2020 - 00:13:

Hei. Når jeg har 208 m, og skal øke 156m jevnt fordelt. Hvilken maske skal jeg øke i da.

Liesje 02.11.2020 - 09:47:

Ik heb voor het voorpand iedere 18 naalden aan weerszijden 6 x 1 steek moeten minderen. Als ik de steken nu opnieuw tel heb ik echter 1 steek teveel op de naald staan. Ik zie niet aan welke kant ik een mindering vergeten zou zijn. Kan ik gewoon in het midden van de naald 1 steek minderen zodat het aantal steken klopt wanneer ik straks met de fantasiesteek moet starten of begin ik toch best opnieuw?

DROPS Design 06.12.2020 - 14:36:

Dag Liesje,

In dat geval zou ik aan een zijkant van de naald nog een steek minderen en niet in het midden. Als je goed naar het werk kijkt, zou je de minderingen wel moeten kunnen zien. Gebruik evt. de zaklamp van je telefoon hiervoor.

Eirin 28.10.2020 - 11:00:

Hei, jeg strikker en jakke og har kommet til rett før halsborden. I oppskriften står det: "fortsett med raglanfellinger som før samtidig som det felles 5, 3, 2, 1 masker i begynnelsen av hver pinne til hals". Hva betyr 5, 3, 2, 1? Jeg strikker på rundpinne. (Det er ikke henvisning til størrelse)

DROPS Design 02.11.2020 - 07:55:

Hei Eirin. Vil tro at det er felling til hals. Du skal først felle 5 masker på begynnelsen av hver pinne , deretter 3 masker, så 2 og tilslutt 1 maske. Da har du felt 11 masker på hver side til hals. ( til et evnt annet spørsmål: Om du legger spørsmålet under selve oppskriften eller henviser til hvilken oppskrift får vi dobbeltsjekke med hva som står i selve oppskriften). God Fornøyelse!

REINE MARIE 21.10.2020 - 16:27:

JE FAIS LE TOU DE COU IL Y A 204MAILLES ET JE DOIS REPARTIR 32DIMINUTIONS COMBIEN JE DOIS AVOIR DE MAILLES ENTRE CHAQUE DIMINUTIONS ET COMMENT JE DOIS COMMENCER .MERCI DE M AIDER JE SUIS PERDUE

DROPS Design 22.10.2020 - 11:05:

Bonjour Reine Marie, sauf erreur de notre part, vous avez réussi à terminer le bonnet maintenant, si tel n'est pas le cas, n'hésitez pas à nous en informer, pour que la réponse puisse être adaptée. Bon tricot!

Theres 15.10.2020 - 20:41:

Hej! Jag har 110 maskor och ska öka med 28 på varvet. Räknade och fick då siffran 3,9. Avrundade nedåt och ökade omväxlingsvis mellan den 3 och den 4 maskan. Nu när jag räknar antalet omslag som blev så blev det 31 st, dvs ökning med 31 maskor. Vad har jag gjort fel? Mvh / Theres

DROPS Design 19.10.2020 - 07:53:

Hei Theres. Når du har fått siffret 3,9 kan du avrunde opp til 4, slik at du øker etter hver 4. maske. Men 1 gang må du øke etter bare 3 masker. God Fornøyelse.

Ine 15.10.2020 - 10:57:

Hei. Jeg har 122 masker og skal felle 24. hvordan gjør jeg det?

DROPS Design 16.10.2020 - 11:05:

Hej Ine. 122/24= 5,08. Du ska då felle var 5:e m, dvs sticka ihop 4:e och 5:e maskan. Mvh DROPS design

Laila Thunes 07.10.2020 - 19:19:

Hei. Jeg har felt reglane 4omganger og no skal resten av raglan felles kun på ermene. Hvordan gjøres det??

DROPS Design 09.10.2020 - 08:32:

Hej Laila. Då feller du kun på den sida av markören som är på ermene. Det blir då alltså mindre antal masker felt totalt per pinne. Mvh DROPS Design

Marit 05.10.2020 - 09:32:

Hei:) jeg har 416 masker og skal felle 48 masker jevnt fordelt. Med utregningen blir det 8,66. Hvilke masker skal jeg felle da, hver 8? Og hvilken maske skal jeg strikke den sammen med? Takk :)

DROPS Design 09.10.2020 - 08:21:

Hej Marit. Du stickar då annanhver gang var 7. og 8. m sammen och annenhver gang var 8. og 9. m sammen. Lycka till!

Kristin Kleven 03.10.2020 - 09:05:

Strikker oppskrift 210-28. Hva betyr : felle av til ermehull, start 3-3-3-4-4-4 masker før første merke, Fell av 6-6-6-8-8-8 masker?

DROPS Design 05.10.2020 - 08:28:

Hei Kristin. Tallene står i den rekkefølge størrelsene er oppgitt. Om du strikker den minste størrelsen skal du felle av til ermhull ved å starte 3 masker før merket, og du skal da felle 6 masker. God Fornøyelse!

Torhild 29.09.2020 - 15:17:

Heisann. Har 142 masker, skal felle 16 masker jevnt fordelt og ende opp med 126 masker. Tips/ hjelp til hvordan dette kan felles jevnt så det blir penest?

DROPS Design 02.10.2020 - 14:52:

Hej Torhild, da strikker du 8.og9.maske sammen og sidste gang 7. og 8.maske sammen. God fornøjelse!

Ida 28.09.2020 - 21:58:

Har 160 masker og skal felle gjevnt fordelt til 120. Er det da 3 og 4 maske som skal strikkes sammen?

DROPS Design 02.10.2020 - 14:53:

Hej Ida, ja - stemmer - god fornøjelse!

Hilde 19.09.2020 - 11:25:

Jeg skal felle de 2 første og siste maskene på pinnen. Jeg strikker mønsterstrikk fram og tilbake. Hvordan feller jeg de to siste maskene?

DROPS Design 21.09.2020 - 07:25:

Hei Hilde. Står det noe spesifisert i oppskriften du strikker, i teksten eller under tips i begynnelsen av oppskriften? Hvis ikke, kan du felle av i begynnelsen av 2 pinner (fell 1. gang fra retten, strikk pinnen ut, snu, fell 2. gang fra vrangen, strikk pinnen ut). Eller du kan strikke de 2 siste maskene sammen på 1. pinne. God Fornøyelse!

Solvor 07.09.2020 - 23:28:

Hei! Jeg har 38 masker på rundpinne og skal øke med 38 masker så jeg har 76. Maskene er i vrangbord og neste pinne etter økning er halvpatent. Hjelp! kan det være feil i oppskriften?

DROPS Design 10.09.2020 - 14:58:

Hej Solvor, skriv dit spørgsmål ind i selve opskriften under kommentarer, så kan vi hjælpe dig med mønsteret. God fornøjelse!

Andrea Bråtveit Sørestad 03.09.2020 - 00:49:

Jeg har 146 masker og skal felle 50 jevnt fordelt, skal ende opp med til sammen 96 masker. Hvordan?

DROPS Design 07.09.2020 - 06:17:

Hei Andrea. Du kan f.eks strikke 1 maske, strikk 2 masker sammen ca 47 ganger, det må også strikkes 2 masker sammen 3 ganger uten å strikke 1 maske i mellom. God Fornøyelse!

Kjerlaug Villanger 27.08.2020 - 17:34:

Hei.Jeg har 234 masker og skal felle 48masker. Hvor ofte må jeg felle?

DROPS Design 31.08.2020 - 11:39:

Hei Kjerlaug. Da kan du f.eks strikke 2 masker sammen ca 7 ganger med 2 masker mellom seg og strikke 2 masker sammen ca 41 ganger med 3 masker mellom seg. God Fornøyelse!

Bente 23.08.2020 - 18:59:

Jeg har 102 masker og skal felle 35 masker jevnt fordelt . Det blir 2,9. Tar jeg maske 2 og 3 sammen da?

DROPS Design 31.08.2020 - 11:32:

Hei Bente. Ja, men mulig du må strikke 2 masker sammen 2 ganger etter hverandre for å få 35 fellinger. God Fornøyelse!

Eva 11.08.2020 - 23:29:

Har 145masker og skal felle 39 hvordan blir det?

DROPS Design 20.08.2020 - 15:20:

Hej Eva, Du strikker skiftevis hver 2.og3 maske sammen og så hver 3.og4. maske sammen. God fornøjelse!

Eva 25.07.2020 - 11:29:

Har 120 m og skal øke 80m til 200m .Skal jeg da øke slik strikke 2m og øke og strikke 1m og øke?

DROPS Design 06.08.2020 - 10:16:

Hej Eva, ja det lyder som det kommer til at passe nogenlunde :)

Gunn Eva 11.06.2020 - 09:38:

Jeg har 332 masker og skal felle 20. Kalkulator sier 16.6 Cortina genser

DROPS Design 15.06.2020 - 07:22:

Hei Gun Eva. Vi har ingen genser som heter Cortina, men om du får 16,6 når du deler skal du felle vekselsvis på et lavere og et høyere tall. Se Eksempel 2 under "Felle jevnt fordelt". Evnt lese om det står noen spesifikasjoner under den genseren du strikker. God Fornøyelse!