Run Run Rudolph by DROPS Design

Strikket overall til børn med rundt bærestykke i DROPS Merino Extra Fine. Arbejdet er strikket ovenfra og ned med nordisk mønster. Størrelse 12 mdr – 6 år

DROPS Design: Model me-045-bn
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------

Størrelse: 12/18 mdr - 2 - 3/4 - 5/6 år
Størrelsen modsvarer ca barnets højde i cm:
80/86 - 92 - 98/104 - 110/116
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
300-300-350-400 g farve 07, lys brun
50-50-50-100 g farve 01, natur
50-50-50-50 g farve 11, rød

-------------------------------------------------------

DROPS STRØMPEPINDE NR 4 – til glatstrik på ærmerne.
DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3 – til rib på ærmerne.
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 60 cm eller 80 cm til rib.

HÆKLENÅL:
DROPS HÆKLENÅL NR 3: til mulerne.

DROPS KNAP, EG NR 503: 5-6-7-7 stk.

Garnet til denne opskrift koster fra 167.6kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 og A.2. Vælg diagram for din størrelse. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

STRIKKETIPS (gælder forkanterne):
Hele forkanten strikkes i lys brun. Brug 1 nøgle med lys brun til hver af forkanterne hvor det er nødvendigt (dvs på de pinde hvor lys brun ikke er en del af mønsteret).
Skift tråd mellem forkant og bærestykke (dette for at undgå at hæfte tråde yderste på forkanten). Når der skiftes tråd snos trådene med hinanden så maskerne hænger sammen.

IND-/UDTAGNINGSTIPS:
For at beregne hvor ofte der skal tages ind/ud på pinden, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 84 masker), minus forkanterne (= 74 masker) og deler de resterende masker med antal ind-/udtagninger som skal gøres (f.eks 7) = 10,6. Dvs i dette eksempel tages der ind ved at strikke skiftevis ca hver 9. og 10.maske og hver 10. og 11.maske sammen, eller der tages ud efter skiftevis ca hver 10. og 11.maske ved at slå om (omslaget strikkes drejet på næste pind så der ikke bliver hul – OBS: Der tages ikke ind/ud over forkanterne).

UDTAGNINGSTIPS (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Der tages 1 maske ud på hver side af mærketråden således: Start 2 masker før mærketråden, slå om, strik 4 masker (mærketråden sidder midt mellem disse masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste pind strikkes omslagene drejet så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmet og på indersiden af benet):
Der tages 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Start 3 masker før mærketråden, strik 2 ret sammen, 2 ret (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forkant (når tøjet er på). 1 knaphul = start fra vrangen og strik 2. og 3.maske fra kanten ret sammen, slå om. På næste pind strikkes omslaget ret så der bliver hul.
Første knaphul lukkes efter 1½-2 cm på halskanten, derefter lukkes de næste 4-5-6-6 knaphuller på ca hver 8.-8.-7½.-8.cm.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

OVERALL:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind fra midt foran. For at det skal være lettere at regulere længden på ærmer og ben, strikkes overallen ovenfra og ned.

HALSKANT:
Slå 84-88-92-96 masker op (inklusiv 5 kantmasker i hver side mod midt foran) på rundpind 3 med lys brun. Strik 1 pind vrang fra vrangen med 5 kantmasker RETSTRIK – læs forklaring over, i hver side af arbejdet. Næste pind strikkes således fra retsiden: 5 kantmasker retstrik, * 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* til der er 7 masker tilbage, afslut med 2 ret og 5 kantmasker retstrik. Fortsæt ribben således i 3 cm – husk KNAPHUL på højre forkant – læs forklaring over og afslut efter 1 pind fra retsiden.

BÆRESTYKKE:
Skift til rundpind 4. Strik 1 pind vrang fra vrangen med 5 kantmasker retstrik i hver side og tag 7-5-4-1 masker ind jævnt fordelt – læs IND-/UDTAGNINGSTIPS = 77-83-88-95 masker. Fortsæt med forhøjning bag i nakken i glatstrik således (dette gøres for at give tøjet bedre pasform): Strik ret til der er 12-13-14-15 masker tilbage på pinden, vend, stram tråden og strik vrang til der er 12-13-14-15 masker tilbage i den anden side. Vend, stram tråden og strik ret til der er 20-22-24-26 masker tilbage, vend, stram tråden og strik vrang til der er 20-22-24-26 masker tilbage i den anden side. Vend, stram tråden og strik ret til der er 28-31-34-37 masker tilbage på pinden, vend, stram tråden og strik vrang til der er 28-31-34-37 masker tilbage i den anden side. Vend, stram tråden og strik ret pinden ud, strik derefter 1 pind vrang fra vrangen (forkanterne strikkes i retstrik). Næste pind strikkes således fra retsiden: 5 kantmasker retstrik, strik mønster efter A.1 til der er 6 masker tilbage på pinden – OBS: Vælg diagram for rigtig størrelse (= 11-12-11-12 rapporter à 6-6-7-7 masker), strik A.2 (= 1 maske) og afslut med 5 kantmasker retstrik.
Fortsæt mønsteret således og tag ud som vist i diagrammet – læs STRIKKETIPS og HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.1 og A.2 er strikket færdig er der 187-203-220-239 masker på pinden.
Fortsæt i glatstrik med 5 kantmasker retstrik i hver side med lys brun.
På næste pind fra retsiden tages der 7-7-10-7 masker ud jævnt fordelt (der tages ikke ud over forkanterne) = 194-210-230-246 masker.
Strik til arbejdet måler ca 13-14-15-16 cm midt foran (målt uden halskanten).
Nu deles arbejdet således: Strik 29-31-34-36 masker som før (= forstykke), sæt de næste 42-46-50-54 masker på 1 tråd til ærme (uden at strikke dem først), slå 6 nye masker op, strik 52-56-62-66 masker (= bagstykke), sæt de næste 42-46-50-54 masker på 1 tråd til ærme (uden at strikke dem først), slå 6 nye masker op og strik de resterende 29-31-34-36 masker som før (= forstykke) = 122-130-142-150 masker.

RYG & FORSTYKKE:
Sæt 1 mærketråd 32-34-37-39 masker ind fra hver side (= 58-62-68-72 masker mellem mærketrådene på bagstykket). HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE! Fortsæt frem og tilbage med glatstrik og 5 kantmasker retstrik i hver side mod midt foran – husk KNAPHUL på forkanten. Når arbejdet måler 10-10-12-12 cm fra der hvor ryg- og forstykke blev delt fra ærmerne, tages der 1 maske ud på hver side af begge mærketråde – læs UDTAGNINGSTIPS (= 4 masker taget ud). Gentag udtagningen når arbejdet måler 20-20-24-24 cm fra der hvor ryg- og forstykke blev delt fra ærmerne = 130-138-150-158 masker. Når arbejdet måler 29-31-35-38 cm fra der hvor ryg- og forstykke blev delt fra ærmerne, slutter forkanterne midt foran. Luk de første 3 masker af i starten af de 2 næste pinde = 124-132-144-152 masker. Fortsæt rundt i glatstrik over alle masker i ca 3 cm – arbejdet måler nu 32-34-38-41 cm fra ærmegabet og 45-48-53-57 cm fra midt foran (målt uden halskant). Nu deles der til ben.

BEN:
Start midt foran, skift til strømpepinde 4 og strik rundt i glatstrik over de første 62-66-72-76 masker (de resterende 62-66-72-76 masker hviler på rundpinden). Sæt 1 mærketråd i starten af omgangen (= indersiden af benet). Når benet måler 2 cm fra delingen tages der 2 masker ind på indersiden af benet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 3.-4.-6.-7.omgang totalt 10-10-11-11 gange = 42-46-50-54 masker. Når benet måler 13-18-25-31 cm fra delingen, tages der 10 masker ud jævnt fordelt = 52-56-60-64 masker. Skift til strømpepinde 3 og strik rib (= 2 ret/ 2 vrang) i 8-8-10-10 cm eller til ønsket mål. På næste omgang tages alle 2 vrang ud til 3 vrang = 65-70-75-80 masker. Derefter lukkes der af med ret over ret og vrang over vrang.
Sæt maskerne fra rundpinden ind på strømpepinde 4 og strik det andet ben på samme måde. Hele overallen måler ca 71-79-93-103 cm, målt fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt maskerne fra den ene tråd på strømpepinde 4 og strik 1 maske i hver af de 6 masker som blev slået op under ærmet = 48-52-56-60 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 6 masker = midt under ærmet). HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE! Strik rundt i glatstrik med lys brun. Når ærmet måler 2-2-1-1 cm fra der hvor arbejdet blev delt, tages der 2 masker ind midt under ærmet – husk INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 3.-3.-4.-4.omgang totalt 7-9-10-12 gange = 34-34-36-36 masker. Når ærmet måler 10-12-15-18 cm fra der hvor arbejdet blev delt, tages der 6-6-8-8 masker ud jævnt fordelt = 40-40-44-44 masker. Skift til strømpepinde 3 og strik rib (= 2 ret/ 2 vrang) i 8-8-10-10 cm (evt til ønsket længde). På næste omgang tages alle 2 vrang ud til 3 vrang = 50-50-55-55 masker. Derefter lukkes der af med ret over ret og vrang over vrang.
Strik det andet ærmet på samme måde.

MULE:
Hækl med rød på nål 3 således: 4 luftmasker og 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen, klip og hæft tråden. Hækl 1 mule på hvert rensdyr (= 11-12-11-12 muler). Sy mulerne på hvert rensdyr og hæft trådene.

MONTERING:
Læg højre forkant over venstre og sy fast nederst med små sting. Sy knapperne i på venstre forkant.

= lav 1 omslag mellem 2 masker med bundfarven i mønsterstriben, på næste pind strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul

Kommentere opskrift DROPS Children 32-3