Hvordan skifter man til et andet garn og garnforbrug!

Skift til andet garn

1 tråd til 1 anden:

Hvis garnet kan strikkes med samme strikkefasthed kan garnet let skiftes ud.

Du skal følge opgivet strikkefasthed i opskriften - Husk pindenummer er kun vejledende, skift til det pindenummer du skal bruge. For mere information om strikkefasthed se her

Vær obs: Når der skiftes garn skal garnforbruget justeres, da løbelængden (50 gram = X meter) varierer fra garn til garn - se udregningen under

Skift 1 tråd inden for samme garngruppe:

Alle vore garner er spundet så de har samme tykkelse, og vil passe på samme opskrifter, hvis man skifter indenfor samme DROPS Garngruppe. Se vores garngrupper her

Forskellige garner har forskellige strukturer og egenskaber.

Vær obs: Når der skiftes garn skal garnforbruget justeres fordi løbelængden (50 gram = X meter) varierer fra garn til garn - se udregningen under

Skift 1 tråd til 2 eller flere tråde:

DROPS garn er spundet så trådenes tykkelse passer til hinanden
Ved at strikke med flere tråde fra en Garngruppe kan man let finde en opskrift i en anden Garngruppe (se garngrupperne her) eller se vores forslag (anbefalede garnkombinationer her).

Vær obs: Når der skiftes garn skal garnforbruget justeres fordi løbelægden (50 gram = X meter) varierer fra garn til garn - se udregningen under

Her er listen for garn som let kan skiftes ud indenfor Garngrupperne:

Garngruppe A 2 tråde = 1 tråd Garngruppe C
Garngruppe A 3 tråde = 1 tråd Garngruppe D
Garngruppe A 4 tråde = 1 tråd Garngruppe E
Garngruppe A 8 tråde = 1 tråd Garngruppe F
Garngruppe B 2 tråde = 1 tråd Garngruppe D
Garngruppe C 2 tråde = 1 tråd Garngruppe E
Garngruppe C 4 tråde = 1 tråd Garngruppe F
Garngruppe E 2 tråde = 1 tråd Garngruppe F

I DROPS opskrifter skrives dette således: A + A = C

Garnforbruget beregnes når man skifter

1 tråd mod 1 tråd

Når der skiftes garn skal garforbruget justeres fordi løbelængden (50 gram = X meter) varierer fra garn til garn - se udregningen under:

I opskriften bruges 300 gram Garn-X
Vi skal bruge antal meter for at regne om:

Garn-X: 50 gram = 170 meter
dette tilsvarer: 6 nøgler gange 170 meter = 1020 meter

Garn-Y: 50 gram = 150 meter

antal meter fra Garn-X = 1020 meter
delt med antal meter fra Garn-Y = 6,8 nøgler

Resultatet:
7 nøgler = 350 gram i Garn-Y
erstatter
6 nøgler = 300 gram i Garn-X.

Hjælp med regnestykket ? Prøv vores Garnomregner!

1 tråd mod 2 tråde med samme løbelængde

Således beregnes garnforbruget fra f.ex 1 tråd DROPS Snow (Garngruppe E) til 2 tråder DROPS Air (garngruppe C) - se udregningen under:

Opskriften siger 1150 gram DROPS Snow.
Vi skal bruge antal meter for at regne om:

DROPS Snow: 50 gram = 50 meter
dette tilsvarer: 23 nøgler gange 50 meter = 1150 meter

DROPS Air: 50 gram = ca 150 meter

antal meter fra DROPS Snow = 1150 meter
delt med
antal meter fra DROPS Air = 7,67 nøgler

Da der arbejdes med 2 tråde i stedet for 1 tråd, ganges antal nøgler med 2: 7,67 x 2 = 16 nøgler

Resultatet:
1150 gram DROPS Snow
erstattes med
800 gram DROPS Air

Hjælp med regnestykket ? Prøv vores Garnomregner!

2 tråde med hver sin løbelængde skiftes til 1 tråd

Således regnes garnforbruget ud når en opskrift med 2 tråde skal strikkes med 1 tråd.
Ex: 1 tråd DROPS BabyAlpaca Silk (Garngruppe A) og 1 tråd DROPS Kid-Silk (Garngruppe A)
ønskes skiftes til:
1 tråd DROPS AIR (Garngruppe C)

Opskriften siger:
300 gram DROPS BabyAlpaca-Silk og 125 gram DROPS Kid-Silk
(= 2 tråde fra Garngruppe A)

Omregn til:
1 tråd DROPS Air (Garngruppe C)
Vi skal bruge antal meter for at regne om:

DROPS BabyAlpaca-Silk: 50 gram = 167 meter
dette tilsvarer: 6 nøgler ganger 167 meter = 1002 meter

DROPS Kid-Silk: 25 gram = 200 meter
dette tilsvarer: 5 nøgler gange 200 meter = 1000 meter

Skiftes ud til:
DROPS AIR: 50 gram = 150 meter

Tag udgangspunkt i garnet med kortest antal meter = 1000 meter
Del med antal meter fra DROPS Air:
1000 meter delt med 150 meter = 6,7 nøgler tilsvarer 7 nøgler

Resultatet:
300 gram DROPS BabyAlpaca-Silk
125 gram DROPS Kid-Silk
erstattes med:
350 gram DROPS Air

Kommentarer (125)

Jackie Engelhardt 06.05.2021 - 20:57:

I would like to knit Summer Swing, which uses Muskat/Group B with a group A yarn (Safran). How do I convert to proper gauge with US size 2 needle?

Lucia Gauthier 05.05.2021 - 22:13:

Bonjour Je suis du Québec (Canada). En voulant m'inscrire à votre lettre circulaire, j'ai remarqué que lorsque j'inscris Canada comme pays, le bulletin d'inscription est en anglais. Même si le Québec est au Canada, au Québec, la langue officielle est le français. J'ai donc dû inscrire France comme étant mon pays pour avoir accès à un formulaire d'inscription en français.

DROPS Design 06.05.2021 - 07:56:

Bonjour Mme Gauthier, vous avez bien fait, pour recevoir notre Newsletter en français, il faut bien sélectionner "France" (tout comme pour la Belgique ou la Suisse). Bon tricot!

Katharina 04.05.2021 - 22:51:

Kan jeg bytte ut 2 tråder Lieve fra Lane Mondial med 2 tråder Drops Air og 1 tråd Drops Brushed alpaca silk? Eventuelt hva kan jeg bytte 2 tråder Lieve fra Lane Mondial med i garn fra Drops?

Maren 03.05.2021 - 21:52:

Hei, kan jeg bytte 2tråder Sandnes børstet alpakka med 2tråder drops air?

Josefiina 28.04.2021 - 18:49:

Hi, I love the pattern of Sorona Sunrise 201/34, but i would like to use drops muskat yarn. Do you think its possible? And how do I make the change? My size is M.

DROPS Design 30.04.2021 - 07:39:

Dear Josefina, Sonora Sunrise is worked with a yarn group C = Paris, while Muskat is yarn group B, this means both have different tensions, you should recalculate completely the pattern - you can find inspiration from these patterns. Happy knitting!

Lorraine Et Pelletier 27.04.2021 - 00:01:

Je veux tricoter le model ee-565. quelle laine ou mélange puis-je prendre... on suggère la drops snow mais je voudrais une autre teinte merci

DROPS Design 27.04.2021 - 07:53:

Bonjour Mme Pelletier, DROPS Eskimo est disponible dans près de 50 couleurs différentes, mais vous pouvez également la remplacer par une autre laine du groupe E ou bien par 2 fils d'une laine du groupe C. Utilisez le convertisseur pour voir quelques alternatives. Bon tricot!

Lise 26.04.2021 - 10:58:

Hei. Kan jeg bytte 1 tråd Drops Air og 1 tråd Drops KidSilk med 2 tråder Sky?

DROPS Design 03.05.2021 - 08:11:

Hei Lise. 2 tråder DROPS Sky blir nok tynnere enn 1 tråd DROPS Air og 1 DROPS Kid-Silk, slik at da vil ikke strikkefastheten stemme med det som er oppgitt i den oppskriften med 1 tråd Air + 1 tråd Kid-Silk. mvh DROPS design

Marie 16.04.2021 - 12:27:

Hei! Hvis jeg lager en egen oppskrift, finnes det en metode å regne ut ca garnmengde? Altså ikke hvordan jeg regner om. Hvis jeg vet mine mål (overvidde, undervidde, ermlengde, hel lengde osv), og har regnet ut maskeantall til oppskriften, kan jeg bruke strikkefastheten og løpelengden til å regne ut garnmengde. Eller noe annet. Hvordan isåfall?

DROPS Design 19.04.2021 - 08:36:

Hei Marie. Siden du vet strikkefastheten, kan du ta utgangspunk i hvor mye garn det går på 10 cm (eller strikk en prøvelapp på 10 x10 cm og finner ut hvor mye garn som på lappen), siden du vet alle målene på genseren. mvh DROPS design

Hege 16.04.2021 - 09:59:

Skal strikke en vest i Lieve mondial med 2 tråder. (6 nøster tilsammen i oppskriften) Hvordan kan/kan jeg bytte dette garnet til påfugl?

DROPS Design 19.04.2021 - 08:25:

Hei Hege. Hverken garnet Lieve eller Påfugl er et DROPS garn. Anbefaler deg å kontakte de som leverer disse garnene for å få den informasjonen du trenger. mvh DROPS design

Cristina 13.04.2021 - 01:12:

Deseo tejer el modelo ELBE diseño DROPS: Patron No. L-071, ya que el Cotton Viscose de Garnstudio color No. 17 , beige claro está discontinuado que otro material puedo usar?

DROPS Design 25.04.2021 - 20:18:

Hola Cristina. Por el grosor y el brillo del hilo, te recomendamos mirar colores en la calidad Muskat.

Laura 10.04.2021 - 18:53:

Hej. Hvis jeg har en opskrift hvor der strikkes i 2 tråde Drops Air (600 g) kan jeg så bruge 1 tråd Melody i stedet? Jeg har prøvet jeres omregner, men den kommer ikke med Melody som forslag. Kærlig hilsen Laura

DROPS Design 12.04.2021 - 08:45:

Hei Laura. Du kan ikke bruke 1 tråd DROPS Melody istedenfor 2 tråder DROPS Air. 1 tråd Melody blir tynnere enn 2 tråder Air. Om du ønsker å erstatte DROPS Air med et mohairaktig garn, kan du bruke 2 tråder DROPS Brushed Alpaca Silk. mvh DROPS design

Sarah 29.03.2021 - 22:00:

Jeg har en opskrift, hvor jeg skal bruge 3 tråde kid-silk. Har I et bud på alternativer, gerne garnkombinationer, da min hud ikke tåler mohair?

DROPS Design 07.04.2021 - 08:32:

Hei Sarah. Om du går inn på den aktuelle oppskriften og klikker på " Prøv vores omregner!" Skriv inn hvor mye garn i den størrelsen du trenger og da vil det komme opp garnalternativ. Klikk da inn på den kvaliteten du ønsker og les om kvaliteten og om det er noe du tåler. mvh DROPS design

Linda 23.03.2021 - 08:20:

Ser ut som drops cotton viskose ikke er å få tak i lenger, hva kan brukes istedet for det garnet?

DROPS Design 07.04.2021 - 07:49:

Hei Linda. DROPS Cotton Viscose tilhørte garngruppe A og vi har dessverre ingen kvalitet som er veldig lik Cotton Viscose, men du kan bruke andre kvaliteter som tilhører samme garngruppe. Bare husk å sjekke strikkefastheten. mvh DROPS design

Johanne 06.03.2021 - 16:39:

Kan drops air erstattes med et garn som ikke er ull?

DROPS Design 10.03.2021 - 07:24:

Hei Johanne. Ja, det går fint så lenge du følger den oppgitte strikkefastheten i oppskriften. Men husk at ulik garn har ulik struktur, slik at velger du et garn som ikke er ull, kan det ferdige resultatet se litt annerledes ut som bildet av et plagg strikket i f.eks DROPS Air. mvh DROPS design

Tracy Hubalek 25.02.2021 - 03:10:

In the USA yarn goes by weights. As shown in example below. How do I known which yarn to use according to the groups of yarn that are on your web site? Yarn Weight Name Needle Sizes 0 - Lace Lace, Fingering 10-Count 000-1 (US) 1.5-2.25 mm 1 - Superfine Fingering, Sock, Baby 1-3 (US) 2.25-3.25 mm 2 - Fine Sport, Baby 3-5 (US) 3.25-3.75 mm 3 - Light DK, Light Worsted 5-7 (US) 3.75-4.5 mm 4 - Medium Worsted, Aran, Afghan 7-9 (US) 4.5-5.5 mm

DROPS Design 25.02.2021 - 07:39:

Dear Mrs Hubalek, you will find the list of DROPS stores shipping to USA here, just contact them, they will help you choosing the yarn you'd like to use for a pattern. Happy knitting!

Solveig H Nordheim 24.02.2021 - 07:17:

Hvilket garn kan jeg erstatte PUS med...

DROPS Design 03.03.2021 - 09:08:

Hei Solveig. Kjenner ikke til garnet Pus, men sjekk dens strikkefasthet/løpelengde og sjekk den opp mot våre kvaliteter. Om du klikker på Garn, deretter Garngruppe A-F får du en fin oversikt. mvh DROPS design

Rikke 21.02.2021 - 19:31:

Hej Hvis jeg skal strikke en trøje hvor opskriften siger at den strikkes i handdyed fed mohair og handdyed merino single 366/100g Hvilket drops garn kan jeg bruge i stedet for så den får ca. samme udtryk?

DROPS Design 03.03.2021 - 08:40:

Hei Rikke. Kjenner ikke til Handdyed fed mohair og Handdyed merino single, men anbefaler deg å ta en titt på vår Garn Gruppe oversikt. Der vil du se våre kvaliteter i de ulike garngruppene/strikkefasthet/anbefalt strikkepinne/løpelengde osv. så kan du sammenligne med de 2 kvalitetene du oppgir mvh DROPS design

Kristine 20.02.2021 - 10:53:

Hej Jeg har strikket novice sweateren i drops Air 1 tråd. Kan jeg i stedet bruge drops Wish ? Kan nemlig kun få den farve jeg gerne vil have i Wish. Jeg er nybegynder så jeg kan ikke rigtig finde ud af det. På forhånd tak

DROPS Design 03.03.2021 - 08:12:

Hei Kristine. Kjenner ikke til Novice Sweater, men om du har strikket den med 1 tråd DROPS Air, kan du ikke bruke 1 tråd DROPS Wish. DROPS Wish er dobbelt så tykt som DROPS Air. Om du har en oppskrift som er skrevet med 2 tråder DROPS Air, kan du erstatte det med 1 tråd DROPS Wish. mvh DROPS design

Janet 19.02.2021 - 02:13:

I wish again to knit Iced Petal sweater but using Group C Brushed Alpaca Silk. I am confused that this yarn is in group C when it is so light. Eg. Yarn converter suggests using only 300g when 700g needed in a different yarn of same group. I am choosing this yarn as I am looking for fuschia.

DROPS Design 19.02.2021 - 09:55:

Dear Janet, the Iced Petals Sweater is worked with DROPS Sky which is yarn group B - Brushed Alpaca Silk (yarn group C) is usually worked with a tension of 17 sts = 10 cm - you should first check out how far you can get the tension and if you like the texture. Your DROPS store will provide you any individual assistance, even per mail or telephone. Happy knitting!

Nana 17.02.2021 - 21:20:

Kan jeg erstatte sandes garn Tove med samdes garn kos?

DROPS Design 03.03.2021 - 08:02:

Hei Nana. Anbefaler deg å kontakte Sandes garn for å få svar på deres kvaliteter, vi har DROPS garn. mvh DROPS design