Little Red Nose by DROPS Design

Stickad tröja till baby och barn med runt ok i DROPS Merino Extra Fine. Arbetet är stickat uppifrån och ner med nordiskt mönster. Storlek 12 mån – 12 år

DROPS Design: Modell me-040-bn
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------

Storlek: 12/18 mån (2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12) år
Storleken motsvarar ca barnets höjd i cm:
80/86 (92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152)
Garnåtgång:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
200 (200-250-250-250-300-300) g färg 11, röd
50 (50-50-50-50-50-50) g färg 07, ljus brun
50 (50-50-100-100-100-100) g färg 01, natur

-------------------------------------------------------

DROPS STRUMPSTICKOR NR 4 – till slätstickning.
DROPS RUNDSTICKOR NR 4: längd på 40 cm och 60 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3 – till resår på ärmarna.
DROPS RUNDSTICKOR NR 3: längd på 40 cm och 60 cm till resår.
Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

VIRKNÅL:
DROPS VIRKNÅL NR 3: till mularna.

Garnet till detta mönstret kostar 198kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1. Välj diagram för din storlek. Hela mönstret stickas i
slätstickning.

MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS:
För att beräkna hur ofta det ska minskas/ökas på varvet, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 72 maskor) och delar maskorna med det antal minskningar/ökningar som ska göras (t.ex 6) = 12. Dvs i detta exempel minskas det genom att sticka var 11:e och var 12:e maska tillsammans, eller det ökas efter var 12:e maska genom att göra 1 omslag (omslagen stickas vridna på nästa varv så att det inte blir hål).

ÖKNINGSTIPS (gäller i sidorna på fram- och bakstycket):
Det ökas 1 maska på varje sida av markören så här: Börja 2 maskor före markören, gör 1 omslag, sticka 4 maskor (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), gör 1 omslag (= 2 maskor ökade). Öka så vid båda markörerna (= 4 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

MINSKNINGSTIPS (gäller mitt under ärmen):
Det minskas 1 maska på varje sida av markören så här: Börja 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).

FÖRHÖJNING (bak i nacken):
Hoppa över detta avsnitt om du inte vill ha förhöjning.
STORLEK 12/18 mån (2 - 5/6 - 7/8) ÅR: Sätt 1 markör mitt fram mellan 2 maskor (dvs efter 33 (36-42-42) maskor).
STORLEK (3/4 - 9/10 - 11/12) ÅR: Sätt 1 markör mitt fram i mittersta maskan (dvs i 39:e-46:e-46:e maskan).
Sticka rätmaskor till det återstår 8 (8-8-10-10-12-12) maskor före markören, vänd, strama tråden och sticka avigt till det återstår 8 (8-8-10-10-12-12) maskor i den andra sidan, vänd, strama tråden och sticka rätt till det återstår 16 (16-16-18-18-20-20) maskor, vänd, strama tråden och sticka avigt till det återstår 16 (16-16-18-18-20-20) maskor i den andra sidan. Fortsätt med att sticka över 8 maskor mindre för varje gång det vänds 2 ggr till i varje sida, vänd, strama tråden och sticka rätt till mitt bak.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt, uppifrån och ner. Det stickas först ett ok som delas till ärmar och fram- och bakstycke. Varvet börjar ca mitt bak. Fram- och bakstycket stickas runt på rundsticka. Ärmarna stickas runt på strumpstickor.

HALSKANT:
Lägg upp 72 (76-80-84-88-96-100) maskor på strumpstickor/rundsticka 3 med röd (i de 2 minsta storlekarna måste det läggas upp och stickas på strumpstickor innan det ökas maskor, de resterande storlekarna kan läggas upp och stickas med kort rundsticka).
Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor). Fortsätt resåren så i 3 cm.

OK:
Byt till strumpstickor/rundsticka 4.
Sticka 1 varv rätt och minska 6 (4-3-0-4-5-9) maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS = 66 (72-77-84-84-91-91) maskor.
Det kan nu stickas en förhöjning bak i nacken så att oket blir lite högre på bakstycket. Denna förhöjning kan gärna uteslutas, då blir halsen likadan fram och bak – sticka FÖRHÖJNING – läs förklaring ovan, eller gå direkt vidare.
Sticka mönster efter A.1 - OBS: Välj diagram för rätt storlek (= 11 (12-11-12-12-13-13) rapporter à 6 (6-7-7-7-7-7) maskor). Fortsätt mönstret så och öka som visat i diagrammet.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 är färdigstickat, är det 176 (192-209-228-240-260-260) maskor på varvet.
Sticka sedan slätstickning med röd.
På nästa varv ökas det 7 (7-10-7-3-0-11) maskor jämnt fördelat = 183 (199-219-235-243-260-271) maskor.
När arbetet mäter 13 (14-15-16-17-18-19) cm mitt fram (mätt utan halskanten), delas arbetet så här: Sticka 25 (27-30-32-34-36-38) maskor, sätt de nästa 42 (46-50-54-54-58-60) maskorna på 1 tråd till ärm (utan att sticka dem först), lägg upp 8 nya maskor på stickan, sticka 49 (53-59-63-67-72-75) maskor, sätt de nästa 42 (46-50-54-54-58-60) maskorna på 1 tråd till ärm (utan att sticka dem först), lägg upp 8 nya maskor på stickan och sticka de resterande 25 (27-30-32-34-36-38) maskorna som förut = 115 (123-135-143-151-160-167) maskor.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Sätt 1 markörtråd mitt emellan de 8 maskorna som lades upp under varje ärm (= 57 (61-67-71-75-80-83) maskor mellan markörerna på framstycket). HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN! När arbetet mäter 3 cm från där fram- och bakstycket delades från ärmarna, ökas det på varje sida av båda markörerna – läs ÖKNINGSTIPS. Upprepa ökningen när arbetet mäter 6 och 9 cm från delningen = 127 (135-147-155-163-172-179) maskor. När arbetet mäter 11 (13-16-19-22-25-28) cm från delningen, ökas det 9 (9-9-9-9-8-9) maskor på nästa varv = 136 (144-156-164-172-180-188) maskor.
Sticka resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 4 cm. Maska sedan av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Hela tröjan mäter ca 34 (37-41-45-49-53-57) cm, mätt från axeln.

ÄRM:
Sätt maskorna från den ena tråden på strumpstickor 4 och sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 8 maskorna som lades upp under ärmen = 50 (54-58-62-62-66-68) maskor. Sätt 1 markör mitt i de 8 maskorna (= mitt under ärmen). HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN! Sticka slätstickning runt med röd. När ärmen mäter 1 cm från delningen, minskas det 2 maskor mitt under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS.
Minska så med 1½ (2-2-2½-3-3½-3½) cm mellanrum totalt 6 (6-8-8-8-8-9) ggr = 38 (42-42-46-46-50-50) maskor. När ärmen mäter 10 (12-17-20-24-27-31) cm från delningen, minskas det 2 maskor jämnt fördelat = 36 (40-40-44-44-48-48) maskor. Byt till strumpstickor 3 och sticka resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 8 cm eller till önskad längd.
På nästa varv ökas alla 2 avigmaskor till 3 avigmaskor = 45 (50-50-55-55-60-60) maskor. Sedan maskas det av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Ärmen mäter totalt ca 18 (20-25-28-32-35-39) cm från delningen.
Sticka den andra ärmen på samma sätt.

MULAR:
Virka med röd på nål 3 så här: Virka 4 luftmaskor och 1 stolpe i 4:e luftmaskan från nålen, klipp av tråden och fäst den. Virka 1 mule till varje ren (= 11 (12-11-12-12-13-13) mular). Knyt fast mularna till varje ren och fäst trådarna.

Diagram

= ljus brun
= röd
= natur
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag med bottenfärgen i mönsterranden, på nästa varv stickas omslaget vridet så att det inte blir hål

Kommentarer (11)

Skriv din kommentar här!

Patricia 15.02.2019 - 21:09:

Bonjour, j'ai terminé ce modèle pour mon petit-fils de 17 mois. Bien que l'échantillon réalisé soit parfait il n'en a pas été de même pour le pull. Pour le col après 3 démontages successifs il m'a fallu le réaliser en taille 7/8 ans ! Ensuite faire des diminutions pour revenir à une taille 3/4 ans pour tout le reste du pull qui lui va parfaitement !. Je pense qu'il existe des erreurs soit de traduction soit dans le nombre de mailles. Attention donc ...

Jannicke 23.01.2019 - 00:11:

Hei. I mønsteret er det lagt inn økninger med et kast. På noen linjer er det lagt inn et kast på starten av omgangen. Er dette rett?

DROPS Design 24.01.2019 kl. 14:46:

Hei Jannicke. Ja, det stemmer. Når du strikker rundt (og ikke frem og tilbake) har ikke dette noe å si. God fornøyelse

Jitka Tesarova 22.01.2019 - 23:14:

Geniální webpage! Super popis! Děkuji, jsem nadšená, výsledek pochválila rodina i kamarádky.

Nati 18.12.2018 - 00:41:

Hola, os hice una pregunta y no he tenido respuesta, sigo a la espera, gracias

DROPS Design 19.12.2018 kl. 22:39:

Hola Nati, Sin ver la labor no podemos ver donde está el fallo. Seguramente es la tensión del tejido, que no era igual a la recomendada en el patrón. ¿Has hecho una muestra? ¿Has estado tomando medidas durante el trabajo? Al ser así y trabajando de arriba abajo, es bastante más fácil ajustar para la talla deseada.

Nati 11.12.2018 - 23:46:

Hola, qué hice mal que me salió pequeño a pesar de seguir al pie de la letra el patrón, gracias anticipadas

DROPS Design 19.12.2018 kl. 22:39:

Ver la respuesta arriba

Nati 11.12.2018 - 23:01:

Hola, hice el jersey siguiendo al pie de la letra el patrón y me ha quedado pequeño, una pena, lo quería para Navidad

Retkesné Edit 22.11.2018 - 09:09:

Jó napot kívánok! Segítséget szeretnék kérni! A vállrész leírása szerint a diagram szerinti minta lekötése után lustakötésre és piros fonalra váltunk. Ugyanakkor a képen nekem úgy tűnik, hogy a pulóver teste harisnyakötéssel készült. Tudnának nekem ebben felvilágosítást adni? Hálásan köszönöm, további szép napot kívánok! Edit.

DROPS Design 25.11.2018 kl. 10:55:

Kedves Edit! Köszönjük levelét. Igaza van, a pulóver teste piros színnel és harisnyakötéssel folytatódik. Javítottuk a hibát a fordításban, és a kellemetlenségért elnézést kérünk. Sikeres kézimunkázást!

Nathalie 04.11.2018 - 19:27:

J'ai fait l'empiecement, pour un pull en 7/8ans. Je me retrouve avec beaucoup plus de mailles qu'indiquées. 240au lieu de 228. J'ai vérifié si je ne m'étais pas trompée, mais il semble que non... Pourriez vous éclairer ma lanterne...?

DROPS Design 05.11.2018 kl. 09:54:

Bonjour Nathalie, en taille 7/8 ans, vous devez bien avoir 240 m - c'est en taille 5/6 ans que vous auriez eu 228 m. Bon tricot!

Anja 22.10.2018 - 23:13:

Der Pulli ist zuckersüß - Tausend Dank für diese Anleitung ;)

Marina Grigoryeva 20.09.2018 - 13:29:

Eine Frage zu Erhöhung. Das „noch weitere 2 x an beiden Seiten stricken,“ lese ich als insgesamt 4 weitere Reihen, 2 Reihen mit 24 Maschen bis Markierer und dann noch 2 mit 32 Maschen bis Markierer. Allerdings bedeutet das bei der vierte Reihe nur 1 Masche stricken und es wird wieder gewendet. Habe ich den Satz richtig verstanden, oder waren insgesamt nur 2 Reihen damit gemeint? Viele Grüße Marina

DROPS Design 20.09.2018 kl. 13:34:

Liebe Frau Grigoryeva, ja genau, es werden noch 4 Reihen mehr gestrickt: 1 Hinreihe bis 24 M (in der 1. - 3. Größe) bleiben, wenden und die Rückreihe bis 24 M bleiben, dann noch 1 Hinreihe bis 32 M bleiben, wenden, 1 Rückreihe bis 32 M bleiben, wenden und die nächste Reihe bis zur hinteren Mitte rechts (= Hinreihe) stricken. Jetzt stricken Sie die Passe in der Runde. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS Children 32-10