Hvordan læses hæklediagrammer?

Et hæklediagram består af symboler, 1 symbol = 1 maske (eller en gruppe med masker) - symbolforklaringen fortæller hvordan masken skal hækles. Diagrammet viser alle masker set fra retsiden (med mindre noget andet er specificeret).

Et typisk hæklediagram ser ofte ud således:

1: A.1 er navnet på diagrammet, og gælder hele diagrammet - indenfor klammene. Det som står indenfor klammerne er 1 rapport af diagrammet.
2: Dette er symbolforklaringen, som beskriver hvordan hvert symbol hækles.
Blå pile: Symbolerne hækles i eller om det symbol som er lige under den blå pil. Nogle gange skal flere masker hækles i samme symbol.
Lilla ovaler og pil: Det er ikke altid man hækler i alle masker: Nogle gange hækles en luftmaske, og med den hoppes der over stangmasken lige under luftmasken.

Man læser et hæklediagram modsat af hvordan man normalt læser: Man hækler fra højre mod venstre, nedenfra og op. Du begynder altså nederst i det højre hjørne, og arbejder dig mod venstre, symbol efter symbol, række for række og opad (se RØD cirkel og pile).

Skal der hækles flere rapporter af et diagram (altså, hvis det skal gentages i bredden), hækler man til enden af rækken i diagrammet, og begynder forfra med første symbol igen.

Frem og tilbage:

Når der hækles frem og tilbage skal hver 2.omgang hækles fra retsiden og hver 2.omgang hækles fra vrangen. Når der hækles fra vrangen skal diagrammet læses modsat vej: Altså fra venstre mod højre (se rød pil for retsiden og blå pil for vrangen i diagrammet under).

Omgangene begynder som regel med x-antal luftmasker – disse modsvarer højden på næste maske, og er lagt ind for at komme op i rigtig højde før næste maske hækles (Se grønne ovaler i diagrammet under). Om luftmaskerne er lagt ind i diagrammet (som i dette eksempel) hækles alle symboler videre som vist. Nogle gange er der lagt en HÆKLEINFORMATION ind øverst i opskriften, som siger hvor mange luftmasker som hækles i starten af omgangen, om disse erstatter første maske, eller om de er udover de andre masker. Hvis IKKE luftmaskerne er tegnet ind i diagrammet: følg denne information.

Rundt:

Når der hækles rundt, hækles alle omgange fra retsiden: fra højre mod venstre (se røde pile i diagrammet under). Hvordan omgangen starter og slutter, er ofte tegnet ind i et eget diagram (se A.2 i eksempelet under – grøn firkant). På samme måde som når der hækles frem og tilbake hækles der x-antal luftmasker i starten af omgangen, tilsvarende højden på næste maske. I slutningen af omgangen hæftes rækken i sig selv med en kædemaske i den sidste af de luftmasker som blev hæklet i starten. Dvs: luftmaskerne i A.2 = starten på omgangen, hvor kædemasken i A.2 (blå firkant) = slutningen af omgangen.

Diagrammet (A.1) skal ofte gentages flere gange efter hinanden = der hækles flere rapporter i bredden. Når du kommer til sidste symbol på 1. række i A.1, startes der igen med første symbol. NB: A.2 skal IKKE gentages, dette viser KUN starten og slutningen på hele omgangen.

Flere forskellige diagrammer efter hinanden:

Hvis du skal hækle flere forskellige diagrammer efter hinanden i bredden/på omgangen hækler du således: Hækl 1. række i 1. diagram, hækl så 1. række i 2. diagram, og 1. række i 3. diagram osv. HUSK: Hvis du hækler frem og tilbage skal diagrammerne hækles i modsat rækkefølge fra vrangen – altså begynd med diagram 3, så diagram 2 og til sidst diagram 1 og så skal de hækles modsat vej, fra venstre mod højre.

Cirkeldiagrammer:

Når der skal hækles i cirkel, altså man begynder i midten og arbejder sig udad er dette ofte tegnet ind i et cirkeldiagram. Diagrammet kan enten vise hele cirklen – da hækles hvert symbol som det står, eller diagrammet kan vise en del af cirklen, som gentages rundt det antal gange der står i opskriften, til der er dannet en fuld cirkel.

Hel cirkel:

I et cirkeldiagram begynder man med symbolet i midten af diagrammet: Ofte en cirkel som tilsvarer x-antal luftmasker som sættes sammen med en kædemaske, så der dannes en ring (se rød cirkel i diagrammet under). På samme måde som når man hækler rundt, begynder omgangen med luftmasker, tilsvarende højden på næste symbol (se blå firkant i diagrammet under) – NB når luftmaskerne er tegnet ind i diagrammet erstatter den IKKE første symbol, så næste symbol hækles som vist.

Hvis luftmaskerne erstatter et symbol er dette symbol fjernet fra diagrammet. Der hækles mod uret: fra højre mod venstre, symbol efter symbol henad (se rød pil i diagrammet). Som regel skal maskerne på 1. omgang hækles OM luftmaskeringen, det betyder at du stikker nålen ind i midten af ringen, henter tråden og hækler masken som du plejer – den hækles altså ikke ind i selve luftmasken, men RUNDT OM hele luftmasken. Når du kommer til enden af rækken hæftes den med en kædemaske, og du fortsætter med næste række i diagrammet: den næst inderste række (Se grøn pil i diagrammet under).

Del af cirklen:

Hvis der kun vises en del af en cirkel, er det fordi denne del gentages rundt et antal gange ifølge opskriften. Du begynder med cirklen nederst (se rød cirkel i diagrammet), og hækler som forklaret under HEL CIRKEL. På samme måde som når der hækles rundt er det som regel et eget diagram som viser hvordan omgangen starter og slutter = her er dette A.1 (Se blå firkant i diagrammet under). Du begynder altså med rækken nærmest ringen, hækler A.1, så hækles A.2, når du kommer til sidste symbol i diagrammet (det er kun 1 symbol på 1. omgang), begynder du forfra igen med 1. symbol og hækler diagrammet 1 gang til.

Således fortsætter du til du har gentaget rapporten så mange gange som der står, og afslutter med kædemasken i A.1. Når 1 omgang er hæklet fortsætter du med næste omgang: Næst nederste række i diagrammet (se grøn pil i diagrammet under).

Rudediagrammer / Farvediagrammer:

Nogle hæklediagrammer er i rudenet, og her er 1 rude = 1 maske. Hvilke masker som hækles står gerne forklaret i teksten, og rudediagrammet viser hvilke farver maskerne hækles i (se rød ramme = symbolforklaringen).

Der hækles på samme måde som forklaret over, afhængig af om der hækles rundt, frem og tilbage eller i cirkel.

Kommentarer (36)

Leanne 26.10.2020 - 00:47:

I need 183 stitches but am not sure where to add the extra stitches across the 155 that form the pattern, eg where do I add the extra 18 stitches to make 108 across the 90 that make up A.3a (3 repeats)? I presume 6 in each repeat but am not sure whether to add all 6 to the start of the A.3a row, the end or whatever. There are 2 chain stitches amongst the trebles in this row and I'm not sure where they should be positioned in relation to the extra stitches that I need to include. Thank you.

DROPS Design 26.10.2020 - 13:37:

Dear Leanne, could you please ask your question under the pattern you are working on? It will be then much easier for us to get the correct reference to help you. Thanks for your comprehension. Happy crocheting!

Ursula Pereyra 17.10.2020 - 15:05:

Gracias por las explicaciones!!!, son de gran ayuda recien me inicié en este maravilloso mundo y gracias a sus patrones y explicaciones estoy tejiendo, Gracias!!! Estoy maravillada y sorprendida de mis logros!!!

Patricia Bailey 03.10.2020 - 11:24:

A4,5,9 how many times then the next bit how many times ... totally confusing pattern, I ripped it out

DROPS Design 05.10.2020 - 13:25:

Dear Mrs Bailey, could you please ask your question in the question section of the pattern you are working on? This would help us to be able to assist you - remember to add the size worked as well as the part of the pattern you are stuck. Thanks for your comprehension!

Nikki 16.08.2020 - 10:13:

Hi I have a crochet pattern here which I believe is one of your older ones as couldn’t find it on your site, but I need help following the diagram. I have horizontal lines in different lengths with no meaning, apart from the small one meaning a chain stitch. I say its your pattern as Drops Alpaca and Drops cotton viscose is used from the garn studios. I need help with this please. I can’t see a way of using photos to show you.. Thank you Nikki

DROPS Design 17.08.2020 - 10:25:

Dear Nikki, could you please ask your question in the "question" section of this pattern? It would be much easier for us to help you when we also can see the diagram and the diagram key. Thanks for your comprehension. Happy crocheting!

Angela Jane Charles 02.08.2020 - 16:32:

You have a diagram of crochet stitches at the top, but in the pattern I am doing, I have 1) a stitch that appears in the diagram for the Fraction of a circle above: an upright line with a solid circle near the top. 2) two stitches that appear in the Full circle diagram: a solid oval and an outline oval with two solid dots in it. I can't find any step-by-step instruction on how to make these stitches, and the description in my pattern is not clear enough. Could you help me please?

DROPS Design 03.08.2020 - 09:03:

Dear Mrs Charles, could you please post your question under the pattern you are working on? It would be much easier for us to explain you. Thanks for your comprehension. Happy knitting!

Mary 28.07.2020 - 01:42:

Thank you for the comprehensive explanations of different types of diagrams.

Samantha 26.06.2020 - 07:41:

I brought this pattern because it states it has a tutorial video. Cant find it. Not very happy

DROPS Design 26.06.2020 - 07:58:

Dear Samantha, all our patterns are free - you are not supposed to buy them. There are videos for every patterns showing the different techniques used - but not all patterns do have their single videos - this page explains how to read a diagram. Feel free to ask your question in the pattern page or contact directly the store where you bought the yarn for any individual assistance. Happy crocheting!

Kloe 21.06.2020 - 23:50:

Hi! Is it me or the pattern is weirdly written? At the end of a row, I'm used to do a slip stitch followed by a single crochet stitch, turn my work and start the next row. Now, you just turn and turn in the anticlockwise all the time? Is it because of the pattern at the beginning? Thanks in advance!

DROPS Design 22.06.2020 - 09:19:

Dear Kloe, this is the method how to work diagrams - there might be some difference from a pattern to another, these would then be explained in the pattern - feel free to ask your question on the pattern you are working on to be sure. Happy crocheting!

Claire Menyuk 12.06.2020 - 20:55:

This is the first Drops pattern I am trying, and I feel completely confused by your diagrams. I am making 177-24. You say to work A.1b, then A.3 over the next 45 treble crochets, but they both not only go across, but up as well. Does this mean, I repeat the pattern for 6 rows up? You offer no videos of how to work these patterns. I'm so frustrated, I'm ready to give up before even starting.

DROPS Design 15.06.2020 - 10:44:

Dear Mrs Menyuk, A.1b shows how to start the rows, then you repeat 5 times the 9 sts in diagram A.3 in width (9 sts x 5 = over the next 45 sts). Happy crocheting!

Connie 06.06.2020 - 21:45:

It would be nice if your video's had sound, explaining as she/he went along

DROPS Design 08.06.2020 - 09:45:

Dear Connie, Our videos do not have sound because we are a worldwide company and our videos are watched by people around the world, speaking different languages, many of whom do not understand English. We have therefore written instructions to accompany our videos, Happy crocheting!

Cynthia 03.06.2020 - 07:25:

I bought DROPS pattern 190-21 (CA Dream top), and I’m really struggling with the diagrams. Do you offer them written out in English anywhere, or have some helpful resources I can use? I watched the linked video, and still have a lot of questions.

DROPS Design 03.06.2020 - 07:42:

Dear Cynthia, there is only diagrams to this pattern, with the help of this lesson you should be able to understand how to follow the diagrams, please feel free to ask your question in the pattern or request individual assistance from the store where you bought the yarn and remember our patterns are free, you were not supposed to buy it. Happy crocheting!

Guadalupe 26.05.2020 - 00:09:

Por favor, me encantaría hacer este poncho serena, pero me cuesta entender el paso a paso. Tendrán otra forma de poder estudiarlo?? Muchas gracias. Espero su respuesta

Maria De Rose 25.05.2020 - 17:46:

I am working a crochet pattern from a UK magazine. The written instruction tells me to continue the pattern using the chart for rows 3-61, however the chart rows shown begin at row 56. (The first 2 rows are completed using treble crochets). I consider myself an experienced crocheter but these instructions have somewhat stumped me. I also checked other pages and the back of the magazine but there are no other instructions.

DROPS Design 26.05.2020 - 09:19:

Dear Mrs De Rose, exept if this pattern is a DROPS pattern published on our website, I'm afraid we will not be able to help you there since we might not know the pattern. You are welcome to contact your yarn store for any individual asssitance, they will be able to assist you with the pattern. Happy crocheting!

Patrizia 13.05.2020 - 09:32:

Buongiorno posso chiedere perche il lavoro mi si sposta e sembra inclinato verso destra cioe le righe non sono perfettamente dritte in verticale ?graie per l'aiuto

DROPS Design 04.06.2020 - 10:32:

Buongiorno Patrizia, all'inizio del giro lavora le catenelle indicate per girare? Buon lavoro!

Leyla 08.05.2020 - 08:02:

Jag ska nu virka filten \\\"Sleepy times\\\" Drops baby 29-15 och tittar på diagrammet den är i A1, A2, A3 och A4 men mellan varje sektion så finns det en tjock linje som skiljevägg. Är det för att man ska veta när A1 slutar och A2 börjar? I vilket fall: är det så att i denna beskrivning så är rad 1-3 endast stolpar varvet ut i 3 varv? Det som förvirrar mig är att stolparna i A1 och A4 sitter täta däremot stolparna i A3 sitter isär. Betyder detta något?

DROPS Design 08.05.2020 - 13:43:

Hej Leyla, ja det er for at vise hvor du starter med de forskellige diagrammer. Det kan være en god ide at sætte en markør i hver overgang, til du er inde i mønsteret. God fornøjelse!

Ursula Clifton 30.04.2020 - 14:09:

I find the instructions quite difficult but have worked it out eventually. There are inconsistencies however. In your instructions on how to read crochet diagrammes you write that 'x' is a double crochet around stitch and 'T' a double crochet in stitch. But in your pattern DROPS 177-24 it reads that 'x' is a double crochet in stitch and 'T' a double crochet around the chain. Also, having chosen UK English (and German) it's not a double crochet but a single crochet.

DROPS Design 04.05.2020 - 15:46:

Dear Mrs Clifton, most important is the diagram key to the pattern you are working on - and remember a UK-Double crochet is a US-single crochet due to the crochet terminology. Happy crocheting!

Eliana Valenzuela 27.04.2020 - 10:22:

Muchas gracias, por mostrar sus tejidos son muy hermosos y muy explicativos, soy principiante cen tejido a crochet y me encanta. En esta cuarentena por el covil 19, estoy tejiendo y sobre todo a mi nieta de 4 años, un abrazó a la distancia.

Mary Kselman 17.04.2020 - 00:50:

Is there a step-by-step step pattern for drops pattern 171-21? Or a video? I love this jacket, but al finding it difficult to follow the diagram. Please help.

Marcy 24.03.2020 - 23:25:

Sad fact that due to visual learning disabilities suffered by millions of us, ALL your patterns are completely UNACCESSIBLE. Thank you for this "tutorial" but it is like GIBBERISH when people such as myself, cannot possibly make sense of the charts. I've tried reading your tutorial, watched videos, even paid to attend a class in a local yarn shop. I'm no closer to being able to use them. I paid someone to "translate" a pattern. There are other sources for patterns and yarn I'll use.

Mrs Blair 14.03.2020 - 21:37:

Do I build the diagram up or around?

DROPS Design 16.03.2020 - 10:40:

Dear Mrs Blair, diagrams are usually worked bottom up, and repeated in the round - to get a more detailed answer please ask your question on the pattern you are working on. Thanks for your comprehension!