Hvordan læses hæklediagrammer?

Et hæklediagram består af symboler, 1 symbol = 1 maske (eller en gruppe med masker) - symbolforklaringen fortæller hvordan masken skal hækles. Diagrammet viser alle masker set fra retsiden (med mindre noget andet er specificeret).

Et typisk hæklediagram ser ofte ud således:

1: A.1 er navnet på diagrammet, og gælder hele diagrammet - indenfor klammene. Det som står indenfor klammerne er 1 rapport af diagrammet.
2: Dette er symbolforklaringen, som beskriver hvordan hvert symbol hækles.
Blå pile: Symbolerne hækles i eller om det symbol som er lige under den blå pil. Nogle gange skal flere masker hækles i samme symbol.
Lilla ovaler og pil: Det er ikke altid man hækler i alle masker: Nogle gange hækles en luftmaske, og med den hoppes der over stangmasken lige under luftmasken.

Man læser et hæklediagram modsat af hvordan man normalt læser: Man hækler fra højre mod venstre, nedenfra og op. Du begynder altså nederst i det højre hjørne, og arbejder dig mod venstre, symbol efter symbol, række for række og opad (se RØD cirkel og pile).

Skal der hækles flere rapporter af et diagram (altså, hvis det skal gentages i bredden), hækler man til enden af rækken i diagrammet, og begynder forfra med første symbol igen.

Frem og tilbage:

Når der hækles frem og tilbage skal hver 2.omgang hækles fra retsiden og hver 2.omgang hækles fra vrangen. Når der hækles fra vrangen skal diagrammet læses modsat vej: Altså fra venstre mod højre (se rød pil for retsiden og blå pil for vrangen i diagrammet under).

Omgangene begynder som regel med x-antal luftmasker – disse modsvarer højden på næste maske, og er lagt ind for at komme op i rigtig højde før næste maske hækles (Se grønne ovaler i diagrammet under). Om luftmaskerne er lagt ind i diagrammet (som i dette eksempel) hækles alle symboler videre som vist. Nogle gange er der lagt en HÆKLEINFORMATION ind øverst i opskriften, som siger hvor mange luftmasker som hækles i starten af omgangen, om disse erstatter første maske, eller om de er udover de andre masker. Hvis IKKE luftmaskerne er tegnet ind i diagrammet: følg denne information.

Rundt:

Når der hækles rundt, hækles alle omgange fra retsiden: fra højre mod venstre (se røde pile i diagrammet under). Hvordan omgangen starter og slutter, er ofte tegnet ind i et eget diagram (se A.2 i eksempelet under – grøn firkant). På samme måde som når der hækles frem og tilbake hækles der x-antal luftmasker i starten af omgangen, tilsvarende højden på næste maske. I slutningen af omgangen hæftes rækken i sig selv med en kædemaske i den sidste af de luftmasker som blev hæklet i starten. Dvs: luftmaskerne i A.2 = starten på omgangen, hvor kædemasken i A.2 (blå firkant) = slutningen af omgangen.

Diagrammet (A.1) skal ofte gentages flere gange efter hinanden = der hækles flere rapporter i bredden. Når du kommer til sidste symbol på 1. række i A.1, startes der igen med første symbol. NB: A.2 skal IKKE gentages, dette viser KUN starten og slutningen på hele omgangen.

Flere forskellige diagrammer efter hinanden:

Hvis du skal hækle flere forskellige diagrammer efter hinanden i bredden/på omgangen hækler du således: Hækl 1. række i 1. diagram, hækl så 1. række i 2. diagram, og 1. række i 3. diagram osv. HUSK: Hvis du hækler frem og tilbage skal diagrammerne hækles i modsat rækkefølge fra vrangen – altså begynd med diagram 3, så diagram 2 og til sidst diagram 1 og så skal de hækles modsat vej, fra venstre mod højre.

Cirkeldiagrammer:

Når der skal hækles i cirkel, altså man begynder i midten og arbejder sig udad er dette ofte tegnet ind i et cirkeldiagram. Diagrammet kan enten vise hele cirklen – da hækles hvert symbol som det står, eller diagrammet kan vise en del af cirklen, som gentages rundt det antal gange der står i opskriften, til der er dannet en fuld cirkel.

Hel cirkel:

I et cirkeldiagram begynder man med symbolet i midten af diagrammet: Ofte en cirkel som tilsvarer x-antal luftmasker som sættes sammen med en kædemaske, så der dannes en ring (se rød cirkel i diagrammet under). På samme måde som når man hækler rundt, begynder omgangen med luftmasker, tilsvarende højden på næste symbol (se blå firkant i diagrammet under) – NB når luftmaskerne er tegnet ind i diagrammet erstatter den IKKE første symbol, så næste symbol hækles som vist.

Hvis luftmaskerne erstatter et symbol er dette symbol fjernet fra diagrammet. Der hækles mod uret: fra højre mod venstre, symbol efter symbol henad (se rød pil i diagrammet). Som regel skal maskerne på 1. omgang hækles OM luftmaskeringen, det betyder at du stikker nålen ind i midten af ringen, henter tråden og hækler masken som du plejer – den hækles altså ikke ind i selve luftmasken, men RUNDT OM hele luftmasken. Når du kommer til enden af rækken hæftes den med en kædemaske, og du fortsætter med næste række i diagrammet: den næst inderste række (Se grøn pil i diagrammet under).

Del af cirklen:

Hvis der kun vises en del af en cirkel, er det fordi denne del gentages rundt et antal gange ifølge opskriften. Du begynder med cirklen nederst (se rød cirkel i diagrammet), og hækler som forklaret under HEL CIRKEL. På samme måde som når der hækles rundt er det som regel et eget diagram som viser hvordan omgangen starter og slutter = her er dette A.1 (Se blå firkant i diagrammet under). Du begynder altså med rækken nærmest ringen, hækler A.1, så hækles A.2, når du kommer til sidste symbol i diagrammet (det er kun 1 symbol på 1. omgang), begynder du forfra igen med 1. symbol og hækler diagrammet 1 gang til.

Således fortsætter du til du har gentaget rapporten så mange gange som der står, og afslutter med kædemasken i A.1. Når 1 omgang er hæklet fortsætter du med næste omgang: Næst nederste række i diagrammet (se grøn pil i diagrammet under).

Rudediagrammer / Farvediagrammer:

Nogle hæklediagrammer er i rudenet, og her er 1 rude = 1 maske. Hvilke masker som hækles står gerne forklaret i teksten, og rudediagrammet viser hvilke farver maskerne hækles i (se rød ramme = symbolforklaringen).

Der hækles på samme måde som forklaret over, afhængig af om der hækles rundt, frem og tilbage eller i cirkel.

Kommentarer (85)

Margot wrote:

Hi, mir ist nicht klar wie man von der Jacke in den Ärmel kommt. Bei mir sieht es so aus, als ob ich das Armloch zugespielt habe.

22.04.2022 - 13:40:

DROPS Design answered:

Liebe Margot, könnten Sie uns bitte sagen, welches Modell Sie gerade häkeln? So kann mann Ihnen am besten helfen - Gerne können Sie Ihre Frage direkt an dieses Modell schreiben. Danke im voraus für Ihr Verständnis!

22.04.2022 - 14:06:

Lise- Lotte Lindgren wrote:

Varför står det på engelska i de små rutorna bredvid symbolerna. Vet ni var jag kan få ett helt mönster översatt från engelska till svenska. Har hittat och köpt ett mönster från usa på en poncho. Skall göra den till min sonhustru. Men jag går bet på att läsa mönstret. Hoppas på svar. Jag har använt mej av era mönster flera gånger. Nu hittar jag inget mönster på en poncho hos er som passar riktigt. Mvh Lise-Lotte Lindgren

12.04.2022 - 20:25:

DROPS Design answered:

Hei Lise-Lotte. Dette er et bilde som er det samme bilde på alle våre sider (og da bruker vi engelsk). Du finner også en ordliste på vår side, gå til "TIPS & HJÂLP", deretter til "Ordlista" under "Andra Resurser". Den kan hjelpe deg til å oversette ord fra engelsk til svensk, har ikke en side som oversetter en hel oppskrift fra et språk til et annet. mvh DROPS Design

19.04.2022 - 07:42:

Jaye Hubarth wrote:

I'm working on the hat of Baby29-3 and am having trouble with reading the diagram for rows 5 and 6. The picture show 3 rows with double crochet groups and I only have 2.

10.04.2022 - 23:08:

DROPS Design answered:

Dear Mrs Hubarth, make sure you have the correct number of stitches in A.3 from the beginning: 12 dc after round 1; (sc,hdc,dc,ch, dc,hdc, sc)x6 on 2nd round, (3dc,ch,3dc)x6 on 3rd round and (3 dc, ch, 4 dc)x 6 on 5th round; so that there will be a total of 12 ch-spaces on 6th round. Hope it will help. Happy crocheting!

19.04.2022 - 13:27:

Lisen Hillestad wrote:

Hei Monica! Ad ditt spm fra februar i år: De 10 luftmaskene blir "fanget opp" og holdt på plass av dobbeltstavene som hekles i buen og faktisk også ser ut til å skulle hekles sammen med dobbeltstaven i omgangen foran. 😊Hilsen Lisen

07.04.2022 - 14:39:

Roberta wrote:

One my prior question you said just what I did and it was still very twisted. I then did a single crochet in each stitch, The next row I did the double crochet chain 3 and skipped one stitch and it worked out great. I got 32 spaces to finish the shawl.

28.02.2022 - 20:06:

PAUWELS RITA wrote:

Telpatroon Dropshot 175-24. Moet ik bij dit patroon altijd van rechts naar links lezen of moet ik heen en weer lezen? Bij voorbaat dank!

28.02.2022 - 11:57:

Roberta wrote:

The beginning row it says to do 1 dc ch2 all around for 31 more times ( but not into a chain stitch), When I get to the end of the row, the chain is so twisted, I can't do the slip stitch in the first Ch 3. Is there a way to do the stitches in the chain row? This is on pattern 147-1.

26.02.2022 - 23:03:

DROPS Design answered:

Dear Roberta, you start with a founding chain stitch row, which is joined with a slip stitch. It's important that this row is not twisted so that you can continue working correctly. When working the first ch5 (which replaces 1dc, ch2), place a marker in the 3rd ch, to make it easier to join. Happy crocheting!

27.02.2022 - 16:15:

Roberta wrote:

The beginning row it says to do 1 dc ch2 all around for 31 more times ( but not into a chain stitch), When I get to the end of the row, the chain is so twisted, I can't do the slip stitch in the first Ch 3. Is there a way to do the stitches in the chain row?

26.02.2022 - 23:01:

DROPS Design answered:

Dear Roberta, please see answer above.

27.02.2022 - 16:16:

Chantal Garcès wrote:

Bonjour, Pouvez vous m'écrire le schéma A.1 et A.2 du modèle DROPS Baby 29-3 car je ne les comprends pas. Mer i beaucoup.

21.02.2022 - 15:57:

DROPS Design answered:

Bonjour Mme Garcès, vous trouverez la légende de chaque symbole juste au-dessus des diagrammes, commencez par le rang numéroté 1. (celui avec l'étoile montre juste les mailles du rang précédent) et crochetez tous les tours de droite à gauche; commencez le tour par A.1A et répétez A.1B (le trait vertical délimite 1 motif à répéter, le diagramme montre 2 fois A.1B en largeur). De même pour A.2, commencez le tour par A.2A et répétez A.2B (la partie encadrée par les traits de chaque côté). Bon crochet!

22.02.2022 - 10:14:

Cécile Rousseau wrote:

Dans DROPS 211-28 Eco Tote by DROPS Design\r\nSac crocheté en point ajouré et groupes de brides en DROPS Bomull-Lin ou DROPS Paris.\r\nJe ne comprends pas le diagramme A.2\r\nSerait-il possible de me l\'écrire en texte.\r\nJe vous remercie pour votre aide.

13.02.2022 - 23:14:

DROPS Design answered:

Le diagramme A.2 se crochète sur 4 brides: au 1er tour (et tous les tours impairs), crochetez: *4 mailles en l'air (=2ème symbole), puis sautez 3 brides et crochetez 1 bride dans la bride suivante/autour de la maille en l'air suivante (à partir du tour 3)*, répétez de *-* tout le tour. Au 2ème tour (et tous les tours pairs), crochetez *3 brides dans l'arceau, 1 maille en l'air*, répétez de *-* tout le tour - commencez et terminez les tours comme indiqué dans A.1 = 5ème symbole. Bon crochet!

14.02.2022 - 11:29:

Lauren wrote:

Hello! I was wondering if the "how to read crochet diagrams" is written in British English or American English? I just want to make sure since I'm following your "Evening in Paris" pattern in American English and I want to make sure I'm following the diagram key correctly.

12.02.2022 - 03:00:

DROPS Design answered:

Dear Lauren, the lesson is written for both languages. In any case, if you are following a pattern, you have the key for the symbols in the diagram in whichever language you have chosen, so you will be able to follow the pattern correctly. Happy crochetting!

13.02.2022 - 18:13:

Monica Hedén wrote:

Hej! Ska virka sjalen Lampone modell fl-004. På första varvet i A2 ser det ut som att 10 luftmaskor hänger i luften. ska de inte bindas ihop med varvet före? mvh Monica

08.02.2022 - 09:45:

DROPS Design answered:

Hej Monica, skica gärna frågan inne på mönstret, så ser vi hur det ser ut och det blir lättare att hjälpa dig :)

09.02.2022 - 13:30:

Rosemary wrote:

I can’t find a tutorial on how to work the pattern after the squares have been put together is there one?

27.01.2022 - 13:21:

Eliis wrote:

Tere! Kas eesti keelset heegeldamis silmuste tähendusi (+õpetust kuidas see käib) on teil? Mul on plaanis heegeldada linik, kuid osad silmused on täiesti tundmatud (või lihtsalt ei mäleta).

28.12.2021 - 14:18:

DROPS Design answered:

Tere! Iga Dropsi mustri juures on tingmärkide seletus ja videod, kuidas midagi teha. Aga erinevates juhendites võivad tingmärgid olle erineva tähendusega. Heegeldamise videoõpetusi leiab siit: https://www.garnstudio.com/video.php?action=search&c=2&lang=ee

06.04.2022 - 17:39:

Wilma Snel wrote:

Ik ben begonnen met het patroon carefree summer maar in de tweede toer kom ik al in de problemen. Er staan in de eerste toer b v. 64 stokjes en in de tweede toer moeten er 57 stokjes zijn overgebleven . Hoe kan dit?

25.12.2021 - 12:58:

Karin wrote:

My questions above are for the crochet diagrams please ,thank you.

27.11.2021 - 08:26:

Karin wrote:

When then say work 1st row in A1 , then first row in A2......etc. Does it mean i repeat the symbols of the first row of A1 for the whole row Then repeat the the symbols of the first row of A2 for the whole row of row two on my garment? Or do i just do the 2,3,or 4 symbols that are shown on the diagram of A1 then carry on with the symbols shown on A2 diagram ,then reapeat A1 and A2 over and over till end of row ?

27.11.2021 - 08:24:

DROPS Design answered:

Dear Karin, if¡n the example, A.2 shows how to begin (with chain stitches) and end the row/round (the blue rectangle) and A.1 is worked repeating the same symbols on the round/row. In most patterns, they will specify if you need to repeat the diagram the whole round/ row or only once in the row/round. Happy crochetting!

28.11.2021 - 18:05:

Karin wrote:

Is each each row of the diagram a different row ? When only two symbols are showed do i repeat thise two for the whole row? If 4 symbols are shown do i do each symbol then repeat it over and over to end of row ? When they say do A1 then A2 ............do i do the symbols of A1 for the whole row ...then the symbols of A2 for the whole of the next row ? Does 1 row of symbols represent one row ?

27.11.2021 - 08:05:

DROPS Design answered:

Dear Karin, it might be a good idea to ask your question in the "question" section of the pattern you are working on, our answer could be more relevant. Thanks for your comprehension.

29.11.2021 - 09:16:

Adiguzel wrote:

Thank you very much :)

21.11.2021 - 23:21:

Mona Sadr wrote:

You're awesome if you had Persian language that would be great

19.11.2021 - 14:56: