Hvordan læses hæklediagrammer?

Et hæklediagram består af symboler, 1 symbol = 1 maske (eller en gruppe med masker) - symbolforklaringen fortæller hvordan masken skal hækles. Diagrammet viser alle masker set fra retsiden (med mindre noget andet er specificeret).

Et typisk hæklediagram ser ofte ud således:

1: A.1 er navnet på diagrammet, og gælder hele diagrammet - indenfor klammene. Det som står indenfor klammerne er 1 rapport af diagrammet.
2: Dette er symbolforklaringen, som beskriver hvordan hvert symbol hækles.
Blå pile: Symbolerne hækles i eller om det symbol som er lige under den blå pil. Nogle gange skal flere masker hækles i samme symbol.
Lilla ovaler og pil: Det er ikke altid man hækler i alle masker: Nogle gange hækles en luftmaske, og med den hoppes der over stangmasken lige under luftmasken.

Man læser et hæklediagram modsat af hvordan man normalt læser: Man hækler fra højre mod venstre, nedenfra og op. Du begynder altså nederst i det højre hjørne, og arbejder dig mod venstre, symbol efter symbol, række for række og opad (se RØD cirkel og pile).

Skal der hækles flere rapporter af et diagram (altså, hvis det skal gentages i bredden), hækler man til enden af rækken i diagrammet, og begynder forfra med første symbol igen.

Frem og tilbage:

Når der hækles frem og tilbage skal hver 2.omgang hækles fra retsiden og hver 2.omgang hækles fra vrangen. Når der hækles fra vrangen skal diagrammet læses modsat vej: Altså fra venstre mod højre (se rød pil for retsiden og blå pil for vrangen i diagrammet under).

Omgangene begynder som regel med x-antal luftmasker – disse modsvarer højden på næste maske, og er lagt ind for at komme op i rigtig højde før næste maske hækles (Se grønne ovaler i diagrammet under). Om luftmaskerne er lagt ind i diagrammet (som i dette eksempel) hækles alle symboler videre som vist. Nogle gange er der lagt en HÆKLEINFORMATION ind øverst i opskriften, som siger hvor mange luftmasker som hækles i starten af omgangen, om disse erstatter første maske, eller om de er udover de andre masker. Hvis IKKE luftmaskerne er tegnet ind i diagrammet: følg denne information.

Rundt:

Når der hækles rundt, hækles alle omgange fra retsiden: fra højre mod venstre (se røde pile i diagrammet under). Hvordan omgangen starter og slutter, er ofte tegnet ind i et eget diagram (se A.2 i eksempelet under – grøn firkant). På samme måde som når der hækles frem og tilbake hækles der x-antal luftmasker i starten af omgangen, tilsvarende højden på næste maske. I slutningen af omgangen hæftes rækken i sig selv med en kædemaske i den sidste af de luftmasker som blev hæklet i starten. Dvs: luftmaskerne i A.2 = starten på omgangen, hvor kædemasken i A.2 (blå firkant) = slutningen af omgangen.

Diagrammet (A.1) skal ofte gentages flere gange efter hinanden = der hækles flere rapporter i bredden. Når du kommer til sidste symbol på 1. række i A.1, startes der igen med første symbol. NB: A.2 skal IKKE gentages, dette viser KUN starten og slutningen på hele omgangen.

Flere forskellige diagrammer efter hinanden:

Hvis du skal hækle flere forskellige diagrammer efter hinanden i bredden/på omgangen hækler du således: Hækl 1. række i 1. diagram, hækl så 1. række i 2. diagram, og 1. række i 3. diagram osv. HUSK: Hvis du hækler frem og tilbage skal diagrammerne hækles i modsat rækkefølge fra vrangen – altså begynd med diagram 3, så diagram 2 og til sidst diagram 1 og så skal de hækles modsat vej, fra venstre mod højre.

Cirkeldiagrammer:

Når der skal hækles i cirkel, altså man begynder i midten og arbejder sig udad er dette ofte tegnet ind i et cirkeldiagram. Diagrammet kan enten vise hele cirklen – da hækles hvert symbol som det står, eller diagrammet kan vise en del af cirklen, som gentages rundt det antal gange der står i opskriften, til der er dannet en fuld cirkel.

Hel cirkel:

I et cirkeldiagram begynder man med symbolet i midten af diagrammet: Ofte en cirkel som tilsvarer x-antal luftmasker som sættes sammen med en kædemaske, så der dannes en ring (se rød cirkel i diagrammet under). På samme måde som når man hækler rundt, begynder omgangen med luftmasker, tilsvarende højden på næste symbol (se blå firkant i diagrammet under) – NB når luftmaskerne er tegnet ind i diagrammet erstatter den IKKE første symbol, så næste symbol hækles som vist.

Hvis luftmaskerne erstatter et symbol er dette symbol fjernet fra diagrammet. Der hækles mod uret: fra højre mod venstre, symbol efter symbol henad (se rød pil i diagrammet). Som regel skal maskerne på 1. omgang hækles OM luftmaskeringen, det betyder at du stikker nålen ind i midten af ringen, henter tråden og hækler masken som du plejer – den hækles altså ikke ind i selve luftmasken, men RUNDT OM hele luftmasken. Når du kommer til enden af rækken hæftes den med en kædemaske, og du fortsætter med næste række i diagrammet: den næst inderste række (Se grøn pil i diagrammet under).

Del af cirklen:

Hvis der kun vises en del af en cirkel, er det fordi denne del gentages rundt et antal gange ifølge opskriften. Du begynder med cirklen nederst (se rød cirkel i diagrammet), og hækler som forklaret under HEL CIRKEL. På samme måde som når der hækles rundt er det som regel et eget diagram som viser hvordan omgangen starter og slutter = her er dette A.1 (Se blå firkant i diagrammet under). Du begynder altså med rækken nærmest ringen, hækler A.1, så hækles A.2, når du kommer til sidste symbol i diagrammet (det er kun 1 symbol på 1. omgang), begynder du forfra igen med 1. symbol og hækler diagrammet 1 gang til.

Således fortsætter du til du har gentaget rapporten så mange gange som der står, og afslutter med kædemasken i A.1. Når 1 omgang er hæklet fortsætter du med næste omgang: Næst nederste række i diagrammet (se grøn pil i diagrammet under).

Rudediagrammer / Farvediagrammer:

Nogle hæklediagrammer er i rudenet, og her er 1 rude = 1 maske. Hvilke masker som hækles står gerne forklaret i teksten, og rudediagrammet viser hvilke farver maskerne hækles i (se rød ramme = symbolforklaringen).

Der hækles på samme måde som forklaret over, afhængig af om der hækles rundt, frem og tilbage eller i cirkel.

Kommentarer (64)

Paola 17.10.2021 - 14:36:

Gracias por estas explicaciones tan utiles y claras Saludos desde Santiago, Chile

Ileana Wursten 15.10.2021 - 13:35:

Quiero agradecer porque me sirvio para comprender mejor el esquema. Saludos desde Paraná Entre Ríos Argentina.

Margo Hulst 30.08.2021 - 21:40:

Begrijp niet hoe je 2 voor panden voor vest in de zelfde richting (beneden naar boven) kan haken.

Annette Sørensen 07.08.2021 - 02:51:

Jeg hækler 152-20 boleo Jeg har problemer med række 9 og 10 kan ikke se hvad jeg skal mellem vifterne

DROPS Design 16.08.2021 - 08:13:

Hei Annette. Du hekler som tidligere etter diagrammene ( A.1 + A.2 + A.3 (1-2 eller 3 ganger i bredden) og avslutt med A.4. I rekke 9 hekles det 2 luftmasker og 1 stav i slutten av diagram A.2 og du starter med 1 stav og 2 luftmasker av diagram A.3. Du avslutter A.3 med 2 luftmasker og 1 stav (om du hekler str. L/XL – XXL/XXXL skal A.3 gjenta 1 eller 2 ganger). I rad 10 avslutter du med A.2 med 2 luftmasker og 1 stav og begynner A.3 med 2 luftmasker og avslutter A.3 med 1 stav (om du hekler str. L/XL – XXL/XXXL skal A.3 gjenta 1 eller 2 ganger). mvh DROPS design

Petra 27.07.2021 - 13:42:

Mijn vraag: Ik ben zojuist gestart met het vierkanten vest in Drops cotton Merino maat S/M Ik moest 163 lossen opzetten, maar de eerste toer heeft 138 steken. Wat doe ik met de overige lossen? Bovendien staat bij de beschrijving A.4a 'over de volgende 19 lossen', terwijl er in het telpatroon slechts 16 stokjes staan vermeld. Dit laatste klopt dan weer wel met de = 138 steken in de beschrijving. Kunt u mij uitleg geven over beide issues?

Annika Linde 10.07.2021 - 15:11:

Hej ! Jag är nybörjare och skulle väldigt gärna virka denna hatt men förstår verkligen inte den😥. Är det möjligt att få någon hjälp personligen ? Har virkat 2 andra hattar solhattar som blev väldigt bra . Men denna med öglor och diagram . Förstår inte alls tyvärr . Men vill virka denne till min man . Tacksam för hjälp . Med vänlig hälsning, Annika Linde

DROPS Design 14.07.2021 - 11:24:

Hej Annika, skriv hvad du vil have hjælp med inde under kommentarer inde på selve mönsteret, så ved vi hvilket mönster og hvad vi skal skrive tydeligere til dig :)

MILL LØKKE 04.07.2021 - 15:46:

SKAL ALLE DROPSMØNSTER HA DISSE DIAGRAMMENE? JEG ER EN ERFAREN HEKLER,MEN DETTE BLIR FOR DUMT. FORSTÅR DET,MEN DET ER VELDIG TIDKREVENDE. HVORDAN KAN VI VITE HVILKET DIAGRAM VI FÅR FØR VI HAR KJØPT DET? KJØRTE FRA SUNNDALSØRA TIL TRONDHEIM TIL EN BUTIKK MED ERFARNE FOLK,MEN DE VI FORSTOD DET HELLER IKKE. HAR ALLE MØNSTRENE DISSE DIAGRAMMENE?

DROPS Design 05.07.2021 - 08:02:

Hei Mill. Dette er en generell forklaring på hvordan hekle etter diagram. Hver enkel oppskrift har forskjellige diagrammer. Alle våre oppskrifter er GRATIS og du ser diagrammene under den aktuelle oppskriften du skal hekle, om det er diagram. Om du finner en oppskrift du ønsker å hekle, men har problemer med å skjønne diagrammet (ene), kan du fint legge et spørsmål under selve oppskriften, så skal vi hjelpe deg så godt vi kan. mvh DROPS design

MILL LØKKE 18.06.2021 - 15:10:

Skal begynne på SLICE OF SUMMER, men jeg forstår ikke det partiet på sidene av sjalet. Skal det hekles til slutt?

DROPS Design 21.06.2021 - 09:15:

Hei Mill. Du starter med å hekle A.1. Om du ser på diagram A.1, A.3, A.5, A.7, A.9, A.11 og A.13 har alle 3 eller 5 luftmasker midt i diagrammet, dette er midten av sjalet. På hver side av disse diagrammene hekles A.2, A.4, A.6, A.8, A.10 eller A.12. Når du er ferdig med A.1 (22 masker + midtbuen) hekler du slik fra vrangen: Hekle A.2a over første stav, A.2b over de neste 10 maskene, hekle A.2c, hekle A.3 over midtbuen, hekle A.2c, hekle A.2b over de neste 10 maskene og avslutt med A.2a over siste stav. Da har du heklet A.2 på hver side av midten (A.1), så fortsetter du med diagrammene i høyden på hver side av midt diagrammene. mvh DROPS design

Marian 17.05.2021 - 21:04:

Hallo, de mouwen worden van bovenaf(pols?) gehaakt. Er wordt met 21 st opgezet. Dat is in de stekenverhouding ca. 10 cm. Volgens mij moet je dat wel erg dunne polsjes hebben. Klopt het aantal steken wel? Of lees ik het verkeerd?

DROPS Design 26.05.2021 - 15:16:

Dag Marian,

Vanaf hier kan ik niet zien met welk patroon je bezig bent, maar als de mouw vanaf boven naar beneden gebreid wordt, worden er wellicht nog steken opgezet aan beide zijkanen om de mouwkop te creëren.

Cindy P 10.05.2021 - 20:25:

When there is a space without a symbol what transpires? For instance pattern Belladonna Drops/187/5 Chart lines 10, 11 and 12 all have empty spaces between symbols.

DROPS Design 11.05.2021 - 10:14:

Dear Cindy P, there are spaces for technical reasons, but you just have to work the symbols as they are drawn, Happy crocheting!

BOUDAILLE Annie 08.05.2021 - 15:57:

Modèle sac 211-25 A.w montre le début de rang et A.x la fin, mais si je travaille un rang de droite à gauche, je termine donc par A.x. Pourquoi y-a-t-il un début sur chaque rang A.w ... Pouvez-vous m'aider s'il vous plait. Merci

DROPS Design 10.05.2021 - 11:35:

Bonjour Mme Boudaille, A.w montre le début de rangs sur l'endroit et la fin des rangs sur l'envers; A.x montre la fin des rangs sur l'endroit et le début des rangs sur l'envers, ainsi, vous savez comment commencer/terminer chaque rang en fonction du rang sur l'endroit ou sur l'envers. Bon crochet!

Hilde 02.05.2021 - 09:02:

Hei, hva gjør jeg feil når lappen jeg hekler blir mer og mer «krøllete» etter 4. omgang og utover (som om kantene utover på lappen blir for store i forhold til midten)?

DROPS Design 03.05.2021 - 08:40:

Hei Hilde. Har du like mange masker som det skal være iflg oppskriften? Arbeidet kan krølle seg litt i begynnelsen, men det er litt avhengig av hvilket diagram/oppskrift du hekler etter. mvh DROPS design

Eleanor A Miller 31.03.2021 - 20:32:

I DON'T UNDERSTAND HOW TO READ THE DIAGRAM FOR DROPS 165-33

DROPS Design 08.04.2021 - 08:26:

Dear Mrs Miller, in this pattern, diagrams are worked in the round. Start from the bottom on the right corner and read towards the left. Start round with A.1, repeat A.2 and finish round with A.3.( Adding markers between diagrams can help). Then work A.4 and repeat A.5 all the round. Happy knitting!

Linnea 23.03.2021 - 15:39:

Hej! Fråga angående när det står A.1 i mönster. Virkar "waterfall" och står tex " virka A.1 över bakstycke...". A.1 finns ju i tre olika sektioner a, b, c. Men när ddt vara står att man ska virka A.1 hur ska man tänka då?

DROPS Design 07.04.2021 - 08:09:

Hei Linnea. Når det bare står hekle A.1, er forklaringen på hvordan rekkefølge til A.1a, A.1b og A.1c forklart tidligere i oppskriften. F.eks A.1a og A.1c hekles gjerne i hver side av et plagg, mens A.1b hekles mellom A.1a og A.1c og gjentas flere ganger. Når det bare står hekle A.1, står det gjerne "hekle A.1 som før". Da blir det å hekle alle 3 som tidligere. mvh DROPS design

Jane 07.03.2021 - 18:36:

Hallo, ik moet het lijf haken. Ik moet uitkomen op 16 steken. Hoe kan dat? Als ik A3 bekijk lees ik ook niet wanneer ik moet meerderen en als ik de bobbels tel op de foto kom ik op veel meer uit dan 16. Kunt u mij helpen? Alvast bedankt.

Irene 01.02.2021 - 16:58:

Bij de toeren 5-10 loop ik vast. Ik begrijp niet hoe je op deze toeren moet meerderen en tegelijkertijd het patroon vasthouden. Want als je op deze toeren gaat meerderen krijg je een scheve verhouding van de kleuren. Ik heb nu alleen in toer 10 gemeerderd tot 120 stokjes, en toer 5 tot en met negen niet gemeerderd.(ziet er wel goed uit) Kunt u mij helpen want ik wil graag begrijpen met wat jullie bedoelen met 1 stokje tussen de meerderingen ? Alvast bedankt

Louline 26.01.2021 - 14:22:

Bonjour, Merci pour cet article, pour reprendre les questionnements de Babelle, je suis aussi gauchère, et j'ai trouvé une solution qui me parait intéressante à partager. Comme on crochète dans l'autre sens, en rond, il suffit de faire une symétrie horizontale des diagramme sur Paint. On obtient alors le diagramme adéquat. Si çà vous intéresse, je peux rédiger une petit exemple... Mon contact c'est loulinelacroute sur insta ou louline chez gmail

Marie Emond 25.01.2021 - 19:46:

Je suis tellement désolé du derangement .Mais je comprend pas ou va etre le dimunition pour arriver a 126 mailles car j'ai 139 mailles pourtant c pas d'aujourd'hu que je lis des patrons .Quand je commence le deuxieme rang je fais 6 brides qui es A1 apres je fait 1 bride au dessusde la bride suivante qui es A2 .apres sa dit répeter je repete quoi .Car je compte et sa me donne 139 mailles pareil.Merci beaucoup

DROPS Design 26.01.2021 - 09:45:

Bonjour Mme Emond, vous ne diminuez pas, vous devez crocheter ainsi: les 6 premières brides en suivant A.1, puis la maille suivante comme le montre A.2, vous crochetez ensuite 21 fois les 6 mailles de A.3 (= 6 mailles x 21 = 126 mailles) et vous terminez par les 6 dernières mailles comme le montre A.4, vous avez ainsi bien 139 mailles: 6+1+126+6=139 mailles. Bon crochet!

Birgitta 25.01.2021 - 14:43:

Hej, jag ska försöka virka en sjalen Wave Whisperer i Drops Sky. Min fråga är om jag ska virka A1 i diagrammet flera gånger så hög som jag vill ha den. Eller ska jag virka alla diagram från A1 till A4 efter varandra? Jag kan het enkelt inte förstå mönstret. Tack för hjälp på förhand.

DROPS Design 27.01.2021 - 07:28:

Hei Birgitta. Først hekler du bare diagram A.1. Når du har heklet A.1 1 gang i høyden har du 33 masker på siste rad. Nå starter du å hekle A.2 (der pilen viser = 4 luftmasker), deretter hekler du A.3 og så A.4 (også der pilen viser). Når diagrammene (A.2, A.3 og A.4) er heklet ferdig i høyden, fortsettes det med mønster og økning i sidene. Dvs, det hekles A.2 og A.4 mot sidene som før og A.3 mellom diagrammene (du får plass til flere A.3 for hver gang A.2 til A.4 er heklet ferdig i høyden. Fortsett slik til arbeidet måler ca 69 cm fra spissen og opp – eller til ønsket lengde – avpass at det avsluttes etter en hel rapport i høyden. God Fornøyelse!

Marie Emond 24.01.2021 - 21:40:

Bonjour j'ai acheter Drops Baby 29-15 et la laine de vous mais je ne comprend pas le diagramme .J'ai fait le premier rang 139 brides apres vous dite A2 au dessus de la bride suivante,rététer es-ce que je continu 1 bride au dessus de chaque bride jusqu'a la fin A1 veu tu dire le premier rang.ainsi que A2 le deuxiemen rang (ext)et A3 vous dite au dessus des 126 brides et j'ai 139 avez-vous une video Merci a bientot

DROPS Design 25.01.2021 - 13:50:

Bonjour Mme Emond, crochetez vos 139 brides ainsi, sur l'endroit: A.1 (= 6 brides), A.2 (= 1 bride = 1 seule fois le diagramme) répétez A.3 au-dessus des 126 brides suivantes (= 21 fois le diagramme en largeur) et terminez par A.4 (= 6 brides). Sur l'envers, crochetez: A.4, répétez A.3, A.2 et A.1 en lisant les diagrammes de gauche à droite. Bon crochet!