Hvordan læses hæklediagrammer?

Et hæklediagram består af symboler, 1 symbol = 1 maske (eller en gruppe med masker) - symbolforklaringen fortæller hvordan masken skal hækles. Diagrammet viser alle masker set fra retsiden (med mindre noget andet er specificeret).

Et typisk hæklediagram ser ofte ud således:

1: A.1 er navnet på diagrammet, og gælder hele diagrammet - indenfor klammene. Det som står indenfor klammerne er 1 rapport af diagrammet.
2: Dette er symbolforklaringen, som beskriver hvordan hvert symbol hækles.
Blå pile: Symbolerne hækles i eller om det symbol som er lige under den blå pil. Nogle gange skal flere masker hækles i samme symbol.
Lilla ovaler og pil: Det er ikke altid man hækler i alle masker: Nogle gange hækles en luftmaske, og med den hoppes der over stangmasken lige under luftmasken.

Man læser et hæklediagram modsat af hvordan man normalt læser: Man hækler fra højre mod venstre, nedenfra og op. Du begynder altså nederst i det højre hjørne, og arbejder dig mod venstre, symbol efter symbol, række for række og opad (se RØD cirkel og pile).

Skal der hækles flere rapporter af et diagram (altså, hvis det skal gentages i bredden), hækler man til enden af rækken i diagrammet, og begynder forfra med første symbol igen.

Frem og tilbage:

Når der hækles frem og tilbage skal hver 2.omgang hækles fra retsiden og hver 2.omgang hækles fra vrangen. Når der hækles fra vrangen skal diagrammet læses modsat vej: Altså fra venstre mod højre (se rød pil for retsiden og blå pil for vrangen i diagrammet under).

Omgangene begynder som regel med x-antal luftmasker – disse modsvarer højden på næste maske, og er lagt ind for at komme op i rigtig højde før næste maske hækles (Se grønne ovaler i diagrammet under). Om luftmaskerne er lagt ind i diagrammet (som i dette eksempel) hækles alle symboler videre som vist. Nogle gange er der lagt en HÆKLEINFORMATION ind øverst i opskriften, som siger hvor mange luftmasker som hækles i starten af omgangen, om disse erstatter første maske, eller om de er udover de andre masker. Hvis IKKE luftmaskerne er tegnet ind i diagrammet: følg denne information.

Rundt:

Når der hækles rundt, hækles alle omgange fra retsiden: fra højre mod venstre (se røde pile i diagrammet under). Hvordan omgangen starter og slutter, er ofte tegnet ind i et eget diagram (se A.2 i eksempelet under – grøn firkant). På samme måde som når der hækles frem og tilbake hækles der x-antal luftmasker i starten af omgangen, tilsvarende højden på næste maske. I slutningen af omgangen hæftes rækken i sig selv med en kædemaske i den sidste af de luftmasker som blev hæklet i starten. Dvs: luftmaskerne i A.2 = starten på omgangen, hvor kædemasken i A.2 (blå firkant) = slutningen af omgangen.

Diagrammet (A.1) skal ofte gentages flere gange efter hinanden = der hækles flere rapporter i bredden. Når du kommer til sidste symbol på 1. række i A.1, startes der igen med første symbol. NB: A.2 skal IKKE gentages, dette viser KUN starten og slutningen på hele omgangen.

Flere forskellige diagrammer efter hinanden:

Hvis du skal hækle flere forskellige diagrammer efter hinanden i bredden/på omgangen hækler du således: Hækl 1. række i 1. diagram, hækl så 1. række i 2. diagram, og 1. række i 3. diagram osv. HUSK: Hvis du hækler frem og tilbage skal diagrammerne hækles i modsat rækkefølge fra vrangen – altså begynd med diagram 3, så diagram 2 og til sidst diagram 1 og så skal de hækles modsat vej, fra venstre mod højre.

Cirkeldiagrammer:

Når der skal hækles i cirkel, altså man begynder i midten og arbejder sig udad er dette ofte tegnet ind i et cirkeldiagram. Diagrammet kan enten vise hele cirklen – da hækles hvert symbol som det står, eller diagrammet kan vise en del af cirklen, som gentages rundt det antal gange der står i opskriften, til der er dannet en fuld cirkel.

Hel cirkel:

I et cirkeldiagram begynder man med symbolet i midten af diagrammet: Ofte en cirkel som tilsvarer x-antal luftmasker som sættes sammen med en kædemaske, så der dannes en ring (se rød cirkel i diagrammet under). På samme måde som når man hækler rundt, begynder omgangen med luftmasker, tilsvarende højden på næste symbol (se blå firkant i diagrammet under) – NB når luftmaskerne er tegnet ind i diagrammet erstatter den IKKE første symbol, så næste symbol hækles som vist.

Hvis luftmaskerne erstatter et symbol er dette symbol fjernet fra diagrammet. Der hækles mod uret: fra højre mod venstre, symbol efter symbol henad (se rød pil i diagrammet). Som regel skal maskerne på 1. omgang hækles OM luftmaskeringen, det betyder at du stikker nålen ind i midten af ringen, henter tråden og hækler masken som du plejer – den hækles altså ikke ind i selve luftmasken, men RUNDT OM hele luftmasken. Når du kommer til enden af rækken hæftes den med en kædemaske, og du fortsætter med næste række i diagrammet: den næst inderste række (Se grøn pil i diagrammet under).

Del af cirklen:

Hvis der kun vises en del af en cirkel, er det fordi denne del gentages rundt et antal gange ifølge opskriften. Du begynder med cirklen nederst (se rød cirkel i diagrammet), og hækler som forklaret under HEL CIRKEL. På samme måde som når der hækles rundt er det som regel et eget diagram som viser hvordan omgangen starter og slutter = her er dette A.1 (Se blå firkant i diagrammet under). Du begynder altså med rækken nærmest ringen, hækler A.1, så hækles A.2, når du kommer til sidste symbol i diagrammet (det er kun 1 symbol på 1. omgang), begynder du forfra igen med 1. symbol og hækler diagrammet 1 gang til.

Således fortsætter du til du har gentaget rapporten så mange gange som der står, og afslutter med kædemasken i A.1. Når 1 omgang er hæklet fortsætter du med næste omgang: Næst nederste række i diagrammet (se grøn pil i diagrammet under).

Rudediagrammer / Farvediagrammer:

Nogle hæklediagrammer er i rudenet, og her er 1 rude = 1 maske. Hvilke masker som hækles står gerne forklaret i teksten, og rudediagrammet viser hvilke farver maskerne hækles i (se rød ramme = symbolforklaringen).

Der hækles på samme måde som forklaret over, afhængig af om der hækles rundt, frem og tilbage eller i cirkel.

Kommentarer (55)

Cindy P 10.05.2021 - 20:25:

When there is a space without a symbol what transpires? For instance pattern Belladonna Drops/187/5 Chart lines 10, 11 and 12 all have empty spaces between symbols.

DROPS Design 11.05.2021 - 10:14:

Dear Cindy P, there are spaces for technical reasons, but you just have to work the symbols as they are drawn, Happy crocheting!

BOUDAILLE Annie 08.05.2021 - 15:57:

Modèle sac 211-25 A.w montre le début de rang et A.x la fin, mais si je travaille un rang de droite à gauche, je termine donc par A.x. Pourquoi y-a-t-il un début sur chaque rang A.w ... Pouvez-vous m'aider s'il vous plait. Merci

DROPS Design 10.05.2021 - 11:35:

Bonjour Mme Boudaille, A.w montre le début de rangs sur l'endroit et la fin des rangs sur l'envers; A.x montre la fin des rangs sur l'endroit et le début des rangs sur l'envers, ainsi, vous savez comment commencer/terminer chaque rang en fonction du rang sur l'endroit ou sur l'envers. Bon crochet!

Hilde 02.05.2021 - 09:02:

Hei, hva gjør jeg feil når lappen jeg hekler blir mer og mer «krøllete» etter 4. omgang og utover (som om kantene utover på lappen blir for store i forhold til midten)?

DROPS Design 03.05.2021 - 08:40:

Hei Hilde. Har du like mange masker som det skal være iflg oppskriften? Arbeidet kan krølle seg litt i begynnelsen, men det er litt avhengig av hvilket diagram/oppskrift du hekler etter. mvh DROPS design

Eleanor A Miller 31.03.2021 - 20:32:

I DON'T UNDERSTAND HOW TO READ THE DIAGRAM FOR DROPS 165-33

DROPS Design 08.04.2021 - 08:26:

Dear Mrs Miller, in this pattern, diagrams are worked in the round. Start from the bottom on the right corner and read towards the left. Start round with A.1, repeat A.2 and finish round with A.3.( Adding markers between diagrams can help). Then work A.4 and repeat A.5 all the round. Happy knitting!

Linnea 23.03.2021 - 15:39:

Hej! Fråga angående när det står A.1 i mönster. Virkar "waterfall" och står tex " virka A.1 över bakstycke...". A.1 finns ju i tre olika sektioner a, b, c. Men när ddt vara står att man ska virka A.1 hur ska man tänka då?

DROPS Design 07.04.2021 - 08:09:

Hei Linnea. Når det bare står hekle A.1, er forklaringen på hvordan rekkefølge til A.1a, A.1b og A.1c forklart tidligere i oppskriften. F.eks A.1a og A.1c hekles gjerne i hver side av et plagg, mens A.1b hekles mellom A.1a og A.1c og gjentas flere ganger. Når det bare står hekle A.1, står det gjerne "hekle A.1 som før". Da blir det å hekle alle 3 som tidligere. mvh DROPS design

Jane 07.03.2021 - 18:36:

Hallo, ik moet het lijf haken. Ik moet uitkomen op 16 steken. Hoe kan dat? Als ik A3 bekijk lees ik ook niet wanneer ik moet meerderen en als ik de bobbels tel op de foto kom ik op veel meer uit dan 16. Kunt u mij helpen? Alvast bedankt.

Irene 01.02.2021 - 16:58:

Bij de toeren 5-10 loop ik vast. Ik begrijp niet hoe je op deze toeren moet meerderen en tegelijkertijd het patroon vasthouden. Want als je op deze toeren gaat meerderen krijg je een scheve verhouding van de kleuren. Ik heb nu alleen in toer 10 gemeerderd tot 120 stokjes, en toer 5 tot en met negen niet gemeerderd.(ziet er wel goed uit) Kunt u mij helpen want ik wil graag begrijpen met wat jullie bedoelen met 1 stokje tussen de meerderingen ? Alvast bedankt

Louline 26.01.2021 - 14:22:

Bonjour, Merci pour cet article, pour reprendre les questionnements de Babelle, je suis aussi gauchère, et j'ai trouvé une solution qui me parait intéressante à partager. Comme on crochète dans l'autre sens, en rond, il suffit de faire une symétrie horizontale des diagramme sur Paint. On obtient alors le diagramme adéquat. Si çà vous intéresse, je peux rédiger une petit exemple... Mon contact c'est loulinelacroute sur insta ou louline chez gmail

Marie Emond 25.01.2021 - 19:46:

Je suis tellement désolé du derangement .Mais je comprend pas ou va etre le dimunition pour arriver a 126 mailles car j'ai 139 mailles pourtant c pas d'aujourd'hu que je lis des patrons .Quand je commence le deuxieme rang je fais 6 brides qui es A1 apres je fait 1 bride au dessusde la bride suivante qui es A2 .apres sa dit répeter je repete quoi .Car je compte et sa me donne 139 mailles pareil.Merci beaucoup

DROPS Design 26.01.2021 - 09:45:

Bonjour Mme Emond, vous ne diminuez pas, vous devez crocheter ainsi: les 6 premières brides en suivant A.1, puis la maille suivante comme le montre A.2, vous crochetez ensuite 21 fois les 6 mailles de A.3 (= 6 mailles x 21 = 126 mailles) et vous terminez par les 6 dernières mailles comme le montre A.4, vous avez ainsi bien 139 mailles: 6+1+126+6=139 mailles. Bon crochet!

Birgitta 25.01.2021 - 14:43:

Hej, jag ska försöka virka en sjalen Wave Whisperer i Drops Sky. Min fråga är om jag ska virka A1 i diagrammet flera gånger så hög som jag vill ha den. Eller ska jag virka alla diagram från A1 till A4 efter varandra? Jag kan het enkelt inte förstå mönstret. Tack för hjälp på förhand.

DROPS Design 27.01.2021 - 07:28:

Hei Birgitta. Først hekler du bare diagram A.1. Når du har heklet A.1 1 gang i høyden har du 33 masker på siste rad. Nå starter du å hekle A.2 (der pilen viser = 4 luftmasker), deretter hekler du A.3 og så A.4 (også der pilen viser). Når diagrammene (A.2, A.3 og A.4) er heklet ferdig i høyden, fortsettes det med mønster og økning i sidene. Dvs, det hekles A.2 og A.4 mot sidene som før og A.3 mellom diagrammene (du får plass til flere A.3 for hver gang A.2 til A.4 er heklet ferdig i høyden. Fortsett slik til arbeidet måler ca 69 cm fra spissen og opp – eller til ønsket lengde – avpass at det avsluttes etter en hel rapport i høyden. God Fornøyelse!

Marie Emond 24.01.2021 - 21:40:

Bonjour j'ai acheter Drops Baby 29-15 et la laine de vous mais je ne comprend pas le diagramme .J'ai fait le premier rang 139 brides apres vous dite A2 au dessus de la bride suivante,rététer es-ce que je continu 1 bride au dessus de chaque bride jusqu'a la fin A1 veu tu dire le premier rang.ainsi que A2 le deuxiemen rang (ext)et A3 vous dite au dessus des 126 brides et j'ai 139 avez-vous une video Merci a bientot

DROPS Design 25.01.2021 - 13:50:

Bonjour Mme Emond, crochetez vos 139 brides ainsi, sur l'endroit: A.1 (= 6 brides), A.2 (= 1 bride = 1 seule fois le diagramme) répétez A.3 au-dessus des 126 brides suivantes (= 21 fois le diagramme en largeur) et terminez par A.4 (= 6 brides). Sur l'envers, crochetez: A.4, répétez A.3, A.2 et A.1 en lisant les diagrammes de gauche à droite. Bon crochet!

Ilja-Nora 16.01.2021 - 21:03:

Jeg hekler støvelmansjetter med et mønster som brukes både til lue og votter, og etter jeg har heklet mønsteret står det Kant: 1. rad. Fortsetter jeg da der jeg avsluttet med mønsteret? Hva betyr: Sett til tråden nederst på Høyre side (retten).? Skal jeg da klippe tråden og hekle nederst? Hva er krepsem?

DROPS Design 18.01.2021 - 07:58:

Hei Ilja-Nora. Hvilken oppskrift gjelder det? Om du legger inn ditt spørsmål under selve oppskriften er det lettere å hjelpe. Om du skriver "Krepsemaske" i søke ord under alle "Instruksjonsvideoer" og "Søk i alle videoer", vil video for krepsemaske dukke opp. Krepsemaske = du hekler fastmasker fra venstre mot høyre. mvh DROPS design

Babelle 13.01.2021 - 16:05:

Je suis gauchère comment lire les diagrammes et comment respecter l'envers et l'endroit ? merci d'avance Babelle

DROPS Design 14.01.2021 - 08:31:

Bonjour Babelle, je suis désolée, personne de notre équipe n'est gauchère, essayez juste, en fonction de votre façon de crocheter, d'ajuster l'endroit et l'envers - demandez conseil à votre magasin et/ou à un forum spécialisé où d'autres crocheteuses pourront vous aider. Bon crochet!

Maria Randerly Cunha Feitosa 06.01.2021 - 01:43:

Quero imprimir. Diagrama

Maria Randerly Cunha Feitosa 06.01.2021 - 00:51:

Excelente. Muito obrigado

Maj-Britt Poulsen 01.01.2021 - 15:57:

Hej Jeg er helt vild med modellen JANIS - bluse med rude i Paris. Og vil gerne hækle den. Jeg kan ikke finde ud af at tyde diagrammer og vil spørge om ikke jeg kan finde opskriften på video. Håber du kan hjælpe mig. Godt nytår ☺

DROPS Design 11.01.2021 - 09:08:

Hei Maj-Britt. Ja, dette er virkelig en flott modell. Til denne modellen er det laget 2 hjelpevideoer, Hjelp til Halsfellingen og Hvordan hekle A.3. Å lage en video til hele genseren er dessverre ikke mulig, men håper hjelpevideoene og andre generelle videoer du finner under modellen kan hjelpe deg. God Fornøyelse!

Hilde - Igjen 29.12.2020 - 12:34:

Jeg skal begynne på 2. omg og der står det "= omg med fm/lm" - skal det da kun hekles fm og lm på denne omgangen - før jeg går videre?

DROPS Design 11.01.2021 - 08:56:

Hei Hilde. I 2. omgang skal det kun hekles fastmasker og luftmasker. Om du ser på diagram A.1 (og A.2) hekles det en omgang med bare fastmasker og luftmasker, mens neste omgang hekles det kun staver (her økes det også i A.2). Altså alle omganger med partall, der hekles det kun fastmasker og luftmasker, mens omganger med oddetall hekles det kun staver. God Fornøyelse!

Hilde 18.12.2020 - 16:34:

Gjelder Misty Mountain bærestykke:Når jeg skal hekle 2. omg og det står "hekle A1 over de første 10 stavene", så betyr ved det at jeg skal hekle 1. raden på A1over det de første stavene? Etter 2. omg: "repeter A1 i høyden og øk som vist i A2 samtidig økes det jevnt fordelt slik:" Blir dette starten på 3. omg? Har heklet mye - men dette mønsteret er ikke lett å forstå!

DROPS Design 11.01.2021 - 08:07:

Hei Hilde. 1. omgang i diagram A.1 og A.2 er forklart i oppskriftsteksten, den har også en stjerne markert i diagrammet (*). Når du har heklet 1. omgang har du 84 staver (str. S) og du starter nå på 2. omgang på diagram A.1 og A.2 (fastmasker og luftmasker). På 3. omgang hekler du kun staver og da økes det også når du hekler A.2. På 4. omgang hekles det fastmasker og luftmasker igjen, mens på 5. omgang hekles det kun staver og her økes det igjen (i A.2). Når du har heklet A.1 1 gang i høyden repeteres A.1 i høyden. God Fornøyelse!

L H 09.12.2020 - 16:34:

Do you have your heart pattern written out. I can follow a written pattern but have a hard time with a diagram better. Thank you

DROPS Design 10.12.2020 - 09:30:

Dear LH, could you please ask your question on the pattern you would like to work? If there is only a diagram under the pattern page without any written explanation, this means there is only a diagram, but there might be a video showing how to crochet this pattern. Happy crocheting!

Leanne 26.10.2020 - 00:47:

I need 183 stitches but am not sure where to add the extra stitches across the 155 that form the pattern, eg where do I add the extra 18 stitches to make 108 across the 90 that make up A.3a (3 repeats)? I presume 6 in each repeat but am not sure whether to add all 6 to the start of the A.3a row, the end or whatever. There are 2 chain stitches amongst the trebles in this row and I'm not sure where they should be positioned in relation to the extra stitches that I need to include. Thank you.

DROPS Design 26.10.2020 - 13:37:

Dear Leanne, could you please ask your question under the pattern you are working on? It will be then much easier for us to get the correct reference to help you. Thanks for your comprehension. Happy crocheting!