DROPS / 197 / 8

Clemence by DROPS Design

Strikket bluse med rundt bærestykke i DROPS Air. Arbejdet er strikket ovenfra og ned med strukturborter. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model ai-167
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------

250-250-250-300-300-350 g farve 13, orange

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

STRIKKEFASTHED:
13 masker i bredden og 17 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 8.
DROPS RUNDPINDE NR 8: Længde på 40 cm og 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 7.
DROPS RUNDPINDE NR 7: Længde på 40 og 80 cm til rib.

DROPS Air mix DROPS Air mix 27.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 27.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 139.75kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

For at beregne hvordan der skal tages ind/ud jævnt fordelt, tæller man det totale maskeantal der skal tages ind/ud over (f.eks 180 masker), og deler med antal ind/udtagninger som skal gøres (f.eks 4) = 45.
I dette eksempel tages der ind ved at strikke hver 44. og 45.maske ret sammen.
Hvis der skal tages ud jævnt fordelt, laves der omslag efter hver 45.maske. På næste omgang strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul.

VRANGSTRIK-TIPS (gælder ryg- og forstykke og ærmerne):
Når der skal strikkes vrang fra retsiden, er det i stedet muligt at vende arbejdet og strikke ret fra vrangen. Husk at vende arbejdet tilbage så der strikkes fra retsiden når der skal strikkes rib.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker vrang sammen, strik 2 masker vrang (mærketråden sidder mellem disse masker), strik de 2 næste masker vrang sammen. (OBS! Strik ret hvis du har vendt arbejdet.)

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Efter bærestykket strikkes ryg- og forstykke rundt på rundpind. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind.

BÆRESTYKKE:
Slå 54-60-63-66-69-72 masker op på rundpind 7 med Air. Sæt 1 mærketråd i starten af omgangen (= midt bagpå).
Strik A.1a over alle masker – se diagram for din størrelse (= 18-20-21-22-23-24 rapporter à 3 masker). Fortsæt til A.1a er strikket færdig. Skift til rundpind 8 og strik A.1b over A.1a. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.1b er strikket færdig er der 180-200-210-242-253-264 masker på pinden.
Derefter strikkes A.1c over A.1b. Gentag A.1c i højden til arbejdet måler 22-24-25-27-29-31 cm fra opslåningskanten – sørg for at der afsluttes efter en af omgangene som strikkes som 1.omgang i A.1c. Strik 1 omgang vrang hvor der tages 4-4-0-12-11-0 masker ind jævnt fordelt – læs IND-/UDTAGNINGSTIPS = 176-196-210-230-242-264 masker.
Næste omgang strikkes vrang, således:
Strik de første 26-28-30-33-36-40 masker (= halv bagstykke), sæt de næste 36-42-45-49-49-52 masker på en tråd til ærme, slå 6-6-8-8-10-10 nye masker op under ærmet, strik de næste 52-56-60-66-72-80 masker (= forstykket), sæt de næste 36-42-45-49-49-52 masker på en tråd til ærme, slå 6-6-8-8-10-10 nye masker op under ærmet, strik de sidste 26-28-30-33-36-40 masker (= halv bagstykke). HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 116-124-136-148-164-180 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 6-6-8-8-10-10 masker som blev slået op under det ene ærme, og start omgangen ved dette mærket. Fortsæt med vrang – læs VRANGSTRIK-TIPS, til arbejdet måler 25-25-26-26-26-26 cm fra delingen. Skift til rundpind 7 og strik rib (= 2 ret / 2 vrang) i 6 cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang – for at undgå at aflukningskanten strammer, kan der lukkes af med pind 8. Blusen måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen.

ÆRMER:
Sæt de 36-42-45-49-49-52 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på rundpind/strømpepinde 8, strik 1 maske i hver af de 6-6-8-8-10-10 masker som blev slået op under ærmet = 42-48-53-57-59-62 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 6-6-8-8-10-10 masker under ærmet og start omgangen her. Fortsæt i vrang – husk VRANGSTRIK-TIPS. Når arbejdet måler 3 cm fra delingen, tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 5.-3.-2½.-2.-2.-1½.cm totalt 7-10-12-13-13-14 gange = 28-28-29-31-33-34 masker. Strik videre til ærmet måler 36-34-34-32-30-29 cm fra delingen (kortere mål i de større størrelser pga længere bærestykke). Strik 1 omgang ret hvor der tages 0-0-3-1-3-2 masker ud jævnt fordelt = 28-28-32-32-36-36 masker. Skift til strømpepinde 7 og strik rib (= 2 ret / 2 vrang) i 7 cm. Ærmet måler ca 43-41-41-39-37-36 cm fra delingen. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang – for at undgå at aflukningskanten strammer, kan der lukkes af med pinde 8. Strik det andet ærme på samme måde.

= lav 1 omslag mellem 2 masker, omslaget strikkes drejet på næste omgang, der skal ikke blive hul
= ret
= * stik højre pind ind i midten af masken markeret med cirkel 4 omgange før denne omgang, hent tråden og træk løkken 3 cm lang *, strik 1 ret, gentag fra *-* 1 gang (= 3 masker)
= strik 3 ret sammen
= strik 3 drejet ret sammen

Patricia Olivia Fuchs 16.04.2019 - 18:38:

Stricktipp für Glatt links: Bedeutet das, dass ich praktisch nach dem Stilllegen der Ärmel einen Anfangsfaden beim halben Rückenteil habe, jedoch die Runde beim Arm mit einem neuen Faden beginne? Wäre es nicht klüger, wenn ich die Runde weiterhin am halben Rückenteil beginne und mit einer Wendemasche (für verkürzte Reihen) die Arbeit auf rechts wende? Ich hoffe, Sie wissen, was ich meine... Das geht sicher auch - richtig?

DROPS Design 23.04.2019 kl. 10:42:

Liebe Frau Fuchs, wahrscheinlich können Sie auch die Runden beim halben Rückenteil auch anfangen, beim Rumpfteil stricken Sie jetzt glatt links bis zum Bündchen. Viel spaß beim stricken!

Sagrario López Palmero 22.03.2019 - 08:09:

Tip.para tejer de revés. Cuando se vira la.pieza no se queda hueco en ese punto ya que se vá en sentido contrario de cómo se estaba haciendo?? Gracias y Saludos.

DROPS Design 13.04.2019 kl. 20:50:

Hola Sagrario. No queda ningún hueco en la labor. Si estás más cómoda trabajando en punto jersey ( todos los puntos de derecho trabajando en redondo), puedes darle la vuelta a la labor y trabajar por el lado revés del jersey en punto jersey. No olvides darle otra vez la vuelta cuando tengas que empezar el punto elástico.

Mariapaola 11.01.2019 - 13:14:

...quindi le 6+6 nuove maglie avviate si lavoreranno con il corpo fino a diventare 116; è esatto? Grazie per la pazienza e la velocità della risposta!

DROPS Design 11.01.2019 kl. 13:36:

Buongiorno Mariapaola. Sì esatto. Mette in sospeso le maglie per le maniche, avvia le 6 + 6 maglie e prosegue in tondo sulle 116 m che sono il davanti e il dietro. Buon lavoro!

Mariapaola 10.01.2019 - 20:59:

Buonasera, ho realizzato lo sprone trovandomi esattamente con le 176 previste ma nel suddividere le maglie per il corpo e le maniche non capisco come avviare 6 nuove maglie SOTTO LA MANICA ( avviarle sul ferro?) e poi per la manica riprendere UNA MAGLIA IN OGNUNA DELLE 6 avviate sotto la manica. Grazie!

DROPS Design 11.01.2019 kl. 09:26:

Buongiorno Mariapaola. le alleghiamo due video: il primo può aiutarla per avviare le maglie; il secondo per riprendere le maglie nel bordo delle maglie avviate. Buon lavoro!

Susanne Damgaard 18.12.2018 - 20:55:

Hej. Kan I hjælpe med omgangene med xox. Jeg kan ikke finde ud af, hvad jeg skal gøre med de vrangmasker der ikke er markeret i diagrammet.

DROPS Design 19.12.2018 kl. 08:31:

Hei Susanne. Hvilke vrangmasker sikter du til? Du strikker etter diagram og alle m er markert i diagrammet. Den første omg med med xox (omg 10) begynner med 1 kast, så stikker du pinnen ned i rettmasken markert med O, 4 rader nedenfor (= omgang 6), henter tråden og drar den over de 3 radene opp til den raden du er på. Så strikker du 1 m rett som vanlig (= ruten med x), før du igjen strikker i m 4 rader nedenfor – den første m med X er nå ferdig strikket og du har strikket 3 m i denne. Videre strikker du 1 rett, en X igjen (= 3 m) og avslutter med 1 vrang. God fornøyelse.

Melanie 18.12.2018 - 16:41:

I really don't understand this pattern where the x stitches begin. What happens to the purl stitches? Why don't they show up in the chart? I'm pretty good at following charts, but I really can't make heads or tails of this one. I've read through the previous comments and haven't found a better explanation. Thanks for any clarifications you can give.

DROPS Design 19.12.2018 kl. 08:51:

Dear Melanie, this video is showing how to work the first pattern row (with xox): the first P on row is the stitch worked K between the 2 loops you are picking 4 rounds below. Happy knitting!

Lene 17.12.2018 - 17:24:

Øv....må opgive mønstret. Kan, på trods af hjælp, slet ikke få x og o i diagrammet til det ønskede resultat. Mvh Lene

Lene 15.12.2018 - 20:09:

Hej! Jeg kan simpelthen ikke forstå hvordan jeg strikker x i diagrammet. Mvh Lene

DROPS Design 17.12.2018 kl. 11:20:

Hei Lene. Når du kommer til en x skal du strikke i masken som er markert med sirkel 4 rader nedenfor. Du stikker nålen inn i midten av denne masken (4 rader ned) og henter tråden opp slik at den går over de 3 radene mellom den med masken du strikker i (4 rader nedenfor) og den raden som strikkes. Så strikker du 1 vanlig rettmaske (= masken med x - på raden som strikkes) før du på nytt strikker i masken 4 rader under. Begge x-ene i samme diagram (med 1 maske mellomrom) strikkes i den samme masken (med sirkel) 4 rader ned. Masken mellom de 2 x-ene er også en sirkel, og denne strikkes i 4 rader lenger opp. God fornøyelse.

Liudmila 08.12.2018 - 14:55:

Will you plese help me to convert my yarn? It's Bergere Aran that requires 5 mm needles, it's 50 gramms, 85 metres

DROPS Design 09.12.2018 kl. 19:15:

Hi Liudmila! You can use yarn converter (link under materials) and choose DROPS yarn with a similar thickness to yours. Happy knitting!

Judy Bekink 26.11.2018 - 11:16:

Bonjour, je vous signale que la site boutiquelucelainetricot.com ne répond plus aux appels téléphoniques, mail etc. Les commandes ne sont pas livrées mais les payements sont bien acceptés. Sur Google il y a déjà plusieurs avis négatives. Personnellement j'ai fait une commande et payé 40.86 euro et aucune nouvelle depuis 5 nov.

DROPS Design 27.11.2018 kl. 11:52:

Bonjour Mme Bekink, nous sommes désolés de ce désagrément, et allons transmettre votre message au magasin.

Kommentere opskrift DROPS 197-8