DROPS / 197 / 30

Alberta Autumn by DROPS Design

Hæklet sjal i DROPS Delight. Arbejdet er hæklet ovenfra og ned med hulmønster og vifter

DROPS Design: Model de-185
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

Mål:
Bredde øverst: ca 148 cm. Længde midt på: ca 59 cm.
Materialer:
DROPS DELIGHT Fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
300 g farve 18, efterårsskov

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

HÆKLEFASTHED:
22 stangmasker i bredden og 12 rækker i højden = 10 x 10 cm.

DROPS Delight print DROPS Delight print 19.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 119.7kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.6.
A.5a, og A.6a viser hvordan rækken starter. OBS: Starten på rækkerne er tegnet over hinanden i samme diagram selv om de hækles i skiftevis højre og venstre side af sjalet og ikke over hinanden.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

SJAL - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet hækles frem og tilbage ovenfra og ned.

Hækl 5 luftmasker på nål 3,5 med Delight og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske som blev hæklet. Start på rækken med stjerne og hækl mønster efter diagram A.1 frem og tilbage. Når diagrammet er hæklet færdig, hækles der videre således: A.2a, A.2b og A.2c. Når diagrammerne er hæklet færdig i højden er der 17 luftmaskebuer på rækken. Arbejdet måler ca 8 cm fra den første luftmaskering og ned midt på sjalet. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
Nu hækles der mønster fra retsiden således: Hækl A.3a om første luftmaskebue, A.3b om hver af de næste 7 luftmaskebuer, A.3c om næste luftmaskebue (= den midterste luftmaskebue på sjalet), A.3b om hver af de næste 7 luftmaskebuer, A.3d om den sidste luftmaskebue. Når A.3a til A.3d er hæklet færdig i højden repeteres de sidste 4 rækker i diagrammerne 3 gange til i højden. Arbejdet måler ca 37 cm fra starten og ned midt på sjalet. Nu hækles der en række med luftmaskebuer fra vrangen således: hækl A.4a over A.3a, A.4b over A.3b, A.4c over A.3c, A.4d over A.3d. Der er nu 84 luftmaskebuer på rækken.
Sæt 12 mærketråde i arbejdet. Dette gøres så det bliver enklere at tage ud jævnt fordelt. Sæt mærkerne i arbejdet således: Sæt første mærketråd i stangmasken efter 4 luftmaskebuer, * spring over 7 luftmaskebuer og sæt næste mærketråd i næste stangmaske *, gentag fra *-* totalt 11 gange, der er nu 3 luftmaskebuer tilbage på rækken.
Hækl videre med mønster A.5b (A.5a viser hvordan hver række starter og hækles i tillæg til maskerne i A.5b), SAMTIDIG på rækkerne med pil tages der ud jævnt fordelt således:
PIL-1: Tag 2 fastmasker ud på hver side af mærketrådene ved at hækle 1 ekstra fastmaske om hver af de 2 luftmaskebuer før og efter mærketrådene (= 48 masker taget ud) = 300 fastmasker.
PIL-2: Tag 1 fastmaske ud på hver side af mærketrådene ved at hækle 2 fastmasker i en maske (= 24 masker taget ud) = 324 fastmasker.
PIL-3: Tag 1 stangmaske ud på hver side af mærketrådene ved at hækle 2 stangmasker i en maske (= 24 masker taget ud) = 348 stangmasker.
PIL-4: Tag 2 stangmasker ud på hver side af mærketrådene ved at hækle 1 ekstra stangmaske om hver af de 2 luftmaskebuer før og efter mærketrådene (= 48 masker taget ud) = 396 stangmasker.
Hækl de resterende rækker i diagrammerne.
Arbejdet måler ca 51 cm fra starten og ned midt på sjalet. Der er nu 66 vifter (= 33 rapporter A.5b) på rækken.
Buk sidste række i A.5a/A.5b ned så retsiden ligger mod retsiden og hækl fra vrangen om rækken med sort firkant i A.5b (= rækken med: 1 halvstangmaske, 3 luftmasker, osv) således: Hækl første række i A.6b således (A.6a viser hvordan rækken starter og hækles i tillæg til A.6b): 4 luftmasker, 1 fastmaske om første halvstangmaske, hækl (3 luftmasker, 1 fastmaske om næste halvstangmaske), hækl således langs hele sjalet SAMTIDIG tages der 2 luftmaskebuer ud på hver side af mærketrådene ved at hækle 1 ekstra luftmaskebue i hver af de 2 luftmaskebuer før og efter hver mærketråd (= 48 luftmaskebuer taget ud) = 180 luftmaskebuer. Fortsæt frem og tilbage med A.6a og A.6b til hele diagrammet er hæklet færdig i højden og afslut med 1 stangmaske i yderste maske på forrige række. Når hele A.6a og A.6b er hæklet færdig i højden er der 90 vifter på rækken. Sjalet måler ca 60 cm fra starten og ned midt på sjalet. Klip og hæft trådene.

Diagram

= hækl 5 luftmasker og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske som blev hæklet. Sort prik er begyndelsen på omgangen
= 1 luftmaske
= 3 luftmasker
= 1 fastmaske om luftmaskeringen/luftmaskebuen/luftmasken
= fra retsiden: 1 fastmaske i bagerste maskeled. Fra vrangen: 1 fastmaske i forreste maskeled
= 1 halvstangmaske om luftmaskebuen
= 1 stangmaske om luftmasken/luftmaskebuen
= fra retsiden: 1 stangmaske i bagerste maskeled. Fra vrangen: 1 stangmaske i forreste maskeled
= 1 dobbeltstangmaske om luftmasken/luftmaskebuen
= hækl en boble om luftmaskebuen således: hækl 1 stangmaske, men vent med sidste omslag og gennemtræk, hækl 3 dobbeltstangmasker om den samme luftmaskebue, men vent med sidste omslag og gennemtræk på hver af stangmaskerne, hækl 1 stangmaske om samme luftmaskebue, men ved sidste gennemtræk, trækkes tråden gennem alle løkker på nålen.
= om denne luftmaskebue tages der 1 luftmaskebue ud ved at hækle 2 luftmaskebuer som vist i diagrammet
= start på denne række (forrige række er allerede hæklet - gælder A.3 og A.5)
= på rækkerne med pil tages der ud på hver side af mærketråden - læs forklaring i opskriften
= på begyndelsen af rækken hækles der 3 luftmasker. Afslut rækken med 1 stangmaske i sidste maske
= på begyndelsen af rækken hækles der 1 luftmaske. Afslut rækken med 1 fastmaske i sidste maske
= på begyndelsen af rækken hækles der 4 luftmasker. Afslut rækken med 1 dobbeltstangmaske i sidste maske
= på begyndelsen af rækken hækles der 2 luftmasker
= der hækles om denne række når A.6a og A.6b skal hækles - læs forklaring i opskriften

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 197-30) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (25)

Adelaide Marino 10.11.2019 - 18:46:

Buonasera. Modello stupendo, ma non mi è chiara una cosa. Nella prima riga di A. 5b si finisce facendo tre catenelle prima dell'ultima maglia alta? Grazie

DROPS Design 11.11.2019 kl. 09:51:

Buongiorno Adelaide. Inizia a lavorare il diagramma A.5b dalla riga con la stella sulla destra, quindi dalla seconda riga che trova nel diagramma. La prima riga del diagramma indica come si presentano le maglie della riga precedente ed è già stata lavorata. Buon lavoro!

Claire 05.11.2019 - 10:32:

Bonjour,\r\nJ’arrive à la fin du diagramme où je suis sensée avoir 84 arceaux, seul hic, je crois que j’en ai beaucoup plus. Ou alors je compte mal les arceaux, à quoi correspond un arceau pour ce modèle s’il vous plaît ?\r\nCombien y aurait-il d’arceau après avoir crocheter les 4 derniers rangs deux fois ? (J’ai défait les 4 derniers rangs de la troisième répétition et j’aimerais vérifier que je ne me suis pas trompée jusque là). Merci pour votre reponse

DROPS Design 05.11.2019 kl. 15:02:

Bonjour Claire, dans A.4, 1 arceau = 3 mailles en l'air dans le diagramme, on doit avoir un total de 84 fois ces 3 mailles en l'air (avec soit 1 maille serrée, soit 1 bride), soit 7 dans A.4d, 2 dans chaque A.4b, 6 dans chaque A.4c et 7 dan,s A.4a. Bon crochet!

Laurence 07.10.2019 - 14:31:

Je me suis mal exprimée, je ne comprends pas comment faire le premier rang de a6 : crocheter 1 arceau supplémentaire dans chacun des 2 arceaux avant et après tous chaque fil marqueur (= on augmente 48 arceaux) = 180 arceaux. Or on ne pique pas dans des arceaux mais on entoure la demi bride. Je ne vois donc pas comment faire des arceaux complémentaires. Merci

DROPS Design 07.10.2019 kl. 15:04:

Bonjour Laurence, vous augmentez dans A.6b comme vous avez fait auparavant dans A.5b aux flèches: crochetez 3 ml, 1 ms autour de la demi-bride, 3 ml, 1 ms autour de la même demi-bride pour augmenter 1 arceau. Bon crochet!

Laurence 06.10.2019 - 22:48:

Bonjour, pouvez-vous expliquer comment on augmente le nombre d’arceaux en passant de a5b à a6b, je ne vois pas où piquer mon crochet pour faire les arceaux complémentaires. Merci

DROPS Design 07.10.2019 kl. 10:12:

Bonjour Laurence, on augmente aux flèches 1 à 4 dans A.5b: 48 m au rang avec la flèche-1, 24 m aux rangs avec la flèche-2 et -3 et 48 m au rang avec la flèche-4. Augmentez aux fils marqueurs placés juste au début de A.5b. Bon crochet!

Menalys 23.09.2019 - 19:20:

Bonjour, merci pour votre réponse rapide. Cependant je n'y arrive toujours pas. Même quand je lis le diagramme après 4 arceaux le premier point sur lequel on tombe c'est une maille serrée et non une bride donc ça coince. Pouvez-vous de nouveau m'expliquer? Merci bien.

DROPS Design 24.09.2019 kl. 10:22:

Bonjour Mme Menalys, il se peut effectivement que vous ayez une maille serrée, mettez alors le marqueur dans cette maille serrée, ce qui compte ici, c'est bien le nombre d'arceaux entre les fils marqueurs. Bon crochet!

Menalys 22.09.2019 - 21:58:

Bonjour, j'en suis à l'étape des 84 arceaux que je viens de finir. Je dois maintenant placer les 12 fils marqueurs mais impossible de comprendre les explications pour les placer correctement.... voulez-vous bien me ré expliquer autrement peut-être, s'il vous plaît ? Je vous remercie d'avance de votre aide.

DROPS Design 23.09.2019 kl. 09:52:

Bonjour Mme Menalys, vous placez votre 1er fil marqueur dans la 1ère bride après les 4 premiers arceaux, puis vous allez espacer les 11 autres ainsi: comptez 7 arceaux, placez le marqueur dans la bride suivante (entre 2 arceaux), quand votre dernier fil marqueur est placé, il y a 3 arceaux entre ce marqueur et la fin du rang. Bon crochet!

Marijke 01.04.2019 - 16:20:

Dag, ik begrijp dat u me er op weg kunt helpen, ik loop namelijk vast op de overgang van A3 naar A4. Ontstaan op dat punt verschillende lagen in de omslagdoek oid? "Haak nu een toer met lossenlussen op de verkeerde kant als volgt: Haak A4a over A3a, A4b over A3b, A4c over A3c, A4d over A3d." Alvast bedankt!

DROPS Design 04.04.2019 kl. 08:58:

Dag Marijke,

Nee, het patroon bestaat niet uit verschillende lagen, maar uit 1 laag. Je moet het zo lezen, dat je A.4 boven A.3 haakt. Dus je haakt gewoon verder met de volgende toer met A.4.

Pauline 04.03.2019 - 23:41:

Bonjour, j'arrive à la fin du diagramme A.3, si j'ajoute le diagramme A.4 j'obtiens bien 48 arceaux comme dans le majic summer. Or si je suis la description ci-dessus je dois encore répéter les 4 derniers rangs de A3 trois fois pour obtenir 84 arceaux. J'ai du me tromper quelque part ! Merci d'avance pour votre réponse !

DROPS Design 11.03.2019 kl. 08:50:

Bonjour Pauline, on répète effectivement les 4 derniers rangs de A.3 encore 3 fois (4 tois au total, soit d'abord 7 fois A.3b, puis 10 x A.3b, 13x A.3b et enfin 16x A.3b entre A.3a et A.3 c et A.3c et A.3c), puis on crochète A.4 = 84 arceaux. Bon crochet!

Kathi 15.02.2019 - 22:28:

Hallo, das Tuch ist wirklich sehr schön. Ich möchte es gerne nach arbeiten aber verstehe leider nicht wie ich die Markierungsfäden anbringen muss. In das nächste Stäbchen nach vier Luftmaschenbögen also nach fünf Luftmaschenbögen? Und zähle ich trotzdem ab dem vierten Bogen oder ab der Markierung? Entschuldigung Sie bitte die dummen Fragen. Vielen Dank vorab! Liebe Grüße

DROPS Design 18.02.2019 kl. 09:02:

Liebe Kathi, hier finden Sie Schritt-für-Schritt-Fotos sowie Video, wie dieses Tuch gehäkelt wird. Viel Spaß beim häkeln!

Sonia 05.12.2018 - 00:39:

En la primera vuelta del diagrama A6, dice 3 cadenetas y pb alrededor de pma, y hacer 2 aumentós antes y después de cada marcador, donde engancho el pma???

DROPS Design 30.12.2018 kl. 16:51:

Hola Sonia. Se trabajan puntos bajos alrededor de los p.m.a. de la vuelta anterior:

Kommentere opskrift DROPS 197-30