DROPS / 197 / 8

Clemence by DROPS Design

Strikket genser med rundt bærestykke i DROPS Air. Arbeidet er strikket ovenfra og ned med strukturborder. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell ai-167
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------

250-250-250-300-300-350 g farge 13, orange

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEIDET:

STRIKKEFASTHET:
13 masker i bredden og 17 pinner i høyden med glattstrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 8.
DROPS RUNDPINNER NR 8: lengde på 40 cm og 80 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 7.
DROPS RUNDPINNE NR 7: lengde på 40 og 80 cm til vrangbord.

fra 51.00 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 51.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 51.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 255kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1. Velg diagram for din størrelse.

FELLE-/ØKETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal felles/økes jevnt, regner man det totale maskeantallet det skal felles/økes over (f.eks 180 masker), og deler med antall fellinger/økninger som skal gjøres (f.eks 4) = 45.
I dette eksempelet felles det ved å strikke hver 44. og 45.maske rett sammen.
Dersom det skal økes jevnt, lages det 1 kast om pinnen etter hver 45.maske. På neste omgang strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.

VRANGSTRIKK-TIPS (gjelder bolen og ermene):
Når det skal strikkes vrang fra retten, er det nå en mulighet å vrenge arbeidet og strikke rett fra vrangen. Husk å vrenge arbeidet tilbake slik at det strikkes fra retten når det skal strikkes vrangbord.

FELLETIPS (gjelder ermene):
Fell 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 3 masker før merketråden, strikk 2 masker vrang sammen, strikk 2 masker vrang (merketråden sitter mellom disse maskene), strikk de 2 neste maskene vrang sammen. (NB! Strikk rett dersom du har vrengt arbeidet.)

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Etter bærestykket strikkes bolen rundt på rundpinne. Ermene strikkes rundt på settpinner/liten rundpinne.

BÆRESTYKKE:
Legg opp 54-60-63-66-69-72 masker på rundpinne 7 med Air. Sett 1 merketråd på starten av omgangen (= midt bak).
Strikk A.1a over alle masker – se diagram for din størrelse (= 18-20-21-22-23-24 rapporter à 3 masker). Fortsett til A.1a er strikket ferdig. Bytt til rundpinne 8 og strikk A.1b over A.1a. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når A.1b er strikket ferdig er det 180-200-210-242-253-264 masker på pinnen.
Deretter strikkes A.1c over A.1b. Gjenta A.1c i høyden til arbeidet måler 22-24-25-27-29-31 cm fra oppleggskanten – avpass at det avsluttes etter en av omgangene som strikkes som 1.omgang i A.1c. Strikk 1 omgang vrang der det felles 4-4-0-12-11-0 masker jevnt fordelt – les FELLE-/ØKETIPS = 176-196-210-230-242-264 masker.
Neste omgang strikkes vrang, slik:
Strikk de første 26-28-30-33-36-40 maskene (= halve bakstykket), sett de neste 36-42-45-49-49-52 maskene på en tråd til erme, legg opp 6-6-8-8-10-10 nye masker under ermet, strikk de neste 52-56-60-66-72-80 maskene (= forstykket), sett de neste 36-42-45-49-49-52 maskene på en tråd til erme, legg opp 6-6-8-8-10-10 nye masker under ermet, strikk de siste 26-28-30-33-36-40 maskene (= halve bakstykket). HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BOL:
= 116-124-136-148-164-180 masker. Sett 1 merketråd midt i de 6-6-8-8-10-10 maskene som ble lagt opp under det ene ermet, og start omgangen ved dette merket. Fortsett med vrang – les VRANGSTRIKK-TIPS, til arbeidet måler 25-25-26-26-26-26 cm fra delingen. Bytt til rundpinne 7 og strikk vrangbord (= 2 rett / 2 vrang) i 6 cm. Fell løst av med rett over rett og vrang over vrang – for å unngå at avfellingskanten strammer, kan det felles av med pinne 8. Genseren måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen.

ERMER:
Sett de 36-42-45-49-49-52 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på rundpinne/settpinner 8, strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 6-6-8-8-10-10 maskene som ble lagt opp under ermet = 42-48-53-57-59-62 masker. Sett 1 merketråd midt i de 6-6-8-8-10-10 maskene under ermet og start omgangen her. Fortsett med vrang – husk VRANGSTRIKK-TIPS. Når arbeidet måler 3 cm fra delingen, felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS. Fell slik på hver 5.-3.-2½.-2.-2.-1½.cm totalt 7-10-12-13-13-14 ganger = 28-28-29-31-33-34 masker. Strikk videre til ermet måler 36-34-34-32-30-29 cm fra delingen (kortere mål i de større størrelsene pga lengre bærestykke). Strikk 1 omgang rett der det økes 0-0-3-1-3-2 masker jevnt fordelt = 28-28-32-32-36-36 masker. Byttt til settpinner 7 og strikk vrangbord (= 2 rett / 2 vrang) i 7 cm. Ermet måler ca 43-41-41-39-37-36 cm fra delingen. Fell løst av med rett over rett og vrang over vrang – for å unngå at avfellingskanten strammer, kan det felles av med pinne 8. Strikk det andre ermet på samme måte.

= mellom 2 masker lages det 1 kast, kastet strikkes vridd på neste omgang, det skal ikke bli hull
= rett
= * stikk høyre pinne inn i midten av masken markert med sirkel 4 omganger før denne omgangen, hent tråden og trekk løkken 3 cm lang *, strikk 1 rett, gjenta fra *-* 1 gang (= 3 masker)
= strikk 3 rett sammen
= strikk 3 vridd rett sammen

Kommentarer (28)

Legg inn en kommentar!

Mariapaola 11.01.2019 - 13:14:

...quindi le 6+6 nuove maglie avviate si lavoreranno con il corpo fino a diventare 116; è esatto? Grazie per la pazienza e la velocità della risposta!

DROPS Design 11.01.2019 kl. 13:36:

Buongiorno Mariapaola. Sì esatto. Mette in sospeso le maglie per le maniche, avvia le 6 + 6 maglie e prosegue in tondo sulle 116 m che sono il davanti e il dietro. Buon lavoro!

Mariapaola 10.01.2019 - 20:59:

Buonasera, ho realizzato lo sprone trovandomi esattamente con le 176 previste ma nel suddividere le maglie per il corpo e le maniche non capisco come avviare 6 nuove maglie SOTTO LA MANICA ( avviarle sul ferro?) e poi per la manica riprendere UNA MAGLIA IN OGNUNA DELLE 6 avviate sotto la manica. Grazie!

DROPS Design 11.01.2019 kl. 09:26:

Buongiorno Mariapaola. le alleghiamo due video: il primo può aiutarla per avviare le maglie; il secondo per riprendere le maglie nel bordo delle maglie avviate. Buon lavoro!

Susanne Damgaard 18.12.2018 - 20:55:

Hej. Kan I hjælpe med omgangene med xox. Jeg kan ikke finde ud af, hvad jeg skal gøre med de vrangmasker der ikke er markeret i diagrammet.

DROPS Design 19.12.2018 kl. 08:31:

Hei Susanne. Hvilke vrangmasker sikter du til? Du strikker etter diagram og alle m er markert i diagrammet. Den første omg med med xox (omg 10) begynner med 1 kast, så stikker du pinnen ned i rettmasken markert med O, 4 rader nedenfor (= omgang 6), henter tråden og drar den over de 3 radene opp til den raden du er på. Så strikker du 1 m rett som vanlig (= ruten med x), før du igjen strikker i m 4 rader nedenfor – den første m med X er nå ferdig strikket og du har strikket 3 m i denne. Videre strikker du 1 rett, en X igjen (= 3 m) og avslutter med 1 vrang. God fornøyelse.

Melanie 18.12.2018 - 16:41:

I really don't understand this pattern where the x stitches begin. What happens to the purl stitches? Why don't they show up in the chart? I'm pretty good at following charts, but I really can't make heads or tails of this one. I've read through the previous comments and haven't found a better explanation. Thanks for any clarifications you can give.

DROPS Design 19.12.2018 kl. 08:51:

Dear Melanie, this video is showing how to work the first pattern row (with xox): the first P on row is the stitch worked K between the 2 loops you are picking 4 rounds below. Happy knitting!

Lene 17.12.2018 - 17:24:

Øv....må opgive mønstret. Kan, på trods af hjælp, slet ikke få x og o i diagrammet til det ønskede resultat. Mvh Lene

Lene 15.12.2018 - 20:09:

Hej! Jeg kan simpelthen ikke forstå hvordan jeg strikker x i diagrammet. Mvh Lene

DROPS Design 17.12.2018 kl. 11:20:

Hei Lene. Når du kommer til en x skal du strikke i masken som er markert med sirkel 4 rader nedenfor. Du stikker nålen inn i midten av denne masken (4 rader ned) og henter tråden opp slik at den går over de 3 radene mellom den med masken du strikker i (4 rader nedenfor) og den raden som strikkes. Så strikker du 1 vanlig rettmaske (= masken med x - på raden som strikkes) før du på nytt strikker i masken 4 rader under. Begge x-ene i samme diagram (med 1 maske mellomrom) strikkes i den samme masken (med sirkel) 4 rader ned. Masken mellom de 2 x-ene er også en sirkel, og denne strikkes i 4 rader lenger opp. God fornøyelse.

Liudmila 08.12.2018 - 14:55:

Will you plese help me to convert my yarn? It's Bergere Aran that requires 5 mm needles, it's 50 gramms, 85 metres

DROPS Design 09.12.2018 kl. 19:15:

Hi Liudmila! You can use yarn converter (link under materials) and choose DROPS yarn with a similar thickness to yours. Happy knitting!

Judy Bekink 26.11.2018 - 11:16:

Bonjour, je vous signale que la site boutiquelucelainetricot.com ne répond plus aux appels téléphoniques, mail etc. Les commandes ne sont pas livrées mais les payements sont bien acceptés. Sur Google il y a déjà plusieurs avis négatives. Personnellement j'ai fait une commande et payé 40.86 euro et aucune nouvelle depuis 5 nov.

DROPS Design 27.11.2018 kl. 11:52:

Bonjour Mme Bekink, nous sommes désolés de ce désagrément, et allons transmettre votre message au magasin.

Balou135 04.11.2018 - 09:47:

Hallo, was bedeutet das X in dem strickmuster? Leider ist dazu keine Beschreibung Danke

DROPS Design 05.11.2018 kl. 09:26:

Liebe Balou135, das x im Strickmuster ist unter dem 5. Symbol - siehe Diagram Text- beschrieben. Hier können Sie auch das Video zu diesem Muster schauen. Viel Spaß beim stricken!

Huldra 01.11.2018 - 13:19:

Hei! Jeg har kun strikket gensere med garnet drops air med dobbel tråd. I denne oppskriften skal det være enkel tråd? Jeg synes den blir så mye "løsere" enn på bildet... :)

DROPS Design 01.11.2018 kl. 15:34:

Hei Huldra, Denne oppskriften er skrevet med en strikkefasthet som passer 1 tråd Air, strikker du med 2 tråder får du en helt annen strikkefasthet. Vær obs på at du ikke strikker for løst - lag en prøvelapp og juster pinnestørrelsen til du oppnår den riktige strikkefastheten. God fornøyelse.

Kommentér oppskrift DROPS 197-8