DROPS / 125 / 15

DROPS 125-15 by DROPS Design

DROPS korta sockor med flätor i ”Alaska”.

Tags: fläta, sockar,
Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

DROPS design: Modell nr X-358
--------------------------------------------------------
Storlek: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens längd: 22 - 24 - 27 cm.
Skaftets höjd: 4 - 4 - 4 cm.
Garnåtgång: DROPS ALASKA från Garnstudio
100-100-100 g nr 04, grå.

DROPS STRUMPST NR 4,5 - eller det st.nr du behöver för att få 18 m x 23 v i slätst på 10 x 10 cm.

Kommentarer (89)

100% Ull
från 19.00 kr /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 19.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 19.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 44kr. Läs mer.
MÖNSTER:
Se diagr M.1 (= 15 m) och M.2 (= 15 m). Diagr visar mönstret sett från rätsidan.
HÄLMINSKNING (slätstickas):
Varv 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 6-7-7 m, lyft 1 m, 1 rm, dra den lyfta m över, vänd.
Varv 2 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 6-7-7 m, lyft 1 m, 1 am, dra den lyfta m över, vänd.
Varv 3 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 5-6-6 m, lyft 1 m, 1 rm, dra den lyfta m över, vänd.
Varv 4 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 5-6-6 m, lyft 1 m, 1 am, dra den lyfta m över, vänd.
Fortsätt minska så här, genom att sticka tills det återstår 1 m mindre innan 1 m lyfts, tills det återstår 9-11-11 m.
--------------------------------------------------------

SOCKA:
Arb stickas runt på strumpst.
Lägg upp 42-48-48 m på strumpst 4,5 med Alaska. Sticka 2 räta v, sedan 5 v med resår 3 rm/3 am. På nästa v stickas MÖNSTER - se förkl ovan - så här: Fortsätt med resår 3 rm/3 am över de första 18-24-24 m, 6-6-6 rm, M.1 (= 15 m), 3-3-3 rm. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Fortsätt så tills arb mäter 4 cm i alla strl. Behåll de första 21-27-27 m på st till häl och de sista 21-21-21 m sätts på en tråd (= uppepå foten). Sticka resår fram och tillbaka över häl-m i 5-5½-6 cm. OBS! På sista v på avigsidan minskas i de olika strl så här:
Strl 35/37: Minska 1 m i första och sista rm-parti genom att sticka ihop 2 rm.
Strl 38/40 och 41/43: Minska 1 m i var och en av de 4 rm-partierna genom att sticka ihop 2 rm.
Alla strl: = 19-23-23 m.
Sätt en markör i arb. Sticka HÄLMINSKNING – se förkl ovan! Efter hälminskningen stickas det upp 9-10-12 m på var sida av hälen och de 21-21-21 m från tråden sätts tillbaka på st = 48-52-56 m. Sätt en markör på var sida av de mittersta 21-23-25 m på foten (= 3-4-5 m på var sida av M.1). Fortsätt med slätst och M.1 - SAMTIDIGT minskas i varje sida så här: De 2 sista m före 1:a markören på foten stickas ihop vridna rm och de 2 första m efter 2:a markören på foten stickas ihop rätt. Upprepa minskningarna på vartannat v totalt 6-7-7 ggr = 36-38-42 m. Sticka vidare tills arb mäter 18-20-22 cm från markören på hälen – avpassat så att det avslutas efter 1 hel rapport av M.1 (= ca 4-4-5 cm kvar till full längd). Sätt en markör i varje sida så att det blir 19-19-21 m under foten och 17-19-21 m på foten (= 1-2-3 m på varje sida av M.1). Här börjar minskningar för tå. LÄS HELA NÄSTA AVSNITT INNAN DU STICKAR VIDARE:
(OBS! Det minskas olika på undersidan och på ovansidan av foten, men minskningarna görs på samma v). Minska under foten så (innanför markörerna): Sticka ihop de 2 m efter markören vridna räta och de 2 m före markören räta ihop. Upprepa minskningen på vartannat v totalt 4-4-4 ggr, sedan på varje v totalt 3-3-4 ggr SAMTIDIGT minskas för tårna ovanpå foten så här: Sticka M.2 över M.1 (1-2-3 m på varje sida av M.1 slätstickas som innan). Avsluta med am över de 3 sista m i sista v i strl 41/43 = 10-12-14 m kvar på st. Klipp tråden, drag den genom de resterande m och fäst ordentligt.

= sätt 3 m på hj.st bakom arb, sticka 1 rm, sticka de 3 m från hj.st räta
= sätt 1 m på hj.st framför arb, sticka 3 rm, sticka 1 m från hj.st rätt
= 2 rm ihop
= lyft 1 m, sticka 1 rm, dra den lösa m över
= lyft 1 m, sticka 2 rm ihop, dra den lyfta m över
= 2 am ihop

Kommentarer (89)

Skriv din kommentar här!

Sigrid 22.04.2018 - 10:58:

Ich habe eine Frage zur Fußspitze. Mache ich die ersten Abnahmen (4x) nur an der Fußsohle? Wie stricke ich denn dann den Fußrücken weiter bis dann gleichzeitig unten und oben (M2) abnehme. Oder bin ich da ganz auf dem falschen Weg? Ich verstehe den letzten Absatz nicht so ganz.

DROPS Design 23.04.2018 kl. 10:27:

Liebe Sigrid, die Abnahmen der Fußspitze wird oben mit M.2 gestrickt und unten (Fußsohle) wie beschrieben. Viel Spaß beim stricken!

Paula 17.04.2018 - 20:13:

Jatkoa edelliseen. Taisin tajuta: "joka toisella kerroksella" tarkoittaa, että kavennetaan vain työn oikealla puolella, niinkö? Eli ihan perusjuttu...

DROPS Design 18.04.2018 kl. 17:35:

Hei, aivan oikein, kavennukset tehdään vain joka toisella kerroksella.

Paula 17.04.2018 - 00:54:

Kun on tehnyt kantapääkavennukset (4 krs) ja viimeinen krs siis nurja, niin en tajua seuraavaa: "Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että JOKA TOISELLA kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Teen pienimmän koon mukaan, joten 4 krs:n jälkeen pitäisi olla 15 s (-2 tehtiin jo aiemmin). Miten jatkan 4 kavennuskerroksen jälkeen? Tuo "joka toisella kerroksella" oudoksuttaa.

Sharon Walker 15.01.2018 - 01:31:

I am confused with doing the decrease for the toe in this pattern. It states dec. under foot as follows:k tog into back of loop the 2 sts after marker and k tog 2 st before marker. Repeat the dec on every other row four times. My question is do I do the decreases both before and after both markers as well as the decreases shown on M.2?

DROPS Design 15.01.2018 kl. 10:18:

Dear Mrs Walker, when dec for toe, dec on upper foot as in M.2 and dec on under foot with K2 twisted tog after marker and K2 tog before marker. Happy knitting!

Vivian Eide 23.11.2017 - 22:35:

Hvordan skal vrbord i begynnelsen av hæl strikkes i Korte sokker Mod.nr.: X-358? vrbord= 1r og 1v?

DROPS Design 27.11.2017 kl. 09:44:

Hei Vivian. Vrangborden skal strikkes 3 rett, 3 vrang. Først strikker du 2 omg rett, deretter 5 omg med vrbord 3 r/3 vr. God Fornøyelse!

Pascale 23.08.2017 - 21:52:

Hi there. I am on the heel flap. i am making the middle size. This is ribbed over 5.5cm on 27 stitches. The pattern tells me that for this size, on the WS, I must decrease one stitch in the first and the last knit section. That leaves me with 25 stitches because I have decreased by two stitches. However, the pattern then goes on to say I must now have 23 stitches. Confused?

DROPS Design 24.08.2017 kl. 08:20:

Dear Pascale, for the middle size you've to work as follows: Size 38/40 and 41/43: 1 st in each of the K4-section by K2 tog. Happy knitting!

Cara 06.05.2017 - 20:48:

How do I decrease in 2nd row of M2? I'm making size small.

DROPS Design 07.05.2017 kl. 12:07:

Dear Cara, according to the chart of the pattern M.2, there is no decrease in that round. You should decrease on round 1, 3, 5, 7, and then on 8 and 9 (in this last two times with P2tog.) I hope this helped. Happy knitting!

Stina 26.02.2017 - 20:49:

Förtydligande till min fråga: "På nästa v stickas MÖNSTER - se förkl ovan - så här: Fortsätt med resår 3 rm/3 am över de första 18-24-24 m, 6-6-6 rm, M.1 (= 15 m), 3-3-3 rm." Detta gör att jag har nio (inte bara 6) räta maskor i rad på ena sidan. Om de tre i mitten vore aviga skulle mönstret vara mer enhetligt. Nu... Nu förstår jag inte varför det ska vara så här!

DROPS Design 02.03.2017 kl. 09:46:

Hej Stina, om du følger opskriften og starter med 3 ret, så har du 6 ret på hver side af M.1 som skal placeres midt foran. 3r,3am,3r,3am,3r,3am,3r,3am,6r,M.1,3r Lycka till :)

Stina 26.02.2017 - 20:39:

Jag förstår inte... Varför har jag 6 räta på ena sidan vid brott mellan ovansida och undersida? Varför inte 3 räta, 3 aviga? (Stickar den större storleken.)

Heather 25.01.2017 - 15:17:

Continuing fr previous comment: when continuing in M1 do I continue on row 3 of m1 purl 3 slip 3 stitches on cable needle etc, the 3 stitches on either sd of m1 are just worked in stockinette?? Im confused . hard to get started at this point??? Please help

DROPS Design 25.01.2017 kl. 15:53:

Dear Heather, after you have worked dec for heel, work next row from RS picking up sts along the left side of heel, work the 21 sts from thread as before: 3 sts in stocking st, M1 and 3 sts in stocking st (add a marker before the first 3 sts in stocking st + another one after the last 3 sts in stocking st) , pick up sts along right side of heel and continue in the round dec for gusset as explained. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 125-15