DROPS / 125 / 15

DROPS 125-15 by DROPS Design

DROPS korte sokker med flette i ”Alaska”.

Stikkord: flette, sokker,

DROPS design: Modell nr X-358
--------------------------------------------------------

Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm.
Skaftets lengde: 4 - 4 - 4 cm.
Materialer: DROPS ALASKA fra Garnstudio
100-100-100 gr f.nr 04, grå.

DROPS SETTP NR 4,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 18 m x 23 p glstrikk på 10 x 10 cm.

Kommentarer (104)

100% Ull
fra 17.50 kr /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 17.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 17.50 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 35kr. Les mer.
MØNSTER:
Se diag M.1 (= 15 m) og M.2 (= 15 m). Diag viser mønsteret sett fra retten.

HÆLFELLING (det strikkes i glattstrikk):
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 6-7-7 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6-7-7 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 5-6-6 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 5-6-6 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løst av til det gjenstår 9-11-11 m.
--------------------------------------------------------

SOKK:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 42-48-48 m på settp 4,5 med Alaska. Strikk 2 omg rett, deretter 5 omg med vrbord 3 r/3 vr. På neste omg strikkes det MØNSTER - se forkl over - slik: Fortsett med vrbord 3 r/3 vr over de første 18-24-24 m, 6-6-6 m r, M.1 (= 15 m), 3-3-3 m r. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Fortsett slik til arb måler 4 cm i alle str. Nå beholdes de første 21-27-27 m på p til hæl og de siste 21-21-21 m settes på 1 tråd (= midt oppå foten). Strikk vrbord frem og tilbake over hæl-m i 5-5½-6 cm. NB! På siste p fra vrangen felles det i de ulike str slik: Str 35/37: Fell 1 m i første og siste r-parti ved å strikke 2 m r sm. Str 38/40 og 41/43: Fell 1 m i hver av de 4 r-partiene ved å strikke 2 m r sm. Alle str: = 19-23-23 m. Sett 1 merke i arb. Videre strikkes det HÆLFELLING – se forkl over! Etter hælfellingen strikkes det opp 9-10-12 m på hver side av hælen og de 21-21-21 m fra tråden settes tilbake på p = 48-52-56 m. Sett 1 merketråd på hver side av de midterste 21-23-25 m oppå foten (= 3-4-5 m på hver side av M.1). Fortsett med glattstrikk og M.1 - SAMTIDIG felles det i hver side slik: De 2 siste m før første merke oppå foten strikkes vridd r sm og de 2 første m etter siste merke oppå foten strikkes r sm. Gjenta fellingene på hver 2.omg totalt 6-7-7 ganger = 36-38-42 m. Strikk videre til arb måler 18-20-22 cm fra merket på hælen – avpass slik at det avsluttes etter 1 hel rapport av M.1 (= ca 4-4-5 cm igjen til hel lengde). Sett 1 merketråd i hver side slik at det blir 19-19-21 m under foten og 17-19-21 m oppå foten (= 1-2-3 m på hver side av M.1). Herfra starter tåfellingen. LES HELE NESTE AVSNITT FØR DET STRIKKES VIDERE:
(NB! Det felles ulikt på undersiden og oversiden av foten, men fellingene strikkes på samme omg). Fell til tå under foten slik (på innsiden av merketrådene): Strikk de 2 m etter merketråden vridd rett sm og de 2 m før merketråden rett sm. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 4-4-4 ganger, deretter på hver omg totalt 3-3-4 ganger SAMTIDIG felles det til tå oppå foten slik: Strikk M.2 over M.1 (1-2-3 m på hver side av M.1 strikkes i glstrikk som før). Avslutt med vr over de 3 siste m av siste omg i str 41/43 = 10-12-14 m igjen på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m og fest godt.

= sett 3 m på hj.p bak arb, strikk 1 r strikk de 3 m fra hj.p rett
= sett 1 m på hj.p foran arb, strikk 3 m rett, strikk m fra hj.p rett
= 2 m r sm
= ta 1 m løs av p, strikk 1 r, løft den løse m over
= ta 1 m løs av p, strikk 2 m rett sm, løft den løse m over
= 2 vr sm

Sandra 26.06.2019 - 06:27:

What wool gauge is this - double knit - or thicker Thanks

DROPS Design 26.06.2019 kl. 06:41:

Dear Sandra, please read more about the yarn here - for any further individual assistance, you are welcome to contact our DROPS stores shipping worldwide. Happy knitting!

Margaret Picoulin 22.04.2019 - 09:47:

I just looked at it today. Have not made it yet.

Lena 27.02.2019 - 04:32:

After picking up the ten stitches from the first side. Do you knit the 21 stitches across and then pick up the other 10 stitches?

DROPS Design 27.02.2019 kl. 09:02:

Dear Lena, yes correct: you first work the 23 sts from heel, then pick up 10 sts on the left side of heel, work the 21 sts from upper foot, pick up 10 sts on the right side of heel and join = 52 sts. Happy knitting!

Marcheta Gallant 12.02.2019 - 01:26:

When you start M1 , it saysto continue for 4cm. Is this from the start of the M1?

DROPS Design 12.02.2019 kl. 09:24:

Hello Marcheta. You measure 4 cm from the very start of the job. Happy knitting!

Paula Hynes 10.02.2019 - 18:54:

In Drops !25-15, when do you use M2 in this please . I only see where to use M1. Thanks Paula

DROPS Design 10.02.2019 kl. 19:36:

Dear Paula, you'll work M.2 at the end of the pattern, when you'll decrase on upper foot as follows: Work M.2 over M.1 (1-2-3 sts each side of M.1 worked in stocking st as before). Happy knitting!

Paula Hynes 10.02.2019 - 18:50:

When do you use M2 in the pattern for the Alaska socks? I only see M1 used in this pattern.

DROPS Design 10.02.2019 kl. 19:36:

Dear Paula, you'll work M.2 at the end of the pattern, when you'll decrase on upper foot as follows: Work M.2 over M.1 (1-2-3 sts each side of M.1 worked in stocking st as before). Happy knitting!

Sue McKay 10.02.2019 - 18:12:

When u r ribbing the 21 stitches on the mid size and it says knit 21/4" is that from the top of the sock or from where u start the ribbing...if its from the top I cant pick up 10 stitches theres not enough knitted

DROPS Design 11.02.2019 kl. 03:54:

Dear Sue, after the ribbing you divide teh stitches for the foot and th eheel, and knit only on the heel stitches for 5-5.5-6 cm, and do teh decreases. The stitches for the gusset should be picked up on the two sides of this heel flap. Happy Knitting!

Dora 04.02.2019 - 02:40:

I'm doing the larger size after the heel is knit having some problem with the decrease for the heel .

DROPS Design 04.02.2019 kl. 14:29:

Dear Dora, can you please explain the kind of problem you have with the decrease for the heel?

Nathalie34 24.01.2019 - 08:31:

Bonjour, Je ne comprends pas ou doit se mettre le marqueur au niveau du talon.

DROPS Design 24.01.2019 kl. 10:29:

Bonjour Nathalie34, le marqueur se met au niveau des mailles sur l'aiguilles, on va mesurer la longueur du pied à partir de ce marqueur, juste avant les diminutions du talon. Bon tricot!

Ida 04.12.2018 - 08:21:

Vad menas med "Sticka M.2 över M.1 (1-2-3 m på varje sida av M.1 slätstickas som innan)"? Ska jag sticka bara m2 på ovansidan när jag tar ihop för tå? Vad menas i så fall det i parentesen.

DROPS Design 06.12.2018 kl. 11:46:

Hei Ida. Det betyr at du skal strikke M.2 over de samme maskene som du har strikket M.1 over tidligere. Altså du strikker ikke lenger M.1, men M.2 isteden. Og du har 1-2-3 masker på hver side som strikkes i glattstrikk som før. M.2 strikkes kun på oversiden av foten, på undersiden av fotne feller du som forklart: Strikk de 2 m etter merketråden vridd rett sm og de 2 m før merketråden rett sm. Dette gjøres samtidig som du strikker M.2 og feller som anvist i diagrammet. God fornøyelse

Kommentér oppskrift DROPS 125-15