DROPS / 125 / 15

DROPS 125-15 by DROPS Design

Lyhyet DROPS palmikkosukat ”Alaska”-langasta.

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

DROPS design: Malli nro X-358
----------------------------------------------------------
Koko: 35/37 - 38/40 - 41/43
Jalkapohjan pituus: 22-24-27 cm
Varren pituus: 4-4-4 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS ALASKA:
100-100-100 g nro 04, harmaa

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 18 s x 23 krs sileää neuletta puikoilla nro 4,5 = 10 x 10 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kenkäkoko: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), kuvio/tekniikka: palmikko, ohjetyyppi: sukat,

Katso ruutupiirrokset M.1 (= 15 s) ja M.2 (= 15 s). Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET (neulotaan sileänä neuleena):
1. KRS (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-7-7 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
2. KRS (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-7-7 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
3. KRS (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5-6-6 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
4. KRS (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5-6-6 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka toisella kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Kavenna kunnes puikoilla on 9-11-11 s jäljellä.
----------------------------------------------------------

SUKAT:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo sukkapuikoille nro 4,5 Alaska-langalla 42-48-48 s. Neulo 2 krs oikein. Neulo sitten 5 krs 3 o/3 n -joustinneuletta. Jatka neulomalla MALLINEULETTA (ks. selitys yllä) seuraavasti: Neulo ensimmäisillä 18-24-24 s:lla 3 o/3 n -joustinneuletta kuten aiemmin, 6-6-6 o, M.1 (= 15 s), 3-3-3 o. TARKISTA NEULETIHEYS! Jatka mallineuletta tähän tapaan, kunnes työn pituus kaikissa koissa on 4 cm. Jätä nyt ensimmäiset 21-27-27 s työhön kantapäätä varten ja siirrä loput 21-21-21 s apulangalle (= keskellä jalan päällä). Neulo tasona kantapään silmukoilla 5-5½-6 cm joustinneuletta. HUOM! Kavenna viimeisellä nurjan puolen krs:lla eri koissa seuraavasti:
Koko 35/37: Kavenna ensimmäisessä ja viimeisessä oikeassa raidassa 1 s, neulomalla 2 s oikein yhteen. Koot 38/40 ja 41/43: Kavenna jokaisessa 4 oikeassa raidassa 1 s, neulomalla 2 s oikein yhteen. Kaikki koot = 19-23-23 s.
Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. Tee sitten KANTAPÄÄKAVENNUKSET (ks. selitys yllä). Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 9-10-12 s ja siirrä apulangan s:t takaisin puikoille = 48-52-56 s. Kiinnitä 1 merkkilanka jalan päällä olevien 21-23-25 s:n molemmin puolin (= 3-4-5 s piirroksen M.1 mallikerran molemmin puolin). Jatka sileää neuletta ja mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti. Kavenna SAMALLA kummassakin sivussa 1 s näin: Neulo viimeiset 2 s ennen ensimmäistä merkkilankaa jalan päällä kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen) ja neulo ensimmäiset 2 s jalan päällä olevan viimeisen merkkilangan jälkeen oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 6-7-7 kertaa = 36-38-42 s. Kun työn pituus kantapään merkkilangasta mitattuna on 18-20-22 cm ja olet neulonut kokonaisen mallikerran loppuun (= n. 4-4-5 cm jäljellä), kiinnitä 1 merkkilanka sukan kumpaankin sivuun siten, että jalan päällä on 19-19-21 s ja jalan alla on 17-19-21 s (= 1-2-3 s piirroksen M.1 mallikerran molemmin puolin). Tee sitten kärkikavennukset.
LUE KOKO SEURAAVA KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA:
(HUOM: Jalan ala- ja yläosassa kavennetaan eri tavalla, mutta kavennukset tehdään aina samalla krs:lla).
Tee jalkapohjan kavennukset näin (merkkilankojen sisäpuolella): Neulo merkkilangan jälkeiset 2 s kiertäen oikein yhteen ja neulo merkkilankaa edeltävät 2 s oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 4-4-4 kertaa ja sitten vielä jokaisella krs:lla 3-3-4 kertaa. Tee SAMALLA päällisosan kavennukset näin: Neulo piirroksen M.1 mallineuleen kohdalla mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti (piirroksen M.1 mallikerran kummallakin puolella olevilla 1-2-3 s:lla neulotaan sileää neuletta kuten aiemmin). Koon 41/43 viimeisen krs:n viimeisillä 3 s:lla neulotaan nurjaa = 10-12-14 s jäljellä työssä. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä aukko umpeen. Päättele langanpäät huolellisesti.

= siirrä 3 s apupuikolle työn taakse, neulo 1 s oikein, neulo apupuikon 3 s oikein
= siirrä 1 s apupuikolle työn eteen, neulo 3 s oikein, neulo apupuikon s oikein

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 125-15 alkuperäisohjeeseen.