DROPS / 125 / 15

DROPS 125-15 by DROPS Design

Lyhyet DROPS palmikkosukat ”Alaska”-langasta.

Tagit: palmikko, sukat,
Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

DROPS design: Malli nro X-358
----------------------------------------------------------
Koko: 35/37 - 38/40 - 41/43
Jalkapohjan pituus: 22-24-27 cm
Varren pituus: 4-4-4 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS ALASKA:
100-100-100 g nro 04, harmaa

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 18 s x 23 krs sileää neuletta puikoilla nro 4,5 = 10 x 10 cm.

Kommentit (89)

100% villaa
alkaen 2.40 € /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 2.40 € /50g
Tilaa
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 2.40 € /50g
Tilaa
Puikot & Virkkuukoukut
Saat tämän mallin langat alkaen 4.80€. Lue lisää.
MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset M.1 (= 15 s) ja M.2 (= 15 s). Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET (neulotaan sileänä neuleena):
1. KRS (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-7-7 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
2. KRS (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-7-7 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
3. KRS (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5-6-6 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
4. KRS (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5-6-6 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka toisella kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Kavenna kunnes puikoilla on 9-11-11 s jäljellä.
----------------------------------------------------------

SUKAT:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo sukkapuikoille nro 4,5 Alaska-langalla 42-48-48 s. Neulo 2 krs oikein. Neulo sitten 5 krs 3 o/3 n -joustinneuletta. Jatka neulomalla MALLINEULETTA (ks. selitys yllä) seuraavasti: Neulo ensimmäisillä 18-24-24 s:lla 3 o/3 n -joustinneuletta kuten aiemmin, 6-6-6 o, M.1 (= 15 s), 3-3-3 o. TARKISTA NEULETIHEYS! Jatka mallineuletta tähän tapaan, kunnes työn pituus kaikissa koissa on 4 cm. Jätä nyt ensimmäiset 21-27-27 s työhön kantapäätä varten ja siirrä loput 21-21-21 s apulangalle (= keskellä jalan päällä). Neulo tasona kantapään silmukoilla 5-5½-6 cm joustinneuletta. HUOM! Kavenna viimeisellä nurjan puolen krs:lla eri koissa seuraavasti:
Koko 35/37: Kavenna ensimmäisessä ja viimeisessä oikeassa raidassa 1 s, neulomalla 2 s oikein yhteen. Koot 38/40 ja 41/43: Kavenna jokaisessa 4 oikeassa raidassa 1 s, neulomalla 2 s oikein yhteen. Kaikki koot = 19-23-23 s.
Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. Tee sitten KANTAPÄÄKAVENNUKSET (ks. selitys yllä). Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 9-10-12 s ja siirrä apulangan s:t takaisin puikoille = 48-52-56 s. Kiinnitä 1 merkkilanka jalan päällä olevien 21-23-25 s:n molemmin puolin (= 3-4-5 s piirroksen M.1 mallikerran molemmin puolin). Jatka sileää neuletta ja mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti. Kavenna SAMALLA kummassakin sivussa 1 s näin: Neulo viimeiset 2 s ennen ensimmäistä merkkilankaa jalan päällä kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen) ja neulo ensimmäiset 2 s jalan päällä olevan viimeisen merkkilangan jälkeen oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 6-7-7 kertaa = 36-38-42 s. Kun työn pituus kantapään merkkilangasta mitattuna on 18-20-22 cm ja olet neulonut kokonaisen mallikerran loppuun (= n. 4-4-5 cm jäljellä), kiinnitä 1 merkkilanka sukan kumpaankin sivuun siten, että jalan päällä on 19-19-21 s ja jalan alla on 17-19-21 s (= 1-2-3 s piirroksen M.1 mallikerran molemmin puolin). Tee sitten kärkikavennukset.
LUE KOKO SEURAAVA KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA:
(HUOM: Jalan ala- ja yläosassa kavennetaan eri tavalla, mutta kavennukset tehdään aina samalla krs:lla).
Tee jalkapohjan kavennukset näin (merkkilankojen sisäpuolella): Neulo merkkilangan jälkeiset 2 s kiertäen oikein yhteen ja neulo merkkilankaa edeltävät 2 s oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 4-4-4 kertaa ja sitten vielä jokaisella krs:lla 3-3-4 kertaa. Tee SAMALLA päällisosan kavennukset näin: Neulo piirroksen M.1 mallineuleen kohdalla mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti (piirroksen M.1 mallikerran kummallakin puolella olevilla 1-2-3 s:lla neulotaan sileää neuletta kuten aiemmin). Koon 41/43 viimeisen krs:n viimeisillä 3 s:lla neulotaan nurjaa = 10-12-14 s jäljellä työssä. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä aukko umpeen. Päättele langanpäät huolellisesti.

= siirrä 3 s apupuikolle työn taakse, neulo 1 s oikein, neulo apupuikon 3 s oikein
= siirrä 1 s apupuikolle työn eteen, neulo 3 s oikein, neulo apupuikon s oikein

Kommentit (89)

Näppäile kommenttisi tähän!

Sigrid 22.04.2018 - 10:58:

Ich habe eine Frage zur Fußspitze. Mache ich die ersten Abnahmen (4x) nur an der Fußsohle? Wie stricke ich denn dann den Fußrücken weiter bis dann gleichzeitig unten und oben (M2) abnehme. Oder bin ich da ganz auf dem falschen Weg? Ich verstehe den letzten Absatz nicht so ganz.

DROPS Design 23.04.2018 kl. 10:27:

Liebe Sigrid, die Abnahmen der Fußspitze wird oben mit M.2 gestrickt und unten (Fußsohle) wie beschrieben. Viel Spaß beim stricken!

Paula 17.04.2018 - 20:13:

Jatkoa edelliseen. Taisin tajuta: "joka toisella kerroksella" tarkoittaa, että kavennetaan vain työn oikealla puolella, niinkö? Eli ihan perusjuttu...

DROPS Design 18.04.2018 kl. 17:35:

Hei, aivan oikein, kavennukset tehdään vain joka toisella kerroksella.

Paula 17.04.2018 - 00:54:

Kun on tehnyt kantapääkavennukset (4 krs) ja viimeinen krs siis nurja, niin en tajua seuraavaa: "Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että JOKA TOISELLA kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Teen pienimmän koon mukaan, joten 4 krs:n jälkeen pitäisi olla 15 s (-2 tehtiin jo aiemmin). Miten jatkan 4 kavennuskerroksen jälkeen? Tuo "joka toisella kerroksella" oudoksuttaa.

Sharon Walker 15.01.2018 - 01:31:

I am confused with doing the decrease for the toe in this pattern. It states dec. under foot as follows:k tog into back of loop the 2 sts after marker and k tog 2 st before marker. Repeat the dec on every other row four times. My question is do I do the decreases both before and after both markers as well as the decreases shown on M.2?

DROPS Design 15.01.2018 kl. 10:18:

Dear Mrs Walker, when dec for toe, dec on upper foot as in M.2 and dec on under foot with K2 twisted tog after marker and K2 tog before marker. Happy knitting!

Vivian Eide 23.11.2017 - 22:35:

Hvordan skal vrbord i begynnelsen av hæl strikkes i Korte sokker Mod.nr.: X-358? vrbord= 1r og 1v?

DROPS Design 27.11.2017 kl. 09:44:

Hei Vivian. Vrangborden skal strikkes 3 rett, 3 vrang. Først strikker du 2 omg rett, deretter 5 omg med vrbord 3 r/3 vr. God Fornøyelse!

Pascale 23.08.2017 - 21:52:

Hi there. I am on the heel flap. i am making the middle size. This is ribbed over 5.5cm on 27 stitches. The pattern tells me that for this size, on the WS, I must decrease one stitch in the first and the last knit section. That leaves me with 25 stitches because I have decreased by two stitches. However, the pattern then goes on to say I must now have 23 stitches. Confused?

DROPS Design 24.08.2017 kl. 08:20:

Dear Pascale, for the middle size you've to work as follows: Size 38/40 and 41/43: 1 st in each of the K4-section by K2 tog. Happy knitting!

Cara 06.05.2017 - 20:48:

How do I decrease in 2nd row of M2? I'm making size small.

DROPS Design 07.05.2017 kl. 12:07:

Dear Cara, according to the chart of the pattern M.2, there is no decrease in that round. You should decrease on round 1, 3, 5, 7, and then on 8 and 9 (in this last two times with P2tog.) I hope this helped. Happy knitting!

Stina 26.02.2017 - 20:49:

Förtydligande till min fråga: "På nästa v stickas MÖNSTER - se förkl ovan - så här: Fortsätt med resår 3 rm/3 am över de första 18-24-24 m, 6-6-6 rm, M.1 (= 15 m), 3-3-3 rm." Detta gör att jag har nio (inte bara 6) räta maskor i rad på ena sidan. Om de tre i mitten vore aviga skulle mönstret vara mer enhetligt. Nu... Nu förstår jag inte varför det ska vara så här!

DROPS Design 02.03.2017 kl. 09:46:

Hej Stina, om du følger opskriften og starter med 3 ret, så har du 6 ret på hver side af M.1 som skal placeres midt foran. 3r,3am,3r,3am,3r,3am,3r,3am,6r,M.1,3r Lycka till :)

Stina 26.02.2017 - 20:39:

Jag förstår inte... Varför har jag 6 räta på ena sidan vid brott mellan ovansida och undersida? Varför inte 3 räta, 3 aviga? (Stickar den större storleken.)

Heather 25.01.2017 - 15:17:

Continuing fr previous comment: when continuing in M1 do I continue on row 3 of m1 purl 3 slip 3 stitches on cable needle etc, the 3 stitches on either sd of m1 are just worked in stockinette?? Im confused . hard to get started at this point??? Please help

DROPS Design 25.01.2017 kl. 15:53:

Dear Heather, after you have worked dec for heel, work next row from RS picking up sts along the left side of heel, work the 21 sts from thread as before: 3 sts in stocking st, M1 and 3 sts in stocking st (add a marker before the first 3 sts in stocking st + another one after the last 3 sts in stocking st) , pick up sts along right side of heel and continue in the round dec for gusset as explained. Happy knitting!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 125-15