DROPS / 125 / 15

DROPS 125-15 by DROPS Design

Lyhyet DROPS palmikkosukat ”Alaska”-langasta.

Tagit: palmikko, sukat,

DROPS design: Malli nro X-358
----------------------------------------------------------
Koko: 35/37 - 38/40 - 41/43
Jalkapohjan pituus: 22-24-27 cm
Varren pituus: 4-4-4 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS ALASKA:
100-100-100 g nro 04, harmaa

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 18 s x 23 krs sileää neuletta puikoilla nro 4,5 = 10 x 10 cm.

100% villaa
alkaen 2.40 € /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 2.40 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 2.40 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 4.80€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset M.1 (= 15 s) ja M.2 (= 15 s). Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET (neulotaan sileänä neuleena):
1. KRS (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-7-7 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
2. KRS (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-7-7 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
3. KRS (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5-6-6 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
4. KRS (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5-6-6 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka toisella kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Kavenna kunnes puikoilla on 9-11-11 s jäljellä.
----------------------------------------------------------

SUKAT:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo sukkapuikoille nro 4,5 Alaska-langalla 42-48-48 s. Neulo 2 krs oikein. Neulo sitten 5 krs 3 o/3 n -joustinneuletta. Jatka neulomalla MALLINEULETTA (ks. selitys yllä) seuraavasti: Neulo ensimmäisillä 18-24-24 s:lla 3 o/3 n -joustinneuletta kuten aiemmin, 6-6-6 o, M.1 (= 15 s), 3-3-3 o. TARKISTA NEULETIHEYS! Jatka mallineuletta tähän tapaan, kunnes työn pituus kaikissa koissa on 4 cm. Jätä nyt ensimmäiset 21-27-27 s työhön kantapäätä varten ja siirrä loput 21-21-21 s apulangalle (= keskellä jalan päällä). Neulo tasona kantapään silmukoilla 5-5½-6 cm joustinneuletta. HUOM! Kavenna viimeisellä nurjan puolen krs:lla eri koissa seuraavasti:
Koko 35/37: Kavenna ensimmäisessä ja viimeisessä oikeassa raidassa 1 s, neulomalla 2 s oikein yhteen. Koot 38/40 ja 41/43: Kavenna jokaisessa 4 oikeassa raidassa 1 s, neulomalla 2 s oikein yhteen. Kaikki koot = 19-23-23 s.
Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. Tee sitten KANTAPÄÄKAVENNUKSET (ks. selitys yllä). Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 9-10-12 s ja siirrä apulangan s:t takaisin puikoille = 48-52-56 s. Kiinnitä 1 merkkilanka jalan päällä olevien 21-23-25 s:n molemmin puolin (= 3-4-5 s piirroksen M.1 mallikerran molemmin puolin). Jatka sileää neuletta ja mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti. Kavenna SAMALLA kummassakin sivussa 1 s näin: Neulo viimeiset 2 s ennen ensimmäistä merkkilankaa jalan päällä kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen) ja neulo ensimmäiset 2 s jalan päällä olevan viimeisen merkkilangan jälkeen oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 6-7-7 kertaa = 36-38-42 s. Kun työn pituus kantapään merkkilangasta mitattuna on 18-20-22 cm ja olet neulonut kokonaisen mallikerran loppuun (= n. 4-4-5 cm jäljellä), kiinnitä 1 merkkilanka sukan kumpaankin sivuun siten, että jalan päällä on 19-19-21 s ja jalan alla on 17-19-21 s (= 1-2-3 s piirroksen M.1 mallikerran molemmin puolin). Tee sitten kärkikavennukset.
LUE KOKO SEURAAVA KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA:
(HUOM: Jalan ala- ja yläosassa kavennetaan eri tavalla, mutta kavennukset tehdään aina samalla krs:lla).
Tee jalkapohjan kavennukset näin (merkkilankojen sisäpuolella): Neulo merkkilangan jälkeiset 2 s kiertäen oikein yhteen ja neulo merkkilankaa edeltävät 2 s oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 4-4-4 kertaa ja sitten vielä jokaisella krs:lla 3-3-4 kertaa. Tee SAMALLA päällisosan kavennukset näin: Neulo piirroksen M.1 mallineuleen kohdalla mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti (piirroksen M.1 mallikerran kummallakin puolella olevilla 1-2-3 s:lla neulotaan sileää neuletta kuten aiemmin). Koon 41/43 viimeisen krs:n viimeisillä 3 s:lla neulotaan nurjaa = 10-12-14 s jäljellä työssä. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä aukko umpeen. Päättele langanpäät huolellisesti.

= siirrä 3 s apupuikolle työn taakse, neulo 1 s oikein, neulo apupuikon 3 s oikein
= siirrä 1 s apupuikolle työn eteen, neulo 3 s oikein, neulo apupuikon s oikein

Roxane Bay 17.08.2019 - 02:52:

Do you have a link to the pattern written out? I have a very difficult time with graphs :)

DROPS Design 19.08.2019 kl. 09:18:

Dear Mrs Bay, please find here how to read knitting diagrams. Happy knitting!

Sandra 26.06.2019 - 06:27:

What wool gauge is this - double knit - or thicker Thanks

DROPS Design 26.06.2019 kl. 06:41:

Dear Sandra, please read more about the yarn here - for any further individual assistance, you are welcome to contact our DROPS stores shipping worldwide. Happy knitting!

Margaret Picoulin 22.04.2019 - 09:47:

I just looked at it today. Have not made it yet.

Lena 27.02.2019 - 04:32:

After picking up the ten stitches from the first side. Do you knit the 21 stitches across and then pick up the other 10 stitches?

DROPS Design 27.02.2019 kl. 09:02:

Dear Lena, yes correct: you first work the 23 sts from heel, then pick up 10 sts on the left side of heel, work the 21 sts from upper foot, pick up 10 sts on the right side of heel and join = 52 sts. Happy knitting!

Marcheta Gallant 12.02.2019 - 01:26:

When you start M1 , it saysto continue for 4cm. Is this from the start of the M1?

DROPS Design 12.02.2019 kl. 09:24:

Hello Marcheta. You measure 4 cm from the very start of the job. Happy knitting!

Paula Hynes 10.02.2019 - 18:54:

In Drops !25-15, when do you use M2 in this please . I only see where to use M1. Thanks Paula

DROPS Design 10.02.2019 kl. 19:36:

Dear Paula, you'll work M.2 at the end of the pattern, when you'll decrase on upper foot as follows: Work M.2 over M.1 (1-2-3 sts each side of M.1 worked in stocking st as before). Happy knitting!

Paula Hynes 10.02.2019 - 18:50:

When do you use M2 in the pattern for the Alaska socks? I only see M1 used in this pattern.

DROPS Design 10.02.2019 kl. 19:36:

Dear Paula, you'll work M.2 at the end of the pattern, when you'll decrase on upper foot as follows: Work M.2 over M.1 (1-2-3 sts each side of M.1 worked in stocking st as before). Happy knitting!

Sue McKay 10.02.2019 - 18:12:

When u r ribbing the 21 stitches on the mid size and it says knit 21/4" is that from the top of the sock or from where u start the ribbing...if its from the top I cant pick up 10 stitches theres not enough knitted

DROPS Design 11.02.2019 kl. 03:54:

Dear Sue, after the ribbing you divide teh stitches for the foot and th eheel, and knit only on the heel stitches for 5-5.5-6 cm, and do teh decreases. The stitches for the gusset should be picked up on the two sides of this heel flap. Happy Knitting!

Dora 04.02.2019 - 02:40:

I'm doing the larger size after the heel is knit having some problem with the decrease for the heel .

DROPS Design 04.02.2019 kl. 14:29:

Dear Dora, can you please explain the kind of problem you have with the decrease for the heel?

Nathalie34 24.01.2019 - 08:31:

Bonjour, Je ne comprends pas ou doit se mettre le marqueur au niveau du talon.

DROPS Design 24.01.2019 kl. 10:29:

Bonjour Nathalie34, le marqueur se met au niveau des mailles sur l'aiguilles, on va mesurer la longueur du pied à partir de ce marqueur, juste avant les diminutions du talon. Bon tricot!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 125-15