DROPS / 198 / 15

Spring Brings by DROPS Design

Stickade tå-upp sockor i DROPS Nord. Arbetet stickas med ränder och Tvåfärgade blommor i helpatent på skaftet. Storlek 35 - 43.

DROPS Design: Modell no-028
Garngrupp A
-------------------------------------------------------

STORLEK:
35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens längd: ca 22-24-27 cm. Skaftets höjd från hälen och upp: ca 19-19-21 cm.

GARNÅTGÅNG:
DROPS NORD från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
100-100-100 g färg 13, gammalrosa
50-50-50 g färg 01, natur

STICKFASTHET:
26 maskor på bredden och 34 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 2,5: till slätstickning och helpatent.

DROPS Nord uni colour DROPS Nord uni colour 29.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Nord mix DROPS Nord mix 29.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 87kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1. Välj diagram för din storlek (gäller A.1A, A.1C och A.1D).
Hela A.1 mäter ca 10 cm på höjden.

ÖKNINGSTIPS-1 (gäller tån):
Börja 2 maskor före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 4 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa 4 maskorna), gör 1 omslag om stickan. Upprepa vid den andra markören = 4 maskor ökade på varvet. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

ÖKNINGSTIPS-2 (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 52 maskor) och delar med det antal ökningar som ska göras (t.ex 4) = 13. I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter var 13:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

TVÅFÄRGAT BLOMMÖNSTER I HELPATENT (runt):
Blomsmönstret stickas i helpatent som diagram A.1B visar. De övriga maskorna stickas i slätstickning med avigsidan ut, dvs maskorna stickas aviga som förklarat i beskrivningen.
För att få den tvåfärgade effekten stickas det ränder med växelvis 1 varv natur och 1 varv gammalrosa. A.1 börjar på ett varv med natur som förklarat i beskrivningen. Varje gång det antingen ökas eller minskas i A.1 görs detta på ett varv med gammalrosa.

STICKTIPS-1:
För att undvika hål i hörnen på hälen när första varvet på skaftet stickas, lyfts den horisontala tråden före nästa maska (i övergången mellan häl och de övriga maskorna), upp på vänster sticka och sätts vriden på stickan. Sticka denna tråden tillsammans med nästa maska på vänster sticka.

STICKTIPS-2:
Alla maskantal som anges när det stickas blommönster i helpatent är utan omslag, eftersom omslagen tillhör rätmaskan. Dvs rätmaska + omslag räknas som 1 maska.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

SOCKA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på strumpstickor från tån och upp. Tå och häl stickas enfärgade, fot och skaft stickas i ränder. Dessutom stickas det tvåfärgat blommönster i helpatent på skaftet.

TÅ:
Lägg upp 8 maskor på strumpstickor 2,5 med gammalrosa. Fördela maskorna med 2 maskor på varje sticka. Sticka 1 varv rätt där det stickas 2 maskor i varje maska = 16 maskor. Sätt 1 markör efter de 4 första maskorna på varvet och 1 markör efter de nästa 8 maskorna. Det är 4 maskor kvar på varvet efter sista markören och markörerna sitter i varje sida på tån. Varvets början = mitt under foten.
Sticka slätstickning runt. SAMTIDIGT på första varvet ökas det på varje sida av båda markörerna – läs ÖKNINGSTIPS-1 (= 4 maskor ökade). Öka så på varje varv totalt 2-4-6 ggr och sedan på vartannat varv totalt 7-6-5 ggr = 52-56-60 maskor. Sticka sedan slätstickning utan ökningar till arbetet mäter 5-5-6 cm från uppläggningskanten. Nu stickas foten som förklarat nedan.

FOT:
Sticka ränder runt i slätstickning med avigsidan ut, dvs sticka växelvis 1 varv avigt med natur och 1 varv avigt med gammalrosa. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arbetet mäter 17-19-21 cm från uppläggningskanten, delas arbetet till häl så här: Låt de mittersta 20-22-24 maskorna på foten vila på stickan (dvs fördela maskorna med 10-11-12 maskor på 2:a och 3:e strumpstickor). Fördela de resterande 32-34-36 maskorna på 1:a och 4:e strumpstickan med 16-17-18 maskor på varje varv. Klipp av tråden och sticka häl som förklarat nedan.

HÄL:
Sticka slätstickning fram och tillbaka med gammalrosa så här:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 1 maska, vänd arbetet.
VARV 2 (= avigsidan): Lyft första maskan som om den skulle stickas avig, strama tråden och sticka avigmaskor till det återstår 1 maska, vänd arbetet.
VARV 3 (= rätsidan): Lyft första maskan som om den skulle stickas rät, strama tråden och sticka rätmaskor till det återstår 2 maskor, vänd arbetet.
VARV 4 (= avigsidan): Lyft första maskan som om den skulle stickas avig, strama tråden och sticka avigmaskor till det återstår 2 maskor, vänd arbetet.
Fortsätt vändningarna på samma sätt till det återstår 14-14-14 maskor mitt på varvet.
Fortsätt fram och tillbaka över hälen på samma sätt, men nu stickas det 1 maska mer för varje varv, istället för 1 maska mindre (detta gäller både från rätsidan och från avigsidan som förut). Men för att undvika hål i varje övergång vid vändningarna, lyfts den horisontala tråden före den extra maskan, och sätts vriden på stickan. Sticka denna tråden tillsammans med nästa maska på vänster sticka (från rätsidan stickas tråden och maskan räta tillsammans och från avigsidan stickas tråden och maskan aviga tillsammans). Sticka så här till det har stickats över alla maskor på hälen. Klipp av tråden, sätt 1 markör i arbetet och sticka skaftet som förklarat nedan. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

SKAFT:
= 52-56-60 maskor. Börja mitt bak på sockan, dvs mellan 1:a och 4:e strumpstickan. Sticka 1 varv avigt med den färgen som är nästa färg i randen på foten – läs STICKTIPS-1 och öka SAMTIDIGT 4-0-2 maskor jämnt fördelat på detta varv – läs ÖKNINGSTIPS-2 = 56-56-62 maskor.
Fortsätt runt med ränder i slätstickning med avigsidan ut som förut.
När arbetet mäter 3-3-4 cm från markören vid hälen, stickas nästa varv så här (anpassa så att nästa varv stickas med natur - ränderna fortsätter som förut och första varvet i A.1 ska stickas i natur): Sticka A.1A (= 6-6-7 avigmaskor), * sticka A.1B (= 1 maska), sticka A.1C (= 10-10-11 avigmaskor) *, sticka från *-* totalt 4 ggr, sticka A.1B (= 1 maska) och avsluta med A.1D (= 5-5-6 maskor) = 5 rapporter med blommor på varvet. Fortsätt mönstret så – läs TVÅFÄRGAT BLOMMÖNSTER I HELPATENT och STICKTIPS-2.
När de 6 första varven i A.1 har stickats, är det 55-55-61 maskor på varvet. Fortsätt mönstret. När A.1 är färdigstickat, är det fortfarande 55-55-61 maskor på varvet och arbetet mäter ca 13-13-14 cm från markören vid hälen.
Fortsätt med ränder i avigt och öka SAMTIDIGT 5-8-5 maskor jämnt fördelat på första varvet = 60-63-66 maskor. När det har stickats ca 3-3-4 cm med ränder efter A.1, stickas det 1 varv rätt med gammalrosa där det ökas 9-9-9 maskor jämnt fördelat = 69-72-75 maskor. Sticka resår runt (= 1 rätmaska, 2 avigmaskor) i ca 2½ till 3 cm. Maska av löst med rätmaskor, men för att undvika att avmaskningskanten stramar kan det maskas av med 1 omslag efter ca var 6:e maska (omslagen maskas av som vanliga maskor). Skaftet mäter ca 19-19-21 cm från avmaskningskanten ner till hälen.

MONTERING:
Sy ihop hålet längst ut på tån.

Sticka en socka till på samma sätt.

Diagram

= avigmaska
= gör 1 omslag om höger sticka, lyft över 1 maska på höger sticka som om den skulle stickas avig
= sticka omslaget och maskan räta tillsammans
= sticka omslaget och maskan aviga tillsammans
= sticka 5 maskor i rätmaskan och omslaget så här: Sticka omslaget och rätmaskan räta tillsammans, men vänta med att lyfta maskan av stickan, * gör 1 omslag om höger sticka och sticka omslaget och maskan räta tillsammans utan att lyfta maskan av stickan *, sticka från *-* totalt 2 ggr = 5 maskor (dvs 4 maskor ökade)
= 2 maskor aviga tillsammans
= minska 2 maskor mot vänster så här: lyft över första maskan och omslaget på höger sticka som om de skulle stickas räta tillsammans, sticka de 2 nästa maskorna räta tillsammans (dvs 1 avigmaska + maskan och omslaget), lyft sedan den lyfta maskan och omslaget på höger sticka över maskorna som stickades tillsammans (= 2 maskor minskade)
= minska 2 maskor mot höger så här: lyft över första maskan och omslaget på höger sticka som om de skulle stickas räta tillsammans, sticka 1 avigmaska, drag den lyfta maskan och omslaget på höger sticka över avigmaskan, lyft tillbaka maskan på vänster sticka, lyft maskan och omslaget på vänster sticka över maskan som sattes tillbaka på vänster sticka, lyft till slut över den återstående maskan på höger sticka (= 2 maskor minskade)
= minska 4 maskor så här: lyft över första maskan och omslaget på höger sticka som om de skulle stickas räta tillsammans, lyft över avigmaskan på höger sticka som om den skulle stickas avig, sätt nästa maska och omslag på en hjälpsticka/maskhållare framför arbetet, sticka nästa maska på vänster sticka avig, drag den lyfta avigmaskan över avigmaskan som stickades, sätt sedan tillbaka denna maskan på vänster sticka, lyft nästa maska och omslag på vänster sticka över maskan som sattes tillbaka på vänster sticka, lyft sedan över denna maskan på höger sticka, drag den lyfta maskan och omslaget på höger sticka över denna maskan, sätt tillbaka maskan och omslaget från hjälpstickan på vänster sticka, lyft tillbaka maskan på höger sticka till vänster sticka, lyft till slut maskan och omslaget (som sattes på hjälpsticka) över sista maskan som sattes på vänster sticka och lyft sedan över den återstående maskan på höger sticka (= 4 maskor minskade)
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslaget vridet avigt så det inte blir hål.

María 18.12.2018 - 08:06:

Desde luego si seleccionáis el jersey v55 estos calcetines son un must para tener todo el conjunto. Me parecen encantadores

Rita Reimann 16.12.2018 - 15:32:

Dieses Modell möchte ich nacharbeiten. S it SHR schön.

Kommentér oppskrift DROPS 198-15