DROPS / 198 / 15

Spring Brings by DROPS Design

Strikkede tå-opp sokker i DROPS Nord. Arbeidet strikkes med striper og 2-farget blomster i helpatent på skaftet. Størrelse 35 - 43.

DROPS Design: Modell no-028
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: ca 22-24-27 cm. Skaftets høyde fra hælen og opp: ca 19-19-21 cm.

MATERIALER:
DROPS NORD fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100-100-100 g farge 13, gammelrosa
50-50-50 g farge 01, natur

STRIKKEFASTHET:
26 masker i bredden og 34 pinner i høyden med glattstrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 2,5: til glattstrikk og helpatent.

45% Alpakka, 30% Polyamid, 25% Ull
fra 21.00 kr /50g
DROPS Nord uni colour DROPS Nord uni colour 21.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Nord mix DROPS Nord mix 21.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 63kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1. Velg diagram for din størrelse (gjelder A.1A, A.1C og A.1D).
Hele A.1 måler ca 10 cm i høyden.

ØKETIPS-1 (gjelder tåen):
Start 2 masker før merket, lag 1 kast om pinnen, strikk 4 masker rett (merket sitter midt mellom disse 4 maskene), lag 1 kast om pinnen. Gjenta ved det andre merket = 4 masker økt på omgangen. På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS-2 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnene (f.eks 52 masker) og deler med antall økninger som skal gjøres (f.eks 4) = 13. I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter hver 13.maske. På neste omgang strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.

2-FARGET BLOMSTERMØNSTER I HELPATENT (rundt):
Blomstermønsteret strikkes i helpatent slik diagram A.1B viser. De øvrige maskene strikkes i glattstrikk med vrangen ut, dvs maskene strikkes vrang som forklart i oppskriften.
For å oppnå den 2-fargede effekten strikkes det striper med vekselvis 1 omgang natur og 1 omgang gammelrosa. A.1 starter på en omgang med natur som forklart i oppskriften. Hver gang det enten økes eller felles i A.1 skjer dette på en omgang med gammelrosa.

STRIKKETIPS-1:
For å unngå hull i hjørnene på hælen når første omgang på skaftet strikkes, løftes den horisontale tråden før neste maske (i overgangen mellom hæl og de øvrige maskene), opp på venstre pinne og settes vridd på pinnen. Strikk denne tråden sammen med neste maske på venstre pinne.

STRIKKETIPS-2:
Alle maskeantall som er oppgitt når det strikkes blomstermønster i helpatent er uten kast, siden kastene tilhører rett-masken. Dvs rett-maske + kast teller som 1 maske.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

SOKK - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes rundt på settpinner fra tåen og opp. Tå og hæl strikkes ensfarget, fot og skaft strikkes i striper. I tillegg strikkes det 2-farget blomstermønster i helpatent på skaftet.

TÅ:
Legg opp 8 masker på settpinner 2,5 med gammelrosa. Fordel maskene med 2 masker på hver pinne. Strikk 1 omgang rett der det strikkes 2 masker i hver maske = 16 masker. Sett 1 merke etter de 4 første maskene på omgangen og 1 merke etter de neste 8 maskene. Det er 4 masker igjen på omgangen etter siste merke og merkene sitter i hver side på tåen. Omgangens begynnelse = midt under foten.
Strikk glattstrikk rundt. SAMTIDIG på første omgang økes det på hver side av begge merkene – les ØKETIPS-1 (= 4 masker økt). Øk slik på hver omgang totalt 2-4-6 ganger og deretter på hver 2.omgang totalt 7-6-5 ganger = 52-56-60 masker. Strikk glattstrikk videre uten økninger til arbeidet måler 5-5-6 cm fra oppleggskanten. Nå strikkes foten som forklart under.

FOT:
Strikk striper rundt i glattstrikk med vrangen ut, dvs strikk vekselvis 1 omgang vrang med natur og 1 omgang vrang med gammelrosa. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arbeidet måler 17-19-21 cm fra oppleggskanten, deles arbeidet til hæl slik: La de midterste 20-22-24 maskene oppå foten hvile på pinnene (dvs fordel maskene med 10-11-12 masker på 2. og 3.settpinne). Fordel de resterende 32-34-36 maskene på 1. og 4.settpinne med 16-17-18 masker på hver pinne. Klipp tråden og strikk hæl som forklart under.

HÆL:
Strikk glattstrikk frem og tilbake med gammelrosa slik:
1.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 1 maske, snu arbeidet.
2.PINNE (= vrangen): Ta første maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang, stram tråden og strikk vrang til det gjenstår 1 maske, snu arbeidet.
3.PINNE (= retten): Ta første maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, stram tråden og strikk rett til det gjenstår 2 masker, snu arbeidet.
4.PINNE (= vrangen): Ta første maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang, stram tråden og strikk vrang til det gjenstår 2 masker, snu arbeidet.
Fortsett vendingene på samme måte til det gjenstår 14-14-14 masker midt på pinnen.
Fortsett frem og tilbake over hælen på samme måte, men nå strikkes det 1 maske mer for hver pinne, istedenfor 1 maske mindre (dette gjelder både fra retten og fra vrangen som før). Men for å unngå hull i hver overgang ved vendingene, løftes den horisontale tråden før den ekstra masken, og settes vridd på pinnen. Strikk denne tråden sammen med neste maske på venstre pinne (fra retten strikkes tråden og masken rett sammen og fra vrangen strikkes tråden og masken vrang sammen). Strikk slik til det er strikket over alle masker på hælen. Klipp tråden, sett 1 merke i arbeidet og strikk skaftet som forklart under. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

SKAFT:
= 52-56-60 masker. Start midt bak på sokken, dvs mellom 1. og 4.settpinne. Strikk 1 omgang vrang med den fargen som er neste farge i stripene oppå foten – les STRIKKETIPS-1 og øk SAMTIDIG 4-0-2 masker jevnt fordelt på denne omgangen – les ØKETIPS-2 = 56-56-62 masker.
Fortsett rundt med striper i glattstrikk med vrangen ut som før.
Når arbeidet måler 3-3-4 cm fra merket ved hælen, strikkes neste omgang slik (tilpass slik at neste omgang strikkes med natur - stripene fortsetter som før og første omgang i A.1 skal strikkes i natur): Strikk A.1A (= 6-6-7 masker vrang), * strikk A.1B (= 1 maske), strikk A.1C (= 10-10-11 masker vrang) *, strikk fra *-* totalt 4 ganger, strikk A.1B (= 1 maske) og avslutt med A.1D (= 5-5-6 masker) = 5 rapporter med blomster på omgangen. Fortsett mønsteret slik – les 2-FARGET BLOMSTERMØNSTER I HELPATENT og STRIKKETIPS-2.
Når de 6 første omgangene i A.1 er strikket, er det 55-55-61 masker på pinnene. Fortsett mønsteret. Når A.1 er strikket ferdig, er det fortsatt 55-55-61 masker på pinnene og arbeidet måler ca 13-13-14 cm fra merket ved hælen.
Fortsett med striper i vrang og øk SAMTIDIG 5-8-5 masker jevnt fordelt på første omgang = 60-63-66 masker. Når det er strikket ca 3-3-4 cm med striper etter A.1, strikkes det 1 omgang rett med gammelrosa der det økes 9-9-9 masker jevnt fordelt = 69-72-75 masker. Strikk vrangbord rundt (= 1 rett / 2 vrang) i ca 2½ til 3 cm. Fell løst av med rett, men for å unngå at avfellingskanten strammer kan det felles av med 1 kast etter ca hver 6.maske (kastene felles av som vanlige masker). Skaftet måler ca 19-19-21 cm fra avfellingskanten ned til hælen.

MONTERING:
Sy sammen hullet ytterst på tåen.

Strikk en sokk til på samme måte.

Diagram

= vrang
= lag 1 kast om høyre pinne, løft 1 maske løs over på høyre pinne som om den skulle strikkes vrang
= strikk kastet og masken rett sammen
= strikk kastet og masken vrang sammen
= strikk 5 masker i rettmasken og kastet slik: Strikk kastet og rettmasken rett sammen, men vent med å løfte masken av pinnen, * lag 1 kast om høyre pinne og strikk kastet og masken rett sammen uten å løfte masken av pinnen *, strikk fra *-* totalt 2 ganger = 5 masker (dvs 4 masker økt)
= 2 vrang sammen
= fell 2 masker mot venstre slik: løft første maske og kast løs over på høyre pinne som om de skulle strikkes rett sammen, strikk de 2 neste maskene rett sammen (dvs 1 vrang + masken og kastet), løft deretter den løse masken og kastet på høyre pinne over maskene som ble strikket sammen (= 2 masker felt)
= fell 2 masker mot høyre slik: løft første maske og kast løs over på høyre pinne som om de skulle strikkes rett sammen, strikk 1 vrang, løft den løse masken og kastet på høyre pinne over vrangmasken, løft masken tilbake på venstre pinne, løft masken og kastet på venstre pinne over masken som ble satt tilbake på venstre pinne, løft til slutt den gjenværende masken over på høyre pinne (= 2 masker felt)
= fell 4 masker slik: løft første maske og kast over på høyre pinne som om de skulle strikkes rett sammen, løft vrangmasken løs over på høyre pinne som om den skulle strikkes vrang, sett neste maske og kast på en hjelpepinne/maskeholder foran arbeidet, strikk neste maske på venstre pinne vrang, løft den løse vrangmasken over vrangmasken som ble strikket, sett så denne masken tilbake på venstre pinne, løft neste maske og kast på venstre pinne over masken som ble satt tilbake på venstre pinne, løft så denne masken over på høyre pinne, løft den løse masken og kastet på høyre pinne over denne masken, sett masken og kastet fra hjelpepinnen tilbake på venstre pinne, løft masken på høyre pinne tilbake til venstre pinne, løft tilslutt masken og kastet (som satt på hjelpepinne) over siste maske som ble satt på venstre pinne og løft deretter den gjenværende masken over på høyre pinne (= 4 masker felt)
= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, på neste omgang strikkes kastet vridd vrang slik at det ikke blir hull

María 18.12.2018 - 08:06:

Desde luego si seleccionáis el jersey v55 estos calcetines son un must para tener todo el conjunto. Me parecen encantadores

Rita Reimann 16.12.2018 - 15:32:

Dieses Modell möchte ich nacharbeiten. S it SHR schön.

Kommentér oppskrift DROPS 198-15