DROPS / 198 / 15

Spring Brings by DROPS Design

Kärjestä varteen neulotut sukat DROPS Nord-langasta. Työssä on raitoja ja varressa on täyspatenttineuleena neulotut 2-väriset kukkakuviot. Koot 35 - 43.

DROPS Design: Malli no-028
Lankaryhmä A
-------------------------------------------------------

KOKO:
35/37 - 38/40 - 41/43
Jalkapohjan pituus: n. 22-24-27 cm. Varren korkeus kantapäästä ylöspäin mitattuna: n. 19-19-21 cm.

LANGANMENEKKI: Garnstudion
DROPS NORD (kuuluu lankaryhmään A):
100-100-100 g väriä 13, vanharoosa
50-50-50 g väriä 01, luonnonvalkoinen

NEULETIHEYS:
26 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 34 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5 tai käsialan mukaan: Sileään neuleeseen ja täyspatenttineuleeseen.

45% Alpakkaa, 30% Polyamidia, 25% Villaa
alkaen 1.80 € /50g
DROPS Nord uni colour DROPS Nord uni colour 1.80 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Nord mix DROPS Nord mix 1.90 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 5.40€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

MALLINEULE:
Katso ruutupiirros A.1. Katso halutun koon piirrokset (A.1A, A.1C ja A.1D).
Piirroksen A.1 kokonaisen mallikerran korkeus on n. 10 cm.

LISÄYSVINKKI 1 (kärki):
Aloita 2 silmukan päässä merkistä, tee 1 langankierto puikolle, neulo 4 silmukkaa oikein (merkki on näiden 4 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle. Toista toisen merkin kohdalla = työhön lisättiin 4 silmukkaa. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä.

LISÄYSVINKKI 2 (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 52 silmukkaa) ja jaa tämä luku lisäysten määrän kanssa (esim. 4) = 13. Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto joka 13.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.

2-VÄRISET KUKKAKUVIOT TÄYSPATENTTINEULEENA (suljettuna neuleena):
Kukkakuviot neulotaan täyspatenttineuleena piirroksen A.1B mukaisesti. Muilla silmukoilla neulotaan sileää nurjaa neuletta, eli silmukat neulotaan nurin ohjeen mukaisesti.
Kaksivärinen kuvio syntyy, kun neulotaan vuorotellen 1 kerros luonnonvalkoisella ja 1 kerros vanharoosalla.
Piirroksen A.1 mallineule alkaa ohjeen mukaisesti luonnonvalkoisella kerroksella. Piirroksen A.1 lisäykset ja kavennukset tehdään aina kerroksilla, jotka neulotaan vanharoosalla langalla.

NEULOMISVINKKI 1:
Kun neulot varren ensimmäisen kerroksen, ota 2 silmukan välinen vaakasuora lankalenkki (kantapään ja muiden silmukoiden välissä) kiertäen vasemman käden puikolle, jottei kantapään kulmiin muodostuisi reikää. Neulo tämä lenkki vasemman käden puikon seuraavan silmukan kanssa yhteen.

NEULOMISVINKKI 2:
Kaikki kukkakuvioiden täyspatenttineuleen silmukkaluvut on annettu ilman langankiertoja, koska langankierrot ja niiden vieressä oleva oikea silmukka lasketaan aina yhdeksi silmukaksi.
Eli oikea silmukka + langankierto = 1 silmukka.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

SUKKA: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla, kärjestä ylöspäin. Kärki ja kantapää neulotaan yksivärisenä, jalkaterä ja varsi neulotaan raidoittaen. Lisäksi varteen tehdään 2-värisiä kukkakuvioita täyspatenttineuleena.

KÄRKI:
Luo 8 silmukkaa sukkapuikoille nro 2,5 vanharoosalla langalla. Jaa silmukat siten, että jokaisella puikolla on 2 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein ja neulo samalla jokaiseen silmukkaan 2 silmukkaa = 16 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki kerroksen ensimmäisten 4 silmukan jälkeen ja kiinnitä 1 merkki seuraavien 8 silmukan jälkeen. Viimeisen merkin jälkeen kerroksella on jäljellä 4 silmukkaa ja merkit ovat kärjen kummassakin sivussa. Kerroksen vaihtumiskohta = keskellä jalan alla.
Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Tee SAMALLA ensimmäisellä kerroksella kummankin merkin molemmin puolin lisäykset (lue LISÄYSVINKKI 1) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset jokaisella kerroksella yhteensä 2-4-6 kertaa ja sitten joka 2.kerros yhteensä 7-6-5 kertaa = 52-56-60 silmukkaa. Jatka sileää neuletta ilman lisäyksiä, kunnes työn pituus luomisreunasta mitattuna on 5-5-6 cm. Neulo nyt jalkaterä alla olevan ohjeen mukaisesti.

JALKATERÄ:
Neulo raitoja suljettuna sileänä nurjana neuleena, eli neulo vuorotellen 1 kerros nurin luonnonvalkoisella langalla ja 1 kerros nurin vanharoosalla langalla. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun työn pituus luomisreunasta mitattuna on 17-19-21 cm, jaa työ kantapäätä varten näin: Jätä päälliosan keskimmäiset 20-22-24 silmukkaa työhön (eli jaa silmukat siten, että 2. ja 3.sukkapuikolla on 10-11-12 silmukkaa). Jaa loput 32-34-36 silmukkaa siten, että 1. ja 4.sukkapuikolla on 16-17-18 silmukkaa. Katkaise lanka ja neulo kantapää alla olevan ohjeen mukaisesti.

KANTAPÄÄ:
Neulo tasona vanharoosalla langalla sileää neuletta näin:
1.KERROS (= oikea puoli): Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 1 silmukka, käännä työ.
2.KERROS (= nurja puoli): Nosta ensimmäinen silmukka nurin neulomatta, kiristä lanka ja neulo nurjaa, kunnes jäljellä on 1 silmukka, käännä työ.
3.KERROS (= oikea puoli): Nosta ensimmäinen silmukka oikein neulomatta, kiristä lanka ja neulo oikeaa, kunnes jäljellä on 2 silmukkaa, käännä työ.
4.KERROS (= nurja puoli): Nosta ensimmäinen silmukka nurin neulomatta, kiristä lanka ja neulo nurjaa, kunnes jäljellä on 2 silmukkaa, käännä työ.
Jatka lyhennettyjä kerroksia tähän tapaan, kunnes työn keskellä on jäljellä 14-14-14 silmukkaa.
Jatka sitten lyhennettyjä kerroksia, mutta neulo nyt jokaisella kerroksella 1 silmukka enemmän (eikä 1 silmukka vähemmän). Tämä tehdään sekä työn oikealta että nurjalta puolelta kuten aiemmin. Ota kuitenkin nyt ylimääräistä silmukkaa edeltävä vaakasuora lankalenkki kiertäen puikolle ja neulo tämä lenkki vasemman käden seuraavan silmukan kanssa yhteen, jottei kääntymiskohtiin muodostuisi reikää. Työn oikealta puolelta lenkki ja silmukka neulotaan oikein yhteen ja nurjalta puolelta lenkki ja silmukka neulotaan nurin yhteen. Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes olet neulonut kaikki kantapään silmukat. Katkaise lanka. Kiinnitä 1 merkki työhön ja neulo varsi alla olevan ohjeen mukaisesti. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

VARSI:
= 52-56-60 silmukkaa. Aloita keskeltä takaa, eli 1. ja 4.sukkapuikon keskeltä. Neulo jalkaterän seuraavan raidan värillä 1 kerros nurin (lue NEULOMISVINKKI 1) ja lisää SAMALLA tasavälein tällä kerroksella 4-0-2 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 2) = 56-56-62 silmukkaa.
Jatka raidoitusta suljettuna sileänä nurjana neuleena kuten aiemmin.
Kun työn pituus kantapään merkistä mitattuna on 3-3-4 cm, neulo seuraava kerros näin (tarkista, että seuraavaksi neulottava kerros neulotaan luonnonvalkoisella langalla, jatka raidoitusta kuten aiemmin ja neulo piirroksen A.1 ensimmäinen kerros luonnonvalkoisella langalla): Neulo mallineuletta piirroksen A.1A mukaisesti (= 6-6-7 nurjaa silmukkaa), *neulo mallineuletta piirroksen A.1B mukaisesti (= 1 silmukka), neulo mallineuletta piirroksen A.1C mukaisesti (= 10-10-11 nurjaa silmukkaa)*, toista *-* yhteensä 4 kertaa, neulo mallineuletta piirroksen A.1B mukaisesti (= 1 silmukka) ja neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.1D mukaisesti (= 5-5-6 silmukkaa) = 5 kukkakuviomallikertaa kerroksella. Jatka mallineuletta tähän tapaan (lue 2-VÄRISET KUKKAKUVIOT TÄYSPATENTTINEULEENA ja NEULOMISVINKKI 2).
Kun olet neulonut piirroksen A.1 ensimmäiset 6 kerrosta, työssä on 55-55-61 silmukkaa. Jatka mallineuletta. Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on yhä 55-55-61 silmukkaa ja työn pituus kantapään merkistä mitattuna on n. 13-13-14 cm.
Jatka raidoitusta sileänä nurjana neuleena ja lisää SAMALLA tasavälein ensimmäisellä kerroksella 5-8-5 silmukkaa = 60-63-66 silmukkaa. Kun olet neulonut n. 3-3-4 cm raidoitusta piirroksen A.1 mukaisesti, neulo 1 kerros oikein vanharoosalla langalla ja lisää tasavälein 9-9-9 silmukkaa = 69-72-75 silmukkaa. Neulo n. 2½-3 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat löyhästi oikein silmukoin. Tee tarvittaessa 1 langankierto n. joka 6.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava (langankierrot päätetään kuten muut silmukat). Varren pituus päätösreunasta alas kantapäähän asti mitattuna on n. 19-19-21 cm.

VIIMEISTELY:
Ompele kärjen aukko kiinni.

= tee 1 langankierto oikean käden puikolle, nosta 1 silmukka nurin neulomatta oikean käden puikolle
= neulo langankierto ja silmukka oikein yhteen
= neulo langankierto ja silmukka nurin yhteen
= neulo oikeaan silmukkaan ja langankiertoon 5 silmukkaa näin: Neulo langankierto ja oikea silmukka oikein yhteen, mutta älä vielä pudota silmukkaa puikolta, *tee oikean käden puikolle 1 langankierto ja neulo silmukka ja langankierto oikein yhteen, mutta älä vielä pudota silmukkaa puikolta*, toista *-* yhteensä 2 kertaa = 5 silmukkaa (eli työhön lisättiin 4 silmukkaa)
= 2 silmukkaa nurin yhteen
= tee 2 silmukan kavennus vasemmalle näin: Nosta ensimmäinen silmukka ja langankierto neulomatta oikean käden puikolle kuten neuloisit ne oikein yhteen, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen (eli 1 nurja silmukka + silmukka ja langankierto), vedä sitten oiken käden puikon silmukka ja langankierto kavennuksen yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa)
= tee 2 silmukan kavennus oikealle näin: Nosta ensimmäinen silmukka ja langankierto neulomatta oikean käden puikolle kuten neuloisit ne oikein yhteen, neulo 1 silmukka nurin, vedä oikean käden puikon nostettu silmukka ja langankierto nurjan silmukan yli, ota silmukka takaisin vasemmalle puikolle, vedä vasemman käden puikon silmukka ja langankierto vasemmalle puikolle siirretyn silmukan yli, ota lopuksi jäljellä oleva silmukka oikean käden puikolle (= työstä kapeni 2 silmukkaa)
= tee 4 silmukan kavennus näin: Nosta ensimmäinen silmukka ja langankierto neulomatta oikean käden puikolle kuten neuloisit ne oikein yhteen, nosta nurja silmukka nurin neulomatta oikean käden puikolle, siirrä seuraava silmukka ja langankierto apupuikolle työn eteen, neulo vasemman puikon seuraava silmukka nurin, vedä nostettu nurja silmukka neulotun nurjan silmukan yli, ota sitten tämä silmukka takaisin vasemman käden puikolle, vedä vasemman puikon seuraava silmukka ja langankierto vasemmalle puikolle siirretyn silmukan yli, ota sitten tämä silmukka oikean käden puikolle, vedä oikean puikon nostettu silmukka ja langankierto tämän silmukan yli, ota apupuikon silmukka ja langankierto takaisin vasemmalle puikolle, ota oikean käden puikon silmukka takaisin vasemmalle puikolle, vedä lopuksi silmukka ja langankierto (jotka olivat apupuikolla) viimeisen vasemmalle puikolle siirretyn silmukan yli ja ota jäljellä oleva silmukka oikean käden puikolle (= työstä kapeni 4 silmukkaa)
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää

María 18.12.2018 - 08:06:

Desde luego si seleccionáis el jersey v55 estos calcetines son un must para tener todo el conjunto. Me parecen encantadores

Rita Reimann 16.12.2018 - 15:32:

Dieses Modell möchte ich nacharbeiten. S it SHR schön.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 198-15