DROPS / 198 / 17

Relaxing in Reykjavik Socks by DROPS Design

Stickade sockor i DROPS Flora eller DROPS Fabel. Arbetet stickas uppifrån och ner med nordiskt mönster. Storlek 35 - 41.

DROPS Design: Modell fl-042
Garngrupp A
-------------------------------------------------------

STORLEK:
35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens längd: 22-24-27 cm. Skaftets höjd ner till hälen: ca 16-17-18 cm

GARNÅTGÅNG:
DROPS FLORA från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
100-100-100 g färg 01, natur
50-50-50 g färg 14, isblå
50-50-50 g färg 18, röd
50-50-50 g färg 19, korall

Eller använd:
DROPS FABEL från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
100-100-100 g färg 100, natur
50-50-50 g färg 103, gråblå
50-50-50 g färg 106, röd
50-50-50 g färg 102, rosa

STICKFASTHET:
26 maskor på bredden och 34 varv på höjden med slätstickning och nordiskt mönster = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 2,5: till slätstickning och nordiskt mönster.

Garnet till detta mönstret kostar 125kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 72 maskor) och delar maskorna med det antal minskningar som ska göras (t.ex 6) = 12.
I detta exempel minskas det genom att sticka var 11.e och var 12:e maska räta tillsammans.

STICKTIPS-1:
För att undvika att stickfastheten blir stramare när det stickas mönster är det viktigt att trådarna inte stramas på baksidan av arbetet. Byt eventuellt till ett halvt sticknummer större när det stickas mönster.

STICKTIPS-2 (gäller hälen):
För att förstärka hälen kan hela hälen och hälminskningen stickas med 2 trådar så här: Använd tråden både inuti och utanpå nystanet och sticka 1 maska växelvis med den ena och den andra tråden. På detta sätt får du en lite tjockare häl utan att sticka med dubbel tråd.

HÄLMINSKNING:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 7-8-8 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka avigmaskor till det återstår 7-8-8 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 avigmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 6-7-7 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka avigmaskor till det återstår 6-7-7 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 avigmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
Fortsätt minskningen på samma sätt genom att sticka till det återstår 1 maska mindre innan det lyfts 1 maska, till det är 14-14-16 maskor kvar på varvet.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

SOCKOR - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på strumpstickor, uppifrån och ner.

SOCKA:
Lägg upp 72-76-76 maskor på strumpstickor 2,5 med natur. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 2½-3 cm.
Sticka 1 varv rätt där det minskas 6-4-4 maskor jämnt fördelat - läs MINSKNINGSTIPS = 66-72-72 maskor.
Läs STICKTIPS-1 och sticka A.1 runt (= 11-12-12 rapporter à 6 maskor). KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
SAMTIDIGT på varvet markerat med pil-1 i A.1 minskas det 6 maskor jämnt fördelat i alla storlekar = 60-66-66 maskor (det finns nu plats för 10-11-11 rapporter A.1 à 6 maskor).
På varvet markerat med pil-2 minskas det 6-6-0 maskor jämnt fördelat = 54-60-66 maskor (det finns nu plats för 9-10-11 rapporter A.1 à 6 maskor).
När A.1 är färdigstickat stickas det 1 varv rätt med natur där det minskas 0-2-4 maskor jämnt fördelat = 54-58-62 maskor. Resten av sockan stickas med natur. Fortsätt runt med slätstickning till arbetet mäter 16-17-18 cm från uppläggningskanten.
Behåll de första 13-14-15 maskorna på varvet till häl, sätt de nästa 28-30-32 maskorna på 1 tråd (= mitt på foten) och behåll de sista 13-14-15 maskorna på stickan till häl = 26-28-30 hälmaskor på stickan. Läs STICKTIPS-2 och sticka slätstickning fram och tillbaka över hälmaskorna i 5-5½-6 cm.
Sätt en markör mitt på sista varvet, markören ska användas lite senare till att mäta fotens längd från.
Sticka HÄLMINSKNING – läs förklaring ovan. Efter hälminskningen stickas nästa varv så här: Sticka rätmaskor över de 14-14-16 hälmaskorna, sticka upp 13-14-16 maskor längs sidan på hälen, sticka rätmaskor över de 28-30-32 maskorna från tråden på foten och sticka upp 13-14-16 maskor längs den andra sidan på hälen = 68-72-80 maskor på varvet.
Sätt 1 markör på varje sida av de 28-30-32 maskorna uppepå foten.
Sticka slätstickning runt och minska på varje sida av de 28-30-32 maskorna mitt på foten så här: Sticka de 2 sista maskorna före första markören på foten räta tillsammans och sticka de 2 maskorna efter sista markören på foten vridet räta tillsammans. Minska så på vartannat varv totalt 8-8-10 ggr = 52-56-60 maskor.
Sticka vidare till arbetet mäter 18-19-21 cm från markören på hälen (det återstår nu ca 4-5-6 cm till färdigt mått, prova eventuellt sockan på och sticka till önskad längd).
Sätt 1 markör i varje sida på sockan så att det blir 26-28-30 maskor både uppepå och under foten. Fortsätt med slätstickning och minska till tå på varje sida av båda markörerna så här: Sticka till det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), sticka 2 maskor vridet räta tillsammans. Upprepa vid den andra markören (= 4 maskor minskas på varvet).
Minska så i varje sida på vartannat varv totalt 4-7-9 ggr och sedan på varje varv totalt 6-3-2 ggr = 12-16-16 maskor kvar. På nästa varv stickas alla maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 6-8-8 maskor kvar.
Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, stram tråden och fäst ordentligt. Sockan mäter ca 22-24-27 cm från markören på hälen. Sticka den andra sockan på samma sätt.

Diagram

= rätmaska med natur
= rätmaska med korall/rosa
= rätmaska med röd
= rätmaska med isblå/gråblå
= avigmaska med isblå/gråblå
= avigmaska med natur
= 2 maskor räta tillsammans med isblå/gråblå
= 2 maskor räta tillsammans med natur
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan med isblå/gråblå, på nästa varv stickas omslaget rätt som diagrammet visar (det ska bli hål)
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan med natur, på nästa varv stickas omslaget rätt som diagrammet visar (det ska bli hål)
= minskningsvarv

Claudia 09.03.2019 - 14:48:

In der Auswahl gab es zu diesen Socken passend einen Pulli rundgestrickt mit Passe und ausgestellten 3/4 Ärmeln. Wird es dazu noch die Anleitung geben?

DROPS Design 11.03.2019 kl. 12:02:

Liebe Claudia, Wir veröffentlichen die neuen Anleitungen weiterhin kontinuierlich bis zum Sommer! Kommen Sie bald zurück! Viel Spaß beim stricken!

Anneli 14.12.2018 - 12:00:

Ilusad sokid!

Kommentér oppskrift DROPS 198-17