Clover by DROPS Design

Strikket bluse til børn i DROPS Air eller DROPS Paris. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med hulmønster og raglan. Størrelse 2-12 år.

DROPS Design: Model ai-014-bn
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
2 – 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 år
Størrelsen modsvarer ca barnets højde i cm
92 -98/104 – 110/116 – 122/128 – 134/140 – 146/152

MATERIALER:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
150-150-200-200-200-250 g farve 20, rose

Eller brug:
DROPS PARIS fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
300-300-400-400-400-500 g farve 01, abrikos

DROPS RUNDPINDE NR 5,5: Længde på 40 cm og 60 eller 80 cm.
DROPS STRØMPEPINDE NR 4,5.
DROPS RUNDPINDE NR 4,5: Længde på 40 og 60 cm eller 80 cm til rib.

Garnet til denne opskrift koster fra 101.85kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagrammerne A.1 og A.2. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

UD-/INDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud/ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på omgangen (f.eks 54 masker) og deler maskerne med antal udtagninger/indtagninger som skal gøres (f.eks 6) = 9.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter ca hver 9.maske. På næste omgang strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul.
Hvis der skal tages ind, strikkes ca hver 8. og 9.maske ret sammen i dette eksempel.

PERLESTRIK:
1.OMGANG: * 1 maske ret, 1 maske vrang *, strik fra *-*.
2.OMGANG: ret over vrang og vrang over ret. Gentag 2.omgang videre.

RAGLAN:
Der tages 1 maske ud på hver side af 2 masker ret i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer (= 8 masker taget ud på omgangen). Tag 1 maske ud ved at slå om.
På næste omgang strikkes omslagene drejet, så der ikke bliver hul.
Videre strikkes de nye masker i perlestrik på ærmerne og i glatstrik på forstykket/bagstykket.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 1 maske tilbage før mærketråden, strik 3 masker vrang sammen så 3 masker bliver til 1 maske, flyt derefter mærketråden til før denne maske.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Efter bærestykket strikkes ryg- og forstykke rundt på rundpind. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind.

BÆRESTYKKE
Slå 54-54-58-62-64-68 masker op på rundpind 4,5 med Air eller Paris. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (= 1 ret / 1 vrang) i 3 cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 6-6-6-6-8-16 masker ud jævnt fordelt – læs UD-/INDTAGNINGSTIPS = 60-60-64-68-72-84 masker. Skift til rundpind 5,5.
Sæt 1 mærke her - HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!
Nu sættes der 4 mærketråde i arbejdet uden at der strikkes således: Sæt 1 mærketråd i starten af omgangen (= i overgangen mellem ærmet og bagstykket), sæt 1 mærketråd efter 21-21-23-25-25-31 nye masker (= bagstykket), sæt 1 mærketråd efter 9-9-9-9-11-11 nye masker (= ærme), sæt 1 mærketråd efter 21-21-23-25-25-31 nye masker (= forstykket), der er nu 9-9-9-9-11-11 masker tilbage til første mærketråd (= ærme).

Næste omgang strikkes således:
Omgangen starter ved første mærketråd, i overgangen mellem ærmet og bagstykket. Strik 1 maske ret, slå om, strik 19-19-21-23-23-29 masker glatstrik (= bagstykket), slå om, 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), slå om, strik 7-7-7-7-9-9 masker PERLESTRIK – læs forklaring over (= ærme), slå om, 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), slå om, strik 1-1-2-3-3-6 masker glatstrik, strik A.1 (= 17 masker = forstykke), strik 1-1-2-3-3-6 masker glatstrik, slå om, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), slå om, strik 7-7-7-7-9-9 masker perlestrik (= ærme), slå om, strik 1 maske ret. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Første udtagning til RAGLAN – læs forklaring over, er nu færdig (= 8 masker taget ud på omgangen). Fortsæt dette mønster og tag ud til raglan på hver 2.omgang totalt 13-14-15-16-17-17 gange (inklusiv første udtagning som blev forklaret over). OBS: Når A.1 er strikket færdig i højden, strikkes A.2 (= 21 masker) over A.1. Gentag A.2 i højden til færdig mål.
Efter sidste udtagning til raglan er der 168-176-188-200-212-224 masker på pinden. Fortsæt med mønster som før, uden udtagninger, til arbejdet måler 13-14-15-16-17-18 cm fra mærket i begyndelsen af bærestykket.
Næste omgang strikkes i mønster og glatstrik som før, men start omgangen 1 maske tidligere (før de 2 masker glatstrik mellem ærme og bagstykket). Strik glatstrik over 49-51-55-59-61-67 masker (= bagstykket), sæt de næste 33-35-37-39-43-43 masker på en tråd (= ærme), slå 4-4-4-6-6-6 nye masker op (= i siden under ærmet), fortsæt i glatstrik og mønster over de næste 53-55-59-63-65-71 masker (= forstykket), sæt de næste 33-35-37-39-43-43 masker på en tråd (= det andet ærme), slå 4-4-4-6-6-6 nye masker op (= i siden under ærmet). Ryg & forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
Der er nu 110-114-122-134-138-150 masker på pinden. Sæt arbejdet sammen og fortsæt i glatstrik og mønster A.2 som før. Når arbejdet måler 16-19-22-25-28-31 cm fra delingen strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 10-12-14-16-18-20 masker ud jævnt fordelt = 120-126-136-150-156-170 masker.
Skift til rundpind 4,5 og strik rib (= 1 ret / 1 vrang) i 4 cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang – for at undgå at aflukningskanten strammer kan der lukkes af med pinde 5,5. Klip og hæft tråden.

ÆRME:
Sæt maskerne fra tråden i den ene side af arbejdet på rundpind/strømpepinde 5,5 (= 33-35-37-39-43-43 masker). Strik 1 maske i hver af de 4-4-4-6-6-6 masker som blev slået op i siden under ærmet = 37-39-41-45-49-49 masker.
Sæt 1 mærketråd midt i de 4-4-4-6-6-6 masker og start omgangen her. Strik perlestrik. Når arbejdet måler 2 cm fra delingen tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 2½.-3.-3½.-4.-4½.-5½.cm totalt 6-6-7-7-7-7 gange = 25-27-27-31-35-35 masker. Strik videre til ærmet måler 18-22-26-30-34-38 cm fra delingen. Strik 1 omgang ret hvor der tages 2-2-2-2-2-2 masker ud i alle størrelser = 27-29-29-33-37-37 masker. Skift til strømpepinde 4,5 og strik rib med 1 maske ret / 1 maske vrang i 4 cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang – for at undgå at aflukningskanten strammer, kan der lukkes af med pinde 5,5. Klip og hæft tråden.

= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget drejet ret. Der skal ikke blive hul.
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget ret. Der skal blive hul.
= STRIK 5 MASKER RET SAMMEN SÅLEDES: Strik 5 masker ret, løft dem tilbage på venstre pind, løft den næst yderste maske over den yderste maske, så denne maske ligger rundt om den sidste maske, gentag til alle 4 masker er løftet over (= 4 masker taget ind), løft den sidste strikkede maske tilbage på højre pind.
= STRIK 5 MASKER DREJET RET SAMMEN SÅLEDES: Strik 5 masker ret, løft den næst sidste maske som blev strikket over den sidste maske, så denne maske ligger rundt om den sidste maske, gentag til alle 4 masker er løftet over (= 4 masker taget ind).

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Children 34-4) for mål og udregninger.

Jaypatto 18.07.2020 - 05:31:

G’day, thanks for a lovely pattern. The front looks complicated but it’s very easy! My question, there are an odd number of stitches specified for the sleeve before the rib band starts. Because the band is knitted in the round, shouldn’t this number be even as it was for both the neck and bottom band?

DROPS Design 20.07.2020 kl. 09:13:

Dear Jaypatto, you can increase only 1 stitch or 1 more stitch (as prefered) to get an even number of stitches so that the rib will fit in the round. Happy knitting!

Mateo 09.07.2020 - 23:22:

Después de hacer los ajustes según la muestra, aun así la cabeza de mi hija no cabe ya que el hueco mide unos 30-35 cm. Como lo hago?

Ingrid Engkrog 12.03.2020 - 10:42:

Holder på å strikke genser str. 7/8 år...men forstår ikke hvorfor det skal økes på omgangen nede før en strikker bråtet...skulle tro det var omvendt, at en skal felle noen masker...men det holder vel å bruke å bruke tynnere pinne...har jeg misforstått noe her eller ?

DROPS Design 16.03.2020 kl. 12:21:

Hei Ingrid. I mange oppskrifter, gjerne eldre oppskrifter, skulle vrangborden være stram/strammere enn selve plagget. Nå ønsker man heller at vrangborden skal falle pent sammen med resten av plagget og da økes det masker før vrangborden. Strikkes det f.eks en vrangbord med 2 rett/2 vrang vil det trekkes seg sammen litt, slik det blir en penere overgang mellom plagg og vrangbord. God Fornøyelse!

Gioia 10.03.2020 - 10:00:

Come faccio a fare schema senza topdown?

DROPS Design 10.03.2020 kl. 11:12:

Buongiorno Gioia , questo modello è stato disegnato per essere lavorato top down. Se preferisce lavorarlo diversamente, può rivolgersi al suo rivenditore DROPS di fiducia per un ulteriore aiuto. Buon lavoro!

Anette Pedersen 14.10.2019 - 14:37:

Da jeg ikke strikker efter opskrift men efter "skabelon/tegning", skal jeg lige have styr på målene. Halvdelen af 47 cm forneden er 23,5 cm. Tager man foroven halvdelen af halsudskæringen er det 7,5 cm + de 3 cm rib og så stykket af ærmet ud til ærmegabet 18 cm - giver det 28,5 cm. Hvorfor giver det ikke samme resultat? Håber du kan forstå hvad jeg mener.

DROPS Design 16.10.2019 kl. 14:55:

Hej Anette, vi forstår hvad du mener, men de 18 cm er raglan målet, så dem kan du ikke lægge sammen på den måde. God fornøjelse!

Siren 08.10.2019 - 08:14:

Hei. Jeg strikker str 7/8 år og har 68 masker skal øke 16 ganger 8 masker og i oppskriften står det jeg da skal ha 200 masker får det ikke til å stemme er det noe jeg gjør feil?

DROPS Design 08.10.2019 kl. 08:42:

Hej Siren, har du talt udtagningerne med fra A.1 ?

Anne Marie Moudenc 08.10.2019 - 07:26:

Bonjour, Je tricote la taille 11/12 ans, j'ai fait 17 augmentations pour l'empiècement et j'obtiens 220 mailles. Alors que les explications donnent 224 mailles. Merci d'avance pour votre réponse.

DROPS Design 08.10.2019 kl. 10:11:

Bonjour Mme Moudenc, avez-vous bien augmenté dans A.1? Quand vous tricotez le 1er rang de A.1, vous augmentez 4 mailles, puis vous tricotez A.2 au-dessus de ces 21 mailles, vous devez ainsi avoir 224 m: 1 m end, 63 m (= dos), 2 m raglan, 43 m (= manche), 2 m raglan, 67 m (= devant), 2 m raglan, 43 m (= manche), 1 m raglan = 224 m. Bon tricot!

Lene Rasmussen 02.09.2019 - 11:14:

Strikker str. 11-12 år. I opskrifter står der, at der skal tas ud til 37m og strikkes rib, ( rib på ærme). Hvordan kan jeg strikke rib over et ulige antal masker?

DROPS Design 06.09.2019 kl. 08:48:

Hej Lene, ja det stemmer, da må du lige trække en maske fra. God fornøjelse!

SYLVIA BAER 30.08.2019 - 12:18:

Hallo, kann es sein, dass in der Strickanleitung ein Fehler ist? Wenn ich die erste Runde mit den 60 Maschen aufgeteilt habe, sind für das Vorderteil 21 Maschen vorgesehen. Laut Strickschrift A1 ist der Rapport in der ersten Reihe 17 Maschen. rechts und links davon ist der Rest bis zur Raglanmasche. Wenn man nur für die 2. Runde die Umschläge, die dann Maschen sind, dazuzählt, hat man nicht mehr 17 Maschen zu verteilen, es sind bereits 21 Maschen. Die Strickschrift geht damit nicht.Hilfe!

DROPS Design 30.08.2019 kl. 12:39:

Liebe Frau Baer, so stricken Sie die 21 M für Vorderteil: Markierung, 1 M re, Umschlag (= Raglanzunahme), 1 M re, A.1 (= 17 M bis 21 zugenommen), 1 M re, Umschlag, 1 M re Markierung (über 21 Maschen haben Sie jetzt 2 M mehr (= Raglanzunahme) + 4 Maschen mehr (= Zunahme von A.1) - dann haben Sie nach der 1. Runde: Markierung, 3 M re, 21 M für A.1, 3 M re, Markierung. Stimmt so, die Raglanzunahmen werden wie zuvor gearbeitet, und die 21 Maschen wie im A.1 gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Brekelmans 19.07.2019 - 15:25:

De aangegeven maten voor deze trui zijn niet helemaal correct; 6 maten voor aantal jaar en 5 voor de lengte....

Kommentere opskrift DROPS Children 34-4

Clover

Sofia, Finland

Til mitt barnebarn Lilja

Nina Elstad, Norway

Clover

Mira, Norway