Clover by DROPS Design

Lapsen ylhäältä alas neulottu pusero DROPS Air-langasta. Työssä on pitsineuletta ja raglanlinjat. Koot 2-12 vuotta.

DROPS Design: Malli ai-014-bn
Lankaryhmä C tai A + A
-------------------------------------------------------

KOKO:
2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 v
= 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152 cm

LANGANMENEKKI: Garnstudion
DROPS AIR (kuuluu lankaryhmään C):
150-150-200-200-200-250 g väriä 20, ruusu

DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 5,5 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 60 tai 80 cm.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4,5.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4,5: Pituus 40 cm ja 60 cm tai 80 cm, joustinneuleeseen.

Saat tämän mallin langat alkaen 17.10€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

Laske kuinka usein kerroksella lisätään/kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 54 silmukkaa) ja jaa silmukat lisäysten/kavennusten määrän kanssa (esim. 6) = 9.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto n. joka 9.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.
Tämän esimerkin kavennukset tehdään neulomalla n. joka 8. ja joka 9.silmukka oikein yhteen.

HELMINEULE:
1.KERROS: *1 silmukka oikein, 1 silmukka nurin*, toista *-*.
2.KERROS: Neulo nurjat silmukat oikein ja oikeat silmukat nurin. Toista jatkossa 2.kerrosta.

RAGLANLISÄYKSET:
Lisää jokaisen kappaleiden rajakohdan 2 oikean silmukan molemmin puolin 1 silmukka (= työhön lisätään 8 silmukkaa). Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle.
Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.
Jatkossa hihojen lisätyillä silmukoilla neulotaan helmineuletta ja etukappaleen/takakappaleen lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

KAVENNUSVINKKI (hihat):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka seuraavasti: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 1 silmukka, neulo 3 silmukkaa nurin yhteen. Eli 3 silmukkaa kavennetaan 1 silmukaksi, kiinnitä nyt merkkilanka ennen tätä silmukkaa.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Kun kaarroke on valmis, etu- ja takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla.

KAARROKE:
Luo 54-54-58-62-64-68 silmukkaa pyöröpuikolle nro 4,5 Air-langalla. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten 3 cm joustinneuletta (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 6-6-6-6-8-16 silmukkaa (lue LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 60-60-64-68-72-84 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 5,5.
Kiinnitä 1 merkki tähän. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!
Kiinnitä nyt 4 merkkilankaa työhön (neulomatta silmukoita) seuraavasti: Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun (= hihan ja takakappaleen rajakohtaan), kiinnitä 1 merkkilanka seuraavien 21-21-23-25-25-31 silmukan jälkeen (= takakappale), kiinnitä 1 merkkilanka seuraavien 9-9-9-9-11-11 silmukan jälkeen (= hiha), kiinnitä 1 merkkilanka seuraavien 21-21-23-25-25-31 silmukan jälkeen (= etukappale), ensimmäistä merkkilankaa edeltää nyt 9-9-9-9-11-11 silmukkaa (= hiha).

Seuraava kerros neulotaan näin:
Kerroksen vaihtumiskohta on ensimmäisen merkkilangan kohdalla, hihan ja takakappaleen rajakohdassa. Neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo 19-19-21-23-23-29 silmukkaa sileää neuletta (= takakappale), tee 1 langankierto puikolle, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle, neulo 7-7-7-7-9-9 silmukkaa HELMINEULETTA (lue selitys yllä) (= hiha), tee 1 langankierto puikolle, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle, neulo 1-1-2-3-3-6 silmukkaa sileää neuletta, neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 17 silmukkaa = etukappale), neulo 1-1-2-3-3-6 silmukkaa sileää neuletta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle, neulo 7-7-7-7-9-9 silmukkaa helmineuletta (= hiha), tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein. TARKISTA NEULETIHEYS!
RAGLANLISÄYSTEN (lue selitys yllä) ensimmäinen kerros on nyt valmis (= työhön lisättiin 8 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan ja toista raglanlisäykset joka 2.kerros yhteensä 13-14-15-16-17-17 kertaa (sisällyttäen ensimmäinen yllä selitetty lisäyskerros). HUOM: Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, neulo piirroksen A.1 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.2 (= 21 silmukkaa) mukaisesti. Toista piirroksen A.2 mallikertaa lopulliseen mittaan asti.
Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, työssä on 168-176-188-200-212-224 silmukkaa. Jatka mallineuletta kuten aiemmin, ilman lisäyksiä, kunnes työn pituus kaarrokkeen alkuosan merkistä mitattuna on 13-14-15-16-17-18 cm.
Neulo seuraavalla kerroksella mallineuletta ja sileää neuletta kuten aiemmin, mutta aloita tämä kerros 1 silmukan verran aiemmin (ennen hihan ja takakappaleen rajakohdan 2 oikeaa silmukkaa). Neulo 49-51-55-59-61-67 silmukkaa sileää neuletta (= takakappale), siirrä seuraavat 33-35-37-39-43-43 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 4-4-4-6-6-6 silmukkaa (= sivussa hihan alla), jatka seuraavilla 53-55-59-63-65-71 silmukalla sileää neuletta ja mallineuletta (= etukappale), siirrä seuraavat 33-35-37-39-43-43 silmukkaa apulangalle (= toinen hiha), luo 4-4-4-6-6-6 silmukkaa (= sivussa hihan alla). Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Työssä on nyt 110-114-122-134-138-150 silmukkaa. Yhdistä työ renkaaksi ja jatka sileää neuletta ja piirroksen A.2 mallineuletta kuten aiemmin. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 16-19-22-25-28-31 cm, neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 10-12-14-16-18-20 silmukkaa = 120-126-136-150-156-170 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5 ja neulo 4 cm joustinneuletta (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Päätä tarvittaessa silmukat puikoilla nro 5,5, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat silmukat pyöröpuikolle/sukkapuikoille nro 5,5 (= 33-35-37-39-43-43 silmukkaa). Poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 4-4-4-6-6-6 silmukasta 1 silmukka = 37-39-41-45-49-49 silmukkaa.
Kiinnitä 1 merkkilanka poimittujen 4-4-4-6-6-6 silmukan keskelle, kerroksen vaihtumiskohta on tässä. Neulo helmineuletta. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 2½-3-3½-4-4½-5½ cm välein yhteensä 6-6-7-7-7-7 kertaa = 25-27-27-31-35-35 silmukkaa. Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 18-22-26-30-34-38 cm. Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 2-2-2-2-2-2 silmukkaa = 27-29-29-33-37-37 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4,5 ja neulo 4 cm joustinneuletta (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Päätä tarvittaessa silmukat puikoilla nro 5,5, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein. Työhön ei tule muodostua reikää.
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein. Työhön tulee muodostua reikä.
= NEULO 5 SILMUKKAA OIKEIN YHTEEN NÄIN: Neulo 5 silmukkaa oikein, ota silmukat takaisin vasemman käden puikolle, vedä toiseksi reunimmainen silmukka reunimmaisen silmukan yli siten, että tämä silmukka laskeutuu viimeisen silmukan ympäri, toista kunnes olet vetänyt kaikki 4 silmukkaa reunimmaisen silmukan yli (= työstä kapeni 4 silmukkaa), ota viimeiseksi neulottu silmukka takaisin oikean käden puikolle.
= NEULO 5 SILMUKKAA KIERTÄEN OIKEIN YHTEEN NÄIN: Neulo 5 silmukkaa oikein, vedä toiseksi viimeinen silmukka viimeisen silmukan yli siten, että tämä silmukka laskeutuu viimeisen silmukan ympäri, toista kunnes olet vetänyt kaikki 4 silmukkaa viimeisen silmukan yli (= työstä kapeni 4 silmukkaa).

Corry Dubois 08.04.2019 - 15:44:

Verkeerde uitleg onder de video's van de 5 minderingen ,denk dat ze verwisseld zijn

Synne Kraver 19.03.2019 - 09:43:

Finnes denne oppskriften i voksen størrelse?

DROPS Design 19.03.2019 kl. 13:36:

Hei Synne. Ja, det gjør den. Det er voksenmodell 196-4, her. God fornøyelse

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS Children 34-4