Clover by DROPS Design

Lapsen ylhäältä alas neulottu pusero DROPS Air-langasta. Työssä on pitsineuletta ja raglanlinjat. Koot 2-12 vuotta.

DROPS Design: Malli ai-014-bn
Lankaryhmä C tai A + A
-------------------------------------------------------

KOKO:
2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 v
= 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152 cm

LANGANMENEKKI: Garnstudion
DROPS AIR (kuuluu lankaryhmään C):
150-150-200-200-200-250 g väriä 20, ruusu

DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 5,5 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 60 tai 80 cm.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4,5.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4,5: Pituus 40 cm ja 60 cm tai 80 cm, joustinneuleeseen.

-------------------------------------------------------

Laske kuinka usein kerroksella lisätään/kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 54 silmukkaa) ja jaa silmukat lisäysten/kavennusten määrän kanssa (esim. 6) = 9.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto n. joka 9.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.
Tämän esimerkin kavennukset tehdään neulomalla n. joka 8. ja joka 9.silmukka oikein yhteen.

HELMINEULE:
1.KERROS: *1 silmukka oikein, 1 silmukka nurin*, toista *-*.
2.KERROS: Neulo nurjat silmukat oikein ja oikeat silmukat nurin. Toista jatkossa 2.kerrosta.

RAGLANLISÄYKSET:
Lisää jokaisen kappaleiden rajakohdan 2 oikean silmukan molemmin puolin 1 silmukka (= työhön lisätään 8 silmukkaa). Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle.
Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.
Jatkossa hihojen lisätyillä silmukoilla neulotaan helmineuletta ja etukappaleen/takakappaleen lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

KAVENNUSVINKKI (hihat):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka seuraavasti: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 1 silmukka, neulo 3 silmukkaa nurin yhteen. Eli 3 silmukkaa kavennetaan 1 silmukaksi, kiinnitä nyt merkkilanka ennen tätä silmukkaa.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Kun kaarroke on valmis, etu- ja takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla.

KAARROKE:
Luo 54-54-58-62-64-68 silmukkaa pyöröpuikolle nro 4,5 Air-langalla. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten 3 cm joustinneuletta (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 6-6-6-6-8-16 silmukkaa (lue LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 60-60-64-68-72-84 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 5,5.
Kiinnitä 1 merkki tähän. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!
Kiinnitä nyt 4 merkkilankaa työhön (neulomatta silmukoita) seuraavasti: Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun (= hihan ja takakappaleen rajakohtaan), kiinnitä 1 merkkilanka seuraavien 21-21-23-25-25-31 silmukan jälkeen (= takakappale), kiinnitä 1 merkkilanka seuraavien 9-9-9-9-11-11 silmukan jälkeen (= hiha), kiinnitä 1 merkkilanka seuraavien 21-21-23-25-25-31 silmukan jälkeen (= etukappale), ensimmäistä merkkilankaa edeltää nyt 9-9-9-9-11-11 silmukkaa (= hiha).

Seuraava kerros neulotaan näin:
Kerroksen vaihtumiskohta on ensimmäisen merkkilangan kohdalla, hihan ja takakappaleen rajakohdassa. Neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo 19-19-21-23-23-29 silmukkaa sileää neuletta (= takakappale), tee 1 langankierto puikolle, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle, neulo 7-7-7-7-9-9 silmukkaa HELMINEULETTA (lue selitys yllä) (= hiha), tee 1 langankierto puikolle, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle, neulo 1-1-2-3-3-6 silmukkaa sileää neuletta, neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 17 silmukkaa = etukappale), neulo 1-1-2-3-3-6 silmukkaa sileää neuletta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle, neulo 7-7-7-7-9-9 silmukkaa helmineuletta (= hiha), tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein. TARKISTA NEULETIHEYS!
RAGLANLISÄYSTEN (lue selitys yllä) ensimmäinen kerros on nyt valmis (= työhön lisättiin 8 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan ja toista raglanlisäykset joka 2.kerros yhteensä 13-14-15-16-17-17 kertaa (sisällyttäen ensimmäinen yllä selitetty lisäyskerros). HUOM: Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, neulo piirroksen A.1 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.2 (= 21 silmukkaa) mukaisesti. Toista piirroksen A.2 mallikertaa lopulliseen mittaan asti.
Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, työssä on 168-176-188-200-212-224 silmukkaa. Jatka mallineuletta kuten aiemmin, ilman lisäyksiä, kunnes työn pituus kaarrokkeen alkuosan merkistä mitattuna on 13-14-15-16-17-18 cm.
Neulo seuraavalla kerroksella mallineuletta ja sileää neuletta kuten aiemmin, mutta aloita tämä kerros 1 silmukan verran aiemmin (ennen hihan ja takakappaleen rajakohdan 2 oikeaa silmukkaa). Neulo 49-51-55-59-61-67 silmukkaa sileää neuletta (= takakappale), siirrä seuraavat 33-35-37-39-43-43 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 4-4-4-6-6-6 silmukkaa (= sivussa hihan alla), jatka seuraavilla 53-55-59-63-65-71 silmukalla sileää neuletta ja mallineuletta (= etukappale), siirrä seuraavat 33-35-37-39-43-43 silmukkaa apulangalle (= toinen hiha), luo 4-4-4-6-6-6 silmukkaa (= sivussa hihan alla). Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Työssä on nyt 110-114-122-134-138-150 silmukkaa. Yhdistä työ renkaaksi ja jatka sileää neuletta ja piirroksen A.2 mallineuletta kuten aiemmin. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 16-19-22-25-28-31 cm, neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 10-12-14-16-18-20 silmukkaa = 120-126-136-150-156-170 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5 ja neulo 4 cm joustinneuletta (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Päätä tarvittaessa silmukat puikoilla nro 5,5, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat silmukat pyöröpuikolle/sukkapuikoille nro 5,5 (= 33-35-37-39-43-43 silmukkaa). Poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 4-4-4-6-6-6 silmukasta 1 silmukka = 37-39-41-45-49-49 silmukkaa.
Kiinnitä 1 merkkilanka poimittujen 4-4-4-6-6-6 silmukan keskelle, kerroksen vaihtumiskohta on tässä. Neulo helmineuletta. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 2½-3-3½-4-4½-5½ cm välein yhteensä 6-6-7-7-7-7 kertaa = 25-27-27-31-35-35 silmukkaa. Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 18-22-26-30-34-38 cm. Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 2-2-2-2-2-2 silmukkaa = 27-29-29-33-37-37 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4,5 ja neulo 4 cm joustinneuletta (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Päätä tarvittaessa silmukat puikoilla nro 5,5, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein. Työhön ei tule muodostua reikää.
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein. Työhön tulee muodostua reikä.
= NEULO 5 SILMUKKAA OIKEIN YHTEEN NÄIN: Neulo 5 silmukkaa oikein, ota silmukat takaisin vasemman käden puikolle, vedä toiseksi reunimmainen silmukka reunimmaisen silmukan yli siten, että tämä silmukka laskeutuu viimeisen silmukan ympäri, toista kunnes olet vetänyt kaikki 4 silmukkaa reunimmaisen silmukan yli (= työstä kapeni 4 silmukkaa), ota viimeiseksi neulottu silmukka takaisin oikean käden puikolle.
= NEULO 5 SILMUKKAA KIERTÄEN OIKEIN YHTEEN NÄIN: Neulo 5 silmukkaa oikein, vedä toiseksi viimeinen silmukka viimeisen silmukan yli siten, että tämä silmukka laskeutuu viimeisen silmukan ympäri, toista kunnes olet vetänyt kaikki 4 silmukkaa viimeisen silmukan yli (= työstä kapeni 4 silmukkaa).

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS Children 34-4) .

Kommentit / Kysymykset (11)

Anette Pedersen 14.10.2019 - 14:37:

Da jeg ikke strikker efter opskrift men efter "skabelon/tegning", skal jeg lige have styr på målene. Halvdelen af 47 cm forneden er 23,5 cm. Tager man foroven halvdelen af halsudskæringen er det 7,5 cm + de 3 cm rib og så stykket af ærmet ud til ærmegabet 18 cm - giver det 28,5 cm. Hvorfor giver det ikke samme resultat? Håber du kan forstå hvad jeg mener.

DROPS Design 16.10.2019 kl. 14:55:

Hej Anette, vi forstår hvad du mener, men de 18 cm er raglan målet, så dem kan du ikke lægge sammen på den måde. God fornøjelse!

Siren 08.10.2019 - 08:14:

Hei. Jeg strikker str 7/8 år og har 68 masker skal øke 16 ganger 8 masker og i oppskriften står det jeg da skal ha 200 masker får det ikke til å stemme er det noe jeg gjør feil?

DROPS Design 08.10.2019 kl. 08:42:

Hej Siren, har du talt udtagningerne med fra A.1 ?

Anne Marie Moudenc 08.10.2019 - 07:26:

Bonjour, Je tricote la taille 11/12 ans, j'ai fait 17 augmentations pour l'empiècement et j'obtiens 220 mailles. Alors que les explications donnent 224 mailles. Merci d'avance pour votre réponse.

DROPS Design 08.10.2019 kl. 10:11:

Bonjour Mme Moudenc, avez-vous bien augmenté dans A.1? Quand vous tricotez le 1er rang de A.1, vous augmentez 4 mailles, puis vous tricotez A.2 au-dessus de ces 21 mailles, vous devez ainsi avoir 224 m: 1 m end, 63 m (= dos), 2 m raglan, 43 m (= manche), 2 m raglan, 67 m (= devant), 2 m raglan, 43 m (= manche), 1 m raglan = 224 m. Bon tricot!

Lene Rasmussen 02.09.2019 - 11:14:

Strikker str. 11-12 år. I opskrifter står der, at der skal tas ud til 37m og strikkes rib, ( rib på ærme). Hvordan kan jeg strikke rib over et ulige antal masker?

DROPS Design 06.09.2019 kl. 08:48:

Hej Lene, ja det stemmer, da må du lige trække en maske fra. God fornøjelse!

SYLVIA BAER 30.08.2019 - 12:18:

Hallo, kann es sein, dass in der Strickanleitung ein Fehler ist? Wenn ich die erste Runde mit den 60 Maschen aufgeteilt habe, sind für das Vorderteil 21 Maschen vorgesehen. Laut Strickschrift A1 ist der Rapport in der ersten Reihe 17 Maschen. rechts und links davon ist der Rest bis zur Raglanmasche. Wenn man nur für die 2. Runde die Umschläge, die dann Maschen sind, dazuzählt, hat man nicht mehr 17 Maschen zu verteilen, es sind bereits 21 Maschen. Die Strickschrift geht damit nicht.Hilfe!

DROPS Design 30.08.2019 kl. 12:39:

Liebe Frau Baer, so stricken Sie die 21 M für Vorderteil: Markierung, 1 M re, Umschlag (= Raglanzunahme), 1 M re, A.1 (= 17 M bis 21 zugenommen), 1 M re, Umschlag, 1 M re Markierung (über 21 Maschen haben Sie jetzt 2 M mehr (= Raglanzunahme) + 4 Maschen mehr (= Zunahme von A.1) - dann haben Sie nach der 1. Runde: Markierung, 3 M re, 21 M für A.1, 3 M re, Markierung. Stimmt so, die Raglanzunahmen werden wie zuvor gearbeitet, und die 21 Maschen wie im A.1 gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Brekelmans 19.07.2019 - 15:25:

De aangegeven maten voor deze trui zijn niet helemaal correct; 6 maten voor aantal jaar en 5 voor de lengte....

Jeanette 23.05.2019 - 02:00:

Mi consulta es la medida del raglán, 18 cm en la talla más grande, se toma en forma oblicua \, o recto ? Saludos

DROPS Design 25.05.2019 kl. 18:59:

Hola Jeanette. El raglán se mide recto desde el hombro hacia abajo.

Liselotte Hansen 08.05.2019 - 16:36:

Jeg skal strikke Model ai-014-bn. Den sidste pind i diagram A1 hvor er de 2 masker hende i begge sider? og når jeg strikke de 4 omslag øges maskkeantallet. Jeg er godt med på at jeg skal fortsætte med A2. Håber at høre fra jer på forhånd tak. Vh Lotte

DROPS Design 10.05.2019 kl. 08:41:

Hei Liselotte. Strikkediagrammene lese nedenfra og opp, fra høyre mot venstre. Det er altså på første pinne at du har 17 masker, og øker 4 masker (sorte ovaler) slik at på pinne 2 har du 21 masker (2 masker mer i hver side). Du kan lesemer om hvordan du leser strikkediagrammer her. God fornøyelse

Betty Murud 26.04.2019 - 22:39:

Hei ! Mønster A1: Når raden med 8 huller er ferdig, altså 21 masker og tre omganger etter den. Så begynner en ny rapport som skal bli 17 masker. Jeg har strikka mye i mitt lange liv. Dette får jeg ikke til. Hilsen BM

DROPS Design 27.04.2019 kl. 15:13:

Hei Betty, Når du er ferdig med A.1 skal du strikke A.2 fram til ferdig mål. God fornøyelse!

Corry Dubois 08.04.2019 - 15:44:

Verkeerde uitleg onder de video's van de 5 minderingen ,denk dat ze verwisseld zijn

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS Children 34-4

Clover

Mira, Norway

Clover

Elisabeth, United Kingdom