DROPS / 196 / 4

Clover by DROPS Design

Strikket bluse med raglan i 2 tråde DROPS Air. Arbejdet er strikket ovenfra og ned med bølgemønster og perlestrik. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Model ai-165
Garngruppe C + C eller E
-------------------------------------------------------

400-450-500-500-550-650 farve 12, mosgrøn

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

STRIKKEFASTHED:
11 masker i bredden og 15 pinde i højden med glatstrik og 2 tråde = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 8.
DROPS RUNDPINDE NR 8: Længde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm til selve tøjet/til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 7.
DROPS RUNDPINDE NR 7: Længde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm til rib.

Garnet til denne opskrift koster fra 271.6kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

UD-/INDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud/ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 50 masker) og deler maskerne med antal ud-/indtagninger som skal gøres (f.eks 6) = 8,3.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter ca hver 8.maske. På næste omgang strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul.
Hvis der skal tages ind, strikkes i dette eksempel ca hver 7.og 8.maske ret sammen.

PERLESTRIK:
1.OMGANG: * 1 ret, 1 vrang *, strik fra *-*.
2.OMGANG: ret over vrang og vrang over ret. Gentag 2.omgang.

Der tages 1 maske ud på hver side af 2 masker ret i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer (= 8 masker taget ud på omgangen). Tag 1 maske ud ved at slå om.
På næste omgang strikkes omslagene drejet, så der ikke bliver hul.
Videre strikkes de nye masker i perlestrik på ærmerne og i glatstrik på forstykket/bagstykket.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 1 maske tilbage før mærketråden, strik 3 masker ret sammen = 1 maske (flyt mærketråden til før denne maske).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned.
Der kan strikkes en forhøjning bag i nakken for at få en bedre pasform så bærestykket bliver lidt højere i nakken. Denne forhøjning kan undlades, da bliver halsen ens foran og bagpå – se forklaring på forhøjning længere nede i opskriften. Efter bærestykket strikkes ryg- og forstykke rundt på rundpind. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind.

HALSKANT:
Slå 50-50-52-56-58-60 masker op på rundpind 7 med 2 tråde Air. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (= 1 ret / 1 vrang) i 3 cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 6-6-8-4-6-0 masker ud jævnt fordelt – læs UD-/INDTAGNINGSTIPS = 56-56-60-60-64-60 masker. Skift til rundpind 8. Nu kan der strikkes en forhøjning bag i nakken eller gå direkte videre med at strikke bærestykket hvis der ikke ønskes forhøjning.

FORHØJNING BAG I NAKKEN:
Hop over dette afsnit hvis der ikke ønskes forhøjning.
Sæt 1 mærke i begyndelsen af omgangen = midt bagpå. Start fra retsiden og strik 6-6-6-7-7-7 masker ret forbi mærket, vend, stram tråden og strik 12-12-12-14-14-14 masker vrang. Vend, stram tråden og strik 18-18-18-21-21-21 masker ret, vend, stram tråden og strik 24-24-24-28-28-28 masker vrang. Vend, stram tråden og strik 30-30-30-35-35-35 masker ret, vend, stram tråden og strik 36-36-36-42-42-42 masker vrang, vend stram tråden og strik ret til midt bagpå. Vend, stram tråden og strik derefter 10 masker vrang forbi mærket, vend. Start næste omgang (dvs på bærestykket) her.

BÆRESTYKKE:
Sæt 1 mærke her - HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!
Nu sættes der 4 mærketråde i arbejdet uden at det strikkes således: Sæt 1 mærketråd i starten af omgangen (= i overgangen mellem ærmet og bagstykket), sæt 1 mærketråd efter nye 19 masker (= bagstykket), sæt 1 mærketråd efter nye 9-9-11-11-13-11 masker (= ærme), sæt 1 mærketråd efter nye 19 masker (= forstykket), der er nu 9-9-11-11-13-11 masker tilbage til første mærketråd (= ærme).
Næste omgang strikkes således:
Omgangen starter ved første mærketråd, i overgangen mellem ærmet og bagstykket. Strik 1 maske ret, slå om, strik 17 masker glatstrik (= bagstykket), slå om, 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), slå om, strik 7-7-9-9-11-9 masker PERLESTRIK – læs forklaring over (= ærme), slå om, 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), slå om, strik A.1 (= 17 masker = forstykke), slå om, 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), slå om, strik 7-7-9-9-11-9 masker perlestrik (= ærme), slå om, strik 1 maske ret.
Første udtagning til RAGLAN – læs forklaring over, er nu færdig (= 8 masker taget ud på omgangen). Fortsæt dette mønster og tag ud til raglan på hver 2.omgang totalt 15-17-18-19-20-22 gange (inklusiv første udtagning som blev forklaret over). OBS: Når A.1 er strikket færdig i højden, strikkes A.2 (= 21 masker) over A.1. Repeter A.2 i højden til færdig mål. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Efter sidste udtagning til raglan er der 180-196-208-216-228-240 masker på pinden. Fortsæt med mønster som før, uden udtagninger, til arbejdet måler 21-23-24-26-27-29 cm fra mærket i begyndelsen af bærestykket.
Næste omgang strikkes i mønster og glatstrik som før, således:
Strik 50-54-57-60-63-68 masker glatstrik (= på bagstykket), sæt de næste 37-41-43-43-45-45 masker på 1 tråd til ærme, slå 4-4-4-6-8-10 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), fortsæt i glatstrik og mønster som før over de næste 55-59-63-67-71-77 masker (= forstykket), sæt de næste 37-41-43-43-45-45 masker på 1 tråd til ærme, slå 4-4-4-6-8-10 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de sidste 1-1-2-3-4-5 masker i glatstrik (= på bagstykket). Ryg & forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 114-122-130-142-154-170 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 4-4-4-6-8-10 nye masker som blev slået op under ærmet i hver side. Start omgangen ved en af mærketrådene og lad mærketrådene følge med videre i arbejdet. Fortsæt i glatstrik og mønster A.2. Når arbejdet måler 24-24-25-25-26-26 cm fra delingen (ca 48-50-52-54-56-58 c¬¬m fra skulderen) strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 16-18-18-20-22-24 masker ud jævnt fordelt = 130-140-148-162-176-194 masker.
Skift til rundpind 7 og strik rib (= 1 ret / 1 vrang) i 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang – for at undgå at aflukningskanten strammer kan der lukkes af med pinde 8. Blusen måler ca 52-54-56-58-60-62 cm fra skulderen.

ÆRME:
Sæt de 37-41-43-43-45-45 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på rundpind/strømpepinde 8, strik 1 maske i hver af de 4-4-4-6-8-10 masker som blev slået op under ærmet = 41-45-47-49-53-55 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 4-4-4-6-8-10 masker og start omgangen her. Strik perlestrik. Når arbejdet måler 2 cm fra delingen tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 4.-3½.-2½.-3.-2.-2.cm totalt 7-8-9-9-11-11 gange = 27-29-29-31-31-33 masker. Strik videre til ærmet måler 36-34-34-32-32-30 cm fra delingen (kortere mål i de større størrelser pga længere bærestykke). Strik 1 omgang ret hvor der tages 5 masker ud jævnt fordelt = 32-34-34-36-36-38 masker. Skift til strømpepinde 7 og strik rib (= 1 ret / 1 vrang) i 5 cm. Ærmet måler ca 41-39-39-37-37-35 cm fra delingen. Luk af med ret over ret og vrang over vrang – for at undgå at aflukningskanten strammer, kan der lukkes af med pinde 8. Strik det andet ærme på samme måde.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 23.04.2019
Rettelse - FORHØJNING:... Vend, stram tråden og strik 18-18-18-21-21-21 masker ret, vend, stram tråden og strik 24-24-24-28-28-28 masker vrang. Vend, stram tråden og strik 30-30-30-35-35-35 masker ret, vend, stram tråden og strik 36-36-36-42-42-42 masker vrang, vend stram tråden og strik ret til midt bagpå. Vend, stram tråden og strik derefter 10 masker vrang forbi mærket, vend. Start næste omgang (dvs på bærestykket) her.

= lav et omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget ret så der bliver hul
= STRIK 5 MASKER RET SAMMEN SÅLEDES: Strik 5 masker ret, løft dem tilbage på venstre pind, løft den næst yderste maske over den yderste maske, så denne ligger rundt om den sidste maske, gentag til alle 4 masker er løftet over (= 4 masker taget ind), løft den sidste strikkede maske tilbage på højre pind
= STRIK 5 MASKER DREJET RET SAMMEN SÅLEDES: Strik 5 masker ret, løft den næst sidste maske som blev strikket over den sidste maske, så den ligger rundt om den sidste maske, gentag til alle 4 masker er løftet over (= 4 masker taget ind).

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 196-4) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (19)

Annika 31.01.2020 - 13:45:

Stickar storlek L. Har kommit till uppdelningen till ärmar och bak/framstycke, ser att antalet maskor i beskrivningen inte riktigt stämmer. 57 m till bakstycke, ärmar 43 m och framstycke 63 m blir 206 m totalt inte 208. Dessutom har man 45 mossstickade m till ärm (9+18+18) och endast 61 slätstickade m till framstycke (17+4+18+18+4 (raglanmaskorna)). Då har jag antagit att man inte vill använda några av de mossstickade m till framstycket eller har jag fel?

DROPS Design 05.02.2020 kl. 07:35:

Hej Du har även 2 maskor i slätstickning till bakstycket: "sticka de sista 1-1-2-3-4-5 maskorna i slätstickning (= på bakstycket)", då ska du få antalet maskor att stämma på varvet. Efter att oket är färdigstickat och du börjar på fram- & bakstycket så stickas en del av de tidigare ärmmaskorna som en del av fram & bakstycket, dvs i slätstickning. Lycka till!

Susanne Damgaard 12.01.2020 - 16:01:

Hej igen. Til andre der ønsker at strikke denne sweater, vil jeg gøre opmærksom på at der er en lille fejl i opskriften. Det drejer sig om afsnittet “Forhøjning bag i nakken”. På næstsidste linje i afsnittet står der ...”strik derefter 10 masker vrang forbi mærket, vend.” Det skal ikke være 10 m, men istedet 18 m for at man kan få forhøjningen i midten af nakken. Mvh Susanne Damgaard

DROPS Design 31.01.2020 kl. 10:51:

Hej Susanne, De sidste 10 masker strikkes fra midt bagpå, for at komme hen til overgangen mellem ærmet og bagstykket, så det stemmer med det som står i opskriften. God fornøjelse!

Lucia 14.11.2019 - 12:36:

Posso sapere come è il dietro del maglione? manca la foto grazie

DROPS Design 14.11.2019 kl. 14:52:

Buongiorno Lucia. Il dietro è lavorato a maglia rasata. Buon lavoro!

Lene Christensen 14.11.2019 - 08:52:

Har strikket mange år efter jeres fantastiske opskrifter. Tak for dem. Vil nu strikke 196-4. Den angivne strikkefasthed - er det på pind 7 eller 8 ?

DROPS Design 14.11.2019 kl. 13:23:

Hej Lene! Vi har brugt pinde 8 for at få strikkefastheden som står i opskriften. Men lav selv en strikkeprøve, det som er vigtigt er at du får 11 masker på 10 cm i bredden og 15 pinde på 10 cm i højden. Lykke til!

----- 13.04.2019 - 16:09:

Jeg strikker den største størrelse og med forhøjning i nakken. Desværre er det meget tydeligt at forhøjningen ikke er centreret. Det ses især ved at forhøjningen af glatstrik ses ved det ene ærme (som er perlestrik) men ikke ved det andet ærme. Er der fejl i opskriften eller har jeg gjort noget forkert? Jeg har startet omgangen til bærestykket 10 masker forbi den oprindelige omgangsstart.

Rigmor Finnland 12.03.2019 - 13:00:

Finnes det oppskrift på denne genseren med bare 1 tråd. og Drops Air ?

DROPS Design 12.03.2019 kl. 14:25:

Hej Rigmor, her ser du hvad vi har af gensere med bølgemønster: gensere - bølgemønster Til 1 tråd DROPS Air skal du have en strikkefasthed på 16-17 masker. God fornøjelse!

Sandra 22.02.2019 - 22:16:

Bonjour, je ne comprend pas l'explication de la rehausse d'encolure "Tourner, serrer le fil et tricoter 30-30-30-35-35-35 mailles endroit, tourner, serrer le fil et tricoter à l’envers jusqu’au milieu dos, tricoter 10 mailles envers après le marqueur, tourner. Commencer le tour suivant (c'est-à-dire l'empiècement) ici." Il me semble que du coup ce n'est pas équilibré de chaque coté du milieu dos et que la rehausse est tordue. Pouvez-vous me clarifier ce point? Merci

DROPS Design 25.02.2019 kl. 07:40:

Bonjour Sandra! Vous avez raison que ce n'est pas equilibre. Mais n'ayez pas peur, cela ne sera pas du tout visible. Ensuite vous faites l'empiecement. La rehausse n'est pas obligatoire, vous pouvez commencer l'empiecement directement apres le col. Bon travail!

Sandra 21.02.2019 - 22:28:

Bonjour, je ne comprend pas l'explication de la rehausse d'encolure "Tourner, serrer le fil et tricoter 30-30-30-35-35-35 mailles endroit, tourner, serrer le fil et tricoter à l’envers jusqu’au milieu dos, tricoter 10 mailles envers après le marqueur, tourner. Commencer le tour suivant (c'est-à-dire l'empiècement) ici." Il me semble que du coup ce n'est pas équilibré de chaque coté du milieu dos et que la rehausse est tordue. Pouvez-vous me clarifier ce point? Merci

Annick 03.02.2019 - 15:14:

Pourriez -vous me préciser si le dos comporte le même motif que le devant ou si il est -il tricoté en jersey simple ? En effet , le premier tour de l'empiècement commence par le dos et indique qu'il faut tricoter 17mailles jersey sans indiquer s'il faut suivre la grille A1. Merci de votre réponse

DROPS Design 04.02.2019 kl. 00:00:

Bonjour Annick. Le dos est tricote en jersey simple. Bon travail!

Susanne Damgaard 19.12.2018 - 08:28:

Hej! Jeg synes godt nok det er forvirrende forklaret med den her forhøjning i nakken. Jeg er nået til det sidste punkt i “FORHØJNING BAG I NAKKEN”, dvs.; jeg har netop strikket de 10 m vrang (hvorfor 10 masker??) forbi mærket, og vendt....men hvad så? Det midterste af forhøjningen skal vel være lig med “midt bagpå”, men jeg synes bare ikke det stemmer overens med den videre forklaring og mærketrådene.

DROPS Design 20.12.2018 kl. 08:39:

Hei Susanne. De 10 maskene du strikker er for at omgangen skal starte mellom bakstykket og ermet. Første merketråd setter du på begynnelsen av omgangen (overgang mellom venstre erme og bol), så strikker du 19 masker, midten av forhøyningen er midt på disse 19 maskene (=bakstykket). Her settes 2. merke (overgangen mellom bakstykke og høyre erme). Videre strikkes masker til erme før 3. merke settes, og så strikkes 19 masker (=forstykket) og 4. merke settes. Det er nå like mange masker på for- og bakstykke, og like mange masker på hvert erme. Forhøyningen er sentrert midt på bakstykke. God fornøyelse

Kommentere opskrift DROPS 196-4

196-4 Clover

Tanja, Denmark

Eskimo clover

cathmax, France