Clover by DROPS Design

Strikket genser til barn i DROPS Air elelr DROPS Paris. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med hullmønster og raglan. Størrelse 2-12 år.

DROPS Design: Modell ai-014-bn
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
2 – 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 år
Størrelsen tilsvarer ca barnets høyde i cm:
92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152

MATERIALER:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
150-150-200-200-200-250 g farge 20, rose

Eller bruk:
DROPS PARIS fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
300-300-400-400-400-500 g farge 01, aprikos

DROPS RUNDPINNER NR 5,5: lengde på 40 cm og 60 eller 80 cm.
DROPS SETTPINNER NR 4,5.
DROPS RUNDPINNE NR 4,5: lengde på 40 og 60 cm eller 80 cm til vrangbord.

fra 48.00 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 48.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 48.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 144kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagrammene A.1 og A.2. Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

ØKE-/FELLETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes/felles jevnt, regner man det totale maskeantallet på omgangen (f.eks 54 masker) og deler maskene med antall økninger/fellinger som skal gjøres (f.eks 6) = 9.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter ca hver 9.maske. På neste omgang strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.
Dersom det skal felles, strikkes i dette eksemplet ca hver 8. og 9.maske rett sammen.

PERLESTRIKK:
1.OMGANG: * 1 maske rett, 1 maske vrang *, strikk fra *-*.
2.OMGANG: Rett over vrang og vrang over rett. Gjenta 2.omgang videre.

RAGLAN:
Det økes 1 maske på hver side av 2 masker rett i hver overgang mellom bol og ermer (= 8 masker økt på omgangen). Øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen.
På neste omgang strikkes kastene vridd, slik at det ikke blir hull.
Videre strikkes de nye maskene i perlestrikk på ermene og i glattstrikk på forstykket/bakstykket.

FELLETIPS (gjelder ermene):
Fell 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 1 maske før merketråden, strikk 3 masker vrang sammen. Slik blir 3 masker blir til 1 maske, flytt deretter merketråden til før denne masken.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Etter bærestykket strikkes bolen rundt på rundpinne. Ermene strikkes rundt på settpinner/liten rundpinne.

BÆRESTYKKE
Legg opp 54-54-58-62-64-68 masker på rundpinne 4,5 med Air eller Paris. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord (= 1 rett / 1 vrang) i 3 cm. Strikk 1 omgang rett der det økes 6-6-6-6-8-16 masker jevnt fordelt – les ØKE-/FELLETIPS = 60-60-64-68-72-84 masker. Bytt til rundpinne 5,5.
Sett 1 merke her - HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!
Nå settes det 4 merketråder i arbeidet uten at det strikkes slik: Sett 1 merketråd på starten av omgangen (= i overgangen mellom ermet og bakstykket), sett 1 merketråd etter nye 21-21-23-25-25-31 (= bakstykket), sett 1 merketråd etter nye 9-9-9-9-11-11 masker (= erme), sett 1 merketråd etter nye 21-21-23-25-25-31 masker (= forstykket), det gjenstår nå 9-9-9-9-11-11 masker til første merketråd (= erme).

Neste omgang strikkes slik:
Omgangen starter ved første merketråd, i overgangen mellom ermet og bakstykket. Strikk 1 maske rett, lag 1 kast om pinnen, strikk 19-19-21-23-23-29 masker glattstrikk (= bakstykket), lag 1 kast om pinnen, 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse 2 maskene), lag 1 kast om pinnen, strikk 7-7-7-7-9-9 masker PERLESTRIKK – les forklaring over (= erme), lag 1 kast om pinnen, 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse 2 maskene), lag 1 kast om pinnen, strikk 1-1-2-3-3-6 masker glattstrikk, strikk A.1 (= 17 masker = forstykke), strikk 1-1-2-3-3-6 masker glattstrikk, lag 1 kast om pinnen, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse 2 maskene), lag 1 kast om pinnen, strikk 7-7-7-7-9-9 masker perlestrikk (= erme), lag 1 kast om pinnen, strikk 1 maske rett. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Første økning til RAGLAN – les forklaring over, er nå ferdig (= 8 masker økt på omgangen). Fortsett dette mønsteret og øk til raglan på hver 2.omgang totalt 13-14-15-16-17-17 ganger (inkludert første økning som ble forklart over). NB: Når A.1 er strikket ferdig i høyden, strikkes A.2 (= 21 masker) over A.1. Repeter A.2 i høyden til ferdig mål.
Etter siste økning til raglan er det 168-176-188-200-212-224 masker på pinnen. Fortsett med mønster som før, uten økninger, til arbeidet måler 13-14-15-16-17-18 cm fra merket på begynnelsen av bærestykket.
Neste omgang strikkes i mønster og glattstrikk som før, men start omgangen 1 maske tidligere (før de 2 maskene i glattstrikk mellom erme og bakstykket). Strikk glattstrikk over 49-51-55-59-61-67 masker (= bakstykket), sett de neste 33-35-37-39-43-43 maskene på en tråd (= erme), legg opp 4-4-4-6-6-6 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), fortsett med glattstrikk og mønster over de neste 53-55-59-63-65-71 maskene (= forstykket), sett de neste 33-35-37-39-43-43 maskene på en tråd (= et andre erme), legg opp 4-4-4-6-6-6 nye masker på pinnen (= i siden under ermet). Bol og ermer strikkes videre hver for seg. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BOL:
Det er nå 110-114-122-134-138-150 masker på pinnen. Sett arbeidet sammen og fortsett med glattstrikk og mønster A.2 som før. Når arbeidet måler 16-19-22-25-28-31 cm fra delingen strikkes det 1 omgang rett der det økes 10-12-14-16-18-20 masker jevnt fordelt = 120-126-136-150-156-170 masker.
Bytt til rundpinne 4,5 og strikk vrangbord (= 1 rett / 1 vrang) i 4 cm. Fell løst av med rett over rett og vrang over vrang – for å unngå at avfellingskanten strammer kan det felles av med pinne 5,5. Klipp og fest tråden.

ERME:
Sett maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på rundpinne/settpinner 5,5 (= 33-35-37-39-43-43 masker). Strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 4-4-4-6-6-6 maskene som ble lagt opp i siden under ermet = 37-39-41-45-49-49 masker.
Sett 1 merketråd midt i de 4-4-4-6-6-6 maskene og start omgangen her. Strikk perlestrikk. Når arbeidet måler 2 cm fra delingen felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS. Fell slik på hver 2½.-3.-3½.-4.-4½.-5½.cm totalt 6-6-7-7-7-7 ganger = 25-27-27-31-35-35 masker. Strikk videre til ermet måler 18-22-26-30-34-38 cm fra delingen. Strikk 1 omgang rett der det økes 2-2-2-2-2-2 masker i alle størrelser = 27-29-29-33-37-37 masker. Bytt til settpinner 4,5 og strikk vrangbord med 1 maske rett / 1 maske vrang i 4 cm. Fell løst av med rett over rett og vrang over vrang – for å unngå at avfellingskanten strammer, kan det felles av med pinne 5,5. Klipp og fest tråden.

Strikk det andre erme på samme måte.

= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, på neste omgang strikkes kastet vridd rett. Det skal ikke blir hull.
= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, på neste omgang strikkes kastet rett. Det skal blir hull.
= STRIKK 5 MASKER RETT SAMMEN SLIK: Strikk 5 masker rett, løft dem tilbake på venstre pinne, løft den nest ytterste masken over den ytterste masken, slik at denne masken ligger rundt den siste masken, gjenta til alle 4 maskene er løftet over (= 4 masker felt), løft den siste strikkede masken tilbake på høyre pinne.
= STRIKK 5 MASKER VRIDD RETT SAMMEN SLIK: Strikk 5 masker rett, løft den nest siste masken som ble strikket over den siste masken, slik at denne masken ligger rundt den siste masken, gjenta til alle 4 maskene er løftet over (= 4 masker felt).

Brekelmans 19.07.2019 - 15:25:

De aangegeven maten voor deze trui zijn niet helemaal correct; 6 maten voor aantal jaar en 5 voor de lengte....

Jeanette 23.05.2019 - 02:00:

Mi consulta es la medida del raglán, 18 cm en la talla más grande, se toma en forma oblicua \, o recto ? Saludos

DROPS Design 25.05.2019 kl. 18:59:

Hola Jeanette. El raglán se mide recto desde el hombro hacia abajo.

Liselotte Hansen 08.05.2019 - 16:36:

Jeg skal strikke Model ai-014-bn. Den sidste pind i diagram A1 hvor er de 2 masker hende i begge sider? og når jeg strikke de 4 omslag øges maskkeantallet. Jeg er godt med på at jeg skal fortsætte med A2. Håber at høre fra jer på forhånd tak. Vh Lotte

DROPS Design 10.05.2019 kl. 08:41:

Hei Liselotte. Strikkediagrammene lese nedenfra og opp, fra høyre mot venstre. Det er altså på første pinne at du har 17 masker, og øker 4 masker (sorte ovaler) slik at på pinne 2 har du 21 masker (2 masker mer i hver side). Du kan lesemer om hvordan du leser strikkediagrammer her. God fornøyelse

Betty Murud 26.04.2019 - 22:39:

Hei ! Mønster A1: Når raden med 8 huller er ferdig, altså 21 masker og tre omganger etter den. Så begynner en ny rapport som skal bli 17 masker. Jeg har strikka mye i mitt lange liv. Dette får jeg ikke til. Hilsen BM

DROPS Design 27.04.2019 kl. 15:13:

Hei Betty, Når du er ferdig med A.1 skal du strikke A.2 fram til ferdig mål. God fornøyelse!

Corry Dubois 08.04.2019 - 15:44:

Verkeerde uitleg onder de video's van de 5 minderingen ,denk dat ze verwisseld zijn

Synne Kraver 19.03.2019 - 09:43:

Finnes denne oppskriften i voksen størrelse?

DROPS Design 19.03.2019 kl. 13:36:

Hei Synne. Ja, det gjør den. Det er voksenmodell 196-4, her. God fornøyelse

Kommentér oppskrift DROPS Children 34-4

Clover

Elisabeth, United Kingdom