Clover by DROPS Design

Strikket genser til barn i DROPS Air eller DROPS Paris. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med hullmønster og raglan. Størrelse 2-12 år.

DROPS Design: Modell ai-014-bn
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
2 – 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 år
Størrelsen tilsvarer ca barnets høyde i cm:
92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152

MATERIALER:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
150-150-200-200-200-250 g farge 20, rose

Eller bruk:
DROPS PARIS fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
300-300-400-400-400-500 g farge 01, aprikos

DROPS RUNDPINNER NR 5,5: lengde på 40 cm og 60 eller 80 cm.
DROPS SETTPINNER NR 4,5.
DROPS RUNDPINNE NR 4,5: lengde på 40 og 60 cm eller 80 cm til vrangbord.

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 186kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagrammene A.1 og A.2. Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

ØKE-/FELLETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes/felles jevnt, regner man det totale maskeantallet på omgangen (f.eks 54 masker) og deler maskene med antall økninger/fellinger som skal gjøres (f.eks 6) = 9.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter ca hver 9.maske. På neste omgang strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.
Dersom det skal felles, strikkes i dette eksemplet ca hver 8. og 9.maske rett sammen.

PERLESTRIKK:
1.OMGANG: * 1 maske rett, 1 maske vrang *, strikk fra *-*.
2.OMGANG: Rett over vrang og vrang over rett. Gjenta 2.omgang videre.

RAGLAN:
Det økes 1 maske på hver side av 2 masker rett i hver overgang mellom bol og ermer (= 8 masker økt på omgangen). Øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen.
På neste omgang strikkes kastene vridd, slik at det ikke blir hull.
Videre strikkes de nye maskene i perlestrikk på ermene og i glattstrikk på forstykket/bakstykket.

FELLETIPS (gjelder ermene):
Fell 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 1 maske før merketråden, strikk 3 masker vrang sammen. Slik blir 3 masker blir til 1 maske, flytt deretter merketråden til før denne masken.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Etter bærestykket strikkes bolen rundt på rundpinne. Ermene strikkes rundt på settpinner/liten rundpinne.

BÆRESTYKKE
Legg opp 54-54-58-62-64-68 masker på rundpinne 4,5 med Air eller Paris. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord (= 1 rett / 1 vrang) i 3 cm. Strikk 1 omgang rett der det økes 6-6-6-6-8-16 masker jevnt fordelt – les ØKE-/FELLETIPS = 60-60-64-68-72-84 masker. Bytt til rundpinne 5,5.
Sett 1 merke her - HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!
Nå settes det 4 merketråder i arbeidet uten at det strikkes slik: Sett 1 merketråd på starten av omgangen (= i overgangen mellom ermet og bakstykket), sett 1 merketråd etter nye 21-21-23-25-25-31 (= bakstykket), sett 1 merketråd etter nye 9-9-9-9-11-11 masker (= erme), sett 1 merketråd etter nye 21-21-23-25-25-31 masker (= forstykket), det gjenstår nå 9-9-9-9-11-11 masker til første merketråd (= erme).

Neste omgang strikkes slik:
Omgangen starter ved første merketråd, i overgangen mellom ermet og bakstykket. Strikk 1 maske rett, lag 1 kast om pinnen, strikk 19-19-21-23-23-29 masker glattstrikk (= bakstykket), lag 1 kast om pinnen, 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse 2 maskene), lag 1 kast om pinnen, strikk 7-7-7-7-9-9 masker PERLESTRIKK – les forklaring over (= erme), lag 1 kast om pinnen, 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse 2 maskene), lag 1 kast om pinnen, strikk 1-1-2-3-3-6 masker glattstrikk, strikk A.1 (= 17 masker = forstykke), strikk 1-1-2-3-3-6 masker glattstrikk, lag 1 kast om pinnen, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse 2 maskene), lag 1 kast om pinnen, strikk 7-7-7-7-9-9 masker perlestrikk (= erme), lag 1 kast om pinnen, strikk 1 maske rett. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Første økning til RAGLAN – les forklaring over, er nå ferdig (= 8 masker økt på omgangen). Fortsett dette mønsteret og øk til raglan på hver 2.omgang totalt 13-14-15-16-17-17 ganger (inkludert første økning som ble forklart over). NB: Når A.1 er strikket ferdig i høyden, strikkes A.2 (= 21 masker) over A.1. Repeter A.2 i høyden til ferdig mål.
Etter siste økning til raglan er det 168-176-188-200-212-224 masker på pinnen. Fortsett med mønster som før, uten økninger, til arbeidet måler 13-14-15-16-17-18 cm fra merket på begynnelsen av bærestykket.
Neste omgang strikkes i mønster og glattstrikk som før, men start omgangen 1 maske tidligere (før de 2 maskene i glattstrikk mellom erme og bakstykket). Strikk glattstrikk over 49-51-55-59-61-67 masker (= bakstykket), sett de neste 33-35-37-39-43-43 maskene på en tråd (= erme), legg opp 4-4-4-6-6-6 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), fortsett med glattstrikk og mønster over de neste 53-55-59-63-65-71 maskene (= forstykket), sett de neste 33-35-37-39-43-43 maskene på en tråd (= et andre erme), legg opp 4-4-4-6-6-6 nye masker på pinnen (= i siden under ermet). Bol og ermer strikkes videre hver for seg. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BOL:
Det er nå 110-114-122-134-138-150 masker på pinnen. Sett arbeidet sammen og fortsett med glattstrikk og mønster A.2 som før. Når arbeidet måler 16-19-22-25-28-31 cm fra delingen strikkes det 1 omgang rett der det økes 10-12-14-16-18-20 masker jevnt fordelt = 120-126-136-150-156-170 masker.
Bytt til rundpinne 4,5 og strikk vrangbord (= 1 rett / 1 vrang) i 4 cm. Fell løst av med rett over rett og vrang over vrang – for å unngå at avfellingskanten strammer kan det felles av med pinne 5,5. Klipp og fest tråden.

ERME:
Sett maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på rundpinne/settpinner 5,5 (= 33-35-37-39-43-43 masker). Strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 4-4-4-6-6-6 maskene som ble lagt opp i siden under ermet = 37-39-41-45-49-49 masker.
Sett 1 merketråd midt i de 4-4-4-6-6-6 maskene og start omgangen her. Strikk perlestrikk. Når arbeidet måler 2 cm fra delingen felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS. Fell slik på hver 2½.-3.-3½.-4.-4½.-5½.cm totalt 6-6-7-7-7-7 ganger = 25-27-27-31-35-35 masker. Strikk videre til ermet måler 18-22-26-30-34-38 cm fra delingen. Strikk 1 omgang rett der det økes 2-2-2-2-2-2 masker i alle størrelser = 27-29-29-33-37-37 masker. Bytt til settpinner 4,5 og strikk vrangbord med 1 maske rett / 1 maske vrang i 4 cm. Fell løst av med rett over rett og vrang over vrang – for å unngå at avfellingskanten strammer, kan det felles av med pinne 5,5. Klipp og fest tråden.

Strikk det andre erme på samme måte.

= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, på neste omgang strikkes kastet vridd rett. Det skal ikke blir hull.
= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, på neste omgang strikkes kastet rett. Det skal blir hull.
= STRIKK 5 MASKER RETT SAMMEN SLIK: Strikk 5 masker rett, løft dem tilbake på venstre pinne, løft den nest ytterste masken over den ytterste masken, slik at denne masken ligger rundt den siste masken, gjenta til alle 4 maskene er løftet over (= 4 masker felt), løft den siste strikkede masken tilbake på høyre pinne.
= STRIKK 5 MASKER VRIDD RETT SAMMEN SLIK: Strikk 5 masker rett, løft den nest siste masken som ble strikket over den siste masken, slik at denne masken ligger rundt den siste masken, gjenta til alle 4 maskene er løftet over (= 4 masker felt).

Jaypatto 18.07.2020 - 05:31:

G’day, thanks for a lovely pattern. The front looks complicated but it’s very easy! My question, there are an odd number of stitches specified for the sleeve before the rib band starts. Because the band is knitted in the round, shouldn’t this number be even as it was for both the neck and bottom band?

DROPS Design 20.07.2020 kl. 09:13:

Dear Jaypatto, you can increase only 1 stitch or 1 more stitch (as prefered) to get an even number of stitches so that the rib will fit in the round. Happy knitting!

Mateo 09.07.2020 - 23:22:

Después de hacer los ajustes según la muestra, aun así la cabeza de mi hija no cabe ya que el hueco mide unos 30-35 cm. Como lo hago?

Ingrid Engkrog 12.03.2020 - 10:42:

Holder på å strikke genser str. 7/8 år...men forstår ikke hvorfor det skal økes på omgangen nede før en strikker bråtet...skulle tro det var omvendt, at en skal felle noen masker...men det holder vel å bruke å bruke tynnere pinne...har jeg misforstått noe her eller ?

DROPS Design 16.03.2020 kl. 12:21:

Hei Ingrid. I mange oppskrifter, gjerne eldre oppskrifter, skulle vrangborden være stram/strammere enn selve plagget. Nå ønsker man heller at vrangborden skal falle pent sammen med resten av plagget og da økes det masker før vrangborden. Strikkes det f.eks en vrangbord med 2 rett/2 vrang vil det trekkes seg sammen litt, slik det blir en penere overgang mellom plagg og vrangbord. God Fornøyelse!

Gioia 10.03.2020 - 10:00:

Come faccio a fare schema senza topdown?

DROPS Design 10.03.2020 kl. 11:12:

Buongiorno Gioia , questo modello è stato disegnato per essere lavorato top down. Se preferisce lavorarlo diversamente, può rivolgersi al suo rivenditore DROPS di fiducia per un ulteriore aiuto. Buon lavoro!

Anette Pedersen 14.10.2019 - 14:37:

Da jeg ikke strikker efter opskrift men efter "skabelon/tegning", skal jeg lige have styr på målene. Halvdelen af 47 cm forneden er 23,5 cm. Tager man foroven halvdelen af halsudskæringen er det 7,5 cm + de 3 cm rib og så stykket af ærmet ud til ærmegabet 18 cm - giver det 28,5 cm. Hvorfor giver det ikke samme resultat? Håber du kan forstå hvad jeg mener.

DROPS Design 16.10.2019 kl. 14:55:

Hej Anette, vi forstår hvad du mener, men de 18 cm er raglan målet, så dem kan du ikke lægge sammen på den måde. God fornøjelse!

Siren 08.10.2019 - 08:14:

Hei. Jeg strikker str 7/8 år og har 68 masker skal øke 16 ganger 8 masker og i oppskriften står det jeg da skal ha 200 masker får det ikke til å stemme er det noe jeg gjør feil?

DROPS Design 08.10.2019 kl. 08:42:

Hej Siren, har du talt udtagningerne med fra A.1 ?

Anne Marie Moudenc 08.10.2019 - 07:26:

Bonjour, Je tricote la taille 11/12 ans, j'ai fait 17 augmentations pour l'empiècement et j'obtiens 220 mailles. Alors que les explications donnent 224 mailles. Merci d'avance pour votre réponse.

DROPS Design 08.10.2019 kl. 10:11:

Bonjour Mme Moudenc, avez-vous bien augmenté dans A.1? Quand vous tricotez le 1er rang de A.1, vous augmentez 4 mailles, puis vous tricotez A.2 au-dessus de ces 21 mailles, vous devez ainsi avoir 224 m: 1 m end, 63 m (= dos), 2 m raglan, 43 m (= manche), 2 m raglan, 67 m (= devant), 2 m raglan, 43 m (= manche), 1 m raglan = 224 m. Bon tricot!

Lene Rasmussen 02.09.2019 - 11:14:

Strikker str. 11-12 år. I opskrifter står der, at der skal tas ud til 37m og strikkes rib, ( rib på ærme). Hvordan kan jeg strikke rib over et ulige antal masker?

DROPS Design 06.09.2019 kl. 08:48:

Hej Lene, ja det stemmer, da må du lige trække en maske fra. God fornøjelse!

SYLVIA BAER 30.08.2019 - 12:18:

Hallo, kann es sein, dass in der Strickanleitung ein Fehler ist? Wenn ich die erste Runde mit den 60 Maschen aufgeteilt habe, sind für das Vorderteil 21 Maschen vorgesehen. Laut Strickschrift A1 ist der Rapport in der ersten Reihe 17 Maschen. rechts und links davon ist der Rest bis zur Raglanmasche. Wenn man nur für die 2. Runde die Umschläge, die dann Maschen sind, dazuzählt, hat man nicht mehr 17 Maschen zu verteilen, es sind bereits 21 Maschen. Die Strickschrift geht damit nicht.Hilfe!

DROPS Design 30.08.2019 kl. 12:39:

Liebe Frau Baer, so stricken Sie die 21 M für Vorderteil: Markierung, 1 M re, Umschlag (= Raglanzunahme), 1 M re, A.1 (= 17 M bis 21 zugenommen), 1 M re, Umschlag, 1 M re Markierung (über 21 Maschen haben Sie jetzt 2 M mehr (= Raglanzunahme) + 4 Maschen mehr (= Zunahme von A.1) - dann haben Sie nach der 1. Runde: Markierung, 3 M re, 21 M für A.1, 3 M re, Markierung. Stimmt so, die Raglanzunahmen werden wie zuvor gearbeitet, und die 21 Maschen wie im A.1 gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Brekelmans 19.07.2019 - 15:25:

De aangegeven maten voor deze trui zijn niet helemaal correct; 6 maten voor aantal jaar en 5 voor de lengte....

Kommentér oppskrift DROPS Children 34-4

Clover

Sofia, Finland

Til mitt barnebarn Lilja

Nina Elstad, Norway

Clover

Mira, Norway