Hur man stickar en tröja uppifrån och ner

Tags: nybörjare,

Flera av våra tröjor med raglan stickas uppifrån och ner. Det gör vi för att det är enkelt och för att man enkelt kan anpassa plagget: särskilt längden på ok, ärmar och fram- och bakstycke. Dessutom är det lättare att prova plagget innan det är färdigt.

Vi har valt att visa en enkel variant på raglanökning. Börja med att välja ett mönster och använd denna lektion som guide. Har du valt ett mönster med en annan ökning på raglan så är det bara att följa ökningen som står i mönstret, principen är densamma som vi visar här. Denna teknik kan också användas när man stickar ett runt ok, då är det bara att följa ökningen till runt ok i mönstret istället för raglanökningar.

Samma teknik gäller om man stickar en kofta uppifrån och ner. Då stickar man fram och tillbaka på rundsticka från mitt fram (markören bak behövs inte).

Låt oss börja

1) Vi har börjat detta exempel med att lägga upp 48 maskor, och sticka resår i 3 cm (2 räta, 2 aviga) innan vi börjar med själva raglan-ökningen.

Efter resåren fortsätter vi i slätstickning och sätter 1 markör mitt bak. Vidare markerar vi de 4 övergångarna till raglan genom att sätta 4 märktrådar i övergångarna mellan fram- och bakstycke och ärmar (från 1:a markör till 1:a märktråd= halva bakstycket. Från 1:a till 2:a märktråd = 1:a ärmen, från 2:a till 3:e märktråd = framstycke och från 3:e till 4:e märktråd = 2:a ärmen. De maskorna som återstår och fram till 1:a markör = halva bakstycket).

2) Nu börjar ökningen till raglan och det ökas på varje sida av de 4 märktrådarna.

3) Öka såhär, börja 1 maska innan 1:a märktråden: Gör 1 omslag om höger sticka.

4) Sticka 2 maskor räta (märktråden sitter mellan dessa maskor), gör 1 nytt omslag om höger sticka.

5) Nu är det 1 ökning (omslag) framför märktråden och 1 ökning (omslag) efter märktråden. Upprepa ökningarna vid varje märktråd ( = 8 ökade maskor per varv).

6) På nästa varv stickas omslagen vridet räta (sticka i den bakre maskbågen) så att det inte blir hål.

7) Fortsätt med mönstret och öka till raglan som förklarat.

8) När alla ökningar är färdiga stickas det vidare till det mått som uppges där arbetet ska delas till ärmar och fram- och bakstycke.

9) Nu delas fram/bakstycke och ärmarna, och ärmarna stickas färdiga för sig senare. Sticka till 1:a märktråden (= halva bakstycket).

10) Sätt maskorna mellan 1:a och 2:a märktråden på en tråd (=1:a ärmen).

11) Lägg upp nya maskor under 1:a ärmen.

12) Sticka maskorna mellan 2:a och 3:e märktråden (= framstycket).

13) Sätt maskorna mellan 3:e och 4:e märktråden (= 2:a ärmen) på en tråd.

14) Lägg upp nya maskor under 2:a ärmen (samma antal maskor som under 1:a ärmen).

15) Sticka resten av maskorna på bakstycket (=fram till markören).

16) Nu stickas det runt, följ mönstret för information om eventuella ökningar, minskningar, längd och resår. Om du är osäker på ifall du vill ha tröjan längre eller kortare än vad det står i mönstret? Prova tröjan och använd de mått som du själv önskar (det kan vara en bra idé att fördela maskorna på flera rundstickor när man provar plagget, så att maskorna inte åker av).

17) Nu stickas ärmarna. Sätt tillbaka maskorna från den ena tråden på stickan.

18) Lägg upp nya maskor under ärmen, se bild A, eller plocka upp 1 maska i varje maska under ärmen, se bild B, - se mönster för exakt antal maskor och sätt ett märke. Från detta märke mäts arbetet vidare.

19) Sticka till uppgett mått i mönstret, sätt ett nytt märke i den mittersta nya maskan som lades upp under ärmen. Nu ska det minskas 1 maska på varje sida av den mittersta maskan med märke.

20) Sticka tills det återstår 2 maskor innan mitt-maskan, lyft en maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rät maska, dra den lyfta maskan över maskan som stickades(=1 minskad maska).

21) Sticka mitt-maskan.

22) Sticka 2 maskr räta tillsammans (=1 minskad maska).

Det har nu minskats 1 maska innan märket och 1 maska efter märket (=2 minskade maskor)

23) Följ mönstret och minska det antal maskor som det står och antal cm/varv mellan varje minskning.

24) När båda ärmar är färdiga sys hålen under ärmarna ihop.

När du har avslutat fram- och bakstycke enligt mönster, ska märken och märktrådar tas bort och alla trådar fästas. Nu är tröjan färdig!

Har du ännu inte valt ett mönster med raglan? Under kan du hitta inspiration:

Kommentarer (9)

Houdré-Soubielle 09.09.2019 - 18:21:

Comment faire quand il y a une pointe sur le devant et le dos .je ne comprends pas les explications

DROPS Design 10.09.2019 - 10:04:

Bonjour Mme Houdré-Soubielle, la technique peut être différente en fonction du modèle, pouvez-vous poser votre question sur le modèle que vous tricotez? Il sera ainsi plus facile de vous répondre. Bon tricot!

Isabel 28.08.2019 - 11:10:

¿cómo seleccionar trabajos tejidos de abajo hacia arriba? El traductor invierte el orden automáticamente y sólo selecciona labores tejidas de arriba para abajo

Isabel 27.08.2019 - 11:15:

¿cómo seleccionar trabajos tejidos de abajo hacia arriba? El traductor invierte el orden automáticamente y sólo selecciona labores tejidas de arriba para abajo

FiorellaLibra 31.07.2019 - 14:33:

Non sao

Giselle 13.05.2019 - 04:22:

Dica maravilhosa,eu já havia desistido de tentar.

Lilly Smuul 26.04.2019 - 18:40:

Väga mõnus meetod kampsunite kudumiseks! Soovitan!

Dea 31.03.2019 - 21:08:

Al punto uno, quante maglie ci sono tra i vari segnapunti? Perchè non è specificato?

DROPS Design 06.04.2019 - 18:53:

Buongiorno Dea, grazie per la segnalazione, la giriamo alla casa madre: in caso di modifiche, la lezione verrà aggiornata. Buon lavoro!

Christina Block 29.03.2019 - 07:44:

Danke für die tolle Anleitung! Habt ihr auch einen Tipp wie man eine bestehende Anwendung eines Pullis von 'buttom up' in 'top down' umwandeln kann?

DROPS Design 03.04.2019 - 09:56:

Liebe Frau Black, so was haben wir noch nicht, Ihre Anfrage wurde weitergeleitet. Viel Spaß beim stricken!

Dea 25.03.2019 - 21:12:

Perchè non viene specificato come dividere le maglie tra i vari segnapunti? Parte con 48m , ma poi con che criterio suddivide le maglie per i vari pezzi? Grazie.

DROPS Design 06.04.2019 - 18:53:

Buongiorno Dea, grazie per la segnalazione, la giriamo alla casa madre: in caso di modifiche, la lezione verrà aggiornata. Buon lavoro!