Hur man stickar en tröja uppifrån och ner

Tags: nybörjare,

Flera av våra tröjor med raglan stickas uppifrån och ner. Det gör vi för att det är enkelt och för att man enkelt kan anpassa plagget: särskilt längden på ok, ärmar och fram- och bakstycke. Dessutom är det lättare att prova plagget innan det är färdigt.

Vi har valt att visa en enkel variant på raglanökning. Börja med att välja ett mönster och använd denna lektion som guide. Har du valt ett mönster med en annan ökning på raglan så är det bara att följa ökningen som står i mönstret, principen är densamma som vi visar här. Denna teknik kan också användas när man stickar ett runt ok, då är det bara att följa ökningen till runt ok i mönstret istället för raglanökningar.

Samma teknik gäller om man stickar en kofta uppifrån och ner. Då stickar man fram och tillbaka på rundsticka från mitt fram (markören bak behövs inte).

Låt oss börja

1) Vi har börjat detta exempel med att lägga upp 48 maskor, och sticka resår i 3 cm (2 räta, 2 aviga) innan vi börjar med själva raglan-ökningen.

Efter resåren fortsätter vi i slätstickning och sätter 1 markör mitt bak. Vidare markerar vi de 4 övergångarna till raglan genom att sätta 4 märktrådar i övergångarna mellan fram- och bakstycke och ärmar (från 1:a markör till 1:a märktråd= halva bakstycket. Från 1:a till 2:a märktråd = 1:a ärmen, från 2:a till 3:e märktråd = framstycke och från 3:e till 4:e märktråd = 2:a ärmen. De maskorna som återstår och fram till 1:a markör = halva bakstycket).

2) Nu börjar ökningen till raglan och det ökas på varje sida av de 4 märktrådarna.

3) Öka såhär, börja 1 maska innan 1:a märktråden: Gör 1 omslag om höger sticka.

4) Sticka 2 maskor räta (märktråden sitter mellan dessa maskor), gör 1 nytt omslag om höger sticka.

5) Nu är det 1 ökning (omslag) framför märktråden och 1 ökning (omslag) efter märktråden. Upprepa ökningarna vid varje märktråd ( = 8 ökade maskor per varv).

6) På nästa varv stickas omslagen vridet räta (sticka i den bakre maskbågen) så att det inte blir hål.

7) Fortsätt med mönstret och öka till raglan som förklarat.

8) När alla ökningar är färdiga stickas det vidare till det mått som uppges där arbetet ska delas till ärmar och fram- och bakstycke.

9) Nu delas fram/bakstycke och ärmarna, och ärmarna stickas färdiga för sig senare. Sticka till 1:a märktråden (= halva bakstycket).

10) Sätt maskorna mellan 1:a och 2:a märktråden på en tråd (=1:a ärmen).

11) Lägg upp nya maskor under 1:a ärmen.

12) Sticka maskorna mellan 2:a och 3:e märktråden (= framstycket).

13) Sätt maskorna mellan 3:e och 4:e märktråden (= 2:a ärmen) på en tråd.

14) Lägg upp nya maskor under 2:a ärmen (samma antal maskor som under 1:a ärmen).

15) Sticka resten av maskorna på bakstycket (=fram till markören).

16) Nu stickas det runt, följ mönstret för information om eventuella ökningar, minskningar, längd och resår. Om du är osäker på ifall du vill ha tröjan längre eller kortare än vad det står i mönstret? Prova tröjan och använd de mått som du själv önskar (det kan vara en bra idé att fördela maskorna på flera rundstickor när man provar plagget, så att maskorna inte åker av).

17) Nu stickas ärmarna. Sätt tillbaka maskorna från den ena tråden på stickan.

18) Lägg upp nya maskor under ärmen, se bild A, eller plocka upp 1 maska i varje maska under ärmen, se bild B, - se mönster för exakt antal maskor och sätt ett märke. Från detta märke mäts arbetet vidare.

19) Sticka till uppgett mått i mönstret, sätt ett nytt märke i den mittersta nya maskan som lades upp under ärmen. Nu ska det minskas 1 maska på varje sida av den mittersta maskan med märke.

20) Sticka tills det återstår 2 maskor innan mitt-maskan, lyft en maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rät maska, dra den lyfta maskan över maskan som stickades(=1 minskad maska).

21) Sticka mitt-maskan.

22) Sticka 2 maskr räta tillsammans (=1 minskad maska).

Det har nu minskats 1 maska innan märket och 1 maska efter märket (=2 minskade maskor)

23) Följ mönstret och minska det antal maskor som det står och antal cm/varv mellan varje minskning.

24) När båda ärmar är färdiga sys hålen under ärmarna ihop.

När du har avslutat fram- och bakstycke enligt mönster, ska märken och märktrådar tas bort och alla trådar fästas. Nu är tröjan färdig!

Har du ännu inte valt ett mönster med raglan? Under kan du hitta inspiration:

Kommentarer (47)

Helen 18.11.2020 - 19:02:

Habe es noch nie gestrickt,wieviel Maschen benötigt man für einen Anschlag eines Kinderpulover?

DROPS Design 19.11.2020 - 10:56:

Liebe Helen, hier finden Sie eine Auswahl von Modellen für Kinder, die von oben nach unten gestrickt werden. Viel Spaß beim stricken!

Gudrun Thielen 07.11.2020 - 17:13:

Ich möchte einen Pulli mit Raglan von oben stricken und dabei den vorderen Halsausschnitt tiefer als den hinteren stricken. Vielen Dank fürdeine Hilfe. Lg Gudrun

Monic 31.10.2020 - 02:16:

Je fais le modèle 175-32 Voici ma compréhension A) Pour le raglan cela se fait sur 4 rangs et à la fin des 4 rangs on a 8 mailles de plus. On fait cela 8 fois soit 32 rangs. B) pour le devant et le dos il est écrit: “Augmenter 35 fois tous les 2 tours et 2 fois tous les 4 tours.” Je ne vois pas comment integer cette information avec les explications du raglan. Des explications seraient bienvenues.

DROPS Design 02.11.2020 - 10:07:

Bonjour Monic, on augmente à un rythme différent sur le dos/le devant et sur les manches; autrement dit, en XXXL, on augmente pour le devant et le dos: 35x tous les 2 tours + 2 x tous les 4 tours, en même temps, on va augmenter pour les manches: 25 xtous les 2 tours puis 7x tous les 4 tours. Au début, on va augmenter 8 mailles à chaque fois, puis on va augmenter soit 4 mailles (dos/devant seulement) soit 8 mailles (dos/devant/manches). Bon tricot!

Erika Crespo Latin 30.10.2020 - 17:57:

Gabriela, no respondieron tu pregunta, pero los aumentos siempre se hacen corrida por medio.

Pauline 30.10.2020 - 15:29:

J'ai fait mon premier pull top down Bee Stipes. La grandeur du pull est parfaite mais étant donné que le col est de la même hauteur au dos et au devant le col ne tombe pas bien en avant. Qu'est-ce que je peux faire pour régler le problème? Est-ce que je peux défaire seulement le col, reprendre les mailles et faire un autre col? Merci pour votre aide.

DROPS Design 30.10.2020 - 16:16:

Bonjour Pauline, vous pouvez peut être utiliser la technique pour allonger un tricot en défaisant au niveau du début des côtes et vous pouvez ensuite tricoter une réhausse - n'hésitez pas à vous faire aider par votre magasin pour toute assistance personnalisée. Bon tricot!

Tineke 16.10.2020 - 14:38:

Patroon drops157-20 55st opzetten met rondbreinaald 9 en 80cm lengte lukt me niet om de steken rond te breien.Moet ik misschien een kortere lengte gebruiken.? .

Carola 19.08.2020 - 17:38:

Hallo liebes Taem , da ich noch ein Anfänger bin und gerne dieser Strickanleitung folgen möchte hätte ich eine Frage.Wenn ich das Bünddchenmuster mit den 48 Maschen gestrickt habe,muss ich die Maschenanzahl dann durch 4 teilen??oder brauche ich für Vorderteil und Rückenteil mehr als für die Arme.Und wie ergibt sich die hintere Mitte ??Ich würde mich freuen wenn sie mir helfen können und sende Liebe Grüße

DROPS Design 20.08.2020 - 10:24:

Liebe Carola, am besten folgen Sie eine Anleitung, die Ihre Maschenprobe stimmt - siehe Beispiele in diese Seite. Gerne wird Ihnen auch Ihr DROPS Laden damit weiterhelfen. Viel Spaß beim stricken!

Patricia Voglio 16.08.2020 - 12:28:

A Gabriela, yo hago los aumentos corrida por medio (me parece que esa era tu pregunta!)

Stella 03.08.2020 - 17:46:

No esta bien explicado. Después de los 48 puntos cada cuantos hay que colocar el marcador para dividir todas las partes?

Gabriela 25.06.2020 - 02:07:

Hola, me gustaría saber si para el raglán los aumentos se hacen en todas las vueltas o vuelta por medio?

DROPS Design 26.07.2020 - 21:03:

Hola Gabriela. En cada modelo la línea del raglán se trabaja diferente. No hay un número de aumentos fijo.

Giulia 10.06.2020 - 14:53:

Buongiorno non riesco a capire come vada eseguito questo passaggio : riprendere 1 maglia in ognuna delle maglie avviate sotto la manica. Posso avere qualche spiegazione? Grazie

DROPS Design 12.06.2020 - 08:54:

Buongiorno Giulia. Le alleghiamo un video che spiega come riprendere le maglie. Buon lavoro!

Bente 01.06.2020 - 22:22:

Jeg ønsker en halsudskæring, som ikke er ens foran og bagpå, - hvor nakken går lidt højere op. Hvordan gøres det?

DROPS Design 03.06.2020 - 06:36:

Hei Bente. Da strikkes du en forhøyning bak. Ofte vil det stå en forklaring i våre oppskrifter. Gjør det ikke i den oppskriften du skal strikke, ta en titt på denne videoen: God Fornøyelse!

Anita 20.05.2020 - 17:09:

I am knitting 171-23 Misty Harbor Cardigan. Right Sleeve: cast on 12 new sts "mid under sleeve". My question is: which side of the sleeve are these stitches added, next to the right front or the back (next to A.2) I love the pattern of this cardigan, just trying to finish it for my daughter's birthday at the end of June :) Thank you.

DROPS Design 22.05.2020 - 10:48:

Dear Anita, slip the stitches back on needle and cast on the 12 sts as shown under picture 18)A then continue working the sleeve in the round with A.3 and A.2 over the middle 8 sts (the 12 sts mid under sleeve will be worked with 2 sts in A.3, 8 sts in A.2, 2 sts in A.3); You can also cast on 6 sts, work the sts from needle, cast on 6 sts and join adding a marker at the join. Happy knitting!

Soledad 18.05.2020 - 22:39:

Hola! Por qué sus modelos no tienen rebaje en el cuelo, en el delantero? Tienen modelos así? Gracias

Andrea 27.04.2020 - 18:44:

Guten Tag, noch eine Frage zu Ihrer Wolle ist diese frei von Tierleid (beispielsweise Mulesing ) ? Vielen Dank

DROPS Design 28.04.2020 - 11:03:

Dear Andra, hier lesen Sie mehr über unsere Wolle. Viel Spaß beim stricken!

Andrea 27.04.2020 - 17:45:

Die beste Strickanleitung die ich seit längerem in den Händen hatte. Habe noch nie top down gestrickt und muss erst 50 Jahre stricken um zu so einer tollen Anleitung zu kommen. Und so easy. Absolut top und nach der Maschenprobe passt alles ganz exakt, geht megaschnell und sieht super aus. Eine Frage noch zu der Wolle ist diese frei von Tierleid (beispielsweise Mulesing ) ? Vielen Dank

Rosalind 27.04.2020 - 11:57:

Hei!Takk for mange fine videoer og forklaringstekster. De har hjulpet meg mye på min strikkereise. Denne er veldig tydelig forklart og bildene er veldig bra. Jeg bare lurer på, hvilket tykkelse er det på strikkepinnene dere har brukt her og hva sånn cirka er strikkefastheten?

ROUVIER 26.04.2020 - 10:24:

Bonjour. habituée au tricot, je vous avoue que j'ai du mal à comprendre les explications du modèle autumn stroll qui me plait beaucoup. serait-il possible d'avoir de l'aide? merci d'avance.

DROPS Design 27.04.2020 - 10:27:

Bonjour Mme Rouvier, vous pouvez volontiers poser votre question dans la rubrique du même nom sur la page de ce modèle - Votre magasin DROPS saura également vous aider - même par mail ou téléphone - pour toute assistance individuelle. Bon tricot!

Elsa 01.04.2020 - 17:13:

Bonjour ! Je cherche désespérément une réponse et votre aide me serait précieuse ! Lorsque l'on a tricoté séparément le devant et le dos, il faut reprendre un tricot en rond ... mais il ne suffit pas juste de mettre toutes les mailles sur la même aiguille circulaire non ? Y a-t-il quelque chose à faire de particulier ...? Peut être que la réponse est toute simple mais vraiment je bloque ! Merci de votre réponse, bonne journée !

DROPS Design 02.04.2020 - 08:59:

Bonjour Elsa, quand vous tricotez un pull de haut en bas, vous allez tricoter 1 tour pour diviser les mailles de l'empiècement et donc mettre celles des manches en attente, monter de nouvelles mailles sous les manches et continuer en rond ( à partir de la photo-8) - et on continue sur les nouvelles mailles en rond (pull). Pour les manches (photo-13), on monte des mailles ou on en relève dans celles du côté et on tricote en rond. Cette vidéo pourrait-t'elle vous aider? Bon tricot!