Hur man stickar en tröja uppifrån och ner

Tags: nybörjare,

Flera av våra tröjor med raglan stickas uppifrån och ner. Det gör vi för att det är enkelt och för att man enkelt kan anpassa plagget: särskilt längden på ok, ärmar och fram- och bakstycke. Dessutom är det lättare att prova plagget innan det är färdigt.

Vi har valt att visa en enkel variant på raglanökning. Börja med att välja ett mönster och använd denna lektion som guide. Har du valt ett mönster med en annan ökning på raglan så är det bara att följa ökningen som står i mönstret, principen är densamma som vi visar här. Denna teknik kan också användas när man stickar ett runt ok, då är det bara att följa ökningen till runt ok i mönstret istället för raglanökningar.

Samma teknik gäller om man stickar en kofta uppifrån och ner. Då stickar man fram och tillbaka på rundsticka från mitt fram (markören bak behövs inte).

Låt oss börja

1) Vi har börjat detta exempel med att lägga upp 48 maskor, och sticka resår i 3 cm (2 räta, 2 aviga) innan vi börjar med själva raglan-ökningen.

Efter resåren fortsätter vi i slätstickning och sätter 1 markör mitt bak. Vidare markerar vi de 4 övergångarna till raglan genom att sätta 4 märktrådar i övergångarna mellan fram- och bakstycke och ärmar (från 1:a markör till 1:a märktråd= halva bakstycket. Från 1:a till 2:a märktråd = 1:a ärmen, från 2:a till 3:e märktråd = framstycke och från 3:e till 4:e märktråd = 2:a ärmen. De maskorna som återstår och fram till 1:a markör = halva bakstycket).

2) Nu börjar ökningen till raglan och det ökas på varje sida av de 4 märktrådarna.

3) Öka såhär, börja 1 maska innan 1:a märktråden: Gör 1 omslag om höger sticka.

4) Sticka 2 maskor räta (märktråden sitter mellan dessa maskor), gör 1 nytt omslag om höger sticka.

5) Nu är det 1 ökning (omslag) framför märktråden och 1 ökning (omslag) efter märktråden. Upprepa ökningarna vid varje märktråd ( = 8 ökade maskor per varv).

6) På nästa varv stickas omslagen vridet räta (sticka i den bakre maskbågen) så att det inte blir hål.

7) Fortsätt med mönstret och öka till raglan som förklarat.

8) När alla ökningar är färdiga stickas det vidare till det mått som uppges där arbetet ska delas till ärmar och fram- och bakstycke.

9) Nu delas fram/bakstycke och ärmarna, och ärmarna stickas färdiga för sig senare. Sticka till 1:a märktråden (= halva bakstycket).

10) Sätt maskorna mellan 1:a och 2:a märktråden på en tråd (=1:a ärmen).

11) Lägg upp nya maskor under 1:a ärmen.

12) Sticka maskorna mellan 2:a och 3:e märktråden (= framstycket).

13) Sätt maskorna mellan 3:e och 4:e märktråden (= 2:a ärmen) på en tråd.

14) Lägg upp nya maskor under 2:a ärmen (samma antal maskor som under 1:a ärmen).

15) Sticka resten av maskorna på bakstycket (=fram till markören).

16) Nu stickas det runt, följ mönstret för information om eventuella ökningar, minskningar, längd och resår. Om du är osäker på ifall du vill ha tröjan längre eller kortare än vad det står i mönstret? Prova tröjan och använd de mått som du själv önskar (det kan vara en bra idé att fördela maskorna på flera rundstickor när man provar plagget, så att maskorna inte åker av).

17) Nu stickas ärmarna. Sätt tillbaka maskorna från den ena tråden på stickan.

18) Lägg upp nya maskor under ärmen, se bild A, eller plocka upp 1 maska i varje maska under ärmen, se bild B, - se mönster för exakt antal maskor och sätt ett märke. Från detta märke mäts arbetet vidare.

19) Sticka till uppgett mått i mönstret, sätt ett nytt märke i den mittersta nya maskan som lades upp under ärmen. Nu ska det minskas 1 maska på varje sida av den mittersta maskan med märke.

20) Sticka tills det återstår 2 maskor innan mitt-maskan, lyft en maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rät maska, dra den lyfta maskan över maskan som stickades(=1 minskad maska).

21) Sticka mitt-maskan.

22) Sticka 2 maskr räta tillsammans (=1 minskad maska).

Det har nu minskats 1 maska innan märket och 1 maska efter märket (=2 minskade maskor)

23) Följ mönstret och minska det antal maskor som det står och antal cm/varv mellan varje minskning.

24) När båda ärmar är färdiga sys hålen under ärmarna ihop.

När du har avslutat fram- och bakstycke enligt mönster, ska märken och märktrådar tas bort och alla trådar fästas. Nu är tröjan färdig!

Har du ännu inte valt ett mönster med raglan? Under kan du hitta inspiration:

Kommentarer (24)

Fiorina 31.01.2020 - 19:34:

Interessante tutorial. C'è una spiegazione simile per la tecnica bottom - up?

DROPS Design 04.02.2020 - 10:08:

Buongiorno Fiorina. Purtroppo un tutorial simile per la tecnica bottom up non è disponibile. I nostri modelli sono però tutti accompagnati da video che descrivono le varie tecniche usate per realizzarli (lavorazione in tondo, in piano, come cucire le singole parti e così via). Buon lavoro!

Marina 19.01.2020 - 22:09:

Salve, ho lavorato e quasi finito un maglione top down ma ho cambiato idea sullo scollo e vorrei fare un dolcevita piuttosto del semplice girocollo. Come faccio a riprendere le maglie Del collo e fare il collo alto? (la lavorazione dello scollo e’ a coste 2/2 che vorrei mantenere sul dolcevita). Ho già provato a fare il tutto ma si vede uno strano errore da dove riprendo a lavorare (le coste sembrano inclinate o comunque sbagliate). C’è un qualche trucco? Grazie mille, Marina

Laurence 15.01.2020 - 11:03:

Bonjour, Pouvez-vous me dire s'il est possible de se baser sur un modèle "bas en haut" pour tricoter de "haut en bas" ? Merci pour votre réponse

DROPS Design 16.01.2020 - 09:38:

Bonjour Laurence, probablement, il vous suffit peut être d'inverser les explications pour commencer par le nombre de mailles rabattues et augmenter au lieu de diminuer ou vice versa, mais attention au point fantaisie/motif, car tricoté de bas en haut au lieu de haut en bas peut en modifier/altérer le résultat. Votre magasin DROPS saura vous apporter toute aide personnalisée complémentaire, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Solveig Jensen 09.01.2020 - 07:09:

Jeg har lige strikket den første trøje oppefra model moonlight jakke-lign. Synes dig halsudskæringen falder lige lovlig bred - kan jeg rette op bagefter eller starte forfra?

DROPS Design 27.01.2020 - 07:47:

Hei Solveig. Du kan evnt strikke en ny vrangbord helt til slutt, der du felller en del masker slik av vrangborden blir strammere. Eller evnt hekle en rad med kjedemasker på bakstiden ved overgangen mellom vrangborden/bolen, slik at det strammer seg litt. God Fornøyelse!

Mona 06.01.2020 - 14:40:

Finnes det något mønster att sticka oppifrån och ned på alpakka på pinner 2,5 til 3,5?

Manuela Päßler 21.12.2019 - 11:09:

Welche Länge an Stricknadeln nimmt man?

DROPS Design 02.01.2020 - 16:43:

Liebe Frau Päßler, am Anfang beginnt man oft mit 40 cm Stricknadel (oder mit Nadelspiel wenn der Umfang weniger als 40 cm ist), dann können Sie mit einer längeren Nadeln (60 cm oder/und 80 cm) weiter stricken, dh wenn mann nicht genügend Platz für alle Maschen hat, dann kann man eine längere Nadeln benutzen. Viel Spaß beim stricken!

Lucia 28.11.2019 - 08:35:

Scusate volevo scrivere se volessi uno scollo più profondo sul davanti come dovrei fare? grazie

Lucia 28.11.2019 - 08:32:

Se volessi lo scippo più profondo sul davanti come devo fare? grazie

DROPS Design 12.01.2020 - 20:26:

Buonasera Lucia, può scegliere un modello con questa caratteristica nel nostro catalogo oppure rivolgersi al suo rivenditore DROPS di fiducia. Buon lavoro!

Rosamaria Cellerino 21.11.2019 - 22:21:

Grazie per tutte le spiegazioni, le idee che mi regalate!!! Lavoro per i miei nipotini ed i cani!!!Complimenti!!!

Mari 11.11.2019 - 07:37:

Spiegazione molto chiara che mi ha ha dato lo spunto per fare un maglione senza tutorial Per me una grande soddisfazione Grazie !!!!!!

Gry Gerhardt 10.11.2019 - 22:52:

Hei! Strikker Warm Fall Drops 186-35. Lurer på hvordan jeg følger diagrammet A1 og A2 når jeg strikker ovenfra og ned? Begynner jeg på toppen av diagrammet?

DROPS Design 18.11.2019 - 09:54:

Hei Gry. Du begynner nederst på diagrammene. Uansett om det skal strikkes ovenfra og ned eller nedenifra og opp, så starter man et diagram nederst til høyre. God Fornøyelse!

Patrizia 09.11.2019 - 09:50:

Dea, osservando la foto al punto 15, si riescono a contare le maglie, 16 m per il davanti, 16 per il dietro, 8 per ciascuna manica.

Hege 23.10.2019 - 13:21:

Synes denne var veldig god. Besøk meg også gjerne på http://strikkehege.bloggnorge.com/

Anita 23.10.2019 - 09:28:

Hvorfor skal det øke 56 masker når vi kommer til vrangbord på Winter Carnival genser? Da blir jo vrangborden videre enn bolen. Strikkes ovenfra og ned Normalt er jo å øke etter vrangbord

DROPS Design 25.10.2019 - 10:35:

Hei. Det økes for å unngå at vrangborden som skal strikkes, trekker arbeidet sammen. Mvh DROPS Design

Reidun Pettersen 02.10.2019 - 07:43:

Skal strikke olafurgenser i str. M og har økt masker og skal dele inn og da jeg kommer til maskene etter 8. Merke,skal d være 19 masker. Og da vi starter skal d være 18 masker kan dette være riktig?..

DROPS Design 03.10.2019 - 14:48:

Hej Reidun, Skriv dit spørgsmål ind på selve opskriften, skriv hvor du er i opskriften, så er det letter for os at sætte os ind i dit problem :)

Isabelle 28.09.2019 - 17:18:

Bonjour, J'ai testé vos explications pour tester le pull de haut en bas avec des aiguilles circulaires... je m'en sors pas trop mal dirons nous ;) Je souhaiterais faire un pull en fausse côtes anglaises en top down mais je ne trouve pas de modèles sur votre site... Pouvez vous m'aider ? Merci beaucoup

DROPS Design 30.09.2019 - 13:05:

Bonjour Isabelle, vous trouverez ici quelques modèles tricotés en côtes anglaises et de haut en bas, y compris quelques pulls. Bon tricot!

Houdré-Soubielle 09.09.2019 - 18:21:

Comment faire quand il y a une pointe sur le devant et le dos .je ne comprends pas les explications

DROPS Design 10.09.2019 - 10:04:

Bonjour Mme Houdré-Soubielle, la technique peut être différente en fonction du modèle, pouvez-vous poser votre question sur le modèle que vous tricotez? Il sera ainsi plus facile de vous répondre. Bon tricot!

Isabel 27.08.2019 - 11:15:

¿cómo seleccionar trabajos tejidos de abajo hacia arriba? El traductor invierte el orden automáticamente y sólo selecciona labores tejidas de arriba para abajo

DROPS Design 10.11.2019 - 18:04:

Hola Isabel. De momento solo tenemos la etiqueta para seleccionar los modelos realizados de arriba abajo.

FiorellaLibra 31.07.2019 - 14:33:

Non sao

Giselle 13.05.2019 - 04:22:

Dica maravilhosa,eu já havia desistido de tentar.