Little Red Nose Jacket by DROPS Design

Vauvan ja lapsen ylhäältä alas neulottu jakku DROPS Merino Extra Fine -langasta. Työssä on kaarroke ja kirjoneuletta. Koot 12 kuukautta - 12 vuotta.

DROPS Design: Malli me-041-bn
Lankaryhmä B
-----------------------------------------------------------

Koko: 12/18 kk (2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12) v = n.
80/86 (92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152) cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS MERINO EXTRA FINE (kuuluu lankaryhmään B):
200 (200-250-250-250-300-300) g väriä 11, punainen
50 (50-50-50-50-50-50) g väriä 07, vaaleanruskea
50 (50-50-100-100-100-100) g väriä 01, luonnonvalkoinen

-------------------------------------------------------

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan: Hihojen sileään neuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 4 tai käsialan mukaan: Pituus 60 cm tai 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3: Hihojen joustinneuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3: Pituus 60 cm tai 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

VIRKKUUKOUKKU:
DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 3: Neniin.

DROPS NAPPI, Tammi NRO 503: 5 (6-6-6-7-7-8) kpl.

Saat tämän mallin langat alkaen 22.80€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1 ja A.2. Katso halutun koon piirrokset. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

NEULOMISVINKKI (etureunat):
Koko etureuna neulotaan punaisella langalla. Eli neulo molemmat etureunat omalla punaisella kerällään (niillä kerroksilla, joilla punainen ei muuten kuulu mallineuleeseen). Langanvaihdot tehdään etureunan ja kaarrokkeen rajakohdassa (jottei etureunan ulkoreunaan jäisi pääteltäviä langanpäitä). Kun vaihdat väriä, kierrä langat toistensa ympäri, jottei työhön jäisi reikää.

KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI:
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan/lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 84 silmukkaa), miinus etureunat (= 74 silmukkaa) ja jaa loput silmukat kavennusten/lisäysten määrän kanssa (esim. 7) = 10,57. Eli tässä esimerkissä kavennetaan neulomalla vuorotellen n. joka 9. ja joka 10.silmukka ja joka 10. ja joka 11.silmukka yhteen. Lisäykset tehdään 1 langankierrolla vuorotellen n. joka 10. ja joka 11.silmukan jälkeen (seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää). HUOM: Älä tee kavennuksia/lisäyksiä etureunojen kohdalla).

LISÄYSVINKKI (etu- ja takakappaleen sivut):
Lisää merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka näin: Aloita 2 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto, neulo 4 silmukkaa (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), tee 1 langankierto (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset kummankin merkkilangan kohdalla (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka näin: Aloita 3 silmukan päässä merkkilangasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

KOROTUS (takana niskassa):
Mikäli et halua työhön korotusta, jätä tämä katkelma väliin.
Ensimmäinen kerros = oikea puoli. Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 8 (8-8-10-10-12-12) silmukkaa, käännä työ, kiristä lanka ja neulo nurjaa, kunnes toisessa reunassa on jäljellä 8 (8-8-10-10-12-12) silmukkaa, käännä työ, kiristä lanka ja neulo oikeaa kunnes jäljellä on 16 (16-16-18-18-20-20) silmukkaa, käännä työ, kiristä lanka ja neulo nurjaa, kunnes toisessa reunassa on jäljellä 16 (16-16-18-18-20-20) silmukkaa. Jatka neulomista tähän tapaan, eli neulo aina 8 silmukkaa vähemmän ennen kuin käännät työn, kunnes olet kääntynyt kummassakin reunassa vielä 2 kertaa. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo kerroksen silmukat oikein, neulo sitten 1 kerros nurin nurjalta puolelta (etureunojen silmukoilla neulotaan ainaoikeaa).

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). 1 napinläpi = neulo työn nurjan puolen kerroksella etureunan 2. ja 3.silmukka oikein yhteen, tee 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään, kun pääntien reunuksen pituus on 1½-2 cm. Seuraavat 4 (5-5-5-6-6-7) napinläpeä tehdään aina n. 6 (6-6½-7-6½-7-7) cm:n välein.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan ylhäältä alas. Aluksi neulotaan kaarroke, joka jaetaan hihoja ja etu-/takakappaleita varten. Etu-/takakappaleet neulotaan tasona. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 84 (88-92-96-100-108-112) silmukkaa (sisällyttäen 5 reunasilmukkaa kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 3 punaisella langalla. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta, lukuun ottamatta 5 AINAOIKEINNEULOTTUA (lue selitys yllä) reunasilmukkaa kummassakin etureunassa. Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo lopuksi 2 silmukkaa oikein ja 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Neulo 3 cm joustinneuletta tähän tapaan. Muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (lue selitys yllä) ja lopeta neulominen oikean puolen kerroksen jälkeen.

KAARROKE:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 4.
Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta (jatka kummankin etureunan 5 reunasilmukalla ainaoikeaa) ja kavenna tasavälein (neulomalla 2 silmukkaa nurin yhteen) 7 (5-4-1-5-6-10) silmukkaa (lue KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 77 (83-88-95-95-102-102) silmukkaa.
Tee nyt korotus takana niskassa, jotta kaarrokkeesta tulisi takakappaleessa hieman korkeampi. Tämä korotus voidaan myös jättää tekemättä, jolloin pääntiestä tulee edessä ja takana samanlainen. Tee KOROTUS (lue selitys yllä), tai jatka neulomista alla olevan ohjeen mukaisesti.
Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, kunnes jäljellä on 6 silmukkaa (HUOM: Katso halutun koon piirros = 11 (12-11-12-12-13-13) kpl 6 (6-7-7-7-7-7) silmukan mallikertaa), neulo seuraavalla silmukalla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti ja neulo lopuksi 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee lisäykset piirroksen mukaisesti. Lue NEULOMISVINKKI ja TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirrokset A.1 ja A.2 loppuun, työssä on 187 (203-220-239-251-271-271) silmukkaa. Jatka punaisella langalla sileää neuletta, ja neulo kummassakin etureunassa 5 reunasilmukalla ainaoikeaa.
Lisää tasavälein seuraavalla oikean puolen kerroksella 7 (7-10-7-3-0-11) silmukkaa (älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla) = 194 (210-230-246-254-271-282) silmukkaa.
Kun työn pituus keskeltä edestä pääntien reunuksen alareunasta mitattuna on 13 (14-15-16-17-18-19) cm, jaa työ seuraavasti: Neulo 29 (31-34-36-38-40-42) silmukkaa kuten aiemmin (= etukappale), siirrä seuraavat 42 (46-50-54-54-58-60) silmukkaa apulangalle hihaa varten (neulomatta silmukoita), luo apulangan silmukoiden tilalle 6 silmukkaa, neulo 52 (56-62-66-70-75-78) silmukkaa (= takakappale), siirrä seuraavat 42 (46-50-54-54-58-60) silmukkaa apulangalle hihaa varten (neulomatta silmukoita), luo apulangan silmukoiden tilalle 6 silmukkaa ja neulo loput 29 (31-34-36-38-40-42) silmukkaa kuten aiemmin (= etukappale) = 122 (130-142-150-158-167-174) silmukkaa.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Kiinnitä 1 merkkilanka 32 (34-37-39-41-43-45) silmukan päähän kummastakin reunasta (= 58 (62-68-72-76-81-84) silmukkaa merkkilankojen välissä takakappaleessa). KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Jatka sileää neuletta ja neulo kummankin etureunan 5 reunasilmukalla ainaoikeaa. Muista tehdä etureunaan NAPINLÄVET. Kun työn pituus kappaleiden jakokohdasta mitattuna on 3 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset, kun työn pituus kappaleiden jakokohdasta mitattuna on 8 cm = 130 (138-150-158-166-175-182) silmukkaa. Kun työn pituus kappaleiden jakokohdasta mitattuna on 11 (13-16-19-22-25-28) cm, lisää tasavälein seuraavalla oikean puolen kerroksella 14 (14-14-14-14-13-14) silmukkaa (älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla) = 144 (152-164-172-180-188-196) silmukkaa.
Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo lopuksi 2 silmukkaa oikein ja 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Neulo 4 cm joustinneuletta tähän tapaan. Päätä silmukat ainaoikeaa ja joustinneuletta neuloen. Jakun pituus olalta mitattuna on yhteensä n. 34 (37-41-45-49-53-57) cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat silmukat sukkapuikoille nro 4 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 6 silmukasta 1 silmukka = 48 (52-56-60-60-64-66) silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka poimittujen 6 silmukan keskelle (= keskellä hihan alla). KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Neulo punaisella langalla sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun hihan pituus kappaleiden jakokohdasta mitattuna on 1 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI).
Toista tällaiset kavennukset 1½ (2-2-2½-3-3½-3½) cm välein yhteensä 6 (6-8-8-8-8-9) kertaa = 36 (40-40-44-44-48-48) silmukkaa. Kun hihan pituus kappaleiden jakokohdasta mitattuna on 10 (12-17-20-24-27-31) cm, vaihda sukkapuikkoihin nro 3 ja neulo 8 cm (tai haluamasi määrä) joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin).
Lisää seuraavalla kerroksella jokaiseen 2 nurjan silmukan raitaan 1 silmukka = 45 (50-50-55-55-60-60) silmukkaa. Päätä sitten silmukat joustinneuletta neuloen. Hihan pituus kappaleiden jakokohdasta mitattuna on yhteensä n. 18 (20-25-28-32-35-39) cm.
Neulo toinen hiha samoin.

NENÄT:
Virkkaa punaisella langalla ja koukulla nro 3 seuraavasti: Virkkaa 4 ketjusilmukkaa ja 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Virkkaa 1 nenä jokaista porokuviota varten (= 11 (12-11-12-12-13-13 nenää). Solmi kiinni 1 nenä jokaiseen porokuvioon ja päättele langanpäät.

= vaaleanruskea
= punainen
= luonnonvalkoinen
= tee 2 silmukan väliin kuvioraidan pohjavärillä 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää

BROUSSARD Chantal 21.03.2019 - 08:34:

Bonjour, sur ce modèle, est-ce que le diagramme s'applique sur l'envers, ou est-ce uniquement sur les rangs à l'endroit ? merci cordialement

DROPS Design 21.03.2019 kl. 09:59:

Bonjour Mme Broussard, les diagrammes montrent tous les rangs, c'est-à-dire ceux sur l'endroit aussi bien que ceux sur l'envers - voir ici comment lire un diagramme tricot. Bon tricot!

Ina Vreeman 18.02.2019 - 15:56:

Ik kom niet uit met het tel patroon 1e naald moet ik van telpatroon meederen en dan de 2e naald kom ik uit.

DROPS Design 22.02.2019 kl. 14:46:

Dag Ina,

Afhankelijk van de maat die je breit heeft het patroon een herhaling van 6 a 7 steken. Nadat je de boord hebt gebreid heb je 77 (83-88-95-95-102-102) op de naald. Dit aantal steken is inclusief 2 keer 5 biessteken en inclusief A.2 over de stee vlak voor de bies (zie beschrijving in het patroon.) De patronen zijn over een breedte van 6 of 7 steken (ook afhankelijk van je maat; kies telpatroon voor de maat die je breit. Volgens mijn berekening zou je dan goed uit moeten komen. Misschien nog even goed doorlezen en kijken of je het juiste telpatroon hebt.

Marina Kleve 23.01.2019 - 20:55:

Can you tell me how many increases are made in total in the first row of the pattern 12/18 -2. Thx

DROPS Design 24.01.2019 kl. 09:51:

Dear Mrs Kleve, you repeat A.1 a total of 11 times in size 12/18months and 12 times in size 2 years. After first row in A.1 you have increased 2 sts (= 2 Yarn overs) in each A.1, ie 22 sts inc in size 12/18 months and 24 sts inc in size 2 years. Happy knitting!

Lieselotte Hahn 10.01.2019 - 11:49:

1. Beim Probestricken habe ich bemerkt, dass folgendermassen gestrickt werden muesste. :A1- xmal A2 - A1 fuer das Elchmuster. STIMMT das? 2. Zeigt jede Zeile des Strickdiagramms nur die rechten Maschen? Oder 1. ZEILE - rechts, 2. ZEIle links zurueck etc Danke

DROPS Design 10.01.2019 kl. 13:10:

Liebe Frau Hahn, das Diagram A.1 wird mehrmals gestrickt (in der Breite wiederholt) und dann stricken Sie A.2 (= 1 Masche) so daß das Muster gleich auf beiden Seiten wird. Die Hinreihen rechts nach links stricken, die Rückreihen werden links nach rechts gestrickt (= mit A.2 anfangen, dann A.1 links nach rechts lesen/wiederholen). Viel Spaß beim stricken!

Marilisa 26.10.2018 - 18:57:

Sto lavorando a questo bellissimo modello. Al termine dello sprone, quando si devono dividere le maglie, credo ci sia un errore. Anziché “lavorare 29-31-33-35-37-41 “per il primo davanti come indicato, direi di operare come nel secondo davanti “lavorare le 29 (31-34-36-38-40-42) maglie” . Grazie

DROPS Design 26.10.2018 kl. 19:43:

Buonasera Marilisa. Abbiamo corretto il testo. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Marilisa 26.10.2018 - 15:38:

Vorrei aggiungere un commento per un errore che ho riscontrato,ma mi compare questa scritta: “Sorry! You are either a spammer or have made too many comments in a short period of time. Please try again later! “\r\nÈ già la seconda volta e non capisco perché. Come mai?

DROPS Design 26.10.2018 kl. 16:53:

Buongiorno Marilisa, provi ad aspettare un attimo e a riprovare tra un pochino. Probabilmente ha scritto troppi commenti ravvicinati.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS Children 32-9