Little Red Nose Jacket by DROPS Design

Strikket jakke til baby og barn med rundfelling i DROPS Merino Extra Fine. Arbeidet er strikket ovenfra og ned med nordisk mønster. Størrelse 12 mnd – 12 år

DROPS Design: Modell me-041-bn
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------

Størrelse: 12/18 mnd (2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12) år
Størrelsen tilsvarer ca barnets høyde i cm:
80/86 (92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152)
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
200 (200-250-250-250-300-300) g farge 11, rød
50 (50-50-50-50-50-50) g farge 07, lys brun
50 (50-50-100-100-100-100) g farge 01, natur

-------------------------------------------------------

DROPS SETTPINNER NR 4 – til glattstrikk på ermene.
DROPS RUNDPINNE NR 4: lengde på 60 cm eller 80 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 3 – til vrangbord på ermene.
DROPS RUNDPINNE NR 3: lengde på 60 cm eller 80 cm til vrangbord.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

HEKLENÅL:
DROPS HEKLENÅL NR 3: til nesene.

DROPS KNAPP, Eik NR 503: 5 (6-6-6-7-7-8) stk.

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 22.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 22.00 kr /50g

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 og A.2. Velg diagram for din størrelse. Hele mønsteret strikkes i
glattstrikk.

STRIKKETIPS (gjelder stolpene):
Hele stolpen strikkes i rød. Dvs bruk 1 nøste av rød til hver av stolpene der det trengs (dvs på de pinnene der rød ikke er en del av mønsteret).
Trådbytte gjøres mellom stolpe og bærestykke (dette for å unngå trådfeste ytterste på stolpen). Når det byttes tråd tvinnes trådene med hverandre slik at maskene henger sammen.

FELLE-/ØKETIPS:
For å beregne hvor ofte det skal felles/økes på pinnen, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 84 masker), minus stolpene (= 74 masker) og deler de resterende maskene med antall fellinger/økninger som skal gjøres (f.eks 7) = 10,57. Dvs i dette eksempelet felles det ved å strikke vekselvis ca hver 9. og 10.maske og hver 10. og 11.maske sammen, eller det økes etter vekselvis ca hver 10. og 11.maske ved å lage 1 kast (kastet strikkes vridd på neste pinne slik at det ikke blir hull – NB: Det felles/økes ikke over stolpene).

ØKETIPS (gjelder i sidene på bolen):
Det økes 1 maske på hver side av merketråden slik: Start 2 masker før merketråden, lag 1 kast, strikk 4 masker (merketråden sitter midt mellom disse maskene), lag 1 kast (= 2 masker økt). Øk slik ved begge merketrådene (= 4 masker økt). På neste pinne strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.

FELLETIPS (gjelder midt under ermet):
Det felles 1 maske på hver side av merketråden slik: Start 3 masker før merketråden, strikk 2 rett sammen, 2 rett (merketråden sitter mellom disse maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 2 masker felt).

FORHØYNING (bak i nakken):
Hopp over dette avsnittet dersom det ikke ønskes forhøyning.
Første pinne strikkes fra retten. Strikk rett til det gjenstår 8 (8-8-10-10-12-12) masker på pinnen, snu, stram tråden og strikk vrang til det gjenstår 8 (8-8-10-10-12-12) masker i den andre siden, snu, stram tråden og strikk rett til det gjenstår 16 (16-16-18-18-20-20) masker, snu, stram tråden og strikk vrang til det gjenstår 16 (16-16-18-18-20-20) masker i den andre siden. Fortsett med å strikke over 8 masker mindre for hver gang det snus 2 ganger til i hver side, snu, stram tråden og strikk rett ut pinnen, strikk deretter 1 pinne vrang fra vrangen (stolpene strikkes i rille).

KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre stolpe (når plagget has på). 1 knapphull = start fra vrangen og strikk 2. og 3.maske fra kanten rett sammen, lag 1 kast. På neste pinne strikkes kastet rett slik at det blir hull.
Første knapphull felles etter 1½-2 cm på halskanten, deretter felles de neste 4 (5-5-5-6-6-7) knapphullene på ca hver 6. (6.-6½.-7.-6½.-7.-7.)cm.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes ovenfra og ned. Det strikkes først et bærestykke som deles til ermer og bol. Bolen fortsetter frem og tilbake. Ermene strikkes rundt på settpinner.

HALSKANT:
Legg opp 84 (88-92-96-100-108-112) masker (inkludert 5 stolpemasker i hver side mot midt foran) på rundpinne 3 med rød. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen med 5 stolpemasker RILLE – les forklaring over, i hver side av arbeidet. Neste pinne strikkes slik fra retten: 5 stolpemasker rille, * 2 rett, 2 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 7 masker, avslutt med 2 rett og 5 stolpemasker rille. Fortsett vrangborden slik i 3 cm – husk KNAPPHULL på høyre stolpe – les forklaring over og avslutt etter 1 pinne fra retten.

BÆRESTYKKE:
Bytt til rundpinne 4.
Strikk 1 pinne vrang fra vrangen med 5 stolpemasker rille i hver side og fell 7 (5-4-1-5-6-10) masker jevnt fordelt – les FELLE-/ØKETIPS (strikk 2 masker vrang sammen = 1 maske felt) = 77 (83-88-95-95-102-102) masker.
Det kan nå strikkes en forhøyning bak i nakken slik at bærestykket blir litt høyere på bakstykket. Denne forhøyningen kan gjerne utelates, da blir halsen lik foran og bak – strikk FORHØYNING – les forklaring over, eller gå direkte videre.
Neste pinne strikkes slik fra retten: 5 stolpemasker rille, strikk mønster etter A.1 til det gjenstår 6 masker på pinnen – NB: Velg diagram for riktig størrelse (= 11 (12-11-12-12-13-13) rapporter à 6 (6-7-7-7-7-7) masker), strikk A.2 over neste maske og avslutt med 5 stolpemasker rille. Fortsett mønsteret slik og øk som vist i diagrammet – les STRIKKETIPS og HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når A.1 og A.2 er strikket ferdig, er det 187 (203-220-239-251-271-271) masker på pinnen. Strikk glattstrikk med 5 stolpemasker rille i hver side videre med rød.
På neste pinne fra retten økes det 7 (7-10-7-3-0-11) masker jevnt fordelt (det økes ikke over stolpene) = 194 (210-230-246-254-271-282) masker.
Når arbeidet måler 13 (14-15-16-17-18-19) cm midt foran (målt uten halskanten), deles arbeidet slik: Strikk 29 (31-34-36-38-40-42) masker som før (= forstykke), sett de neste 42 (46-50-54-54-58-60) maskene på 1 tråd til erme (uten å strikke dem først), legg opp 6 nye masker på pinnen, strikk 52 (56-62-66-70-75-78) masker (= bakstykke), sett de neste 42 (46-50-54-54-58-60) maskene på 1 tråd til erme (uten å strikke dem først), legg opp 6 nye masker på pinnen og strikk de resterende 29 (31-34-36-38-40-42) maskene som før (= forstykke) = 122 (130-142-150-158-167-174) masker.

BOL:
Sett 1 merketråd 32 (34-37-39-41-43-45) masker inn fra hver side (= 58 (62-68-72-76-81-84) masker mellom merketrådene på bakstykket). HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE! Fortsett frem og tilbake med glattstrikk og 5 stolpemasker rille i hver side mot midt foran – husk KNAPPHULL på stolpen. Når arbeidet måler 3 cm fra der bolen ble delt fra ermene, økes det på hver side av begge merketrådene – les ØKETIPS. Gjenta økningen når arbeidet måler 8 cm fra der bolen ble delt fra ermene = 130 (138-150-158-166-175-182) masker. Når arbeidet måler 11 (13-16-19-22-25-28) cm fra der bolen ble delt fra ermene, økes det 14 (14-14-14-14-13-14) masker på neste pinne fra retten (det økes ikke over stolpene) = 144 (152-164-172-180-188-196) masker.
Neste pinne strikkes slik fra retten: 5 stolpemasker rille, * 2 rett, 2 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 7 masker, avslutt med 2 rett og 5 stolpemasker rille. Fortsett vrangborden slik i 4 cm, fell deretter av med rille over rille, rett over rett og vrang over vrang. Hele jakken måler ca 34 (37-41-45-49-53-57) cm, målt fra skulderen.

ERME:
Sett maskene fra den ene tråden på settpinner 4 og strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 6 maskene som ble lagt opp under ermet = 48 (52-56-60-60-64-66) masker. Sett 1 merketråd midt i de 6 maskene (= midt under ermet). HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE! Strikk glattstrikk rundt med rød. Når ermet måler 1 cm fra der ermet ble delt fra bolen, felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS.
Fell slik på hver 1½. (2.-2.-2½.-3.-3½.-3½.)cm totalt 6 (6-8-8-8-8-9) ganger = 36 (40-40-44-44-48-48) masker. Når ermet måler 10 (12-17-20-24-27-31) cm fra der ermet ble delt fra bolen, byttes det til settpinner 3 og strikkes vrangbord rundt (= 2 rett / 2 vrang) i 8 cm eller til ønsket lengde.
På neste omgang økes alle 2 vrang til 3 vrang = 45 (50-50-55-55-60-60) masker. Deretter felles det av med rett over rett og vrang over vrang. Ermet måler totalt ca 18 (20-25-28-32-35-39) cm fra der ermet ble delt fra bolen.
Strikk det andre ermet på samme måte.

NESER:
Hekle med rød på nål 3 slik: Hekle 4 luftmasker og 1 stav i 4.luftmaske fra nålen, klipp og fest tråden. Hekle 1 nese til hvert reinsdyr (= 11 (12-11-12-12-13-13) neser). Knyt nesene fast til hvert av reinsdyrene og fest trådene.

= mellom 2 masker lages det 1 kast med bunnfargen i mønsterstripen, på neste pinne strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull

Carolyn 12.08.2019 - 19:22:

Are you able to do this pattern for 3-6months

DROPS Design 12.08.2019 kl. 20:00:

Dear Carolyn, unfortunstely, we're unabel to re-write the pattern for each customer, but for any personal assistance you can ask to your favourite DROPS store, even by email. Happy knitting!

BROUSSARD Chantal 21.03.2019 - 08:34:

Bonjour, sur ce modèle, est-ce que le diagramme s'applique sur l'envers, ou est-ce uniquement sur les rangs à l'endroit ? merci cordialement

DROPS Design 21.03.2019 kl. 09:59:

Bonjour Mme Broussard, les diagrammes montrent tous les rangs, c'est-à-dire ceux sur l'endroit aussi bien que ceux sur l'envers - voir ici comment lire un diagramme tricot. Bon tricot!

Ina Vreeman 18.02.2019 - 15:56:

Ik kom niet uit met het tel patroon 1e naald moet ik van telpatroon meederen en dan de 2e naald kom ik uit.

DROPS Design 22.02.2019 kl. 14:46:

Dag Ina,

Afhankelijk van de maat die je breit heeft het patroon een herhaling van 6 a 7 steken. Nadat je de boord hebt gebreid heb je 77 (83-88-95-95-102-102) op de naald. Dit aantal steken is inclusief 2 keer 5 biessteken en inclusief A.2 over de stee vlak voor de bies (zie beschrijving in het patroon.) De patronen zijn over een breedte van 6 of 7 steken (ook afhankelijk van je maat; kies telpatroon voor de maat die je breit. Volgens mijn berekening zou je dan goed uit moeten komen. Misschien nog even goed doorlezen en kijken of je het juiste telpatroon hebt.

Marina Kleve 23.01.2019 - 20:55:

Can you tell me how many increases are made in total in the first row of the pattern 12/18 -2. Thx

DROPS Design 24.01.2019 kl. 09:51:

Dear Mrs Kleve, you repeat A.1 a total of 11 times in size 12/18months and 12 times in size 2 years. After first row in A.1 you have increased 2 sts (= 2 Yarn overs) in each A.1, ie 22 sts inc in size 12/18 months and 24 sts inc in size 2 years. Happy knitting!

Lieselotte Hahn 10.01.2019 - 11:49:

1. Beim Probestricken habe ich bemerkt, dass folgendermassen gestrickt werden muesste. :A1- xmal A2 - A1 fuer das Elchmuster. STIMMT das? 2. Zeigt jede Zeile des Strickdiagramms nur die rechten Maschen? Oder 1. ZEILE - rechts, 2. ZEIle links zurueck etc Danke

DROPS Design 10.01.2019 kl. 13:10:

Liebe Frau Hahn, das Diagram A.1 wird mehrmals gestrickt (in der Breite wiederholt) und dann stricken Sie A.2 (= 1 Masche) so daß das Muster gleich auf beiden Seiten wird. Die Hinreihen rechts nach links stricken, die Rückreihen werden links nach rechts gestrickt (= mit A.2 anfangen, dann A.1 links nach rechts lesen/wiederholen). Viel Spaß beim stricken!

Marilisa 26.10.2018 - 18:57:

Sto lavorando a questo bellissimo modello. Al termine dello sprone, quando si devono dividere le maglie, credo ci sia un errore. Anziché “lavorare 29-31-33-35-37-41 “per il primo davanti come indicato, direi di operare come nel secondo davanti “lavorare le 29 (31-34-36-38-40-42) maglie” . Grazie

DROPS Design 26.10.2018 kl. 19:43:

Buonasera Marilisa. Abbiamo corretto il testo. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Marilisa 26.10.2018 - 15:38:

Vorrei aggiungere un commento per un errore che ho riscontrato,ma mi compare questa scritta: “Sorry! You are either a spammer or have made too many comments in a short period of time. Please try again later! “\r\nÈ già la seconda volta e non capisco perché. Come mai?

DROPS Design 26.10.2018 kl. 16:53:

Buongiorno Marilisa, provi ad aspettare un attimo e a riprovare tra un pochino. Probabilmente ha scritto troppi commenti ravvicinati.

Kommentér oppskrift DROPS Children 32-9