Frosty's Christmas Kids by DROPS Design

Stickad tröja med snögubbe till barn storlek 2 – 12 år. Arbetet är stickat i DROPS Air

Tags: jul, tröjor,

DROPS Design: Modell ai-013-bn
Garngrupp C
-----------------------------------------------------------
Storlek: 2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 år
Storlek (höjd i cl): 92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152
Garnåtgång:
DROPS AIR från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
150-150-150-200-200-250 g färg 04, mellangrå
50 g i alla storlekar i färg 01, natur
50 g i alla storlekar i färg 06, svart
En rest färg 13, orange - till näsa
En rest färg 11, påfågelblå - till halsduk

Eller använd:
DROPS NEPAL från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
300-300-300-400-400-500 g färg 0501, grå
50 g i alla storlekar i färg 100, natur
50 g i alla storlekar i färg 8903, svart
En rest färg 2920, orange - till näsa
En rest färg 8905, havsdjupet - till halsduk

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40+60 cm) NR 5,5 – eller de stickor du måste använda för att få 16 maskor och 20 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 + 60 cm) NR 4,5 – till resår.

----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 329kr. Läs mer.

Se diagram A.2 och A.3. Diagram A.3 visar en knut.
Diagram A.2 (snögubbe): Hela diagrammet stickas i slätstickning. Stickas med 3 nystan så att man slipper långa trådsprång på avigsidan. Dvs det stickas med 1 nystan mellangrå Air / grå Nepal på varje sida av tröjan och 1 nystan mönsterfärg mitt på tröjan. OBS: För att slippa hål vid färgbyte måste trådarna tvinnas om varandra.

ÖKNINGSTIPS (ärm):
Börja 1 maska före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 2 rätmaskor (markören sitter i mitten av de 2 maskorna), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

TRÖJA:
Framstycket och bakstycket stickas fram och tillbaka (med eller utan snögubbe på bakstycket) var för sig på rundsticka. Detta görs för att det ska vara lättare att sticka mönster. Ärmarna stickas runt på strumpstickor/kort rundsticka. Sedan sys delarna ihop i yttersta maskan i sidorna. Halskanten stickas runt till slut.

BAKSTYCKE – utan snögubbe:
Lägg upp 52-54-58-60-64-68 maskor på rundsticka 4,5 med mellangrå Air eller grå Nepal. Sticka resår (1 rätmaska, 1 avigmaska) till arbetet mäter 5 cm, byt till rundsticka 5,5 och sedan stickas det slätstickning till arbetet mäter 23-25-27-30-33-35 cm. Nu maskas det av 1 maska i varje sida för ärmhål = 50-52-56-58-62-66 maskor. Sticka till arbetet mäter 33-36-39-43-47-51 cm. Nu maskas de mittersta 16-18-20-22-22-24 maskorna av till hals och varje axel stickas färdig för sig. Fortsätt med slätstickning och maska av 1 maska på nästa varv från halsen = 16-16-17-17-19-20 maskor kvar på axeln. Sticka sedan vidare tills arbetet mäter 34-37-40-44-48-52 cm, sticka 4 varv RÄTSTICKNING (se förklaringen ovan) över alla maskorna, sedan maskas det av LÖST. Arbetet mäter ca 35-38-41-45-49-53 cm från axeln och ner. Sticka den andra axeln på samma sätt.

BAKSTYCKE - med snögubbe
Lägg upp 52-54-58-60-64-68 maskor på rundsticka 4,5 med mellangrå Air eller grå Nepal. Sticka resår (1 rätmaska, 1 avigmaska) till arbetet mäter 5 cm, byt till rundsticka 5,5 och sedan stickas det slätstickning. När arbetet mäter ca 6-7-8-9-10-11 cm stickas det så här från rätsidan: 13-14-16-17-19-21 maskor slätstickning, A.2 (= 26 maskor) - läs MÖNSTER och se ev video, 13-14-16-17-19-21 maskor slätstickning. Fortsätt så till arbetet mäter 23-25-27-30-33-35 cm. Nu maskas det av 1 maska i varje sida för ärmhål = 50-52-56-58-62-66 maskor. Fortsätt med slätstickning och A.2. När A.2 är färdigt fortsätts det med slätstickning i mellangrå Air / grå Nepal till arbetet mäter 33-36-39-43-47-51 cm. Nu maskas de mittersta 16-18-20-22-22-24 maskorna av till hals och varje axel stickas färdig för sig. Fortsätt med slätstickning och maska av 1 maska på nästa varv från halsen = 16-16-17-17-19-20 maskor kvar på axeln. Sticka sedan vidare tills arbetet mäter 34-37-40-44-48-52 cm, sticka 4 varv RÄTSTICKNING (se förklaringen ovan) över alla maskorna, sedan maskas det av LÖST. Arbetet mäter ca 35-38-41-45-49-53 cm från axeln och ner. Sticka den andra axeln på samma sätt

FRAMSTYCKE – med snögubbe
Lägg upp 52-54-58-60-64-68 maskor på rundsticka 4,5 med mellangrå Air eller grå Nepal. Sticka resår (1 rätmaska, 1 avigmaska) till arbetet mäter 5 cm, byt till rundsticka 5,5 och sedan stickas det slätstickning. När arbetet mäter ca 6-7-8-9-10-11 cm stickas det så här från rätsidan:13-14-16-17-19-21 maskor slätstickning, A.2 (= 26 maskor) - läs MÖNSTER och se ev video, 13-14-16-17-19-21 maskor slätstickning. Fortsätt så till arbetet mäter 23-25-27-30-33-35 cm. Nu maskas det av 1 maska i varje sida för ärmhål = 50-52-56-58-62-66 maskor. Fortsätt med slätstickning och A.2, när A.2 är färdigt fortsätts det med slätstickning och mellangrå Air / grå Nepal till arbetet mäter 31-34-37-40-43-47 cm. Nu sätts de mittersta 10-12-14-16-16-18 maskorna på 1 tråd till hals och varje axel stickas färdig för sig. Maska av till hals i början av varje varv från halsen så här: 2 maskor 1 gång och 1 maska 2 ggr = 16-16-17-17-19-20 maskor kvar på axeln. Sticka sedan vidare tills arbetet mäter 34-37-40-44-48-52 cm, sticka 4 varv rätstickning över alla maskorna, sedan maskas det av LÖST. Arbetet mäter ca 35-38-41-45-49-53 cm från axeln och ner. Sticka den andra axeln på samma sätt.

ÄRM:
Lägg upp 28-28-30-30-32-32 maskor på strumpstickor 4,5 med mellangrå Air eller grå Nepal. Sätt 1 markör i början av varvet = mitt under ärmen. Sticka resår (1 rätmaska, 1 avigmaska) till arbetet mäter 4 cm, byt till strumpstickor 5,5 och sedan stickas det slätstickning, byt ev till rundsticka när det är tillräckligt med maskor. När arbetet mäter 6 cm ökas det 2 maskor mitt under ärmen – läs ÖKNINGSTIPS. Öka så med 4-4-4-4-4-4 cm mellanrum totalt 5-7-7-9-10-11 ggr = 38-42-44-48-52-54 maskor. När arbetet mäter 27-32-36-40-44-48 cm maskas det av LÖST. Sticka en ärm till på samma sätt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna innanför avmaskningskanten.
Sy ihop framstycket och bakstycket i yttersta maskan. Sy i ärmarna.

HALSKANT:
Sticka upp från rätsidan ca 58 till 68 maskor (maskantalet måste vara delbart med 2) runt halsen (inklusive maskorna på tråden fram) på kort rundsticka 4,5 med mellangrå Air eller grå Nepal. Sticka resår (1 rätmaska, 1 avigmaska) till arbetet mäter 4 cm. Maska av LÖST med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor - se till att avmaskningskanten inte stramar.

NÄSA:
Lägg upp 8 maskor med 2 trådar orange Air eller Nepal på sticka 5,5 (låt det vara kvar ca 30 cm med tråd, dessa används till fyllning efteråt). Sedan stickas det med 1 tråd. Sticka 1 varv avigt. Nästa varv stickas så här: 1 rätmaska, 2 maskor räta tillsammans, 5 rätmaskor = 7 maskor. Sticka 1 varv avigt. Sticka 3 rätmaskor, 2 maskor räta tillsammans, 2 rätmaskor = 6 maskor. Sticka 1 varv avigt. Sticka 1 rätmaska, 2 maskor räta tillsammans, 3 rätmaskor = 5 maskor. Klipp av tråden (låt det vara kvar ca 30 cm på trådänden, denna används till monteringen), drag den genom de resterande maskorna. Sy ihop i sidan och lägg in de långa trådarna från uppläggningen i näsan som fyllning. Sy fast näsan mitt på snögubbens huvud.

HALSDUK:
Lägg upp 62 maskor på sticka 5,5 med påfågelblå Air eller havsdjupet Nepal. Sticka 2 varv slätstickning. Maska av. Drag halsduken genom tröjan vid halsen på snögubben och upp på rätsidan på den andra sidan av halsen. Knyt ihop halsduken med en dubbelknut på framsidan.

SNÖ, KNAPPAR och ÖGON:
Gör 12 knutar med natur Air eller Nepal till snö och 5 knutar med en rest svart Air eller Nepal till knappar och ögon så här: 1 knut: Klipp 1 tråd på ca 40 cm. gör 4 knutar runt en sticka 5,5 - se diagram A.3 (dvs gör 3 LÖSA knutar, gör 1 knut till och dra åt tråden på denna knut = 1 knut). Lägg ut knutarna över framstycket på tröjan, drag trådändarna på varje sida av en maska på tröjan och knyt på avigsidan - se foto.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 08.11.2017
Ny garnmängd
DROPS NEPAL från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
300-300-300-400-400-500 g färg 0501, grå

Diagram

= natur Air / natur Nepal
= mellangrå Air / grå Nepal
= svart Air / svart Nepal
= enkel knut

Kommentarer (10)

Skriv din kommentar här!

Martina 02.12.2018 - 00:22:

Nel diagramma A2 ( non il nodo del diagramma A3 per la neve)il pallino nero indica il nodo singolo . Non ho capito come si realizza

DROPS Design 02.12.2018 kl. 14:49:

Buongiorno Martina. Nel diagramma A.2 il quadrato con il tondino nero all’interno indica quale colore deve usare quando lavora quella maglia. Non ci sono nodi in questo diagramma. I nodi sono solo nel diagramma A3 e servono per la neve, i bottoni e gli occhi. Il video sotto può esserle di aiuto. Buon lavoro!

Addy 15.11.2018 - 18:05:

Hi there. The numbers don’t appear to be correct for the front neck shaping. I’m doing the 3-4 size and pattern says k17, centre 10 stitches on hold. So 17 stitches for shoulder. But this only adds up to 44 stitches when there are 54. How many should there be on hold? Thank you

DROPS Design 16.11.2018 kl. 08:58:

Dear Addy, in the size 3/4 years, there are 52 sts on needle, yo slip the middle 12 sts on a thread for neck as follows: work the first 20 sts as before (1st shoulder), knit the next 12 sts and slip them on a thread/st holder, work the last 20 sts for 2nd shoulder. Turn and continue now over the sts from this shoulder binding off sts at the beg of every row starting from neck 2 sts 1 time and 1 stitch 2 times = 17 sts remain for the shoulder. Now slip the stitches from first shoulder back onto needles and continue the same way casting off the sts at the beg of row from neck. Happy knitting!

Elisabeth 14.11.2018 - 18:59:

Y a t'il un inconvénient sur ce modèle, à inverser l'ordre de réalisation des manches en relevant les mailles autour de l’emmanchure pour terminer avec les poignets, après diminutions? Merci de votre réponse.

DROPS Design 15.11.2018 kl. 08:37:

Bonjour Elisabeth, effectivement, vous pouvez à priori tricoter les manches de haut en bas en les relevant le long des emmanchures et en diminuant au lieu d'augmenter. Bon tricot!

Sandi 07.10.2018 - 12:48:

Hi I can I knit the sleeves flat? Not too keen on using double pointed needles Thanks

DROPS Design 07.10.2018 kl. 23:00:

Dear Sandi, yes, you can easily convert the sleeves pattern, to one that is knitted flat (back and forth). Add two edge stitch to the stitch count for the seams, and do the increases that is written to both sides of the mid under sleevs, at the beginninga nd end of the rows. Happy Knitting!

Samantha 06.10.2018 - 18:15:

Qual è il nodo singolo? Nel diagramma a2 non riesco a capere cos'è il nodo singolo e dove applicarlo. Per favore potreste aiutarmi???

DROPS Design 06.10.2018 kl. 21:04:

Buonasera Samantha. Trova i nodi nel diagramma A.3 e servono per la neve, i bottoni e gli occhi. Le alleghiamo un video che può aiutarla. Buon lavoro!

Debra 29.12.2017 - 14:59:

It says"work back until it measures 17 inches (size 7/8) now cast off the middle 22 sts for neck and shoulders are finished separately. Now continue in stocking stitch decrease 1 st at neck edge 17 sts remain for shoulder. Continue till work measures 17 inches" The measurements seem to be a little off.

DROPS Design 02.01.2018 kl. 10:06:

Dear Debra, you first work until 44 cm (= 17.32 inches) then piece measures 45 cm (= 17.72 inches). Happy knitting!

Monica 03.12.2017 - 19:20:

Ich hatte die Wolle (Nepal) passend zum KAL-Beginn bestellt. Da war der Verbrauch noch ganz anders angegeben. Dieser wurde nun korrigiert - und ich hab zu wenig graue Nepal da :( Sehr ärgerlich! Nächstes Mal bitte vor KAL-Beginn ausgiebig testen, danke.

V Thorpe 16.11.2017 - 12:43:

Been trying to buy wool for this jumper for several days, wool warehouse and Purple sheep have no supplies. Very disappointed, difficult to explain to grandchid that promised umer may not be made. After colours were chosen. Is there likely to be a supply of this yarn available soon?

DROPS Design 16.11.2017 kl. 13:27:

Dear Mrs V Thorpe, you can have a look there there may be some Air in some of the stores shipping to your country. Air will be then soon back in stock, or see alternatives suggested. Happy knitting!

Merje 10.11.2017 - 10:15:

Mulle tundub, et lumememmeta seljaosal on jäänud puudu mõõtude osa enne käeaugu kahandust.

Elizabeth Higuera 06.11.2017 - 19:06:

I think the "size in inches" at the top of the materials box is wrong. these look like adult numbers. Very cute pattern!

DROPS Design 09.11.2017 kl. 08:25:

Dear Elizabeth, thanks for your feedback, measurements have been adjusted. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS Children 30-28