Frosty's Christmas Kids by DROPS Design

Strikket bluse med snemand til børn i størrelse 2 – 12 år. Arbejdet er strikket i DROPS Air

Tags: bluser, jul,

DROPS Design: Model ai-013-bn
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 år
Størrelse (højde i cm): 92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152
Materialer:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
150-150-150-200-200-250 g farve 04, mellemgrå
50 g i alle størrelser i farve 01, natur
50 g i alle størrelser i farve 06, sort
En rest farve 13, orange - til næse
En rest farve 11, påfugleblå - til halstørklæde

Eller brug:
DROPS NEPAL fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
300-300-300-400-400-500 g farve 0501, grå
50 g i alle størrelser i farve 100, natur
50 g i alle størrelser i farve 8903, sort
En rest farve 2920, orange - til næse
En rest farve 8905, havdybet - til halstørklæde

DROPS STRØMPEPINDE og RUNDPINDE (40+60 cm) nr 5,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 16 masker og 20 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 + 60 cm) nr 4,5 – til rib.

----------------------------------------------------------

fra 35.95 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 35.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 35.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 315kr. Læs mere.

Se diagram A.2 og A.3. Diagram A.3 viser en knude.
Diagram A.2 (snemand): Hele diagrammet strikkes i glatstrik. Der strikkes med 3 nøgler så man slipper lange tråde på vrangen. Dvs der stikkes med 1 nøgle mellemgrå Air / grå Nepal på hver side af blusen og 1 nøgle mønsterfarve midt på blusen. OBS: For at undgå hul ved farveskift skal trådene snos om hinanden.

UDTAGNINGSTIPS (ærme):
Start 1 maske før mærketråden, slå om, strik 2 ret (mærketråden sidder i midten af de 2 masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

BLUSE:
Forstykket og bagstykket strikkes frem og tilbage (med eller uden snemand på bagstykket) hver for sig på rundpind. Dette gøres for at det skal være lettere at strikke mønster. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind. Derefter sys delene sammen i yderste maske i siderne. Halskanten strikkes rundt til sidst.

BAGSTYKKE – uden snemand:
Slå 52-54-58-60-64-68 masker op på rundpind 4,5 med mellemgrå Air eller grå Nepal. Strik rib (1 ret, 1 vrang) til arbejdet måler 5 cm, skift til rundpind 5,5 og strik glatstrik til arbejdet måler 23-25-27-30-33-35 cm. Nu lukkes der 1 maske af i hver side til ærmegab = 50-52-56-58-62-66 masker. Strik til arbejdet måler 33-36-39-43-47-51 cm. Nu lukkes de midterste 16-18-20-22-22-24 masker af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Fortsæt i glatstrik og luk 1 maske af på næste pind fra halsen = 16-16-17-17-19-20 masker tilbage på skulderen. Strik videre til arbejdet måler 34-37-40-44-48-52 cm, strik 4 p retstrik (se forklaring over) over alle masker, luk derefter LØST af. Arbejdet måler ca 35-38-41-45-49-53 cm fra skulderen og ned. Strik den anden skulder på samme måde.

BAGSTYKKE - med snemand
Slå 52-54-58-60-64-68 masker op på rundpinde 4,5 med mellemgrå Air eller grå Nepal. Strik rib (1 ret, 1 vrang) til arbejdet måler 5 cm, skift til rundpind 5,5 og strik glatstrik. Når arbejdet måler ca 6-7-8-9-10-11 cm strikkes der således fra retsiden: 13-14-16-17-19-21 masker glatstrik, A.2 (= 26 masker) - læs MØNSTER, 13-14-16-17-19-21 masker glatstrik. Fortsæt således til arbejdet måler 23-25-27-30-33-35 cm. Nu lukkes der 1 maske af i hver side til ærmegab = 50-52-56-58-62-66 masker. Fortsæt i glatstrik og A.2. Når A.2 er færdig fortsættes der i glatstrik i mellemgrå Air / grå Nepal til arbejdet måler 33-36-39-43-47-51 cm. Nu lukkes de midterste 16-18-20-22-22-24 masker af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Fortsæt i glatstrik og luk 1 maske af på næste pind fra halsen = 16-16-17-17-19-20 masker tilbage på skulderen. Strik videre til arbejdet måler 34-37-40-44-48-52 cm, strik 4 p retstrik (se forklaring over) over alle masker, luk derefter LØST af. Arbejdet måler ca 35-38-41-45-49-53 cm fra skulderen og ned. Strik den anden skulder på samme måde

FORSTYKKE – med snemand
Slå 52-54-58-60-64-68 masker op på rundpind 4,5 med mellemgrå Air eller grå Nepal. Strik rib (1 ret, 1 vrang) til arbejdet måler 5 cm, skift til rundpind 5,5 og strik glatstrik. Når arbejdet måler ca 6-7-8-9-10-11 cm strikkes der således fra retsiden:13-14-16-17-19-21 masker glatstrik, A.2 (= 26 masker) - læs MØNSTER, 13-14-16-17-19-21 masker glatstrik. Fortsæt således til arbejdet måler 23-25-27-30-33-35 cm. Nu lukkes der 1 maske af i hver side til ærmegab = 50-52-56-58-62-66 masker. Fortsæt i glatstrik og A.2, når A.2 er færdig fortsættes der i glatstrik og mellemgrå Air / grå Nepal til arbejdet måler 31-34-37-40-43-47 cm. Nu sættes de midterste 10-12-14-16-16-18 masker på 1 tråd til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Luk af til hals i begyndelsen af hver pind fra halsen således: 2 masker 1 gang og 1 maske 2 gange = 16-16-17-17-19-20 masker tilbage på skulderen. Strik videre til arbejdet måler 34-37-40-44-48-52 cm, strik 4 p retstrik over alle masker, derefter lukkes der LØST af. Arbejdet måler ca 35-38-41-45-49-53 cm fra skulderen og ned. Strik den anden skulder på samme måde.

ÆRME:
Slå 28-28-30-30-32-32 masker op på strømpepinde 4,5 med mellemgrå Air eller grå Nepal. Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen = midt under ærmet. Strik rib (1 ret, 1 vrang) til arbejdet måler 4 cm, skift til strømpepinde 5,5 og strik glatstrik, skift eventuelt til rundpind når der er nok masker. Når arbejdet måler 6 cm tages der 2 masker ud midt under ærmet – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver 4.-4.-4.-4.-4.-4.cm totalt 5-7-7-9-10-11 gange = 38-42-44-48-52-54 masker. Når arbejdet måler 27-32-36-40-44-48 cm lukkes der LØST af. Strik et ærme til på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene indenfor aflukningskanten.
Sy forstykket og bagstykket sammen i yderste maske. Sy ærmerne i.

HALSKANT:
Strik ca 58 til 68 masker op fra retsiden (maskeantallet skal være delbart med 2) rundt i halsen (inklusiv maskerne fra tråden foran) på lille rundpind 4,5 med mellemgrå Air eller grå Nepal. Strik rib (1 ret, 1 vrang) til arbejdet måler 4 cm. Luk LØST af med ret over ret og vrang over vrang – sørg for at aflukningskanten ikke strammer.

NÆSE:
Slå 8 masker op med 2 tråde orange Air eller Nepal på pinde 5,5 (lad ca 30 cm tråd være, den bruges til fyld bagefter). Fortsæt med 1 tråd. Strik 1 pind vrang. Næste pind strikkes således: 1 ret, 2 ret sammen, 5 ret = 7 masker. Strik 1 pind vrang. Strik 3 ret, 2 ret sammen 2 ret = 6 masker. Strik 1 pind vrang. Strik 1 ret, 2 ret sammen, 3 ret = 5 masker. Klip tråden (lad ca 30 cm være af tråden, den skal bruges til montering), træk den gennem de resterende masker. Sy sammen i siden og læg den lange tråd fra starten ind i næsen som fyld. Sy næsen fast midt på hovedet af snemanden på forstykket.

HALSTØRKLÆDE:
Slå 62 masker op på pind 5,5 med påfugleblå Air eller havdybet Nepal. Strik 2 pinde glatstrik. Luk af. Træk halstørklædet gennem blusen ved halsen på snemanden og ud på retsiden på den anden side af halsen. Bind halstørklædet sammen med en dobbeltknude på forsiden af forstykket.

SNE, KNAPPER OG ØJNE:
Lav 12 knuder med natur Air eller Nepal til sne og 5 knuder med en rest sort Air eller Nepal til knapper og øjne således: 1 knude: Klip 1 tråd på ca 40 cm. Lav 4 knuder rundt om en pind 5,5 - se diagram A.3 (dvs lav 3 LØSE knuder, lav 1 knude til og stam tråden på denne knude = 1 knude). Læg knuderne på forstykket på blusen, træk trådenderne på hver side af en maske på blusen og bind på vrangen - se foto.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Nyt garnforbrug
DROPS NEPAL fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
300-300-300-400-400-500 g farve 0501, grå
Opdateret online: 08.11.2017

Diagram

= natur Air / natur Nepal
= mellemgrå Air / grå Nepal
= sort Air / sort Nepal
= enkel knude

Kommentarer (5)

Skriv din kommentar her!

Debra 29.12.2017 - 14:59:

It says"work back until it measures 17 inches (size 7/8) now cast off the middle 22 sts for neck and shoulders are finished separately. Now continue in stocking stitch decrease 1 st at neck edge 17 sts remain for shoulder. Continue till work measures 17 inches" The measurements seem to be a little off.

DROPS Design 02.01.2018 kl. 10:06:

Dear Debra, you first work until 44 cm (= 17.32 inches) then piece measures 45 cm (= 17.72 inches). Happy knitting!

Monica 03.12.2017 - 19:20:

Ich hatte die Wolle (Nepal) passend zum KAL-Beginn bestellt. Da war der Verbrauch noch ganz anders angegeben. Dieser wurde nun korrigiert - und ich hab zu wenig graue Nepal da :( Sehr ärgerlich! Nächstes Mal bitte vor KAL-Beginn ausgiebig testen, danke.

V Thorpe 16.11.2017 - 12:43:

Been trying to buy wool for this jumper for several days, wool warehouse and Purple sheep have no supplies. Very disappointed, difficult to explain to grandchid that promised umer may not be made. After colours were chosen. Is there likely to be a supply of this yarn available soon?

DROPS Design 16.11.2017 kl. 13:27:

Dear Mrs V Thorpe, you can have a look there there may be some Air in some of the stores shipping to your country. Air will be then soon back in stock, or see alternatives suggested. Happy knitting!

Merje 10.11.2017 - 10:15:

Mulle tundub, et lumememmeta seljaosal on jäänud puudu mõõtude osa enne käeaugu kahandust.

Elizabeth Higuera 06.11.2017 - 19:06:

I think the "size in inches" at the top of the materials box is wrong. these look like adult numbers. Very cute pattern!

DROPS Design 09.11.2017 kl. 08:25:

Dear Elizabeth, thanks for your feedback, measurements have been adjusted. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS Children 30-28