DROPS Extra / 0-1245

Touch of Gold by DROPS Design

DROPS Påske: Strikkede og filtede DROPS vanter til damer og herrer i ”Alaska” med nordisk mønster

DROPS Design: Model nr x-413
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
Størrelse: Dame (Herre): S/M - M/L - L/XL (S/M - L/XL)
Hel længde før filtning: 38-40-44 (44-46) cm.
Hel længde efter filtning: 28-30-33 (33-35) cm.
Længde fra tommelfinger hul før filtning: 17-17-19 (19-20) cm.
Længde fra tommelfinger hul efter filtning: 11-11-12 (12-13) cm.
Materialer:
DROPS ALASKA fra Garnstudio
150 g i alle str i f.nr 58, sennep
50 g i alle str i f.nr 02, natur
50 g i alle str i f.nr 03, lys grå

OBS: Hvis vanterne strikkes ensfarvet vil der gå 200 g i alle str i Alaska.

DROPS STRØMPEP nr 5,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 16 m x 20 p glatstrik på 10 x 10 cm før filtning.
TILBEHØR: 2 sikkerhedsnåle til filtning.
----------------------------------------------------------

DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 12.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 12.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 64.75kr. Læs mere.
MØNSTER:
Se diag A.1 (vælg diag for rigtig str: 22-22-24-(24-24)m). Mønsteret strikkes i glatstrik.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ud ved at strikke 2 m i samme m.
----------------------------------------------------------

VANTER:
Arb strikkes rundt på strømpep med Alaska. Slå 52-52-56 (56-56) m op på strømpep 5,5 med lys grå. Hele vanten strikkes i glatstrik - HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 5-6-7 (7-8) cm strikkes der MØNSTER - se forkl over, rundt efter A.1 - Samtidig med at der tages 8 m ind jævnt fordelt på 5.p i diag (tag ind ved at strikke 2 m ret sammen) = 44-44-48 (48-48) m. Når diag er strikket færdig i højden fortsættes der med sennep til færdigt mål - Samtidig med at der på første omg tages 6-6-8 (8-6) m ind jævnt fordelt = 38-38-40 (40-42) m. Når arb måler 15-16-17 (17-18) cm sættes der 1 mærke i den 19.-19.-20. (20.-21.) m på omg (= markering til tommelfinger). Videre tages der 1 m ud på hver side af m med mærketråd, gentag udtagningen på ydersiden af de nye m på hver 2.omg 3-3-4 (4-4) gange til - læs UDTAGNINGSTIPS = 46-46-50 (50-52) m. Efter sidste udtagning sættes de nye m + m med mærke + 1 m på hver side af disse m på en tråd til tommelfinger = 11-11-13 (13-13) tommelf-m. Slå 3 m op bag tommelf-m = 38-38-40 (40-42) m. Arb måler ca 21-23-25 (25-26) cm. Fortsæt med glatstrik rundt over disse m. Når arb måler 36-38-42 (42-44) cm strikkes alle m sammen 2 og 2 = 19-19-20 (20-21) m. Når arb måler 38-40-44 (44-46) cm strikkes alle m sammen 2 og 2 en gang til (der hvor m-ant ikke går op strikkes sidste m ret) = 10-10-10 (10-11) m tilbage på p. Klip tråden og træk den gennem de resterende m, træk sammen og hæft godt.

TOMMELFINGER:
Sæt de 11-11-13 (13-13) tommelf-m på strømpep 5,5 og saml 5 m op i de 3 nye m fra hånden = 16-16-18 (18-18) m. Strik rundt på strømpep med glatstrik. Når tommelf måler ca 6-6-6½ (6½-7) cm fra tommelfingerhullet tages der 4-4-6 (6-6) m ind jævnt fordelt (tag ind ved at strikke 2 m ret sammen) = 12 m. Strik 2 omg. På næste omg tages der 4 m ind jævnt fordelt = 8 m. Når arb måler 8½-8½-9 (9-9½) cm strikkes alle m sammen 2 og 2 = 4 m. Klip tråden og træk den gennem de resterende m, træk sammen og hæft godt.

Strik en vante til på samme måde.

FILTNING:
For at tommelfingeren ikke skal filte sig sammen vendes vanten og der lægges en lille plasticpose om tommelfingeren. Sæt den fast med en sikkerhedsnål - OBS: Sæt nålen fast lodret ned mod spidsen af tommelfingeren så den bliver let at tage ud efter filtning. Vend vanten tilbage så den filtes med retsiden ud.
Læg derefter vanterne i vaskemaskinen med et vaskemiddel uden enzymer og optiske blegemiddel. Vask på 40 grader med almindelig centrifugering og uden forvask. Efter vask formes vanterne til rigtig mål mens de stadigvæk er våde. Senere vaskes vanterne på almindeligt uldprogram.

= indtagningspinde

Kommentarer (6)

Skriv din kommentar her!

Marie Nilsson 29.11.2018 - 19:58:

X-413 modell vantar i Alaska garn Det står i mönstret att man skall avmaska vid 36cm på stolek S/M stämmer det?

DROPS Design 30.11.2018 kl. 14:27:

Hei Marie. Når arbeidet måler 36 cm skal du strikke 2 og 2 masker sammen, når arbeidet måler 38 cm feller du av. God fornøyelse.

Marie-Andrée Benoit 26.09.2018 - 21:45:

Bonjour,\r\nC\'est pour les moufles Touch of Gold. Pour faire le pouce, c\'est écrit \"Augmenter ensuite une maille de chaque coté de la maille avec le marqueur, répéter ces augmentations de part et d\'autres des augmentations encore 4fois tous les 2 tours.

DROPS Design 27.09.2018 kl. 08:25:

Bonjour Mme Benoît, cette vidéo montre comment tricoter le pouce d'une moufle - suivez bien les indications du modèle avec le nombre d'augmentations etc. à faire, la vidéo montre juste la technique. Bon tricot!

Debbie 06.12.2017 - 04:05:

I cannot figure out how to do the thumb gusset even with the help of the two videos that are available. Can you help me with this. I just need clearer instructions on where to increase in each row.

DROPS Design 06.12.2017 kl. 09:41:

Dear Debbie, you increase first on each side of st with marker: inc, st with marker, inc. On next inc row, increase on either side of these 3 sts: inc, K1, st with marker, K1, inc, then on next increase row work: inc, K2, st with marker, K2, inc, repeat these inc until there will be 11-13 sts (see size) for thumb, ie last increase will be: inc, K4-5, st with marker, K4-5, inc = 11-13 sts for thumb. Happy knitting!

Maria Moreira 10.12.2016 - 19:50:

Boa tarde Venho pedir ajuda do seguinte; há possibilidade de obter um vídeo de como apanhar malhas caídas no ponto inglês. Obrigada Maria

DROPS Design 12.12.2016 kl. 12:05:

Bom dia, Esteja atenta aos próximos vídeos. Pode ser que haja algum que ensine a apanhar malhas caídas no ponto inglês. Bom tricô!

Maria Moreira 10.12.2016 - 19:48:

Boa tarde Venha pedir ajuda do seguinte; há possibilidade de obter um vídeo de como apanhar malhas caídas no ponto inglês. Obrigada Maria

DROPS Design 12.12.2016 kl. 12:04:

Bom dia, Esteja atenta aos próximos vídeos. Pode ser que haja algum que ensine a apanhar malhas caídas no ponto inglês. Bom tricô!

Selam 11.03.2016 - 23:27:

If i were to use big merino as alternstive yarn could it be felted?

DROPS Design 12.03.2016 kl. 17:30:

Dear Selam, Big Merino is superwash treated, so that it cannot be used as an alternative for a felted pattern - Read more about felting here. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1245