DROPS Extra / 0-1245

Touch of Gold by DROPS Design

DROPS Påske: Strikkede og tovede DROPS votter til dame og herre i ”Alaska” med nordisk mønster

DROPS Design: Modell nr x-413
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
Størrelse: Dame (Herre): S/M - M/L - L/XL (S/M - L/XL)
Hel lengde før toving: 38-40-44 (44-46) cm.
Hel lengde etter toving: 28-30-33 (33-35) cm.
Lengde fra tommelgropen før toving: 17-17-19 (19-20) cm.
Lengde fra tommelgropen etter toving: 11-11-12 (12-13) cm.
Materialer:
DROPS ALASKA fra Garnstudio
150 g i alle str i f.nr 58, sennep
50 g i alle str i f.nr 02, natur
50 g i alle str i f.nr 03, lys grå

NB: Dersom vottene strikkes ensfarget vil det gå med 200 g i alle str i Alaska.

DROPS SETTP NR 5,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 16 m x 20 p glstrikk på 10 x 10 cm før toving.
TILBEHØR: 2 stk sikkerhetsnåler til toving.
----------------------------------------------------------

fra 17.50 kr /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 17.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 17.50 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 87.5kr. Les mer.
MØNSTER:
Se diag A.1 (velg diag for riktig str: 22-22-24 (24-24) m)). Mønsteret strikkes i glstrikk.

ØKETIPS:
Det økes 1 m ved å strikke 2 m i samme m.
----------------------------------------------------------

VOTT:
Arb strikkes rundt på settp med Alaska. Legg opp 52-52-56 (56-56) m på settp 5,5 med lys grå. Hele votten strikkes i glstrikk - HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 5-6-7 (7-8) cm strikkes det MØNSTER - se forkl over, rundt etter A.1 - SAMTIDIG som det felles 8 m jevnt fordelt på 5.p i diag (fell ved å strikke 2 m rett sammen) = 44-44-48 (48-48) m. Når diag er strikket ferdig i høyden fortsettes det med sennep til ferdig mål - SAMTIDIG som det på første omg felles 6-6-8 (8-6) m jevnt fordelt = 38-38-40 (40-42) m. Når arb måler 15-16-17 (17-18) cm settes det 1 merke i den 19.-19.-20. (20.-21.) m på omg (= markering til tommel). Videre økes det 1 m på hver side av m med merketråd, gjenta økningen på utsiden av de økte m på hver 2.omg 3-3-4 (4-4) ganger til - LES ØKETIPS = 46-46-50 (50-52) m. Etter siste økning settes de økte m + m med merke + 1 m på hver side av disse m på en tråd til tommel = 11-11-13 (13-13) tommel-m. Legg opp 3 m bak tommel-m = 38-38-40 (40-42) m. Arb måler ca 21-23-25 (25-26) cm. Fortsett med glstrikk rundt over disse m. Når arb måler 36-38-42 (42-44) cm strikkes alle m sammen 2 og 2 = 19-19-20 (20-21) m. Når arb måler 38-40-44 (44-46) cm strikkes alle m sammen 2 og 2 en gang til (der m-ant ikke går opp strikkes siste m rett) = 10-10-10 (10-11) m tilbake på p. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

TOMMEL:
Sett de 11-11-13 (13-13) tommel-m på settp 5,5 og plukk opp 5 m i de 3 økte m fra hånden = 16-16-18 (18-18) m. Strikk rundt på settp med glstrikk. Når tommelen måler ca 6-6-6½ (6½-7) cm fra tommelgropen felles det 4-4-6 (6-6) m jevnt fordelt (fell ved å strikke 2 m rett sammen) = 12 m. Strikk 2 omg. På neste omg felles det 4 m jevnt fordelt = 8 m. Når arb måler 8½-8½-9 (9-9½) cm strikkes alle m sammen 2 og 2 = 4 m. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

Strikk en vott til på samme måte.

TOVING:
For at tommelen ikke skal tove seg sammen vrenges votten og det legges en liten plastpose inn i tommelen. Fest den med en sikkerhetsnål - NB: Fest nålen loddrett ned mot tuppen av tommelen slik at den blir lett å ta ut etter toving. Vreng votten tilbake slik at votten toves med retten ut.
Legg deretter vottene i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Vask på 40 grader med vanlig sentrifuge og uten forvask. Etter vask formes vottene til riktig mål men de enda er våte. Senere vaskes vottene som et vanlig ullplagg.

= fellepinne

Marie Nilsson 29.11.2018 - 19:58:

X-413 modell vantar i Alaska garn Det står i mönstret att man skall avmaska vid 36cm på stolek S/M stämmer det?

DROPS Design 30.11.2018 kl. 14:27:

Hei Marie. Når arbeidet måler 36 cm skal du strikke 2 og 2 masker sammen, når arbeidet måler 38 cm feller du av. God fornøyelse.

Marie-Andrée Benoit 26.09.2018 - 21:45:

Bonjour,\r\nC\'est pour les moufles Touch of Gold. Pour faire le pouce, c\'est écrit \"Augmenter ensuite une maille de chaque coté de la maille avec le marqueur, répéter ces augmentations de part et d\'autres des augmentations encore 4fois tous les 2 tours.

DROPS Design 27.09.2018 kl. 08:25:

Bonjour Mme Benoît, cette vidéo montre comment tricoter le pouce d'une moufle - suivez bien les indications du modèle avec le nombre d'augmentations etc. à faire, la vidéo montre juste la technique. Bon tricot!

Debbie 06.12.2017 - 04:05:

I cannot figure out how to do the thumb gusset even with the help of the two videos that are available. Can you help me with this. I just need clearer instructions on where to increase in each row.

DROPS Design 06.12.2017 kl. 09:41:

Dear Debbie, you increase first on each side of st with marker: inc, st with marker, inc. On next inc row, increase on either side of these 3 sts: inc, K1, st with marker, K1, inc, then on next increase row work: inc, K2, st with marker, K2, inc, repeat these inc until there will be 11-13 sts (see size) for thumb, ie last increase will be: inc, K4-5, st with marker, K4-5, inc = 11-13 sts for thumb. Happy knitting!

Maria Moreira 10.12.2016 - 19:50:

Boa tarde Venho pedir ajuda do seguinte; há possibilidade de obter um vídeo de como apanhar malhas caídas no ponto inglês. Obrigada Maria

DROPS Design 12.12.2016 kl. 12:05:

Bom dia, Esteja atenta aos próximos vídeos. Pode ser que haja algum que ensine a apanhar malhas caídas no ponto inglês. Bom tricô!

Maria Moreira 10.12.2016 - 19:48:

Boa tarde Venha pedir ajuda do seguinte; há possibilidade de obter um vídeo de como apanhar malhas caídas no ponto inglês. Obrigada Maria

DROPS Design 12.12.2016 kl. 12:04:

Bom dia, Esteja atenta aos próximos vídeos. Pode ser que haja algum que ensine a apanhar malhas caídas no ponto inglês. Bom tricô!

Selam 11.03.2016 - 23:27:

If i were to use big merino as alternstive yarn could it be felted?

DROPS Design 12.03.2016 kl. 17:30:

Dear Selam, Big Merino is superwash treated, so that it cannot be used as an alternative for a felted pattern - Read more about felting here. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1245