Hvordan filter man?

Tags: filtet,
Hvordan filter man?

Når man vasker ren uld i vaskemaskinen, gør temperaturforskellen mellem vaskevand og skyllevand at fibrene filter sammen, hvilket resulterer i et varmt og holdbart materiale.

Filtning er bedst egnet til mindre tøjstykker som huer, hatte, tøfler og tasker. Jo løsere strikkefastheden er jo mere filter tøjet sig sammen i højden i forhold til i bredden. Vi anbefaler at bruge opskrifter som er specielt egnet til at filte. OBS! Resultatet efter filtning er afhængig af:

  • type vaskemaskine
  • programmets temperatur
  • strikke/hæklefasthed
  • størrelse på tøjet
  • uldkvalitet

Følg en opskrift for filtning:

  • Strik/Hækl ifølge opskriften - tøjet vil se stort ud - men det vil krympe under filteprocessen.
  • Vask tøjet i vaskemaskinen på 40C, med uldvaskemiddel uden enzymer og optisk blegemiddel. Vask uden forvask og med kort centrifugering.
  • Når tøjet er vasket, trækker du tøjet ud i rigtig form og størrelse medens det stadigvæk er vådt - det er lettere at forme når tøjet er vådt.
  • Hvis tøjet stadigvæk er for stort, vask det igen og form det igen bagefter. Hvis tøjet er for småt, lad det blive gennemvådt igen og træk det ud i den rigtige størrelse.

Se eksempler på filtede DROPS garner her!

Kommentarer (24)

Monica 08.11.2019 - 09:18:

Hei Jeg lurer på om det er mulig å tove arbeid som er heklet med tunisisk teknikk eller corner2corner teknikk. (Gitt at det er brukt tovbart garn, selvfølgelig) Mvh Monica

DROPS Design 11.11.2019 - 08:28:

Hei Monica. Så lenge du bruker et garn som kan toves, skal det gå fint. Men hvor mye det toves kommer an på hvor hardt det er heklet. Prøv gjerne med en prøvelapp først. God Fornøyelse!

Sol 30.10.2019 - 12:30:

Planlegger å lage en ny såle (eller to utenpå hverandre) i tovet ull til å sette under mine godt brukte tovede ull sokker - som har hull på hull under. Hvilken størrelse skal jeg strikke i for å få en såle som passer? Ca størrelse 40-45 vil jeg tro da de er store. Har også vurdert å lage tovede ull kuler som jeg syr sammen til en såle og fester under - men vil en tovet såle eller to være beste? Bruker Sandnes fritids garn

DROPS Design 04.11.2019 - 09:38:

Hei Sol. Det er vanskelig å svare på da jeg ikke kjenner til hvordan Sandnes fritidsgarn tover. Du må neste strikke en prøvelapp og sjekke hvor mye den tover seg, for så å regne ut hvilken størrelse du må strikke. Om du har tilgang til en tørketrommel, kan du prøve å tove i den, da kan du enket sjekke underveis i tove prosessen hvor mye den tover seg. Vi har ikke laget såle med tovede kuler, om kulene vil holde seg sammen, kan det være et spennende prosjekt. mvh DROPS design

Blanca 02.08.2019 - 17:39:

Si intento fieltrar un calcetin hecho con Eskimo no hay peligro de que ambos lados se unan y el calcetin quede cerrado??

DROPS Design 15.10.2019 - 00:26:

Hola Blanca. Para que la prenda, que la vamos a fieltrar, no se una por dentro, recomendamos introducir dentro de la prenda un paquete de plástico y asegurarla con un alfiler.

Monica Johansson 19.03.2019 - 18:19:

Hur pass mycket större storlek bör man sticka för att tova i tvättmaskin

DROPS Design 03.05.2019 - 13:33:

Hej Monica, det beror helt på kvalitet och stickfasthet. Följ gärna ett mönster och räkna evt själv om til det du vill tova. Lycka till

Johanne 18.02.2019 - 22:52:

Hej. Kan man filte ting strikket i karisma? Og kan man man strikke Med karisma og Lima i samme projekt som skal filtes?

DROPS Design 15.05.2019 - 11:12:

Hej. Eftersom Karisma är superwash-behandat så kan du dessvärre inte filte det.

Ewa-Lena Sundberg 15.01.2019 - 18:06:

Vill gärna sticka en halsduk som sedan skall tovas i tvättmaskin. Hur många maskor behöver man och hur lång behöver den vara? Vilket garn behöver man ha?

DROPS Design 03.05.2019 - 14:12:

Hej Ewa-Lena, her finder du vore tovade mönster: Tovat

Jenny Allanson 24.07.2018 - 11:01:

Good morning, could you please tell me which product is best for potholders considering it needs to be heat resistant

DROPS Design 25.07.2018 - 08:47:

Dear Mrs Allanson, you'll find some patterns for felted potholders - remember your DROPS store will provide you any further assistance choosing a yarn for a specific project, you can contact them by mail, telephone or even via social medias. Happy knitting!

Doris 05.06.2018 - 17:10:

Hallo, ich habe eine tolle Anleitung für Socken und würde diese gerne auch für Filzsocken nutzen. Wie kann ich die Anleitung passgenau umschreiben, wenn ich weiß, dass die Wolle um 1/3 einläuft?

DROPS Design 06.06.2018 - 10:22:

Liebe Doris, am besten nehmen Sie bitte Kontakt mit Ihrem DROPS Laden auf, gerne werden sie Ihnen weiterhelfen, auch telefonisch oder per E-mail. Viel Spaß beim stricken!

Liz 26.11.2017 - 02:00:

I have felted mittens. I put plastic in the thumb part as per instructions but although the mitten felted beautifully the thumb did not felt much. Any help much appreciated Liz

DROPS Design 06.12.2017 - 09:56:

Dear Liz, maybe the plastic bag was too "large" so that thumb couldn't felt properly.

Valerie 03.11.2017 - 19:09:

Hi there. I have knitted Slippers and the Betty 147 30 pattern with drops Delight. All felting failed although i used écological soap and did a second felting cycle at 60 degrees which only served to unravelled my knots. I think I've followed exact instructions so what's wrong?

DROPS Design 06.11.2017 - 10:28:

Dear Valerie, This potholders are knitted with DROPS Big Delight, which is 100% wool, and is nicely feltable. But DROPS Delight cannot be felted because of its composition. Happy knitting!

Charlotte Thissen 02.11.2017 - 06:54:

Ich möchte die Alpaca filzen nachdem ich dort ein fair isle Muster eingestrickt habe. Geht alles prima, habe eine Probe gestrickt (allerdings mit 3,5 Nadel). Nun will ich aber nicht alles in hin- und Rückreihen stricken, sondern lieber mit Steek arbeiten. Würden Sie den Steek vor der Wäsche oder nach der Wäsche schneiden? Wenn vor der Wäsche, kann ich ihn aber nicht, wie sonst einfach mit der Nähmaschine sichern, sondern müsste Garn und den Handstich wählen?

DROPS Design 02.11.2017 - 09:44:

Liebe Frau Thissen, mit gefilzte Strickstücken und Steek zusammen haben wir leider keine Erfahrung, am besten nehmen Sie bitte Kontakt mit Ihrem Drops Laden auf, und/oder eine kleine Maschenprobe zuerst so stricken und filzen, before Sie sich vor einer oder anderen Alternativen entscheiden. Viel Spaß beim stricken!

Petra Jönsson 19.09.2017 - 21:44:

Für DROPS Flora ist "zum Filzen geeignet" angegeben. Aber leider finde ich keine Angabe, um wieviel das Strickstück beim Filzen schrumpft.

DROPS Design 25.09.2017 - 11:32:

Liebe Frau Jönsson, wir haben noch keine Anleitung dafür, es ist dann empfehlbar, eine Maschenprobe zuerst stricken und filzen, so haben Sie eine genauere Idee wie sie mit Ihrer Washmaschine filzen wird. Viel Spaß beim filzen!

Ruth Savard 04.08.2017 - 20:50:

Je ne connais pas la température de l\'eau de ma laveuse. Après 1 essai qui n\'a pas donné les effets escomptés, y a t-il possibilité de feutrer en utilisant la cuisinière électrique? Si oui quels en sont les étapes ? Amicalement Ruth

DROPS Design 07.08.2017 - 17:52:

Bonjour Mme Savard, je vous recommande de vous adresser directement à votre magasin DROPS, même par mail ou téléphone, il pourra vous renseigner de façon plus précise. Bon feutrage!

Maren Schmoll 03.03.2017 - 00:02:

Hi Danke für eure tollen Anleitungen. ich habe eine jacke aus zwei Fäden alpaka gestrickt aber leider wird er grösser und grösser. Ich überlege nun ob ich sie filzen kann? Kann man denn etwas filzen indem man z B nur bei 30Grad in der Maschine wäscht? Oder irgendwie anders? Zu schade um die tolle wolle...

DROPS Design 03.03.2017 - 10:15:

Liebe Frau Schmoll, sollte Alpaca filzen, dann könnte Ihre Jacke viel kleiner werden. Am besten Ihr DROPS Laden fragen, sie können Ihnen sicher helfen, mit mehr Informationnen über Ihr Strickstück.

Nina Björklund 09.01.2017 - 14:08:

Kan man Tova garnet drops Air (70% alpacka 23% polyamide 7% ull) ? Kan man Tova konstfiberull? hälsningar Nina

DROPS Design 18.01.2017 - 12:46:

Hej Nina. Ja, det kan du godt, men lav en test först, saa du ved hvor meget og hvordan det krymper.

Nathalie C 08.01.2017 - 17:43:

Bonjour, Pour feutrer un ouvrage en fil Eskimo, doit-il être tricoté obligatoirement au point jersey ou cela fonctionne-t-il aussi au point mousse ? Merci de votre aide :)

DROPS Design 09.01.2017 - 10:16:

Bonjour Nathalie, on peut feutrer du jersey, du point mousse, des torsades, etc... consultez tous nos modèles feutrés pour un aperçu des différentes possibilités. Bon tricot!

Naja Svendsen 04.01.2017 - 14:54:

Jeg er igang med at strikke en bordskåner (Drops Extra 0-581) og skal hækle en bordskåner (Drops Extra 0-1349) den sidste skal vaskes med et håndklæde, kan man filte flere på én gang og skal alle være med håndklæde eller kan det være uden? På forhånd tak for hjælpen. Naja

DROPS Design 09.01.2017 - 13:21:

Hej Naja. Jeg vil sige du kan filte flere paa én gang - men jeg ville inkludere et haandklaede eller et par cowboybukser. Det hjaelper med filtprocessen.

Maria Degerman 12.12.2016 - 16:52:

Kan man tova ett garn med 30% ull och 70% akryl ?????

DROPS Design 13.12.2016 - 13:44:

Hej Maria. Nej, det duer desvaerre ikke. Det skal vaere et 100% uldgarn for det bedste resultat.

Irma 18.11.2016 - 17:15:

Me gustaría hacer un gorro con la lana POLARIS fieltrada. Tengo un patrón para fieltrar lana tipo ESKIMO pero no sé cómo adaptarlo a la lana POLARIS y tampoco he encontrado en la web un patrón o pauta para fieltrarla. ¿Me podrían dar algunas indicaciones sobre el resultado de la lana POLARIS tras el fieltrado o cómo adaptar el patrón de ESKIMO fieltrada a POLARIS fieltrada? Gracias

Jane Cureton 10.10.2016 - 10:05:

Hi, Sorry if this is a silly question. My washing machine has basically two programmes, 1. Cottons, this takes about 2 hours or 2. Wool Handwash which takes about 30 minutes. Do I use the cotton programme to felt? Thanks, Jane

DROPS Design 10.10.2016 - 11:05:

Dear Mrs Cureton, the best would be to ask the DROPS store in your country, either per mail or telephone. They will be able to answer you individually with all informations from your country. Happy felting!